Jag föddes nästan i vattnet, alltid badat mycket och lärt mig från pappa. Gick på simskola när jag hade åldern inne och hade det lätt för mig iom att jag älskat att badat sen liten.
Rekommenderar simskola även fast man lärt sig simma hemma, man får lära sig mer/annat på simskola. Jag simmade tex aldrig med kläder på hemma.

Sen hade vi obligatoriska simning/livräddning i skolan för att bli godkända i idrott.

Min mamma lärde mig att simma sommarlovet innan jag skulle börja skolan. Det var jag och en kompis som hade rör i öronen och en icke simkunnig förälder så morsan hade ”simskola” med oss två i havet. Tog någon vecka sen var jag som fisken i vattnet typ, min kusin tog sen över simträningen när jag blev lite äldre och lärde mig dyka osv. Har aldrig gått på simskola.

Sonen däremot är 9 år och har gått på simskola med inte jättebra utgång. Vi ska försöka träna lite med honom i sommar, både på badhus och ute. Men han är mycket mer försiktig av sig än vad jag var, vill inte få vatten i ögon/öron etc.

Vi hade simlektioner i skolan på lågstadiet. Känns som det kan ha varit varannan vecka kanske? Jag och en annan tjej var sist på att lära oss simma och skulle därför få fortsätta gå med årskursen under när vi skulle börja mellanstadiet. Som jag vill minnas det så lärde jag mig dock att simma under sommarlovet och behövde nog inte gå med dem mer än någon enstaka lektion för att visa att jag lärt mig.

I Malmö där jag bor erbjuder kommunen gratis sommarsimskola (både i simhall eller i havet) för såväl barn som ungdomar och vuxna. Så himla fint tycker jag :love: Tror att simkunnigheten är låg i Malmö generellt så det är ett viktigt initiativ.

On topic: när jag var barn gick jag i simskola i simhallen (utebassäng på sommaren, inne på vintern) och tog märken, och så var det ju simning i skolan också, minns inte hur mycket och med vilken frekvens dock.

Min yngsta var svår att lära in vattenvana på. Det var läskigt och besvärligt och hade närmat sig konflikter om vi hade fortsatt. Äldsta kunde vi lära simma själv. Om ni har möjlighet att lära in något själva hade jag använt mig av simmärkena (där står vad man ska kunna i de olika stegen) och betat av ett och ett under sommaren när man ofta kan mängdträna lite på stranden. Närmar ni er simtagen hade jag gett det ett försök och lagt en ev termin på simskola för förbättring av teknik. Det är nyttigt det med.

Uppväxt i skärgården under 90-talet och lärde mig simma hemma av pappa. Alla mina syskon har lärt sig hemma, ingen av oss gick på simskola. Vi kunde simma redan när vi började skolan.

När jag började det som då hette lekis 1995 åkte vi till simhallen med skolan flera gånger per termin. Som jag minns det var det egentligen mest bad och lek, men jag kunde ju som sagt simma så jag vet inte om det lades mer krut på de barn som inte kunde simma och att vi andra mer fick roa oss själva. Under låg- och mellanstadiet åkte hela klassen till simhallen minst en gång per år, men det kan också ha varit en gång per termin. Då fick vi göra ett simprov. De som klarade simprovet behövde inte åka mer det året/terminen, de som inte klarade det fick åka med lekskolan och fortsätta öva tills det satt. Eftersom det var skämmigt att behöva åka med de yngre barnen var alla livrädda för att behöva göra det. Men det är ju som sagt nästan 30 år sen, jag hoppas verkligen det har ändrats nu för jag kan inte tänka mig att man blir mer motiverad om man blir utpekad och får åka med lekskolan när man går i femman.

Hur lärde du dig att simma?
Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat?
Hur har du gjort med dina barn, lärt dom simma själv eller satt dom i simskola?

Jag hamnade i en diskussion med min man om hur ”man gör” med barnen, är det simskola som gäller? I vilket regi? Jag känner mig lost i frågan!

Jag lärde mig simma i Sydamerika under klen övervakning som typ 4 åring och har inte förbättrat min teknik sedan dess. Jag är liksom inte lämplig att lära mina barn någonting om simning. Så för mig är det självklart att någon slags simskola är ett måste.

I skolan minns jag bara att vi var i simhallen kanske någon gång per termin, knappt det. En vän i en annan kommun gick med skolan en gång i veckan under en termin till simhallen.

Jag bor i Göteborg för övrigt, om någon skulle veta hur det går till i skolorna nu?

Alla barn har ju simundervisning i skolan till dess att simkunnigheten sitter där. Det brukar börja i åk2 och sen har man uppföljningar ända till slutet av mellanstadiet.

Mina barn (och jag också) gick i simskola från att de var 5. Jag tycker det är skönt att ha barn som kan simma, det ger en större trygghet och frihet när man är iväg och badar, både för barnen och föräldrarna.

Jag vill bara tipsa om intensivsimskola, som jag tycker har funkat så himla bra. Mina har gått 4 pass i veckan 2-3 veckor i början av sommaren, och det har blivit så himla stora framsteg på kort tid. Och sen har det blivit naturligt att hålla i och utveckla det ännu mer under sommarlovet.
För mina, som i början var lite försiktiga, så har det varit kanon.
Både jag och pappan är för övrigt riktigt vana simmare, men simskolan har ändå varit guld i början tycker jag. Men dyrt.

Jag vill bara tipsa om intensivsimskola, som jag tycker har funkat så himla bra. Mina har gått 4 pass i veckan 2-3 veckor i början av sommaren, och det har blivit så himla stora framsteg på kort tid. Och sen har det blivit naturligt att hålla i och utveckla det ännu mer under sommarlovet.
För mina, som i början var lite försiktiga, så har det varit kanon.
Både jag och pappan är för övrigt riktigt vana simmare, men simskolan har ändå varit guld i början tycker jag. Men dyrt.

Jag kan tänka mig att det ger bättre resultat än att gå en gång i veckan!

Jag kan ju lägga till att en jag känner som jobbat på lågstadiet i många år och gått med många klasser till simhallen säger att i princip alla lär sig simma när de går till simhallen med skolan i andra klass. De som har svårast för att lära sig är de som är rädda för att vara i vatten. Så det bästa föräldrar kan göra för att deras barn ska lära sig simma snabbt och lätt är att lära dem att inte vara rädda för vattnet.

Här i kommunen finns intensivsimskola i sjö på somrarna via en mycket aktiv lokal idrottsklubb. Kostar 950kr för må-fr i fyra veckor, halva priset för deltagande två veckor eller kortare tid. De kör verkligen hela dagarna med grupper på olika nivåer från helt nybörjare till avancerat där de lär sig crawl, klädsim osv. Det blir såklart mycket pengar särskilt vid flera barn men känns ändå prisvärt.

Jag lärde mig hemma som mycket liten men simmade nog klädsim först på gympan i mellanstadiet (ett tillfälle). Kanske fick de som inte kunde fler tillfällen?

Jag är rädd för vatten och har alltid varit. Min pappa kämpade som ett djur med att lära mig simma och det gick väl sådär - panikkänslan låg alltid nära när vi badade på somrarna eller var i simhallen vintertid. Till slut lärde jag mig själv, 11 år gammal, i en sandig vik på Fläskö i norra Bohuslän. Efter det så "kunde" jag (och kan fortfarande) simma bröstsim obehindrat och ganska långt/länge, men jag har aldrig lärt mig simma ryggsim eller varit bekväm med att hoppa i vattnet eller få huvudet under vatten. Så i den bemärkelsen är jag "icke simkunnig" som simkunnighet definieras i Sverige/av skolan. Jag har i många omgångar jobbat med min vattenrädsla och även regelbundet gått och simmat som motionsform, men aldrig slutat vara rädd. Att gå till simhallen med skolan var en fullständig mardröm varje gång - simkunnighet kollades men simning lärdes inte ut och jag hatade att pekas ut som "den som inte kan". Det var först i högstadiet som jag hade en vettig idrottslärare som faktiskt hjälpte mig en del med att våga simma på den djupa delen av bassängen. Idag simmar jag som sagt obehindrat några tusen meter, men simmar fortfarande inte ryggsim och är inte bekväm i vatten.

Eftersom jag inte ville föra över mina rädslor till min dotter fick hon börja i simskola som liten. Först kommunala simskolan i två terminer, därefter den dominerande föreningen i ytterligare fyra terminer. Hon lärde sig simma fort, tog en hel massa simmärken, men slutade när det började bli tal om tävlingssimning vilket hon inte var intresserad av. I skolan hade de möjlighet att åka till simhallen varje vecka hela åk 2. Då åkte hela klassen första och sista gången, de som inte bedömdes simkunniga vid första tillfället fick sedan åka till simhallen varje vecka tills de kunde. Och så gemensam avslutning sista gången. Min dotter åkte ju då bara med första och sista gången eftersom hon redan kunde simma, men jag tror samtliga barn lärde sig under det skolåret.

Jag kan ju lägga till att en jag känner som jobbat på lågstadiet i många år och gått med många klasser till simhallen säger att i princip alla lär sig simma när de går till simhallen med skolan i andra klass. De som har svårast för att lära sig är de som är rädda för att vara i vatten. Så det bästa föräldrar kan göra för att deras barn ska lära sig simma snabbt och lätt är att lära dem att inte vara rädda för vattnet.
Lär sig i princip alla barn när de går till simhallen i andra klass att ramla i vattnet och hamna under ytan, ta sig upp och där efter simma 200 meter varav 50 på rygg? Det låter helt otroligt om det skulle vara så.

(ovanstående är Sveriges definition på simkunnighet)

Lär sig i princip alla barn när de går till simhallen i andra klass att ramla i vattnet och hamna under ytan, ta sig upp och där efter simma 200 meter varav 50 på rygg? Det låter helt otroligt om det skulle vara så.

Jag uppfattade det som att det var detta som min dotter och hennes klasskamrater lärde sig i åk 2, ja. Nu är detta närmare 15 år sedan, så kommunerna kan ju ha dragit ner på simundervisningen sedan dess, men då fick alltså alla andraklassare i vår kommun åka till simhallen varje vecka tills de ansågs simkunniga.

De lär sig att simma enligt den definition som krävs för att få godkänt på simningen i idrotten i skolan. Sen om skolan och staten har olika definition på simkunnighet får du kolla upp med skolan och staten.

Oj, lyxigt! Jag har ett barn som går i tvåan, han har under sina år i skolan varit i simhallen 3 ggr. Han hade aldrig kunnat lära sig simma på skolans simundervisning…

För att svara på ursprungsfrågan har det varit självklart för mig att mina barn ska gå i simskola. Vi har hållit på jättemycket med det, både intensiv och en gång i veckan i flera år. Simtränare mkt som ung så hade säkert kunna lära dem själv, men för mina barn funkar det bättre att lära sig nya saker när andra än jag instruerar 😅 Har känts tryggt att veta att de verkligen kan simma. Stora barnet tog simborgarmärket när han var 6 år och minsta barnet som är 5 simmar, men långt från så bra att han kommer få sluta på simskola på länge. Har lovat barnet som går i tvåan att han kommer slippa gå i simskola efter detta sommarlov om han klarar kilometermärket och kandidaten.

Här får man inte börja i kommunens simskola före man går i förskoleklass, enligt någon rekommendation av livräddningssällskapet.

Oj, lyxigt! Jag har ett barn som går i tvåan, han har under sina år i skolan varit i simhallen 3 ggr. Han hade aldrig kunnat lära sig simma på skolans simundervisning…

För att svara på ursprungsfrågan har det varit självklart för mig att mina barn ska gå i simskola. Vi har hållit på jättemycket med det, både intensiv och en gång i veckan i flera år. Simtränare mkt som ung så hade säkert kunna lära dem själv, men för mina barn funkar det bättre att lära sig nya saker när andra än jag instruerar 😅 Har känts tryggt att veta att de verkligen kan simma. Stora barnet tog simborgarmärket när han var 6 år och minsta barnet som är 5 simmar, men långt från så bra att han kommer få sluta på simskola på länge. Har lovat barnet som går i tvåan att han kommer slippa gå i simskola efter detta sommarlov om han klarar kilometermärket och kandidaten.

Här i kommunen så går alla och simmar i andra klass. En gång i veckan en termin. De som kan simma får vara med de första gångerna och sen är det bara de som ännu inte uppnått kraven. Om nån elev inte lär sig simma under den terminen så får hen gå och simma med en annan klass terminen efter. I princip alla lär sig simma den terminen om de inte redan kan eller är väldigt rädda för vatten.

Här får man inte börja i kommunens simskola före man går i förskoleklass, enligt någon rekommendation av livräddningssällskapet.

Här i kommunen är det simklubben de allra flesta går till för att lära sig simma i privat regi. Där kan man börja med babysim och sen bara fortsätta utan uppehåll ända upp till tävlingsgrupperna. De första åren är mest för att vänja barnet vid vatten och lek och plask.

Här i kommunen så går alla och simmar i andra klass. En gång i veckan en termin. De som kan simma får vara med de första gångerna och sen är det bara de som ännu inte uppnått kraven. Om nån elev inte lär sig simma under den terminen så får hen gå och simma med en annan klass terminen efter. I princip alla lär sig simma den terminen om de inte redan kan eller är väldigt rädda för vatten.
Lyxigt som sagt! Ville mest flagga för att det verkligen inte är så i alla kommuner. Är dock rätt säker på att mitt barn inte skulle lärt sig simma så bra som jag önskar på så lite simundervisning, målet i åk 2 är 50 meter tror jag :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka