Nerslagen i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nerslagen i skolan

Tidningar i all ära men vad förändrar det egentligen? Problemet på de flesta skolor är inte att de inte vill göra något, de kan inte. Vi har en lag som säger att alla barn i Sverige har rätt att gå i skolan, gäller även barn som mobbar eller har andra socialt oacceptabla beteenden. Tro mig, alla i skolvärlden är grymt frustrerade över detta. Man får inte bara slänga ut barn hur som helst även om det kliar i fingrarna ibland... :devil:
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det vet jag oxå, men vissa skolor gör faktiskt inte så mycket som de borde... Dessa barn får ju under skoltid helt enkelt punktmarkeras så det inte kan hitta på skit under rasterna. Visst det kan vara svårt att lösa men då får de ha ett rullande schema som inkluderar all personal inklusive rektor! På fritiden är det ju föräldrarnas jobb att se till att de sköter sig.
Det är inte acceptabelt att sånt får förekomma på en skola! Detta var ju tydligen inte nån engångsföreteelse heller...
 
Sv: Nerslagen i skolan

Bra att du ringde dit. Alltid nyttigt med mer kött på benen och stöd i lagar och myndigheter. Nu hoppas jag att mötet gav något bra och att dottern fick en bra hoppträning.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Om det är ett uppfostringsproblem så ska det bollas dit det främst hör hemma: föräldrarna. Om deras barn inte kan sköta sig så borde föräldrarna få vara där och punktmarkera sina egna barn. Jag tror inte det skulle dröja länge innan dessa barn sköter sig för få föräldrar vill offra sitt jobb (tyvärr) för sina barn. En skola ska inte ersätta föräldrarna så om grundläggande uppfostras saknas så får föräldrarna se till att ta igen detta!

Det många säger, att "skolan gör inget" stämmer dessutom sällan. Däremot får skolan inte berätta om enskilda elever åt höger och vänster så även om det pågår utredningar och hela elevvårdsteamet är inkopplat så är det inget som personalen får prata om. Mer än "vi arbetar på saken" vilket folk uppfattar som att de inget gör.

En del knepiga elever är lätta att komma tillrätta med, andra kan ha en väldigt svår social situation. Det är inte bara att flytta på dom och det sociala maskineriet i Sverige tillåter inte att man bara tar ungarna från deras föräldrar hur som helst, även om de har det jobbigt hemma vilket avspeglar sig i skolan.

Nu ska ingen elev behöva bli nedslagen i skolan heller, men det är som sagt var "inte bara" på något vis. Det finns inte extra personal och hade skolan kunnat kalla in sådan och få extra resurser för dem så skulle skolan göra det på en gång. Att ständigt ha konflikter, mobbing och trakasserier i skolan bryter ner alla, stora som små.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Självklart är det föräldrarnas ansvar att fostra sina barn, men tyvärr finns det ju föräldrar som inte bryr sig eller som faktiskt har tappat kontrollen över sina barn för att de inte satt tydliga gränser för barnen redan från början...

Jag vet av egen erfarenhet att det finns lärare som väljer att "inte se"!!! Men det är ju inte säkert att TS skola har såna lärare!

Jag är medveten om att det är svårt för utomstående att se vad som händer innan för skolans väggar när sånt här sker.
Då jag jobbar med barn är jag medveten om vad sekretessen innebär!

Men jag som förälder lämnar mitt barn i skolans våld för att vi har skolplikt, då tycker jag att skolan faktiskt har ett ansvar att se till att mitt barn inte far illa på något sätt eller att barnen gör illa varandra!

Jag har verkligen inte sagt att det "bara är att" eller att barnen ska tas ifrån sina föräldrar, jag är mycket väl medveten om problematiken!!
Men jag tycker likaväl att skolan har ett stort ansvar att ge mitt barn en trygg skolgång utan att riskera bli fysiskt/psykiskt misshandlad! Om inte resurserna finns, är tidningar ett bra sätt att nå ut så att även folk utan barn i skolan reagerar! Vi måste ju sätta stopp nånstans o inte skylla på att vi har ont om resurer...
Jag tycker inte att fler barn ska fara illa för att regeringen drar ner anslagen till förskola/skola. Då måste samhället reagera på ett eller annat sätt.

Jag hoppas iaf att TS o hennes dotter reder ut detta en gång för alla o det är skönt att Mini har en mamma som kan/vill o framförallt vågar stå upp för sitt barn! :bow:
 
Sv: Nerslagen i skolan

Kort sammanfattning från mötet. Det kom fram att de här två killarna har blivit delade på, de har tidigare gått i samma klass. Den ena killens (A) mamma verkade förstå att det var allvar, den andra mamman verkade ha gett upp med sin pissunge (B) (ursäkta språket). Den sistnämda killen (B) erkände med ett flin att han kallat mig fitta. Mamman tittade inte ens på honom när han sa det. B flinade och fnissade hela mötet och då jag påpekade att han inte verkade förstå allvaret så sa mamman att det liksom är Bs sätt att försvara sig och att han minsann har egna problem. Jaha? Jag är fortfarande så förbannad så jag knappt kan skriva.

I alla fall så har B redan punktmarkering på skolgården. Han får inte gå ut på rast utan övervakning från en från mobbingteamet. Vad som hänt var att den läraren fick ingripa och prata med en elev 25 sekunder och vips var killen iväg ner andra skolgården till sina gamla vänner och hoppade då på min dotter.

Killarna påstog naturligtvis att min dotter startat allting eftersom hon stog ivägen. "Nu gjorde hon ju inte det med ÄVEN om hon ställt sig framför dig, tycker du hon förtjänade den behandling hon fick?" frågade jag. A sa näää eftersom hans mamma tittade strängt på honom. B skrattade och sa att han tyckte det var lika gott åt henne.

Ang mp3n så bestämdes det att kostnaden ska delas mellan killarna och min dotter. Bs mamma kastade till mig 150 kr och tyckte att mer än så tänker hon minsann inte betala. Min dotter får köpa en billig mp3 och skylla sig själv. Jag är inte helt nöjd men skolan påpekade att skolan inte tar ansvar och det verkade helt kört att prata vidare med föräldrarna om saken.

Det bestämdes att mobbingteamet fortsätter jobba med killarna och att de ska ha ett möte med min dotter på måndag där hon ska försöka hitta de övriga killarna i skolkatalogen. Det är ju fler i det här killgänget. Jag väntar med att anmäla vidare men ett enda ord från de här killarna så sitter anmälan där.

Med på mötet var killarnas mentorer (med i mobbingteamet), min dotters två mentorer, killarna med mammor och jag och dottern. Rektorn behagade inte dyka upp.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. A hade fått utegångsförbud efter händelsen och blev tillsagd av sin mamma att be om ursäkt. B hade inte fått några påföljder och han tyckte inte han behövde be om ursäkt. Hans mamma hade gett upp. Han flinade sig igenom mötet och hans mamma bara suckade.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Man kan väl säga att det är föräldrarnas sak att uppfostra sina barn, men att det är skolans sak att se till att alla barn är trygga i skolmiljön.
 
Sv: Nerslagen i skolan

B hade inte fått några påföljder och han tyckte inte han behövde be om ursäkt. Hans mamma hade gett upp. Han flinade sig igenom mötet och hans mamma bara suckade.

Nånstans är det ju jäkligt synd om den här grabben, hans mamma blåser honom totalt med den där eftergivenheten. Hon är den som skall sätta upp regler och inpränta i honom vad vett och moral innebär och så skiter hon i det för att det är den enklaste vägen. Usch.

Hoppas det bättrar sig nu.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag har följt tråden, och skickar styrke kramar till er båda!!!. Vilka jävla idioter det finns. Hade det varit min unge (som oprovocerat attackerat ngn annan) hade han minst sagt fått veta vad han hette.

Min personliga åsikt är att du ska anmäla oavsett, unge B kommer aldrig bättra sig. Hade vi talat om vuxna människor hade anmälan varit inne för länge sedan. Vilket kan ha resulterat i fängelse för misshandel, olaga hot osv.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Efter din rapport vet jag inte om jag ska skratta eller gråta...

Bra att unge b är punktmarkerad, men då får skolan se till att det finns mer personal ute som kan ta hand om de problem som uppstår med övriga barn. Personen som punktmarkerar ska ägna sig åt enbart "B"!!
Jag tycker att du ska göra en anmälan på pojke B... Jag är inte för att polisanmäla barn, men i detta fallet så tycker jag det är det enda rätta!

Jag förstår att skolan inte tar ansvar för Mp3:an, men Mini har inte handskats oansvarigt med den utan skitungarna har hoppat på henne så den gick sönder. Eftersom det inte var en olycka utan ett övergrepp så ska de självklart betala hela Mp3:an!! :mad: Om det hade varit nåt klädesplagg t ex en svindyr jacka de förstört skulle ni betalat hälften då med? (Ni kunde ju köpt en billigare jacka då ju...)

Usch så frustrerad jag blir bara av att läsa om det! Jag anar hur frustrerad du känner dig!!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Nånstans är det ju jäkligt synd om den här grabben, hans mamma blåser honom totalt med den där eftergivenheten. Hon är den som skall sätta upp regler och inpränta i honom vad vett och moral innebär och så skiter hon i det för att det är den enklaste vägen. Usch.

Jo, men samtidigt...
Vad kan man göra som förälder (kanske ensam förälder?) om det gått så långt?
Hon behöver antagligen också stöd.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Nånstans är det ju jäkligt synd om den här grabben, hans mamma blåser honom totalt med den där eftergivenheten. Hon är den som skall sätta upp regler och inpränta i honom vad vett och moral innebär och så skiter hon i det för att det är den enklaste vägen. Usch.

Hoppas det bättrar sig nu.

En polisanmälan leder automatiskt till en soc.anmälan också. Visserligen är jag ganska övertygad om att skolan redan gjort en (eller flera) ang. B men tyvärr verkar det funka så att ju fler anmälningar desto större sannolikhet att det händer något.

Jag tycker verkligen att du ska göra en polisanmälan. Jag tror nämligen inte att B:s mamma skiter i honom. Jag tror att hon inte kan bättre. Och om man inte kan så måste man få hjälp att lära sig.

Och så tycker jag att du verkar vara en fantastisk mamma!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag tycker verkligen att du ska göra en polisanmälan. Jag tror nämligen inte att B:s mamma skiter i honom. Jag tror att hon inte kan bättre. Och om man inte kan så måste man få hjälp att lära sig.

Och så tycker jag att du verkar vara en fantastisk mamma!

Hon kroknar säkert under bördan, men likt förbaskat är hon den vuxne i den relationen och helt uppenbart har hon inte tillräckligt med auktoritet eller kraft för att fostra honom. Klart att det är tragiskt!
Fast nu fick hon en chans att markera - och tog den inte. Och det är det jag beklagar. För bådas skull. Killen behöver gränser och får uppenbarligen inga av sin mamma.
Jag tolkar min dotters ord igen: det är säkert ingen ont i honom, han har bara inte fått lära sig hur man uppför sig.

Till sist tackar jag för komplimangen, men så särskilt fantastisk är jag inte, har bara turen att ha barn ihop med en vettig man. För övrigt växer det ut små horn i pannan på vår unge med mellan varven... ;)
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jo, men samtidigt...
Vad kan man göra som förälder (kanske ensam förälder?) om det gått så långt?
Hon behöver antagligen också stöd.

Hon behöver alldeles uppenbart hjälp! Skolan gör ett jättejobb, men i slutänden är det ju du som förälder som får sköta resten. Kör man fast kan man som förälder prata med kuratorn för att få råd, sin finns ju bup och andra ställen, men då är problemen av annan, allvarligare art.
 
Sv: Nerslagen i skolan

En placering borta kan vara en lösning.
Om det nu är som mamman påstår att han har egna problem.
Det kanske finns någon typ av diagnos där som hon inte vill avslöja.
 
Sv: Nerslagen i skolan

För framtiden: lär din dotter att hitta inspelningsfunktionen på mobilen! Det går även att ordna kortkommandon för att starta den, så det räcker med ett knapptryck. Närmar sig killarna så stoppar man ner handen i fickan och startar inspelningen.

Sen är det bara att beklaga när Bs föräldrar så uppenbart har gett upp/känner sån maktlöshet ang. sin son.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Med på mötet var killarnas mentorer (med i mobbingteamet), min dotters två mentorer, killarna med mammor och jag och dottern. Rektorn behagade inte dyka upp.

Jag har följt tråden i tysthet eftersom jag inte riktigt kan sätta ord på det jag känner :mad:
I allafall, har inte pojkarna någon pappa? tänker i synnerhet på B då mamman där verkat "ge upp".
 
Sv: Nerslagen i skolan

Till sist tackar jag för komplimangen, men så särskilt fantastisk är jag inte, har bara turen att ha barn ihop med en vettig man. För övrigt växer det ut små horn i pannan på vår unge med mellan varven... ;)

Såklart det gör, hon är väl människa! Men det är föräldrar som ser även de sidorna hos sina barn som är de bästa föräldrarna. Förståelse för de små :devil:-hornen, men inte acceptans kommer man långt med tycker jag mig märka.

Och tur vet jag inte... du var väl lite delaktig i beslutet att välja honom som livskamrat? Skulle tro att B:s mamma har gjort andra val i livet tex.
 
Sv: Nerslagen i skolan

En placering borta kan vara en lösning.
Om det nu är som mamman påstår att han har egna problem.
Det kanske finns någon typ av diagnos där som hon inte vill avslöja.

Jo, det kan finnas många orsaker. Fast om grabben har en diagnos har hon ju där också en möjlig ingång. Skolan kanske vet eftersom han är punktmarkerad enligt vad ts uppger.
Jobbigt när ett fåtal förpestar livet för så många.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Bexzor
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 614
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp