Ni som inte rider för tränare?

Sv: Ni som inte rider för tränare?

Det är ju lite »lustigt« att riktigt duktiga ryttare på hög nivå inser att de MÅSTE ha hjälp från marken OFTA OFTA för att utvecklas medans vissa hobbyryttare säger att de klarar minsann att utvecklas själva jättebra (bara lite långsammare).

Själv har jag ridit över 30 år, tävlat en hel del t o m svår klass och inser inte allt för sällan att det jag känner är ganska fel mot vad som syns och vad som egentligen händer... Både vad gäller mig och hästen. Hade jag inte ögon fran marken och en bra dialog med tränaren skulle det nog inte ta så lång tid innan utvecklingen stannade upp.

Därmed inte sagt att man MÅSTE rida för tränare, man kan ha kul ändå, men om man vill LÄRA SIG RIDA måste man nog det. Det KRYLLAR av vettiga C-, B- och några A-tränare i vårt land. Därtill massa hippologer och intruktörsutbildade. Alla med certifiering att de kan rida och även lära ut. Man BÖR kunna hitta en hyfsat vettig person att rida för, och även inse att även om man inte har samma åsikt i allt som sin tränare så kan man ha ett bra samarbete ändå.

klart man kan lära sig rida bättre på egen hand. jag har lärt mig en hel massa saker här i livet på egen hand.

men det är klart att det går inte lika snabbt när man inte har hjälp, som jag redan skrev i mitt första inlägg. men om man inte satsar på OS så kanske det inte spelar så himla stor roll om det tar en mnd eller tre att lära in byten. :cool: hittar man ingen tränare så gör man inte det, då får man göra det bästa utav situationen. jag flyttade åt ett håll och tränaren åt ett annat, sånt händer. jag åker inte flera timmar till ett annat land för att träna, så viktigt är det inte.

sen har ju inte alla ambitioner om att tävla svår klass, tror dom flesta här på buke rider för att det är kul.....

Senast ändrad:

Jag tycker att det beror på vilka mål och vilken ambitionsnivå man har. Med två av mina hästar har jag varit rätt nöjd med typ "promenadridning i trevlig arbetsform" och där kan jag hålla mig rätt bra utan tränare. Med en av hästarna har jag lite högre mål på utveckling och där vill jag ha - och tar - mer hjälp av tränare. Men varken jag eller hästarna skulle lida av att inte ha någon dressyrtränare. Naturligtvis skulle vi inte ta oss till svår klass, men det gör vi nog inte oavsett tränare :angel:

Men det låter ju som att det alltså inte är världens undergång att jag trots allt inte har kommit igång än. :angel:
Tror att jag kanske är något nojig när det gäller sånt här, men det är ju skönt att det har löst sig iaf! :D

Hoppas verkligen att det löser sig för dig med Centaur! :)

Men vad får ni inspiration ifrån när ni rider dressyr själva?
Oftast så känns det som om jag tränar liksom på samma saker hela tiden. Vi tränar jättemycket skänkelvikningar och framdelsvändningar etc.

När han kom till mig så kunde han knappt skänkelvikning i trav, eller han kunde, men han for iväg som ett jehu och att sitta ner på honom då var ju bara att glömma.
Men vi har tränat med tiden och nu gör han helt klockrena skänkelvikningar i trav, under nedsittning (eller nedsittning kanske är ganska självklart vid sådana övningar? :angel:) så det känns ändå som att vi har kommit sååå mycket framåt! Men ibland så vet jag liksom inte vad jag ska träna på. Jag brukar försöka att träna på nya saker ganska ofta, men det är lätt att jag hamnar i mina gamla spår och tränar det "vanliga", skänkelvikningar, galoppfattningar ifrån skritt, tempot, tempoväxlingar, halter, framdelsvändningar osv.

Jag vill såklart öva mer på bakdelsvändningar och liknande, men det känns skönare att träna på det när det är någon som ser på hur man gör och säger åt en hur man ska göra, ja, ni förstår säkert, haha.
Jag har aldrig fått lära mig korrekta bakdelsvändningar via ridskolan, utan har fått lära mig det privat. Jag har gjort det på en annan mycket välutbildad häst, men har inte tränat det på så himla länge nu. Så det känns väldigt skönt att få komma igång med träningen nu! :)

Ja det kan ju vara svårt att få inspiration till nya saker, och framförallt så kan det bli svårt att börja med nya saker om man inte har någon som hjäper en..
Men man får försöka hitta inspiration på annat håll, titta på träningar, läsa böcker, buke osv..

Jag har inte ridit för tränare (förutom EN gång i februari förra året) på ca 5 år, då jag slutade på ridskolan.. Har en jättebra tränare här i närheten som jag ska försöka börja rida för någon gång i framtiden, när jag får råd och har tid, men känner också att jag vill vara stensäker på att vi ser på hästens och min utbildning på samma sätt och att vi tänker ganska lika. Annars är det bara bortkastade pengar tycker jag.

Jag tycker inte att jag har tagit någon skada av att rida ensam, snarare så att man lär sig snabbare av sina misstag, fungerar inte en viss övning så vet man ju att man gjort fel, och så får man börja fundera i andra banor, vilket jag tycker är ganska lärande.
Men sen har jag turen att ha en kompis som filmar mig ganska ofta, så att jag kan sitta där hemma och kika vad jag vill ändra på, plus att hon har börjat ge mig "lektioner", då hon påminner mig om grundläggande saker såsom sits, hand osv som man lätt glömmer bort när man ska in i nya övningar (eller annars med såklart :angel:)

Hej,

Dom tvà första àren red jag ingeting med tränaren.. Jag tycker helt enkelt att det tar tid att lära sig var "alla knappar sitter" pà olika hästar, innan man tar hjälp. Nu rider jag lite oftare med honom, men det viktigaste är väl att känna hästen innan man börjar leta fel mm?
Ta det lungt..

Kram

Jag tränar egentligen för tränare ungefär 1ggr/varannan vecka, men
eftersom jag haft stora lastproblem med min nya häst har jag helt
enkelt inte kunnat komma iväg på snart 4-5 mån. Ett tag kände jag
mig som TS gjorde, alltså ångest, det var inte roligt längre att åka
till stallet eftersom det var mörkt, kallt och jag hade helt enkelt ingen
inspiration. Efter 2 veckors semester har jag kommit hem med nya
krafter och efter att ridit pållan igår kändes det superbra. Det är nu
jag inser att det kanske har ändå varit lite nyttigt för mig att inte
träna i en period (dock kanske det var vid lite fel tidpunkt). Det är
kul att klura ut och man får tänka till själv vad det kan vara som
inte stämmer om det inte går bra.

Jag kan inte säga att jag skulle kunna klara mig utan en
tränare helt, eftersom jag är väldigt tävlingsinriktad. Nu har jag fått
ny inspiration genom att läsa igenom tips på olika övningar man kan
göra vid ridningen här på buke! :D

Lycka till med träningen! :)

Jag tränar inte för någon tränare. Jag har en D-ponny som jag ridit in och tränat helt själv. Och då menar jag också helt själv. Vi har ingen ridbana. Såklart jag vill träna för en tränare men min mamma vill inte skjutsa på mig så jag har inget val än att träna själv. Det går men det är svårare och tar längre tid än om man skulle träna för en tränare. Just nu håller vi på o tränar galoppombyten :bump:

Det är ju lite »lustigt« att riktigt duktiga ryttare på hög nivå inser att de MÅSTE ha hjälp från marken OFTA OFTA för att utvecklas medans vissa hobbyryttare säger att de klarar minsann att utvecklas själva jättebra (bara lite långsammare).

Själv har jag ridit över 30 år, tävlat en hel del t o m svår klass och inser inte allt för sällan att det jag känner är ganska fel mot vad som syns och vad som egentligen händer... Både vad gäller mig och hästen. Hade jag inte ögon fran marken och en bra dialog med tränaren skulle det nog inte ta så lång tid innan utvecklingen stannade upp.

Därmed inte sagt att man MÅSTE rida för tränare, man kan ha kul ändå, men om man vill LÄRA SIG RIDA måste man nog det. Det KRYLLAR av vettiga C-, B- och några A-tränare i vårt land. Därtill massa hippologer och intruktörsutbildade. Alla med certifiering att de kan rida och även lära ut. Man BÖR kunna hitta en hyfsat vettig person att rida för, och även inse att även om man inte har samma åsikt i allt som sin tränare så kan man ha ett bra samarbete ändå.

:bow::bow::bow:

Jag vet att jag utvecklas utan tränare - åt fel håll:o

Man rider för tränare kanske en gång per vecka, man kan inte vänta att få allt då, mellan träningarna får man ju fundera och klura i alla fall, det ingår nog om man verkligen är intresserad av utveckling. Men sen behövs nån som ser och korrigerar annars är risken att man hamnar helt fel....

*kl*

Har man problem behöver man hjälp. Dvs om man inte kan rida hästen i en trevlig arbetsform. Klara man det själv så att hästen går bra o inte mår dåligt (går o spänner sig o arbetas fel osv) så tycker jag inte man ska någon ångest över att man inte rider för tränare. Dock får man ju vara väldigt självkritisk så att det inte går utför och man inte gör något åt det.

Jag har fått en titt av tränaren 1 gång i somras när min kille var 3. Jag tyckte han var jobbig i munnen med bettet och vile ha lite allmän input på hur han såg ut i arbetet. Allt var lugnt och jag har inga planer på att åka förrän senare i vår igen. Unghästridning klarar jag bra själv så länge jag inte stöter på större problem. Men att vidareutveckla honom under kommande året vill jag gärna ha vägledning med för jag vill att det ska bli en bra röd tråd från början.

Hade jag fått en vuxen häst normalkomplicerad hade jag kunnat nöja mig med att bara rida själv. Men det är ju kul att träna o komma vidare :)

Äsch. Inte behöver (behövde) du känna sådär :D

Jag slutade rida på ridskolan för ungefär två (2½?) år sen när min medryttarhäst åkte iväg. Jag blev lite putt :p
Efter det har jag bara tagit lektioner lite då&då och det senaste 1½ åren har jag enbart ridit när specialtränare har kommit till klubben 1-3ggr/termin.

Kan ju säga att jag har utvecklats betydligt mer sen jag slutade rida regelbundet för tränare, faktiskt.
Men jag är villig att lära mig, och jag granskar min ridning väldigt noga för att kunna utvecklas.
Jag tycker helt enkelt att det känns bäst såhär! :)

Därmed inte sagt att man MÅSTE rida för tränare, man kan ha kul ändå, men om man vill LÄRA SIG RIDA måste man nog det. Det KRYLLAR av vettiga C-, B- och några A-tränare i vårt land. Därtill massa hippologer och intruktörsutbildade.

Jag tycker nog att man kan lära sig rida på egen hand minst lika bra om man är ambitiös och självkritisk osv. Saknar man det kan det väl däremot bli lite svårt..
Jag har lärt mig det mesta på egen hand, mina tränare har bara finslipat mina kunskaper eller gått igenom grunderna till ngn övning.

Men sen är det ju skillnad på att rida lätt klass och rida internationellt. Där måste man ju rida 'perfekt' annars har man ju inte en chans.

Man BÖR kunna hitta en hyfsat vettig person att rida för, och även inse att även om man inte har samma åsikt i allt som sin tränare så kan man ha ett bra samarbete ändå.

Det beror ju på var i landet man är, och hur stor efterfrågan det är på tränarna.

Sen ska man ju inte rida för en tränare som man inte har "samma åsikt" som, utan jag tycker man ska rida för en tränare som passar en själv och som lär ut på ett sätt som man själv trivs med redan från början.

Jag har själv ridit för en tjej som det verkligen inte funkade med. I hoppningen var hon jättebra men i dressyren slutade det med att min häst blev pressad - jag blev stressad och så slutade det med att hon backade i full fart in i en häst.
En annan tränare ansåg att man skulle använda så mkt hand som möjligt och det är helt emot mina principer. Jag vägrar rida så.

Jag känner så att om jag ska rida för en tränare så ska jag lära mig något. Hästen ska lära sig något.
Och ffa ska det kunna bli en harmonisk träning med en tränare som förstår min ridning och vice versa.

Jag tycker nog att man kan lära sig rida på egen hand minst lika bra om man är ambitiös och självkritisk osv. Saknar man det kan det väl däremot bli lite svårt..
Jag har lärt mig det mesta på egen hand, mina tränare har bara finslipat mina kunskaper eller gått igenom grunderna till ngn övning.

Men sen är det ju skillnad på att rida lätt klass och rida internationellt. Där måste man ju rida 'perfekt' annars har man ju inte en chans.

Det beror ju på var i landet man är, och hur stor efterfrågan det är på tränarna.

Sen ska man ju inte rida för en tränare som man inte har "samma åsikt" som, utan jag tycker man ska rida för en tränare som passar en själv och som lär ut på ett sätt som man själv trivs med redan från början.

Jag har själv ridit för en tjej som det verkligen inte funkade med. I hoppningen var hon jättebra men i dressyren slutade det med att min häst blev pressad - jag blev stressad och så slutade det med att hon backade i full fart in i en häst.
En annan tränare ansåg att man skulle använda så mkt hand som möjligt och det är helt emot mina principer. Jag vägrar rida så.

Jag känner så att om jag ska rida för en tränare så ska jag lära mig något. Hästen ska lära sig något.
Och ffa ska det kunna bli en harmonisk träning med en tränare som förstår min ridning och vice versa.

Jag har ridit utan tränare i flera år tidigare och jag kan säga att du har fel.
Ändå hade jag ridit en fruktansvärd massa år (innan jag överlät träningarna till barnen) och tränat mycket och t o m tävlat lite.....

Det är inte först på internationell nivå det ska börja bli perfekt utan det ska vara "perfekt" från grunden. Det är så lätt att hamna fel om du sitter själv och rider utan ett vakande öga, och det är så svårt att komma tillrätta med fel man lägger sej till med:crazy:

ja, det kan kännas svårt att hitta rätt tränare, och självklart även beroende på var man bor, men jag tror de flesta kan hitta någon, och jag tror också att man ska försöka förstå tränarens tänk. Fråga.
Jag tror inte någon säger att man ska rida enbart med handen faktiskt, men om det låter så - fråga!

Det går INTE lika bra utan tränare, kanske är inte alla lika benägna som jag att lägga mej till mej ovanor:angel:, men jag tror i alla fall inte att det utvecklar ridningen på sikt.

Det där var väl ändå dagens överdrift :crazy: Fast det beror väl på vad man själv anser vara en bra tränare men hade det kryllat av dom överallt hade väl inte folk haft sådana enorma problem med grundridningen som dom har.

Senast ändrad:

Eller så har de sådana problem med grundridningen för att de inte tränar för tränare utan harvar på själva år efter år.

Mvh

Tora

Eller så har de sådana problem med grundridningen för att de inte tränar för tränare utan harvar på själva år efter år.

Mvh

Tora

Tror jag iof inte med tanke på hur träningarna man kollar på ser ut och var tränaren lägger sin fokus, inte är det på en korrekt grund innan man utför rörelserna iallafall.

Visst finns det sämre tränare men de flesta är bättre att rida för än att inte rida för någon alls.

Fast om man läser här på Buke så är alla privattränare mer eller mindre djurplågare som inte ens borde få komma i närheten av en häst.

För det mesta så brukar de som bara sitter och rider i sin ensamhet ha de flesta olater.

Vill man utvecklas i sin ridning så är det mycket svårt att göra det på egen hand. Oftast så blir man kvar stampandes på samma fläck fast man märker det inte själv + att man får en massa nya ovanor.

Mvh

Tora

Nu var det väl kanske inte riktigt så jag menade, det beror ju lite på vilken nivå man är på, jag förstår att en stor del väljer att stå och stampa än att betala pengar för en tränare varje vecka för att iallafall stå och stampa.
Om jag tittar på träningarna häromkring så har ju inte många avancerat direkt på ett ,två år , inte heller har dom gått tillbaka men dom står och stampar och betalar 400kr per lektion.

det håller jag inte med dom. om alternativet är att rida för en hård tränare som tycker att hålla hårt i munnen och sparka på är bra (och sorgligt nog verkar varannan tränare ha denna filosofi???) så kan det förstöra väldigt väldigt mkt! då är det faktisk bättre att rida ensam, betydligt trevligare för hästen också. även om man stampar som du kallar det. och tämligen onödigt att lägga massa pengar på en tränare man tycker är värdelös.

jag har iaf haft jättesvårt att hitta tränare som fokuserar på att rida bakifrån och fram och behandla hästen med respekt och mjukhet. där jag bodde förr hittade jag en hopptränare som börjat tävla dressyr på senare år. hon var bra.

här jag bor nu har jag inte hittat nåt än, dock fått tips om en som ska vara bra så ska prova att rida för honom framåt våren. hoppas det funkar. för det är klart att alla vill ha en tränare. men man vill inte ha vem som helst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar