Nerslagen i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nerslagen i skolan

En viss del av uppfostran ligger faktiskt även på skolan och som lärarstuderande måste du vara medveten om det. Nu har tyvärr skolan resurser nog för att ta hand om alla elever som faller igenom av olika anledningar, och då måste en annan del av samhället göra det.
Men vi kan aldrig glömma att vi alla är delar av samhället och därför har ett ansvar för våra medmänniskor igenom detta.

Det här verkar vara en väldigt komplicerad situation och då är det ju trevligt ifall man betraktar den som en sådan, inte slänger ur sig saker som att "det är föräldrarnas ansvar" eller "det är skolans ansvar", kort och gott.

Antagligen finns det inga helt enkla svar på problemet. Kanske leder en anmälning till att fler resurser sätts in, vad vet jag? Uppenbart verkar det ju som att det behövs fler resurser i alla fall.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Och detta trots att vi egentligen inte vet något alls om hur deras situation ser ut.


Nu tar jag det en gång till så du kanske förstår:

Jag är trött på att höra om mobbares "situationer" och alla förmildrande omständigheter som gör att vi måste ta hand om mobbarna. Jag struntat uppriktigt sagt i vad som händer med den här killen, bara han i fortsättningen av livet håller sig på behörigt avstånd från mig och min dotter.

Jag vill inte höra mer "stackars pojkar" och "de förstår inte bättre" och "han har ADHD" (eller nån annan bokstavssjukdom).
Om han har någon bokstavssjukdom eller några andra problem så innebär det ändå inte att man står utanför alla uppföranderegler.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Skolans uppdrag består inte i första hand av att uppfostra barnen. Det som står i läroplanen är att skolan ska vara ett stöd i föräldrarnas fostran. Ansvaret är således i första hand föräldrarnas. Detta har vi diskuterat en hel del under mina seminarier. Det faktum att föräldrarna skickar över hela ansvaret på skolan samtidigt som skolan inte har mandat att genomföra de konsekvenser som skulle behövas gör situationen ohållbar. I flera skolor jobbar man därför nu aktivt med att ge tillbaka ansvaret för barnens beteende och uppförande till föräldrarna.

Sen är jag inte dummare än att jag begriper att skolan alltid kommer få vara involverade i uppfostran men ansvarsfördelningen i nuläget är sned.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men det förekommer ett stort argt moln över hela tråden, ifrån många användare, där man mer eller mindre unisont ser de här pojkarna och deras föräldrar som onda förövare.

Är det så konstigt då? Det är ju faktiskt pojkarna som är förövarna. Att man blir arg och upprörd över att någon råkar illla ut är inte heller så konstigt. Särskilt inte om det är ens egen dotter. Pojken behöver säkert hjälp man med, men i den här situationen är det faktiskt dottern som är offret. Att då hela tiden få höra hur synd det är om pojken, ja då är det inte konstigt att man blir ännu mer upprörd.

Till Snuffsan: Jag tycker att både du och din dotter är jättestarka.
 
Sv: Nerslagen i skolan

När jag gick på mellanstadiet så hade vi en kille som fick raseriutbrott för allt och inget, jag saknar bla en bit av en tand fortfarande efter ett av den här killens anfall.

Enligt våra lärare så skulle var det vårt eget fel, vi som blev utsatta av den här killens utbrott.

Till slut var det någon som anmälde honom och exakt vad som hände vet jag inte men han fick iallafall flytta till sin pappa istället för mamman, han gick hela tiden kvar i vår klass och plötsligt blev han helt normal (tom så normal att vi blev ihop de sista två åren på högstadiet ;)).

En anmälan kan nog vara på plats så killen och morsan får hjälp för det behöver de uppenbarligen, och det kan ju vara vad som ändrar situationen för honom och inte minst de som blir utsatta för honom. Jag skulle tro att den här killen behöver byta miljö helt och hållet för allas bästa.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag tycker fortfarande inte att ev diagnoser rättfärdigar att TS dotter råkat illa ut.

På den punkten är vi helt överens!

För det tycker inte jag heller, men det är en "förklaring" på ett felaktigt beteende, däremot inte en ursäkt!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Nu tar jag det en gång till så du kanske förstår:

Jag är trött på att höra om mobbares "situationer" och alla förmildrande omständigheter som gör att vi måste ta hand om mobbarna. Jag struntat uppriktigt sagt i vad som händer med den här killen,

Jo, jag har förstått att det är precis så du uppelevr det, och det är den inställningen jag vänder mig emot.

Och då är jag ändå ett gammalt mobboffer.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Skolans uppdrag består inte i första hand av att uppfostra barnen.

Det har jag heller inte påstått.
Men samtidigt är det en oerhörd press på föräldrarna i arbetslivet idag, samtidigt som vi mer och mer skärmas av från den "solidariska uppfostran" som storfamiljen, grannar och liknande var mer involverad i. Alla föräldrar klarar uppenbarligen inte av det. Vi kan inte släppa ungarna till sitt eget öde på grund av det.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Tycker du? En tjej blir nerslagen/sparkad av flera killar på skolgården. Hon har under lång tid blivit trakasserad av gänget. Då killarna konfronteras sitter de och flinar och visar noll ånger. Tycker du det är konstigt att folk blir upprörda?
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag tycker att det är märkligt att så förhållandevis få inser att det är något allvarligt fel med att personer beter sig på det viset, ja.
Att bara bli förbannad i det läget hjälper oftast inte ett skit.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Har bara läst de 2 första sidorna av denna väldigt långa tråd.

Usch, vad hemskt för din dotter!! :eek: Men jag är, av det du skrivit, väldigt impad över hur bra din dotter, och inte minst du, har hanterat det hela. Hoppas innerligt att killarna får vad de förtjänar och att din dotter mår bra.

Har en egen historia om hur jag blev psykiskt och fysiskt mobbad av killar. Hela historien är lång och pågick under flera år men slutet blev när de två hoppade på mig på skolans balkong och försökte trycka över mig för att skrämmas. Jag blev livrädd och sparkade till en av dem så de släppte greppet o jag föll ner på balkongen igen. Då satte de sig på mitt huvud och drog i mina armar. På något sätt kom jag upp och puttade in en av killarna i en vägg så han blev liggandes, den andra sprang.

Inga allvarliga skador uppkom på de bägge, killen som slog i huvudet låg kvar av chocken, han trodde inte jag skulle göra ngt sånt. Själv var jag helt förkrossad och mörbultad. Lärarna gav pojkarna varsin omgång, sedan blev det inget mera. Inga anmälningar eller nått, dum som man var. :cool: De bägge var kända hos polisen sedan 4:an pga stöld, hot etc etc...

STYRKEKRAMAR TILL DIG OCH DIN DOTTER!

Hoppas pojkjävlarna får vad de förtjänar!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Du vill verkligen bara trampa på mig va?:mad:

Ja, Kat, jag lovar att ta hand om de stackars små missförstådda pojkarna. Tänker bjuda hem dem så de kan sitta här och kolla melodifestivalen i kväll. Min dotter vill nog inte vara hemma men skit i det, hon klarar sig nog. Hon är ju stark. Det är pojkarna som behöver min tid och kärlek.

Förlåt att jag inte tagit hand om dem redan innan och förlåt att jag var okänslig nog att skriva en tråd om hur min dotter och jag mår efter att de stackars pojkarna tvingats mobba dottern för att jag skulle uppmärksamma de stackarna.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Du vill verkligen bara trampa på mig va?:mad:

Ja, Kat, jag lovar att ta hand om de stackars små missförstådda pojkarna. Tänker bjuda hem dem så de kan sitta här och kolla melodifestivalen i kväll. Min dotter vill nog inte vara hemma men skit i det, hon klarar sig nog. Hon är ju stark. Det är pojkarna som behöver min tid och kärlek.

Förlåt att jag inte tagit hand om dem redan innan och förlåt att jag var okänslig nog att skriva en tråd om hur min dotter och jag mår efter att de stackars pojkarna tvingats mobba dottern för att jag skulle uppmärksamma de stackarna.

Nej, det har jag verkligen inte viljat göra, men när du säger såhär blir jag faktiskt lite irriterad.


Jag har inte varit i närheten av att säga att du ska bjuda hem dem på mjölk och bullar (även om de antagligen skulle behöva det), men det finns andra saker man kan ta till. Kanske skulle en anmälan vara en bra sak att göra, som några föreslår?

För femte gången, så säger jag att jag förstår dig. Jag förstår att du är förbannad och jag förstår att du prioriterar att skydda din dotter, men det är ÄNDÅ inte okej att bara slå ifrån sig att de här ungarna behöver hjälp. Något är allvarligt fel och risken för att det bara blir sämre är väldigt stor. Människor föds väldigt sällan onda.
 
Sv: Nerslagen i skolan

En fundering jag har bara.

Vad har du ställt för krav på skolan för att detta inte ska upprepas?

Och hur kommer skolan kunna garantera att det följs?
 
Sv: Nerslagen i skolan

Är det verkligen så få? Så har inte jag uppfattat det. Tvärtom tycker jag att många verkar förstå att det är något stort fel med grabbarnas beteende. Däremot, i en sådan här tråd, blir det inte den primära diskussionen. Här, där offret och offrets mamma behöver stöd och en ventilationskanal blir det taktlöst att upprepa hur synd det är om killarna. Här behöver man få släppa ut ord som skitungar och odågor eller varför inte pissungar. De är ändå så pass stora att de säkerligen mer än en gång fått höra hur man ska uppföra sig men de väljer ändå att inte göra så. Oavsett diagnos eller ej så får man lära sig hur man beter sig. Det de har gjort är inte ett acceptablet beteende.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Här behöver man få släppa ut ord som skitungar och odågor eller varför inte pissungar. De är ändå så pass stora att de säkerligen mer än en gång fått höra hur man ska uppföra sig men de väljer ändå att inte göra så. Oavsett diagnos eller ej så får man lära sig hur man beter sig. Det de har gjort är inte ett acceptablet beteende.

Jag tycker inte att det är rätt. I mina ögon säger det bara att vi inte beter oss som vuxna och ansvarstagande individer, då vi bemöter ett dåligt beteende med ett annat liknande.

Hur ska en unge - diagnos eller inte - lära sig hur man bör bete sig om vuxenvärlden inte beter sig bättre? (och nej, jag syftar fortfarande inte på snuffsans möte, som jag naturligtvis tycker var en jättebra och vuxen sak att göra)
 
Sv: Nerslagen i skolan

väljer ändå att inte göra så. Oavsett diagnos eller ej så får man lära sig hur man beter sig. Det de har gjort är inte ett acceptablet beteende.


Det är inget man VÄLJER, lika lite som en lam VÄLJER att inte gå!
Det är en sak som dessa individer måste lära sig, träna på dagligen. Och med en bristande kompetens från föräldrar och skola så går det åt helvete och tjejer som Mini, som ABSOLUT INTE ska råka ut för dem, kommer att hamna i kläm och det är djävligt beklagligt och ruttet.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Så du menar på fullaste allvar att en 14-15-årig kille inte kan kontrollera impulsen att skicka en kompis på en gunga som en projektil in i en tjej som står intill. Därefter hoppar man på tjejen så hon blir än mer mosad.
De här killarna går trots allt i normal klass vad jag har förstått, även om en av dem punktmarkeras. Det borde i mitt tycke betyda att de ska kunna välja själva att göra illa eller inte. Om det hade handlat om små barn hade jag kunnat köpa att de inte kunde välja men nu uppe i denna ålder så borde de ha kommit så långt.

Alla människor hamnar ibland i situationer de har svårt att hantera, en del har svårt att styra sin impulskontroll visst. Men att inte göra illa någon är något man matas med från rätt tidig ålder så nog tycker jag att grabbarna här valde alldeles själva vad de skulle göra.

Under min VFU men även tidigare har jag kommit i kontakt med barn och ungdomar med DAMP, ADHD, asbergers men även andra diagnoser och jag vet att de inte har det lätt men att säga att de inte har ett val tycker jag är fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Bexzor
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 614
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp