Nerslagen i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nerslagen i skolan

Jag har sagt att jag troligtvis avvaktar med att gå vidare till skolverket och polisen. Om de så mycket som andas på min dotter igen så skickas anmälan naturligtvis in. Jag har valt att avvakta därför att skolan påstår att det var en brist i punktmarkeringen som gjorde att detta kunde hända. Jag är dock inte helt övertygad. På måndag ska dottern prata med mobbingteamet så vi får se hur skolan klarar av det hela. Det ligger på dem och föräldrarna hur jag ska fortsätta.

Det märkliga i skolans resonemang är att de i ena andetaget bedyrar att det här bara hände för att de tappade kontrollen över killen typ ½ minut. Jaha? Men det har ju hänt flera incidenter? Ja, men det kan jag ju inte bevisa eftersom jag inte anmälde det då?... Ok...
Sen bedyrar de att det aldrig kommer att hända igen. Men om det händer vill de att jag kontaktar föräldrarna direkt. Och eventuellt skolan. Eeh? Haltar det resonemanget inte lite? Känns som Hasse och Tages sannolikhetsförklaring.

Händer det igen kommer jag att kontakta föräldrarna och meddela att anmälan är skickad.

Jag har dessutom bestämt mig för att om det kommer fram att killarna plågar någon annan kommer min anmälan att skickas.

För övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag får nog helt enkelt se vad som händer.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det är inget man VÄLJER, lika lite som en lam VÄLJER att inte gå!

Jo han valde. Han får inte vistas på delar av skolgården det vet han. Han valde att gå dit. Han får inte avvika från sin lärare när det är rast, det vet han. Han valde att sticka så fort hon tittade bort. Han valde att ge sig på min dotter och de andra.

Kan han inte förstå och kontrollera sådana impulser så ska han ju knappast gå i vanlig skola. Och ändå mindre ska han vara ensam ute i byn och härja på em/kvällar.
 
Sv: Nerslagen i skolan

...Om det hade handlat om små barn hade jag kunnat köpa att de inte kunde välja men nu uppe i denna ålder så borde de ha kommit så långt.

...Men att inte göra illa någon är något man matas med från rätt tidig ålder så nog tycker jag att grabbarna här valde alldeles själva vad de skulle göra.

Under min VFU men även tidigare har jag kommit i kontakt med barn och ungdomar med DAMP, ADHD, asbergers men även andra diagnoser och jag vet att de inte har det lätt men att säga att de inte har ett val tycker jag är fel.

Jag hade också köpt det om det är som så att de har fått en adekvat uppfostran med normer och regler som är gångbara i vårt samhälle.

Nu verkar det ju inte vara så eller hur?

Jo, jag träffar också ungdomar med olika problematik, ofta i kombination med kriminalitet och missbruk, och där kan jag säga att det inte handlar om att välja. De har inte en SUSNING om hur man ska och får bete sig. Så jag vidhåller att det finns en mängd yngre vuxna i vårt samhälle som inte har den blekaste aning om hur man ska göra. Eller de vet hur de ska uppföra sig, enligt DERAS normer och regler, däremot så brister det ju katastrofalt gentemot den verklighet som du, jag, Snuffsan, Mini och alla andra med ett normalt kodex lever efter. Tragiskt och oerhört skrämmande.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men om du tar så illa vid dig för att jag är arg på killarna för det de gjorde så föreslår jag att du hoppar till en annan tråd. Jag är förälder till en kränkt tjej som mår dåligt pga detta och jag är förbannad.

Du kan ju starta en egen tråd där du skriver om alla de barn och ungdomar du tar hand om.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag hade också köpt det om det är som så att de har fått en adekvat uppfostran med normer och regler som är gångbara i vårt samhälle.

Nu verkar det ju inte vara så eller hur?

Nej men då ska de lyftas bort från den vanliga skolan och omvärlden tills de fått normer och regler så de kan fungera utan att skada andra.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Ja, jag håller med dig Snuffsan.
Jag tycker att det är under all kritik att ni har det som det nu blev. Och jag ifråga sätter om killen ska gå i vanlig skola med det beteendet som han ligger inne med!
Därför hoppas jag att skolan tar seriöst på detta och är djävulskt tacksamma för att du inte gjort någon anmälan. De borde ha anmält detta till tex soc för att kunna lyfta killen från skolan och skapa en trygg miljö för alla andra.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Kan han inte förstå och kontrollera sådana impulser så ska han ju knappast gå i vanlig skola. Och ändå mindre ska han vara ensam ute i byn och härja på em/kvällar.

Precis.
Ett sådant barn kanske måste tas om hand.
Både för sin egen skull och omgivningens.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men om du tar så illa vid dig för att jag är arg på killarna för det de gjorde så föreslår jag att du hoppar till en annan tråd. Jag är förälder till en kränkt tjej som mår dåligt pga detta och jag är förbannad.

Du kan ju starta en egen tråd där du skriver om alla de barn och ungdomar du tar hand om.

Jag tar inte alls illa vid mig, jag tycker att vuxna som kräver av andra att de ska bete sig på ett vettigt sätt ska föregå med gott exempel.

Jag förstår fortfarande varför du är förbannad och jag skulle antagligen vara lika arg själv, men det innebär väl ändå inte att även det andra perspektivet bör vägas in?

Du behöver inte vara spydig mot mig för att jag värnar om alla som far illa i vårt samhälle.
Det vore trevligt om du inte utgår ifrån att jag vill vara otrevlig mot dig, eftersom det aldrig varit min intention.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag förstår fortfarande varför du är förbannad och jag skulle antagligen vara lika arg själv, men det innebär väl ändå inte att även det andra perspektivet bör vägas in?

Jo, i min ilska som förälder innebär det precis det. Och det är det du vägrar förstå. Jag är inte ansvarig för hur killarna mår. Jag tar ingen hänsyn till hur de mår. Det varken kan eller vill jag göra. Jag är förälder till den som de fått att må dåligt och den som gör så mot mitt barn finns det inget "annat perspektiv" på.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Maken, som är lärare, läste över axeln på mig och vi blev båda hemskt upprörda. Maken har bättre koll än mig. Han säger att du genast ska polisanmäla. "Din dotter ska dö" är olaga hot, misshandel är misshandel osv. Anmäl också till soc. Om skolan inte anmäler händelsen och inget gör kan du polisanmäla skolan och även anmäla dem till skolverket, för att de är en skola som negligerar mobbing och trakasserier.
Avvakta INTE med anmälan! För vems skull ska man avvakta? Inte för din dotters och hennes kompis iallafall. Om någon tar ett krafttag mot mobbingkillarna nu kanske de inte blir rötägg hela livet? Låter man det bara fortgå blir budskapet till dem att sådant här beteende är ok.
Anmäl dig blå tills det hela får ett slut. Ok, din dotter har spottat på en kille, men det var ju i självförsvar. Hon var utsatt för hans ständiga trakasserier och vad ska hon göra?

Ta hand om din Mini, hon förtjänar bara det bästa!!!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jo, i min ilska som förälder innebär det precis det. Och det är det du vägrar förstå. Jag är inte ansvarig för hur killarna mår. Jag tar ingen hänsyn till hur de mår. Det varken kan eller vill jag göra. Jag är förälder till den som de fått att må dåligt och den som gör så mot mitt barn finns det inget "annat perspektiv" på.

Jo, jag har förstått att du känner så, men jag håller inte med dig om att det är en bra idé.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Om du pratar om vad som är en bra ide att känna så har du definitivt inte förstått.

Kan du inte bara sluta hacka för att jag tycker att killarnas beteende är skit och att jag inte tänker ta ansvar för vad som händer med dem?
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det är klokt att tänka även på andra barns väl och ve, men när det är ens eget barn som drabbats så tror jag inte att man som förälder kan känna någon medkänsla alls med förövaren. När någon annans barn drabbats kan man nog fundera över olika perspektiv, men när det är det egna barnet... Hade något sådant drabbat min dotter vet jag inte vad jag hade gjort, men något klokt och medkännande hade det minsann INTE varit!!!!!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag pratar om vad det är idé att säga, göra och ha för inställnig. Vad man känner är svårt att kontrollera.

Jag har överhuvudtaget inte haft någon som helst avsikt att hacka, men jag har all rätt att uttrycka en annan åsikt än den du har.
Vi får helt enkelt enas om att vi är oense i frågan.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Ja, att "halva buke" blir så upprörda är faktiskt rätt konstigt.

Det är inte konstigt alls, halva buke har väl egna barn och kan därför lätt sätta sig i Snuffsans situation.
När, om du får ett eget barn som blir behandlat som Snuffsans dotter sitter du nog inte och försvarar mobbarna som du ändå till viss del gör.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Snuffs, jag skulle polisanmäla. Jag har själv suttit i samma sits som du med en dotter som periodvis varit vidrigt behandlad, och jag ångrar idag att jag inte polisanmälde.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det är inte konstigt alls, halva buke har väl egna barn och kan därför lätt sätta sig i Snuffsans situation.
När, om du får ett eget barn som blir behandlat som Snuffsans dotter sitter du nog inte och försvarar mobbarna som du ändå till viss del gör.

Med 99% sannolikhet kommer jag att ha precis samma åsikter då.

Ingen har någonsin rätt att göra illa en annan person. Men man kan sällan heller rättfärdiga sitt eget dåliga beteende med att någon annan betett sig illa först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Bexzor
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 614
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp