Är du säker på att det verkligen är luvräddningssällskapets rekommendation? De anordnar ju själva simskola för yngre barn än så :)
Helt säker.
Screenshot_20240611-124910~2.webp

Jag hittar bl.a. det här på Svenska Livräddningssällskapets egen hemsida:

"På många platser arrangerar Svenska Livräddningssällskapet simskolor som välkomnar barn redan från två års ålder med vattenvaneövningar för tidig säkerhet och ökad trygghet."

Sen står det också det här som gör mig väldigt förvirrad!
"Om olyckan skulle vara framme och barnet hamnar i vattnet ska det ligga stilla i ihopkrupen ställning, flyta och invänta hjälp." Jag har väldigt lätt för att flyta, men inte ens jag kan lista ut hur jag ska kunna flyta i ihopkrupen ställning. Flyta gör man ju bäst på rygg med hyfsat rak kropp och ben. Inte ihopkrupen??

Intressant, stämmer inte överens med vad som står på livräddningssällskapets egna hemsida (var tvungen googla pga nyfiken)
Svenska Livräddningssällskapet rekommenderar att börja med simundervisning i tidig ålder, sätt gärna barnet i simskola vid senast 5-6 års ålder.
Ja det var intressant!
Tyckte själv det lät lite konstigt.

Har gått i simskola/vattenlek i grannkommunen innan det badhuset stängde för renovering och sen fanns liksom inget mera för oss tyvärr pga kommunens regler. Blev ett glapp mellan babysimmet också.

De lär sig att simma enligt den definition som krävs för att få godkänt på simningen i idrotten i skolan. Sen om skolan och staten har olika definition på simkunnighet får du kolla upp med skolan och staten.

Att klara skolans mål inom simning i en viss årskurs är ju inte samma sak som att kunna simma. Precis som i alla andra ämnen. Om du menade att alla barn "lär sig simma i årskurs 2" i bemärkelsen att de påbörjar inlärningen av simningen så förstår jag var du menar.

Att klara målen för simning i en viss årskurs är ju inte samma sak som att kunna simma. Precis som i alla andra ämnen. Om du menade att alla barn "lär sig simma i årskurs 2" i bemärkelsen att de påbörjar inlärningen av simningen så förstår jag var du menar.

För betyget E i grundskolan ska eleven kunna simma 200 meter i en följd varav 50 meter på rygg. Så som jag kommer ihåg det så var det den sträcka de simmade i tvåan för att bli godkända. Men vi bor precis vid havet och det var en drunkningsolycka för 20-30 år sen när en skolklass var på en utflykt till stranden så vår kommun är kanske extra noggrann sen dess.

Lyxigt som sagt! Ville mest flagga för att det verkligen inte är så i alla kommuner. Är dock rätt säker på att mitt barn inte skulle lärt sig simma så bra som jag önskar på så lite simundervisning, målet i åk 2 är 50 meter tror jag :)
Samma här ang få tillfällen i skolan. Skolan bussar iväg ungarna till en simhall 5 mil bort så naturligtvis kan de inte göra det varje vecka. Finns dock simhallar inom 2-3 mils radie, oklart varför de inte åker dit.

För att svara på ursprungsfrågan så gick jag själv på en intensiv simskola när jag var 6-7 år, den hölls vid kommunens ena badsjö. När min son skulle lära sig simma fanns denna utbildning inte kvar och jag hade inte möjligt att regelbundet köra honom till simskola vid någon av ovan nämnda simhallar så jag fick lära honom själv. Det kommer jag inte göra med lillasyster, det var kämpigt för oss båda. Till lillasyster kommer det dock finnas bättre möjligheter att besöka simskola lyckligtvis.

För betyget E i grundskolan ska eleven kunna simma 200 meter i en följd varav 50 meter på rygg. Så som jag kommer ihåg det så var det den sträcka de simmade i tvåan för att bli godkända. Men vi bor precis vid havet och det var en drunkningsolycka för 20-30 år sen när en skolklass var på en utflykt till stranden så vår kommun är kanske extra noggrann sen dess.

Ja då är vi tillbaka där vi började och jag håller fast vid att om det är så att i princip alla i årskurs 2 klarade att simma 200 meter varav 50 meter på rygg efter två terminers simning så är det helt otroligt! Baserat på att jag har ett barn som går i årskurs 2 idag och som går i simskola tillsammans med andra 8-9-åringar.

Samma här ang få tillfällen i skolan. Skolan bussar iväg ungarna till en simhall 5 mil bort så naturligtvis kan de inte göra det varje vecka. Finns dock simhallar inom 2-3 mils radie, oklart varför de inte åker dit.

Så är situationen här också. Åker de till simhallen så tar det en hel skoldag i anspråk. Det blir ju uppenbart då att de inte kan göra det en gång i veckan.

• Gilla
Reactions: eyz
Här i kommunen får alla barn simskola i förskoleklass 1 ggr i veckan. Kommer inte ihåg om hela klassen fortsatte i 1:an eller om det bara var de som ännu inte lärt sig, de fortsatte tills de lärt sig. Även barnen på landsbygden.

Jag började i simskola när jag var 5 tror jag, men minns inte att det var speciellt länge. Kan inte ha varit mer än två terminer i alla fall för vi flyttade när jag var 6. Vi är en badande familj så antagligen fortsatte jag lära mig i hav och sjö, kan dock inte crawla alls. Tog ett gäng simmärken när vi var och badade med fritids, och Simborgarmärket med pappa i en sjö varje år i ett antal år. Vi var väl iväg med skolan en gång om året kanske, minns något simprov i högstadiet och något i gymnasiet men vi hade säkert tidigare också.

Ja då är vi tillbaka där vi började och jag håller fast vid att om det är så att i princip alla i årskurs 2 klarade att simma 200 meter varav 50 meter på rygg efter två terminers simning så är det helt otroligt! Baserat på att jag har ett barn som går i årskurs 2 idag och som går i simskola tillsammans med andra 8-9-åringar.

Det är vad hon jag känner som gått med tvåor till simhallen i många många år säger. Hon borde veta. En del kan ju redan simma och klarar kraven på första besöket i simhallen. De som är svårast och som kräver en större insats är de barn som är rädda.

Nu bor vi i en stad som ligger precis vid havet och som hade en tragisk drunkningsolycka med skolelever inblandade för 20-30 år sen så kanske investerar vår kommun lite mer än andra på det? Jag vet inte. Vi har ett badhus och ett fint utomhusbad i kommunen som många skolor kan gå till med eleverna så det spelar kanske också in.

Jag vill bara tipsa om intensivsimskola, som jag tycker har funkat så himla bra. Mina har gått 4 pass i veckan 2-3 veckor i början av sommaren, och det har blivit så himla stora framsteg på kort tid. Och sen har det blivit naturligt att hålla i och utveckla det ännu mer under sommarlovet.
För mina, som i början var lite försiktiga, så har det varit kanon.
Både jag och pappan är för övrigt riktigt vana simmare, men simskolan har ändå varit guld i början tycker jag. Men dyrt.
Vad skönt du säger det fungerade bra för er. Två mammor till kompisar till sonen pratade om det och där tyckte båda att det kunde bli för jobbigt med varje dag, särskilt om barnet tycker det är lite läskigt från början.
Antar det är rätt individuellt.

Vad skönt du säger det fungerade bra för er. Två mammor till kompisar till sonen pratade om det och där tyckte båda att det kunde bli för jobbigt med varje dag, särskilt om barnet tycker det är lite läskigt från början.
Antar det är rätt individuellt.
Jag tyckte att det var jättebra för mina försiktiga. Efter en vecka sen senaste gången hade vi nästan fått börja om, nu gick det massor framåt.
Sen är det ju lite meckigt för föräldrarna men det är ju en annan femma.

Jag gick på intensivsimskola på sommarlovet när jag var kanske 5 år. Jag fick haka på när mitt äldre syskon gick. Jag kunde dock redan simma och har gjort det så länge jag kan minnas. Mina barn har gått på intensivsimskola i flera somrar och vi har varit i badhuset nästintill varje vecka i flera år, men det är först nu (13 resp 11år) som de äntligen fått ihop koordination, kondition, mod och motivation att simma. Det har varit svårt (främst för den äldsta) att göra något i grupp eftersom det behövs mer fokus och tid från lärare/instruktör. Ingen av dem fixar simningen enligt läroplanen ännu, men till hösten hoppas vi de båda är godkända. Vi har fantastisk personal i vårt badhus som ställer upp och stöttar när vi kommer utanför skoltid och tränar.

Vi har gått på babysim - i praktiken lek/plask/vattenvana - i två omgångar med våra snart tvååriga killar, första gången när de var... sex månader tror jag. Vi hade gärna fortsatt och hängt med på alla eskalerande nivåer men det är svårt logistiskt eftersom vi båda vuxna behöver vara med. Och litet dyrt. Men vi ser stora fördelar med att etablera vattenvana och -trivsel innan den mer målinriktade simundervisningen. Killarna älskar vatten på alla sätt!

När jag själv var liten fanns det kommunalt badhus och kommunal simskola, både hemmavid under terminerna och på sommaren i den kommun där jag tillbringade sommarloven. Jag gick nog tre omgångar totalt, problemet var inte att jag hade svårt att lära mig simma utan att jag frös och aldrig ville doppa mig... :crazy:

(Idag ses ju sådant inte som kommunal kärnverksamhet längre utan många kommuner lägger ut badhusbygge och/eller badhusdrift och/eller simskola m m på upphandlad entreprenad. Och då blir utförande och uppfyllnad väldigt konkret en fråga om kvaliteten på upphandlingen och på avtalsarbetet; kommersiella aktörer har ju enligt lag vinstkrav och levererar naturligtvis bara minsta möjliga. I min egen kommun och flera runt den äger kommunen badanläggningarna men har upphandlat drift och verksamhet av näringslivet. Det har bl a resulterat i att det inte längre finns buss till sommarsimskolan, eftersom företaget hittade kryphål i avtalet. Ursäkta min uppenbara frustration. :meh: )

Min pappa lärde mig simma, eller om jag typ lärde mig simma själv. Vi är en badfamilj och jag har spenderat massa med tid i vatten sen jag var pytteliten. Jag kanske inte har en perfekt teknik, men jag simmar snabbt och kan vara på djupt vatten hur länge som helst utan att bli trött. Är viktlös och flyter i vatten ☺️ Känner mig som en riktigt säl 😁 Har aldrig reflekterat över att simskola ska behövas, men min partner och alla hans syskon har ju lärt sig genom simskola. De har dock inte samma badkultur i sin familj eller samma kärlek till vatten, så betydligt färre timmar som spenderats i vatten för dem sen de var små.

Vi får se hur det blir med vår dotter, hon är 4 år nu. Vi försöker nog träna själva och går det inte får vi väl anmäla till simskola. Hon har "simmat" sen hon var 1,5 år på djupt vatten (med puffar så inte alls med rätt teknik eller tyngdpunkt). Hon är helt orädd och precis som jag en riktig säl i vattnet, hon har aldrig tyckt om att balta med sand osv utan vill ligga i på det djupa i flera timmar i sträck eller hoppa från bryggor. Hon tycker om att träna på att simma både med och utan hjälpmedel. Jag tror därför det kommer lösa sig själv, men vi får väl se!

Hur lärde du dig att simma?
Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat?
Hur har du gjort med dina barn, lärt dom simma själv eller satt dom i simskola?

Jag hamnade i en diskussion med min man om hur ”man gör” med barnen, är det simskola som gäller? I vilket regi? Jag känner mig lost i frågan!

Jag lärde mig simma i Sydamerika under klen övervakning som typ 4 åring och har inte förbättrat min teknik sedan dess. Jag är liksom inte lämplig att lära mina barn någonting om simning. Så för mig är det självklart att någon slags simskola är ett måste.

I skolan minns jag bara att vi var i simhallen kanske någon gång per termin, knappt det. En vän i en annan kommun gick med skolan en gång i veckan under en termin till simhallen.

Jag bor i Göteborg för övrigt, om någon skulle veta hur det går till i skolorna nu?
Simskola för både mig och ungen. Det var dock lite tidigt för barnet så kunde rörelserna tillräckligt för att mormor motiverade till simning året efter. Sedan ökade vi på från tio med motivation och flytande flottar. Simmar sedan dess mycket bra. Körde en extra runda själv en gång i veckan med bassäng och märken för att få upp det till 200 meter ett par år efter. Man fick köpa märkena själv och kontrollera att de kunde för märkena själv.

Simskola är kanske lite svårt att lyckas komma in på men jag tror det är det allra bästa, speciellt om man själv inte känner att man kan eller har vibbarna för att lära ut det.

Alternativet att vänta tills de blir markerade för extraundervisning i skolan verkar krångligare och betydligt mindre effektivt.

Alla barn har ju simundervisning i skolan till dess att simkunnigheten sitter där. Det brukar börja i åk2 och sen har man uppföljningar ända till slutet av mellanstadiet.

Mina barn (och jag också) gick i simskola från att de var 5. Jag tycker det är skönt att ha barn som kan simma, det ger en större trygghet och frihet när man är iväg och badar, både för barnen och föräldrarna.
Fast verkar inte så effektiva, finns fortfarande några kvar som inte kan på högstadiet vad jag hört, och de har kört sedan lågstadiet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka