Ni som inte rider för tränare?

Sv: Ni som inte rider för tränare?

Det kan ju vara så att det finns begränsningar hos hästen eller ryttaren...Det finns ju inte GP-potential i alla ekipage och alla kanske inte ens vill komma dit?

Sedan tycker inte jag heller att alla tränare jag sett är "bra", men något måste de väl ha eftersom de har elever varje vecka.

Nu var det väl kanske inte riktigt så jag menade, det beror ju lite på vilken nivå man är på, jag förstår att en stor del väljer att stå och stampa än att betala pengar för en tränare varje vecka för att iallafall stå och stampa.
Om jag tittar på träningarna häromkring så har ju inte många avancerat direkt på ett ,två år , inte heller har dom gått tillbaka men dom står och stampar och betalar 400kr per lektion.

Men du, jag måste säga att jag inte bara stampade utan tappade massor som jag efter mycket om och men håller på att hitta igen eller t o m komma vidare, men jag är kanske mer obegåvad än genomsnittet:crazy:

Sen säger jag lite emot mej själv, jag vet, för jag har också valt bort tränare som inte ger ett dugg och sett många träningar där man undrar vad dom håller på med, men jag har nog blivit lite mer ödmjuk också i att försöka att verkligen förstå tänk.

Tror detta varit uppe förrut och att vi kanske konstaterade att det möjligen finns bättre utbud av ok tränare runt Stockholm, tex.

Men ja, pratar delvis mot mej själv här, men jag kommer i alla fall ingenvart utan hjälp:crazy:

Nej jag håller med man kommer ingenstans utan hjälp, man måste ju ha ögon på marken men RÄTT ögon för annars kommer du ingenstans iallafall.
Jag vände mig emot att det kryllar av rätt ögon för det gör det verkligen inte.

Jag har oxå gått tillbaka men det är ju för att jag inte har någon lust att träna dressyr, om jag bara skärper till mig så kan jag iallafall på egen hand ta mig tillbaka dit jag var när jag tränade mer aktivt men jag kommer inte längre än det på egen hand.

Tror detta varit uppe förrut och att vi kanske konstaterade att det möjligen finns bättre utbud av ok tränare runt Stockholm, tex.

Det skulle nog jag oxå tippa på , men man åker ju inte gärna 50 mil för en lektion :crazy:

Jag har ridit utan tränare i flera år tidigare och jag kan säga att du har fel.
Ändå hade jag ridit en fruktansvärd massa år (innan jag överlät träningarna till barnen) och tränat mycket och t o m tävlat lite.....
Att jag har fel kan du nog inte säga iom att vi alla är olika! ;)

Jag vet av egen erfarenhet att det fungerar bättre (utefter de tränare jag har haft) att rida själv och sen bara få lite finslip ett par gånger/termin.
Men som sagt så kräver det ju lite självinsikt för att klara av det.
Jag är medveten om mina brister och jag tränar på att förbättra dem.

Det är inte först på internationell nivå det ska börja bli perfekt utan det ska vara "perfekt" från grunden. Det är så lätt att hamna fel om du sitter själv och rider utan ett vakande öga, och det är så svårt att komma tillrätta med fel man lägger sej till med:crazy:
Jo men jag menade att om man rider på lokal nivå så GÖR det ingenting om det är något som inte stämmer till 100%.
Satsar man internationellt så tror jag itne man redigt har råd att göra dessa misstag.

ja, det kan kännas svårt att hitta rätt tränare, och självklart även beroende på var man bor, men jag tror de flesta kan hitta någon, och jag tror också att man ska försöka förstå tränarens tänk. Fråga.
Jag tror inte någon säger att man ska rida enbart med handen faktiskt, men om det låter så - fråga!
Inte kännas svårt, det ÄR svårt. :p
Jag tycker inte man ska behöva rätta sig efter tränaren - det är ju tränaren som ska kunna förmedla på ett sätt som passar för ryttaren (Även om man som ryttare självklart måste vara öppen och lyssna)

Och jo - enligt henne skulle man rida med så mkt hand som möjligt. Inte bara hand men handen kom i första hand.
Det var inte som det lät, tyvärr.

Det går INTE lika bra utan tränare, kanske är inte alla lika benägna som jag att lägga mej till mej ovanor:angel:, men jag tror i alla fall inte att det utvecklar ridningen på sikt.
.
Kanske inte för dig, men för mig går det bättre utan tränare.
Det har aldrig gått så bra med pållen som det gör just nu faktiskt :D

Nej jag vet att det kan vara svårt att hitta tränare. Jag har bara tänkt som du en del men upptäckte när vi väl kom igång igen att det faktiskt är en tillbakagång till och med.:crazy:

Men jag har förståelse för att det är svårt, och ang handen osv så har vissas tänk känts helt fel på mina hästar...

Nej jag vet att det kan vara svårt att hitta tränare. Jag har bara tänkt som du en del men upptäckte när vi väl kom igång igen att det faktiskt är en tillbakagång till och med.:crazy:

Men jag har förståelse för att det är svårt, och ang handen osv så har vissas tänk känts helt fel på mina hästar...

De flesta tränare säger ju helt olika. Så vilken ska man tro på. Oftast känner man ju sin egen häst bäst och vet hur den reagerar i olika situationer. Det ska vara ett samspel mellan häst o ryttare.

Jag hade en tjej som jag tränade för lite, hon hade tävlat rätt högt upp. Hon tyckte att jag skulle rida med sporrar, då hon upplevde att den häst jag hade då inte reagerade tillräckligt bra.

Han blev störtsur när jag provade det, tog genast av dom (då hade jag inte ridit just honom så länge, och han var en sådan som gärna maskade lite)

Sista tiden då vi var samspelta, behövde jag bara beröra honom fjäderlätt, han var helt underbar att rida och maskade ingenting.

Han löd minsta vink, men så fort någon annan satt upp på honom så testade han med att titta upp i himlen och trava långsamt och låtsades inte märka några hjälper. En riktig spjuver.

Jag håller med dej att det måste vara rätt! Och alla är verkligen inte bra och pedagogiska tränare med intresse nog för att lära ut ens.

För min del så handlar det ju om mer än 10 år, (klart man går tillbaka:crazy: ) när jag valde att lägga pengar och tid på ungarnas träningar och tävlingar för att dom skulle få rida för bra tränare och få en bra grund.
Själv lufsade jag i skogen (nåja, men ungefär) och fick ta en del hoppträningar i nödfall, och rida hubertusjakterna:idea:

Sen kan jag erkänna att ju mer jag kom ifrån dressyrträningar så ju tristare kändes det att börja. Det är ju svårt och ett pass då och då visar ju bara hur eländigt det är:crazy:

Sen tog det ett par år att hitta tränare som jag tyckte passade och de jag provade att rida för fick sitta på hästen (då var det en fullblodshingst som var välutbildad men med mycket krav för att trivas) och när jag såg att man bara lyckades pressa fram sprättig spändhet så insåg jag att det inte bara var jag som tyckte det inte stämde:crazy:

Din ridning är jag dock inte det minsta orolig för :devil: :D

Men jag tänker ibland på dem som läser på buke och som kanske sitter i skogen och tycker det blir så jobbigt att träna och så svårt att få till det tränaren vill, osv, att om dom hör att ingen är en bra tränare så får man en ursäkt att sitta kvar själv och harva.....

(På samma sätt som jag tänker att dessa eländiga hanteringstrådar bara leder till att folk tror att dom måste ha en nh-tränare så fort hästen fnyser. :cool:)

Hon tyckte att jag skulle rida med sporrar, då hon upplevde att den häst jag hade då inte reagerade tillräckligt bra.

Han blev störtsur när jag provade det, tog genast av dom (då hade jag inte ridit just honom så länge, och han var en sådan som gärna maskade lite)

Du, det har hänt att en av mina hästar sparkade i galopp rätt på sporren (välriktat:D) första gången jag råkade komma åt. Men han vande sej.Det är inte alls ovanligt att dom reagerar först.
Man får inte glömma att man har sporren och att den bara ska förstärka och förfina och inte ligga emot och hacka.
Tror nog din häst kunde vant sej,:idea:

det håller jag inte med dom. om alternativet är att rida för en hård tränare som tycker att hålla hårt i munnen och sparka på är bra (och sorgligt nog verkar varannan tränare ha denna filosofi???) så kan det förstöra väldigt väldigt mkt! då är det faktisk bättre att rida ensam, betydligt trevligare för hästen också. även om man stampar som du kallar det. och tämligen onödigt att lägga massa pengar på en tränare man tycker är värdelös.

jag har iaf haft jättesvårt att hitta tränare som fokuserar på att rida bakifrån och fram och behandla hästen med respekt och mjukhet. där jag bodde förr hittade jag en hopptränare som börjat tävla dressyr på senare år. hon var bra.

här jag bor nu har jag inte hittat nåt än, dock fått tips om en som ska vara bra så ska prova att rida för honom framåt våren. hoppas det funkar. för det är klart att alla vill ha en tränare. men man vill inte ha vem som helst.

Jag har inte skrivit att man skall rida för en dålig tränare utan (jag citerar mig själv) "Visst finns det sämre tränare men de flesta är bättre att rida för än att inte rida för någon alls." Dvs man sorterar ut de som verkligen är dåliga.

Sen tycker jag att många ställer väldigt höga krav på sin tränare och då menar jag inte ridmässigt utan:
Tränaren skall komma ut till en för man vill helst inte åka någonstans
Man ringer och avbokar lektionen innan
Man tycker det är dyrt med 300 kr i timmen
osv.

Jag själv åker 50 minuter enkel resa, betalar mina lektioner i förväg (en månad åt gången) och ger minst en veckas varsel om jag inte kan komma för annars är lektionen förbrukad.

Jag bor i Kungsbacka och här finns det gott om tränare och trots det så väljer jag en som av många upplevs som "krånglig" med sina önskemål. Men vill man ha en bra tränare så måste man kanske offra både det ena och det andra.

Mvh

Tora

Du, det har hänt att en av mina hästar sparkade i galopp rätt på sporren (välriktat:D) första gången jag råkade komma åt. Men han vande sej.Det är inte alls ovanligt att dom reagerar först.
Man får inte glömma att man har sporren och att den bara ska förstärka och förfina och inte ligga emot och hacka.
Tror nog din häst kunde vant sej,:idea:

Hmm.. Varför ska man vänja hästen vid sporren när det går bättre utan?
Jag förstår inte anledningen till det..?!

Hmm.. Varför ska man vänja hästen vid sporren när det går bättre utan?
Jag förstår inte anledningen till det..?!

Därför att jag tycker att hästar ska kunna ridas med sporrar eftersom det innebär en förfining av skänkelhjälpen och i det fallet så tänkte jag också tävla hästen.

Jag själv åker 50 minuter enkel resa, betalar mina lektioner i förväg (en månad åt gången) och ger minst en veckas varsel om jag inte kan komma för annars är lektionen förbrukad.

Jag bor i Kungsbacka och här finns det gott om tränare och trots det så väljer jag en som av många upplevs som "krånglig" med sina önskemål. Men vill man ha en bra tränare så måste man kanske offra både det ena och det andra.

Mvh

Tora

Skulle ju vara oerhört intressant att veta vem du tränar för då eftersom vi bor i samma stad.

Därför att jag tycker att hästar ska kunna ridas med sporrar eftersom det innebär en förfining av skänkelhjälpen och i det fallet så tänkte jag också tävla hästen.

Men nog bör man kunna rida hästen utan sporren, annars är ju något fel!
Alltså jag är ingen sporrmotståndare, men jag tycker det är lite konstigt att resonera att hästen kan lika gärna vänja sig, om man klarar bättre av att rida utan.

Ang tävlandet så ska man väl kunna rida så pass bra att sporren inte ens ska behöva användas på den nivån; dvs sporren sitter där, men den används inte och då behöver ju hästen inte heller vänja sig vid det.
Om du förstod det där. :p

Det är neråt Varberg. Vill du veta namnet så får du PM:a.

Mvh

Tora

Men nog bör man kunna rida hästen utan sporren, annars är ju något fel!
Alltså jag är ingen sporrmotståndare, men jag tycker det är lite konstigt att resonera att hästen kan lika gärna vänja sig, om man klarar bättre av att rida utan.

Ang tävlandet så ska man väl kunna rida så pass bra att sporren inte ens ska behöva användas på den nivån; dvs sporren sitter där, men den används inte och då behöver ju hästen inte heller vänja sig vid det.
Om du förstod det där. :p

Ja det är väl självklart att man kan rida hästen utan sporrar.
Jag förstår hur du menar.
Men som en del i utbildningen tycker jag att hästen ska kunna ridas med sporrar också, sen om man väljer att rida med eller utan, det kan man ju göra lite olika om man vill. Det ska inte göra någon stor skillnad. Just den hästen reds ofta utan sporre också tex.

Men att han skulle vänjas var just för tävling eftersom man måste ha det även i lätt klass och då är det bäst om den är van.

Lite OT!

Jag håller med! Jag är hobbyryttare med ambition att hela tiden utvecklas med hästen. Har ridit i perioder utan tränare och visst kan det kännas väldigt bra och lättridet men det är enbart för att både jag och hästen börjar fuska. Min sits blir vedervärdig när jag får laborera på egen hand. Jag har heller ingen möjlighet att veta om hästen faktiskt utför övningarna på korrekt sätt. Men jag kanske också är en av de där totalt obegåvade ryttarna helt utan självkritik...

Har sedan i somras ökat på mina träningstimmar och min häst börjar helt plötsligt bli kralligare. Det tar jag som ett tecken på att vi jobbar på rätt sätt.

Ang. svårigheten att hitta tränare, jag har nog haft väldig tur som har tränare som fokuserar väldigt mycket på korrekt sits och ärlig bjudning från hästen innan vi gör något annat. Och det finns säkert väldigt många tränare som inte är bra eller har metoder som inte stämmer överrens med ryttarens filosofi. Dock har jag en känska av att tränare ibland blir avpolleterade som dåliga då det helt plötsligt blir jobbigt att rida. När jag återupptog träning för tränare gick det till en början sämre än när jag red själv. Kändes det som iaf. Helt enkelt därför att det var jobbigare att göra rätt än att fuska och vi fick börja om från början igen.

Så har jag också upplevt det att det kommer en "svacka" innan det blir bättre när man börjar träna för tränare efter ett längre uppehåll.

Mvh

Tora

Okej. Då tycker vi väldigt olika på den punkten :D

På lokalnivå behövs inga sporrar :)

Dock har jag en känska av att tränare ibland blir avpolleterade som dåliga då det helt plötsligt blir jobbigt att rida. När jag återupptog träning för tränare gick det till en början sämre än när jag red själv. Kändes det som iaf. Helt enkelt därför att det var jobbigare att göra rätt än att fuska och vi fick börja om från början igen.

Ja det tror jag faktiskt också att det ligger mycket i.

Vita_N_6520:

Det är OK att vi tycker olika!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd