Nerslagen i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nerslagen i skolan

Jag såg en debatt om det på tv för ett par dagar sedan. Debattörerna påvisade att det inte alls var ett särskit stort problem i praktiken.

Beckman, Ohlson & Can
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=37591

OT. Ursäkta trådkap. Åter till ordningen.

Mer OT (fast koppling finns förstås till tråden).

Nu har jag sett hela programmet och som vanligt är det väl så att de argument som överenstämmer med ens egna stannar kvar i minnet längst.

Det jag fäste mig vid var vad Ann Heberlein sa om att kränkning ofta används som förklaringsmodell för egna misslyckanden.
Därtill nämnde hon min käpphäst: egenansvar.

Jag tycker fortfarande att "kränkning" är ett väl överutnyttjat ord idag. Om något inte är som man själv vill, så blir man kränkt. Om någon säger något som man inte vill höra (men ändå är sant) så blir man kränkt. Fel betyg= kränkt. Hårda sanningar om ens uppförande=kränkt.

Ens eget ansvar torde vara att rannsaka sig själv och se vad man själv kan göra för att inte bli kränkt av ord som inte är menade som kränkningar. Det Ann också sa, var att det lätt blir ett ofruktbart rundresonemang när man tar till ordet kränkning: Eftersom en kränkning är en subjektiv upplevelse så är det den kränktas känsla som är det viktiga. Oavsett om handlingen/ordet var menat att kränka så är den kränkta ett offer utan ansvar och den som sa/utförde handlingen är förövaren, den ansvarige. Det går liksom inte att komma ur detta eftersom det är en subjektiv känsla och inte en objektiv handling som är grunden.

Jag vet inte, jag gillar inte detta. En sann kränkning är ord och handling som har ett uppsåt att göra någon illa. Det borde vara ganska glasklart och utvärderingsbart. Handlar det om subjektivitet så går det inte att komma åt och om den kränkta känner sig bekväm i offerhuvan och befrielsen från ansvar, ja då är det svårt att lösa problemet eller konflikten.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Är t.ex. utegångsförbud en konsekvens eller ett straff?

Nu märker du bara ord för att ha något att hacka om. Det kan du väl göra i nån annan tråd?

Det beror helt på vad det är en konsekvens på, menar jag.
Om en person hålls inne för att hen pucklar på andra, är det en konsekvens, om en person hålls inne för att hen snott en cykel blir det ett straff.

Nej, jag märker inte ord, utan anser att det är förbannat viktigt att vi behandlar alla människor med respekt. Om vi agerar på samma sätt mot dem som beter sig illa, så har vi sänkt oss till deras nivå. De kommer inte heller att förstå varför det är fel för dem att göra på det viset, men att det är okej att de bemöts likadant.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Mer OT (fast koppling finns förstås till tråden).

Nu har jag sett hela programmet och som vanligt är det väl så att de argument som överenstämmer med ens egna stannar kvar i minnet längst.

Det jag fäste mig vid var vad Ann Heberlein sa om att kränkning ofta används som förklaringsmodell för egna misslyckanden.
Därtill nämnde hon min käpphäst: egenansvar.

Det minns jag också att hon sa, men framförallt minns jag att det handlade om i storleksordningen 36 anmälningar om året, så någon jättegrej som det gjorts till de senaste veckorna är det ju inte.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Behöver inte gå så långt som till anmälning, snarare att folk tar till det ordet eller insinuerar att de blivit kränkta hela tiden som man råkar säga något som de inte tycker om att höra men detso mindre bör sägas. T ex i betygssammanhang...
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag missar helt logiken i det där.

Jag ska försöka förklara.

Om du stjäl en cykel och det inte är sannolikt att du går ut och stjäl en till, det första du gör när du går ut, så är det ganska meningslöst med utegångsförbud.
Rimligare vore att du faktiskt får lämna tillbaka cykeln till den du stulit den från och be om ursäkt för ditt fräcka beteende.

Om du däremot (som den här killen) pucklar på någon så fort du får chansen, ja, då måste du ju hållas ifrån att göra det. Utegångsförbud blir ju då en lämplig konsekvens av det hela.

Blev det något klarare?
 
Sv: Nerslagen i skolan

Behöver inte gå så långt som till anmälning, snarare att folk tar till det ordet eller insinuerar att de blivit kränkta hela tiden som man råkar säga något som de inte tycker om att höra men detso mindre bör sägas. T ex i betygssammanhang...

Jag kan hålla med om att en diskussion om det kan behövas (men att det fått för stora proprotioner).
 
Sv: Nerslagen i skolan

Inte mycket.

Vi kan inte veta om cykeltjuven stjäl cyklar för att sälja dem, och därmed kommer att stjäla cyklar så ofta han kan, om han inte hålls inomhus. Eller om han stjäl cyklar för att vara taskig mot sitt mobboffer.

Det är lika olagligt att stjäla cyklar, som att slå folk.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men jag är inte ett dugg intesserad av vad det är för fel på B. Jag tycker man ständigt möts av att han och andra mobbares problem är det som det alltid är viktigt att ta hänsyn till. Medan deras offer minsann ska vara kloka och starka nog att förstå att stackars B har problem.

Hur lätt är det att vara en 14 årig tjej och ta emot spott, överfall, ständiga rop om hur ful och äcklig man är, dödshot, tips om att hon ska operera sig så hon inte är så ful osv osv? Och till på köpet får hon krav från omgivningen om att hon ska vara klok och förstå att det är synd om den som plågar henne??
Ser du inte hur idiotiskt det är?

Jag tycker det får vara slutdaltat med de som inte vill sköta sig. Lyft bort dem från vanliga skolan.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det kan vi nog få reda på om vi kollar på personens historia.

Poängen är att handlingar får konsekvenser, men konsekvenserna måste stå i relation till det man gjort.
Jag är övertygad till att det är en av anledningarna till att vårt straffsystem inte fungerar idag. Just det att vi tänker straff istället för relaterad konsekvens.

Om vi tar det enkelt, gällande barn
så är det rimligt att ungen som skriker i butiken blir utburen därifrån. Däremot är det inte rimligt att hen blir utan kvällsmat.

Om barnet spottar i maten och slänger tallriken i golvet när det ska ätas, är det däremot rimligt att hen blir utan mat just då.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men jag är inte ett dugg intesserad av vad det är för fel på B. Jag tycker man ständigt möts av att han och andra mobbares problem är det som det alltid är viktigt att ta hänsyn till. Medan deras offer minsann ska vara kloka och starka nog att förstå att stackars B har problem.

Hur lätt är det att vara en 14 årig tjej och ta emot spott, överfall, ständiga rop om hur ful och äcklig man är, dödshot, tips om att hon ska operera sig så hon inte är så ful osv osv? Och till på köpet får hon krav från omgivningen om att hon ska vara klok och förstå att det är synd om den som plågar henne??
Ser du inte hur idiotiskt det är?

Jag tycker det får vara slutdaltat med de som inte vill sköta sig. Lyft bort dem från vanliga skolan.

Jag förstår att du personligen inte är intresserad av det, men samtidigt kan du ju inte bemöta ungen på samma dåliga sätt som han gör, och förvänta dig att han ska förstå att det han gör inte är okej då.
Vid sådana här bekymmer måste man ju hjälpas åt, inte bara betrakta allt som någon annans ansvar. I synnerhet inte om den som borde stå ungen närmast har givit upp.

Jag kan absolut tycka att mobbare kan vara de som ska byta skola. Samtidigt verkar det ju vara något i den här historien som vi inte känner till. Kanske är det solklart att samma sak händer på ett annat ställe om han flyttas?
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag förstår att du personligen inte är intresserad av det, men samtidigt kan du ju inte bemöta ungen på samma dåliga sätt som han gör, och förvänta dig att han ska förstå att det han gör inte är okej då.
Jag spottade inte på honom, jag slog inte ner honom, jag hotade inte honom, jag kallade inte honom fitta. Jag försökte samtala med honom på ett möte. Hur kan du då dra växlar om att möta honom på hans låga nivå?

Vid sådana här bekymmer måste man ju hjälpas åt, inte bara betrakta allt som någon annans ansvar.
Inte alls. Jag har absolut varken skyldighet eller intresse att hjälpa honom.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag menar inte att det var fel av dig hur du agerade på mötet. Tvärtom.
Däremot ser jag det som helt fel att (vare sig det är till ungen eller till andra) relatera till honom som pissungen etc. (ÄVEN om du känner så) när barnet uppenbarligen har problem. Jag anser dessutom att du definitivt har ansvar även för honom, precis som vi alla medborgare har ansvar för varandra.
Det är så lätt att säga att någon annan ska göra något (skolan, mamman), men om inte det fungerar, om mamman nu har givit upp, ska ungen bara lämnas vind för våg då?
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men ge dig nu!!

Jag kallade honom pissunge här på Buke när jag ventilerade vad som hänt. Och nej JAG HAR FAN I MIG INGET ANSVAR FÖR HANS UPPFOSTRAN!!! Jag har fullt upp med att stötta och trösta min dotter som råkat ut för honom och hans vänner. Och att försöka förklara för henne varför vissa får bära sig åt hur som helst om och om igen.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Helt klart är ju att ungen behöver nån form av hjälp, uppenbarligen räcker inte det som gjorts idag.
Att hans mamma gett upp låter ju förjävligt.

Antagligen skulle en anmälan göra att han får hjälp, hoppas det iaf. Vart ska det annars sluta? Detta är ju illa nog.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag menar att du har det om "ingen annan" gör det.

Jag förstår att du har fullt upp. Jag förstår verkligen det. Men det är så jättelätt att säga att ansvaret är någon annans.
Visst, i huvudsak är det ju föräldrarnas ansvar. Men om inte de finns där, ska ungen bestraffas för det då?
Det är jättesynd om din dotter, men det är ju inte den enda som far illa i den här historien.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Genom att belysa problemet, prata med skolan, bemöta honom på ett vuxet sätt och vara vuxen så har snuffsan redan tagit sin del av ansvaret. Mer än så kan inte någon begära med tanke på att det är Snuffsans dotter som råkat i kläm.

Hur mycket begär du egentligen att en människa ska klara av? Eller har du personligt agg mot Snuffsan? I så fall tycker jag du spelar fult i det här läget Kat...
 
Sv: Nerslagen i skolan

Nu tycker jag du drar väldigt stora växlar av det jag skriver Pigleton. Det finns absolut inget agg emot någon i det jag skriver. Tvärtom har jag extremt stor förståelse för Snuffsan i hennes situation.

Men det förekommer ett stort argt moln över hela tråden, ifrån många användare, där man mer eller mindre unisont ser de här pojkarna och deras föräldrar som onda förövare. Och detta trots att vi egentligen inte vet något alls om hur deras situation ser ut.
Jag skulle gärna se ett lite mer nyanserat samtal ifrån flera användare än den skitkastande varianten där "någon annan" hela tiden bär ansvaret.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Ansvaret för pojkarna är föräldrarnas, sedan att de inte tar sitt ansvar är ett annat dilemma. Det får man lösa på andra sätt, antingen genom att de på något sätt tvingas ta sitt ansvar eller att ansvaret helt fråntas dem och lämnas över till någon annan.

Skolans ansvar gäller den tid som eleven befinner sig i skolan. Skolan ska inte uppfostra barn och alldeles för många föräldrar lämnar redan idag över uppfostran till skolan. Det är inte konstigt att lärare efter lärare går in i väggen.

Jag utbildar mig just nu till lärare och min iofs ganska korta erfarnehet säger mig att det är mycket svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Denna kille har det uppenbarligen redan öppnats en hel del dörrar för i skolans värld men han tar dem inte. Jag tror utifrån det snuffsan skriver att denna kille redan fått massor av förståelse och arbetsinsatser och resurser från skolan men det har inte hjälpt. Antagligen för att föräldern ej backat upp skolan i dess beslut ( ren spekulation från min sida)

Denna förälder kanske inte borde ha ansvaret för killen men det är inte så att man löser det på ett enkelt sätt. Vi har ingen aning om vad som finns i denna killes mapp...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Bexzor
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 614
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp