Det låter rimligt, det är verkligen väldigt rakt av att när motoriska utveckligen var ikapp och rörelserna från simskolan fanns kvar så lärde sig simma, innan dess inte. Vi startade vid 6 och simmade sommaren vid 7 tror jag. (dvs typ 50 meter). 200 meter vid 9 eller 10.

Massor av barn kan säkert lära sig simma tidigare pga motorisk utveckling. Men det är säkert effektivare användning av resurserna att starta då de flesta har nått den. Simskolorna är fulla som det är.

De har ju vanligen vattenlek för yngre.

Jag är uppvuxen i Malmö och vi fick väldigt lite simträning via skolan. En gång per termin kanske eller nått sånt. Tror dock att de som inte kunde simma när vi gick i högstadiet fick åka mer regelbundet till badhuset och träna.

Men jag lärde mig simma på kommunal simskola där jag gick i olika grupper under några år. Grupperna hette de olika simmärkena så man tränade liksom mot att klara simmärket under kursen och tog sen märket på sista kurstillfället.

Min man som är uppvuxen i Lunds kommun fick simträning via skolan. De åkte till badhus en gång i veckan under ganska lång tid (minns inte exakt hur länge) och simmade.

Så även om vi är uppväxta under ungefär samma år och nästan i grannkommuner så var det väldigt olika.

Jag är uppvuxen i Malmö och vi fick väldigt lite simträning via skolan. En gång per termin kanske eller nått sånt. Tror dock att de som inte kunde simma när vi gick i högstadiet fick åka mer regelbundet till badhuset och träna.

Men jag lärde mig simma på kommunal simskola där jag gick i olika grupper under några år. Grupperna hette de olika simmärkena så man tränade liksom mot att klara simmärket under kursen och tog sen märket på sista kurstillfället.

Min man som är uppvuxen i Lunds kommun fick simträning via skolan. De åkte till badhus en gång i veckan under ganska lång tid (minns inte exakt hur länge) och simmade.

Så även om vi är uppväxta under ungefär samma år och nästan i grannkommuner så var det väldigt olika.

Det är så synd att det är så olika!

Det är vad hon jag känner som gått med tvåor till simhallen i många många år säger. Hon borde veta. En del kan ju redan simma och klarar kraven på första besöket i simhallen. De som är svårast och som kräver en större insats är de barn som är rädda.

Nu bor vi i en stad som ligger precis vid havet och som hade en tragisk drunkningsolycka med skolelever inblandade för 20-30 år sen så kanske investerar vår kommun lite mer än andra på det? Jag vet inte. Vi har ett badhus och ett fint utomhusbad i kommunen som många skolor kan gå till med eleverna så det spelar kanske också in.

Ja alltså jag säger inte att du har fel bara att det låter otroligt (inte som i bemärkelsen osant) att i princip alla barn lär sig simma 200 meter på ändå så lite simträning och dessutom i grupp. Min andraklassare som gått i simskola längre än så kan ju simma med korrekta simtag och gör det ca 100 meter. Men har inte orken/tekniken att hålla i tekniken i 200 meter. Min upplevelse att han verkligen inte är ensam om det bland barnen i simskolan :)

Ja alltså jag säger inte att du har fel bara att det låter otroligt (inte som i bemärkelsen osant) att i princip alla barn lär sig simma 200 meter på ändå så lite simträning och dessutom i grupp. Min andraklassare som gått i simskola längre än så kan ju simma med korrekta simtag och gör det ca 100 meter. Men har inte orken/tekniken att hålla i tekniken i 200 meter. Min upplevelse att han verkligen inte är ensam om det bland barnen i simskolan :)

De åker ju dit en gång i veckan i en hel termin. Det är ju inte helklass hela tiden heller eftersom en del redan kan simma. Det brukar alltid finns någon/några som gått på simskola tidigare och lärt sig. Ju längre terminen går desto färre elever är det kvar. De är flera vuxna där som kan hjälpa barnen (bl.a. utbildad personal anställd av kommunen som simlärare). De som inte kan när terminen är slut får åka dit terminen efter med en annan klass. Men de är rätt få enligt min bekant och det är nästan enbart elever som är väldigt rädda för vatten. Hon har berättat om elever som är så rädda att de behövt sätta på dem flytväst för att de ens ska våga vara i bassängen. De eleverna tar det naturligtvis betydligt längre tid för än en termin!

Jag kunde definitivt simma så långt i den åldern! Gick på simskola och fortsatte sen nån enstaka termin på simning och lärde mig även frisim och jag var inte bäst i klassen på att simma. Sen var vi på stranden/utomhusbadet flera dagar i veckan på somrarna och regelbundet på badhuset på vintern när jag var liten så vatten och simning var aldrig några problem. Jag tror att jag släpptes iväg till havet själv med kompisar väldigt tidigt när jag tänker efter! Definitivt i 12-årsåldern. Men ofta var ju mamma ändå på stranden eftersom hon älskade att vara där. Men jag släpptes nog iväg själv med kompis redan i 8-9 års åldern men då var både min mamma och kompisens mamma på plats på stranden men satt och solade och passade småsyskonen och tittade väl till oss då och då. Det blev nog aldrig någon skarp gräns mellan att bada övervakad av vuxen och att bada själv med kompis. Det var liksom där båda familjerna var på sommaren på lediga dagar så det föll sig naturligt och vi lyssnade på de regler våra föräldrar gav om hur långt ut vi fick simma.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka