Nerslagen i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nerslagen i skolan

Jo, och därför tycker jag att skolan bör kräva att någon av B:s föräldrar punktmarkerar sitt barn i skolan eftersom de uppenbarligen missat att ge sitt barn grundläggande uppfostran. De får chansen att ta igen det nu utan att skyffla över ansvaret på någon annan.

Skolan har skyldighet att se till att barnen är trygga i skolan men det får inte bli så att föräldraansvaret lyfts bort helt och att skolorna till slut blir ett slutet fort med övervakare åt varje unge som fått fullständigt uppfostransfri uppväxt.
Utvecklingen får bara inte gå åt det hållet, för det kommer att bli ohållbart i längden.

Bara en kommentar i största allmänhet, inte om detta fall i synnerhet...
 
Sv: Nerslagen i skolan

Skulle tro att B:s mamma har gjort andra val i livet tex.

Man kan bara spekulera, så är det ju. Även den stökigaste 15-åring har varit en liten kramgo bebis en gång, var sedan den där negativa spiralen uppstår någonstans under tidens gång vet ju ingen av oss.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Tycker du ska anmäla utan att vänta på att killarna ksa säga ett ord till. Det här bör redan nu börja skapas en mapp på pojkarna där det antecknas vad dom gör. Annars kommer åtgärder som kan vidtas senare skjutas upp pågrund av att det börjar antecknas senare.

Personligen skulle jag ha god lust att hänga pojkarna upp och ner i en gren fram tills dess att ursäkt kommit från båda + ersatt mp3 spelaren helt. Eller grenen går av :angel:

Tycker din dotter är kannonduktig som har lyckats hålla sig från att spöa upp killarna för deras dåliga beteende :bow:
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men det hela är helt sjukt. B har varit igenom sådana här möten förr. Han har blivit flyttad från sin klass. Han har övervakning på skolgården. Han får inte vistas på vissa delar av skolan. Om det finns fler restriktioner vet jag inte.

Ändå behövs det bara några sekunders ouppmärksamhet från hans övervakare så bang är han på den förbjudna delen av skolan, tillsammans med de han inte får umgås med och terrar en elev. Fler än jag som tycker det verkar som om killen skiter i reglerna?:angel:

Att han flinar och fnissar sig igenom hela mötet tyder väl också på detta. Jag var förbannad, tittade honom i ögonen hela tiden och frågade om han inte förstog allvaret. Han garvade mig rakt i ansiktet. Och jag lover, jag tror inte någon gjort det när jag är arg. Folk brukar förstå att det är allvar då.

På mötet berättade jag om affäreincidenten. Hur han följde efter mig och dottern och hur han en gång kallade mig fet, ful kärringjävel osv. Det enda ungen hade att säga var :"Jag kallade dig fitta också." Och mamman svarade: "Jag kan faktiskt inte kolla honom hela tiden." Eeh? Jo!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det finns mer än en mapp på dessa killarna sedan tidigare.

Ja, dottern har verkligen fått svälja. Hon är hemma från skolan idag också. Det har tagit rejält på krafterna det här.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Åhhhh :devil: jag tycker det är strongt av dig att inte strypa ungen på plats!
Pojken verkar ju uppenbarligen inte må bra, men det är ju en klen tröst för alla dem som råkar ut för honom.
Det verkar ju iaf som skolan försöker hålla koll på honom. Men han skulle ju inte få vara ute på rasterna alls, utan ha lite extra lektioner i etik/moral o empati eller nåt!
Men det känns ju futtigt samtidigt om han ändå gör som han vill när han kommer hem. Ett familjestöd kanske hade varit på sin plats eftersom mamman inte klarar av att hantera honom. Finns inte pappan med i bilden?
 
Sv: Nerslagen i skolan

Usch så illa, kanske dags att polisen/socialen funderar på om killen ska tas bort från mamman iochmed att hon tydligen inte klarar av honom och har slutat försöka.

Vet att det inte är något någon mamma önskar, verkligen inte, men beteendet har tydligen gått för lång och åtgärdas inte.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Åhhhh :devil: jag tycker det är strongt av dig att inte strypa ungen på plats!

Jag också faktiskt...:angel:


Ingen aning om deras familjesituation men jag tror att mamman är ensam med honom. Vilket jag också är med min dotter så det är varken ursäkt eller förklaring.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Min spontana tanke är att det är bråttom med polisanmälan, så att något radikalt kan ske - både för din dotters välbefinnande och för att B inte skall förlora fotfästet helt och hållet. Av det du berättar låter det som om B skulle behöva bo i familjehem på annan ort, så fort som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nerslagen i skolan

Nej det är det absolut inte!
Tack o lov så är de flesta ungar trevliga o väluppfostrade som våra! :D
Men jag kan förstå att man blir uppgiven om man själv ska ta tag i en unge som skiter i en totalt. Jag kan däremot inte förstå hur man som förälder kan låta det gå så långt! Men det finns kanske naturliga anledningar till varför han är som han är.
Hoppas att sociala kopplas in så ungen o mamman får hjälp!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Knapplån.

Kom att tänka på en grej.

Den där killen B. Får han någonsin uppmärksamhet för något annat än att han är stökig och dum?
Alla vill vi ju synas och syns vi inte för att vi är duktiga så hittar vi på något annat sätt att synas på.


I
 
Sv: Nerslagen i skolan

Givetvis har B-killen problem det förstår ju en tvååring.
Men, varför velas det så länge, varför får dessa problemungar tänja och tänja på gränserna i all oändlighet?
Vore jag du skulle jag kontakta rektorn och meddela att jag efter en natts ickesömn beslutat mig för att det får vara nog med terror både mot mitt och andras barn och eftersom killens attityd definitivt inte visar på några tankar om att förändra sig med de åtgärder som gjorts får det bli polisanmälan. End of discussion!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Givetvis har B-killen problem det förstår ju en tvååring.
Men, varför velas det så länge, varför får dessa problemungar tänja och tänja på gränserna i all oändlighet?
Vore jag du skulle jag kontakta rektorn och meddela att jag efter en natts ickesömn beslutat mig för att det får vara nog med terror både mot mitt och andras barn och eftersom killens attityd definitivt inte visar på några tankar om att förändra sig med de åtgärder som gjorts får det bli polisanmälan. End of discussion!

Ja, faktiskt undrar jag om det inte är det enda rätta. En polisanmälan innebär väl (antaganden här) att socialnämnden kopplas in och det görs en psykosocial utredning.
Vi var på vippen av göra detsamma, men avvaktade och hade lyckligtvis sån tur att det grejade sig ändå. I det här fallet, och med bakgrundsfakta, hade jag nog inte vågat vänta.
Den här grabben framstår som en tickande bomb. Otäckt.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Stackars din dotter...

När jag gick på högstadiet fanns en kille som var väldigt bråkig. Han var betydligt större än man normalt är som 14 åring och stark som en oxe. Han var en plåga för väldigt många och slog på alla som var svaga. Alla visste ju att han var "ett problem" men ingen tog tag i det. En dag flög han på en av mina bästa kompisar och tog stryptag på honom (kompisen var väldigt liten till växten) Han höll i trots att vi skrek och försökte få honom att sluta. När situationen blev så pass allvarlig att vi trodde att mn kompis skulle kunna dö fick jag tag i ett "träredskap" och helt enkelt slog honom det hårdaste jag kunde i ryggen (jag var då 14 år) Han släppte då min kompis och gav sig på mig så jag fick springa så fort jag kunde med den galna killen i hälarna. För att korta ner historian så fick kompis åka till sjukhuset (det gick bra), jag fick springa och gömma mig.. Detta var bara en av de saker den här killen gjorde. Ingen vågade ta tag i ngt trots att han förstörde tillvaron för många. Åren gick och killen fortsatte bråka, började med droger och blev ganska tungt kriminell. Jag vet att flera anmälde honom. Han hade även övervakare med sig på skolan under hela 9:an. Men ingen tycktes ta tag i det så som man hade behövt, eller så fick de inte svar nog hos polisen. Jag var ju rätt ung så vet inte detaljerna. Killen sitter vad jag vet inne nu (idag 26 år gammal)

Ursäkta mitt långa inlägg men ville mest ha ngt att jämföra med.

Låt inte dem komma undan med detta. Föräldrarna måste ju någonstans veta att deras barn är osäker/tuff/bråkar. En anmälan tycker jag faktiskt att du ska göra, om fler vågar ta tag i det så kanske det blir bäst för alla parter i slutändan.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Vet knappt vart jag ska börja förutom att jag tycker att både du och Mini skött hela händelsen på ett utomordentligt sätt.
:bow: Du ska vara enormt stolt över både dig själv och din dotter.

Jag vet inte vad man gör med en B, men jag hoppas att någon tar tag i honom och vänder hans liv innan han hamnar i större knipa. Att hans mamma är ensamstående och att han behöver uppmärksamhet är ingen ursäkt, man får inte bete sig så.

psst, hälsa Mini att hon är stencool :)
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men va fan, vad är det för något??

Rektorn behagde inte ens dyka upp?
Ring upp den j*veln och ifrågasätt dennes roll som rektor.
MISSHANDEL är ett ALLVARLIGT brott och MOBBNING är lika allvarligt det.

De där två små skitungarna borde få veta att de lever.. Sitta och skratta sig igenom ett möte, en mamma som inte ens tar ansvar..

Nej fy fan.

Heja på Mini!
JAG har lust att åka och ge skitungarna vad de tål..

/A- oerhört opedagogisk med idiotungar.
 
Sv: Nerslagen i skolan

...Fler än jag som tycker det verkar som om killen skiter i reglerna?:angel:

Att han flinar och fnissar sig igenom hela mötet tyder väl också på detta. Jag var förbannad, tittade honom i ögonen hela tiden och frågade om han inte förstog allvaret. Han garvade mig rakt i ansiktet. Och jag lover, jag tror inte någon gjort det när jag är arg. Folk brukar förstå att det är allvar då...

Det där ett skolboksexempel på hur barn med bokstavskombinationer reagerar under pressade förhållanden. De skratta när det är som allra minst lämpligt!

Så skrattandet och flinandet behöver inte alls betyda att killen skiter i reglerna. Det finns inte alltid bara en förklaring till ett beteende.

Och ja, skolan har brustit katastrofalt i sitt åtagande och jag hade inte tvekat en microsekund med att göra en anmälan.

Om inget annat så kan soc få upp ögonen och göra något.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Att han flinar och fnissar sig igenom hela mötet tyder väl också på detta. Jag var förbannad, tittade honom i ögonen hela tiden och frågade om han inte förstog allvaret. Han garvade mig rakt i ansiktet. Och jag lover, jag tror inte någon gjort det när jag är arg. Folk brukar förstå att det är allvar då.

Det låter som ett solklart försvarsbeteende, tycker jag.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det kan mycket väl vara ett försvarsbeteende, men här gäller det att någon vuxen är mycket tydlig på att visa att hur osäker och rädd man än är, så fnissar man inte de människor man kränkt, rakt upp i ansiktet.
Gissa om den här killen kommer att råka i svåra situationer om han inte lär sig när man kniper igen fnisset och istället ser till att se allvarlig ut...

Det är det trista med barn som lämnas att uppfostra sig själva, allt det där som deras mamma och pappa inte förmått/brytt sig om/orkat lära dem, det kommer någon annan person att ´"lära" dem så småningom, ofta på ett mycket otrevligare sätt.
De kan bli nedslagna, knivstuckna, misshandlade eller något liknande för att de reagerar helt fel i en allvarlig situation.

Visst kan man tycka synd om barn som dessa, men viktigast av allt är att inte släta över handlingen och reaktionen utan berätta, mycket mycket tydligt, vad för känslor deras reaktioner väcker och hur de borde hantera situationen istället.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jo, och därför tycker jag att skolan bör kräva att någon av B:s föräldrar punktmarkerar sitt barn i skolan eftersom de uppenbarligen missat att ge sitt barn grundläggande uppfostran. De får chansen att ta igen det nu utan att skyffla över ansvaret på någon annan.

Jag är faktiskt inte säker på att skolan kan kräva detta. Det är skolplikt, barnet är uppenbarligen där, men det är inte föräldraplikt i skolan även om man ibland kunde önska sig det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Bexzor
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 614
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp