Nerslagen i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nerslagen i skolan

Det där ett skolboksexempel på hur barn med bokstavskombinationer reagerar under pressade förhållanden. De skratta när det är som allra minst lämpligt!

Så skrattandet och flinandet behöver inte alls betyda att killen skiter i reglerna. Det finns inte alltid bara en förklaring till ett beteende.

Och om det är så, vilket inte alls är omöjligt, då kan man ju förstå varför vissa diagnoser är överrepresenterade i våra fängelser. Precis som Litenvit skriver nedan så är det ju extra viktigt för dessa personer att lära sig de sociala koderna för att sedan inte råka illa ut, men attans så mycket svårare för dem.

Jag tycker fortfarande inte att ev diagnoser rättfärdigar att TS dotter råkat illa ut.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det låter som ett solklart försvarsbeteende, tycker jag.

Det är mycket möjligt att det är, men det är inte min sak att tolka hans beteende. Det får hans föräldrar göra.

Jag är bara förbannat trött på att vissa uppför sig som små svin och sen ska omgivningen förstå att det är pga ADHD eller vad just det barnet nu har diagnostiserats med, och därför ska omgivningen tolerera vad som helst. Jag har ingen aning om vad det är för problem med den här killen. Jag bryr mig inte om det. Jag bryr mig om att min dotter och alla andra kan vara trygga på skolan.

Då hon gick på lågstadiet hade de en stökig kille som flyttades till klassen. Han var direkt farlig och där ursäktades allting med att han hade ADHD och inte förstår bättre. Det slutade med att han skadade en elev allvarligt med en sax innan han blev flyttad.

Det är upp till skolan att se till att de kan ha alla barn i verksamheten på ett sätt så ingen råkar illa ut. Har de inte personal/utrymme/ekonomi till det så får de väl tvärvägra att ta emot de som är stökiga så blir det kanske fart på kommunens resursfördelning.

Och uppför man sig så som B gjort så förstår man uppenbarligen inte grundläggande regler. Då ska man ha utvisning tills man förstår dem.
 
Sv: Nerslagen i skolan

I måndags blev min dotter nersparkad/slagen i skolan av två killar. Hon har varit hemma sedan dess.

Usch, jag kan knappt skriva om det så arg och chockad är jag fortfarande.:mad:

Såg tråden först nu!

Jag blir så förbannad - jag begriper inte hur det får gå till!

Hoppas din dotter klarar sig någorlunda helskinnad igenom det hela, och se för f*n till att de ungarna som gjorde det hela verkligen får stå för sina gärningar! (Ja - jag svär nu så arg är jag!)

Vår somn blev ju nedsparkad förra midsommar så vi vet vad nui går igenom just nu - hela er familj...

STYRKEKRAMAR i massor till er...
 
Sv: Nerslagen i skolan

En diagnos kan möjligen förklara ett beteende men inte ursäkta det.

Jag har full förståelse för att du inte bryr dig om något annat än din dotters säkerhet och trygghet. Låter som en sund normal mamma enligt mig.

Jag läste om ett projekt där man stoppade alla som inte skötte sig i en grupp och de som skötte sig i en annan. De som skötte sig kallade man "normalerna" och de i den andra gruppen fick själva sen visa att de var beredda och villiga att bli normaler. En efter en kom tillbaka över till den normala gruppen. Efter projeketet fungerade gruppen utmärkt, men det tog rätt lång tid att komma dit. Även om detta är en något annorlunda lösning så tror jag inte alls det är dumt. Om man sköter sig får man vara med i gemenskapen, annars inte.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag förstår dej till fullo. När ens eget barns säkerhet och trygghet står på spel på grund av andra barn som B med hans uppenbara svårkontrollerade beteende måste man säga ifrån.

Tyvärr är det ju så att mobbarna sällan flyttas från sina skolor, men är det ens ett tänkbart alternativ att ni flyttar Mini till en annan, lugnare skola - bara av den enkla anledningen att hon får vara ifred!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag läste om ett projekt där man stoppade alla som inte skötte sig i en grupp och de som skötte sig i en annan. De som skötte sig kallade man "normalerna" och de i den andra gruppen fick själva sen visa att de var beredda och villiga att bli normaler. En efter en kom tillbaka över till den normala gruppen. Efter projeketet fungerade gruppen utmärkt, men det tog rätt lång tid att komma dit. Även om detta är en något annorlunda lösning så tror jag inte alls det är dumt. Om man sköter sig får man vara med i gemenskapen, annars inte.


Precis så gjorde de i en förskoleklass där jag hade praktik!! En stor "vanlig" grupp och så alla stökpellarna i den andra. Tror det var sex eller sju killar där. Moroten var att de skulle få flytta över till den stora gruppen om det funkade. När jag var tillbaka ett par månader senare och gjorde nån uppgift hade en kille redan fått flytta över!! Helt klart ett lyckat grepp!!:bow:

Heja Mini!! Stå på er!!:bow:
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag vet inte heller om skolan kan kräva det, i allafall inte någon längre tid. Men ett barns oacceptabla beteende kan inte bara vara skolans sak att lösa. Om det är något som utlöses av skolans miljö, så skulle det vara rimligt att skolan löser det, men när de kommer till skolan utan att kunna uppföra sig ordentligt - då är det föräldrarnas problem.
Man måste kunna utgå från att barnen som kommer till skolan kan så pass mycket om mänskligt samspel att de inte ger sig på varandra utan någon som helst provokation. Gör de det, så är det inte bara upp till skolan att hantera och bevaka det barnet.

Oftast är det dessutom så att om barnets beteende blir ett direkt problem för föräldern (att den inte kan åka till jobbet utan måste se till sin unge så att den inte skadar andra) så brukar föräldrarna bli så mycket mer intresserade av att lösa problemet än när man bara kan skyffla över det på andra, t ex skolan, att lösa det hela.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag undrar om en vanligt svensk skola skulle få göra så.
Även om det skulle vara världens bästa sätt att hantera saken och det skulle bli ett positivt resultat för alla.

Jag är säker på att det skulle ta hus i helvete bland föräldrarna till strulpellarna och att de skulle bli "kränkta"...
 
Sv: Nerslagen i skolan

Precis som Litenvit skriver nedan så är det ju extra viktigt för dessa personer att lära sig de sociala koderna för att sedan inte råka illa ut, men attans så mycket svårare för dem.


Precis. Och inte fasen hjälper det när både hans mamma och hans mentor säger till mig att han inte förstår bättre än att skratta och det är hans sätt att försvara sig för han är så pressad när vi var så många vuxna i rummet osv. Att min dotter satt och grät för att han fortsatte skratta åt henne avfärdades med att "hon vet ju bättre än att ta åt sig" och "hon är ju så klok så hon förstår att han inte menar det". Dvs de försvarar att han fortsätter att skratta isället för att förklara för honom.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag är bara förbannat trött på att vissa uppför sig som små svin och sen ska omgivningen förstå att det är pga ADHD eller vad just det barnet nu har diagnostiserats med, och därför ska omgivningen tolerera vad som helst. Jag har ingen aning om vad det är för problem med den här killen. Jag bryr mig inte om det. Jag bryr mig om att min dotter och alla andra kan vara trygga på skolan.

Jag förstår att du är upprörd och jag håller med dig till viss del.
Samtidigt kan man varken bestraffa fram att en person bättrar sig från sjukdom eller problem.
Kallar man en person för ett svin, så kommer hen sannolikt att addera det till allting annat som är snett och bli ännu mer utåtagerande.


"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå hatad"
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men först måste skolan få mandat av samhället att utföra sitt uppdrag utan att be om ursäkt för sin existens.

Idag är alla rädda för att bli anmälda så fort man tar ett steg utanför "kaninkramar"-ramen. Nu menar jag inte att man ska återinföra dumstrut och skamhörna, men ibland hjälper inte bara prat och förståelse enbart.

Ni har väl förresten läst artikelserien i DN "Först kränkt vinner"? Handlar om studenter på just lärarhögskolan (!) som anmält sina lärare för kränkande behandling för att lärarna påpekat brister i studenternas resultat, som t ex bristfällig svenska osv. Det är skolan i ett nötskal idag...
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag förstår att du är upprörd och jag håller med dig till viss del.
Samtidigt kan man varken bestraffa fram att en person bättrar sig från sjukdom eller problem.
Kallar man en person för ett svin, så kommer hen sannolikt att addera det till allting annat som är snett och bli ännu mer utåtagerande.


"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå hatad"


Nej, stryk ska de inte ha. Men att enbart lägga huvudet på sned och vara förstående är nästan att likställa med misshandel.
Handfast vägledning behövs, men då måste samhället vara med på det.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Nej, stryk ska de inte ha. Men att enbart lägga huvudet på sned och vara förstående är nästan att likställa med misshandel.
Handfast vägledning behövs, men då måste samhället vara med på det.

Problemet är väl just det att samla samhället på samma ställe och vara konsekvent och samstämmig i sin handling, tror jag.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Ni har väl förresten läst artikelserien i DN "Först kränkt vinner"? Handlar om studenter på just lärarhögskolan (!) som anmält sina lärare för kränkande behandling för att lärarna påpekat brister i studenternas resultat, som t ex bristfällig svenska osv. Det är skolan i ett nötskal idag...

Jag såg en debatt om det på tv för ett par dagar sedan. Debattörerna påvisade att det inte alls var ett särskit stort problem i praktiken.

Beckman, Ohlson & Can
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=37591

OT. Ursäkta trådkap. Åter till ordningen.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Man kan bestraffa beteendet.

Slå på någon = utegångsförbud ett antal dagar.
Spotta på någon = Datorförbud ett antal dagar
Sno en bil = fängelse ett antal månader

osv.

Och belöna:

Sköt skolan = datortid
G i matte = ny cykel
Tomt brottsregister = körkort

osv.

Samhället är uppbygt efter grundläggande regler som man bör lära sig.


Kallar man en person för ett svin, så kommer hen sannolikt att addera det till allting annat som är snett och bli ännu mer utåtagerande.

Dottern (och jag) blev kallade bra myckat grövre saker än så av B. Hon borde kanske också addera det och bli mer utåtagerande? Eller har du bara överseende med de som redan har problem? Inte de som kan få? Vem säger att hon kan klara av hur mycket som helst innan hon knäcks och börjar agera?
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jo men som lärare så kan jag säga att det är ett problem i praktiken. Förhoppningsvis inte ett så stort som artikelserien vill påskina.
Eftersom skolan omges av en del problem kring ledarskap och befogenheter så är det svårt för den lärare och/eller skolledare som vill tala klarspråk om elever som uppför sig illa och som vill något annat än att bara låta eleven tala med kuratorn. Om föräldern ens tillåter detta.

Istället för att först gå till sig själv, sitt barn och sin familj när något inte fungerar i skolan så är det helt OK att skylla allt på skolan och vägra godta deras förslag på åtgärder.

Detta leder till smått meningslösa möten, som för Snuffsans dotter, där den ena killen sitter och hånflinar och morsan inte verkar ta händelsen på allvar. Om skolan skulle föreslå att sätta B i en speciell grupp för strulpellar så är jag närapå SÄKER på att mamman skulle anmäla skolan för kränkning. För i hennes ögon är hon och sonen helt utan skuld. Skolan har ju alltid fel.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Dottern (och jag) blev kallade bra myckat grövre saker än så av B. Hon borde kanske också addera det och bli mer utåtagerande? Eller har du bara överseende med de som redan har problem? Inte de som kan få? Vem säger att hon kan klara av hur mycket som helst innan hon knäcks och börjar agera?

Jag sa att jag förstod dig, eller hur?

Samtidigt tror jag inte alls på att det blir bättre av att straffa personer som uppenbarligen mår riktigt illa. Det brukar leda dem ännu djupare ner och göra dem ännu mer utagerade.
Konsekvenser - ja, straff - nej.
Men framförallt måste man hitta orsaken till att folk beter sig som de gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Bexzor
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 614
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp