Nerslagen i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nerslagen i skolan

Varför måste du alltid trampa runt i andra människors känslor?
Som en elefant i en glasaffär.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Varför måste du alltid trampa runt i andra människors kännslor?
Som en elefant i en glasaffär.

Det tycker jag verkligen inte att jag gör. I synnerhet inte i jämförelse med dig eller någon annan här på buke.
Jag har sagt jättemånga gånger att jag har full förståelse för Snuffsans känslor och jag har önskat dem att det ska lösa sig. Men det är verkligen jättesvårt att försöka bygga in en ytterligare nyans, när utgångsläget är att jag gör det för att vara elak eller att irritera.

Hade det dessutom inte varit så att mina tankar här bemötts så som de gjort, så skulle jag dessutom varit iväg härifrån tråden för länge sedan.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Hade det dessutom inte varit så att mina tankar här bemötts så som de gjort, så skulle jag dessutom varit iväg härifrån tråden för länge sedan.

Vilken välsignelse det varit.

Jo du trampar på mina känslor och du är bara korkad som säger att din inställning inte kommer att ändras då du själv fått barn och h*n drabbas.:mad:
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det är upp till skolan att se till att de kan ha alla barn i verksamheten på ett sätt så ingen råkar illa ut. Har de inte personal/utrymme/ekonomi till det så får de väl tvärvägra att ta emot de som är stökiga så blir det kanske fart på kommunens resursfördelning.

Håller med om att en skola ska kunna vara ett tryggt ställe för alla men skolorna kan inte neka elever att börja. Dessutom får skolan inte alltid all information som man kanske borde ha haft från början om eleverna, en del kommer fram allteftersom.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Ni har väl förresten läst artikelserien i DN "Först kränkt vinner"? Handlar om studenter på just lärarhögskolan (!) som anmält sina lärare för kränkande behandling för att lärarna påpekat brister i studenternas resultat, som t ex bristfällig svenska osv. Det är skolan i ett nötskal idag...

Har kanske missat några för jag har läst dem på nätet via länkar men de var verkligen bra och intressanta! Skrämmande också.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Vilken välsignelse det varit.

Jo du trampar på mina känslor och du är bara korkad som säger att din inställning inte kommer att ändras då du själv fått barn och h*n drabbas.:mad:

Varför är det korkat att kunna tänka längre? Man kan fortfarande vara arg och har förståelse för en annan persons beteende.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Varför är det korkat att kunna tänka längre? Man kan fortfarande vara arg och har förståelse för en annan persons beteende.

Håller med. Ilskan behöver inte mildras av en förklaring, våldet blir åtminstone inte helt obegripligt. Snarare så att det kan ge vägledning om hur de här gränslösa ungarna ska hanteras framöver.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag tycker det får vara slutdaltat med de som inte vill sköta sig. Lyft bort dem från vanliga skolan.

Det är väl där problemet finns just nu. Det får man inte göra hur som helst. Det är oerhört mycket som skolan inte får göra som föräldrar kräver. Sen kallas skolan för flat etc när de följer de regler de har att gå efter.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Ja och kolla gärna programmet på nätet som Kat tipsade om. Det var också intressant och gav flera infallsvinklar på det här med dagens "kränkta" människor.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Med 99% sannolikhet kommer jag att ha precis samma åsikter då.

Ingen har någonsin rätt att göra illa en annan person. Men man kan sällan heller rättfärdiga sitt eget dåliga beteende med att någon annan betett sig illa först.


Jag håller på den andra enprocentaren.

Snuffsan och hennes tös har väl inte betett sig det minsta illa, eller hur?
Om man blir illa behandlad,mobbad i skolan, så har man givetvis rätt att försvara sig.

Och man är inte det minsta skyldig som utsatt förälder till ett mobbat barn att ens behöva tänka tanken att de barnen som mobbar mår dåligt, har sociala problem och hur det ska lösas.
Det är skolans skyldighet.

Om du visste vilken ångest man får av att se sitt barn må dåligt i skolan. Hur genomledsen man blir som förälder. Om du visste hur jobbigt det kan bli i en sådan situation att mitt i allt behöva gå på möten för att försöka få fram en lösning för att ens barn ska kunna gå glad till skolan, skulle inte ens du ha skrivit som du har gjort.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Nej men då ska de lyftas bort från den vanliga skolan och omvärlden tills de fått normer och regler så de kan fungera utan att skada andra.

Det är väl detta som är pudelns kärna. Vart ska de lyftas? Vem ska ta hand om dem? Nu bor jag i ett storstadsområde men det är LÅNGA väntetider till de få platser för barn med speciella behov av olika slag som finns. KATASTROF, ja, speciellt för sådana som dig och din dotter som drabbats. Jag tycker du gör/gjort alldeles rätt i att regarera, agera och kräva och att du ska fortsätta göra det så långt du bara orkar. Fortsätt kräv en trygg, välfungerande skola för henne. Vill bara ge lite perspektiv att ibland kan man som förälder tro att "det är bara att" lyfta bort/flytta etc, men sådana möjligheter existerar inte alltid eller tar väldigt lång tid. MYCKET beklagligt för ALLa parter.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag tycker det får vara slutdaltat med de som inte vill sköta sig. Lyft bort dem från vanliga skolan.

http://www.skola.umea.se/resursskolor.4.13c1b69101a982ca2a800085491.html

Ni har inget som liknar det här för era barn i Skåne? Vi har två skolor med extra resurser ex för den för barn mellan 10-13 år är de 6 personal på 9 elever.

skolans elever är utlyfta från sina vanliga skolor. MEN det måste vara en överenskommelse mellan föräldrar och skola vi kan inte ansöka för barn vars föräldrar inte vill gå där.

Tycker det är horribelt att sådant här får fortgå dels för alla elever på din dotters skola och för pojken som inte får en chans att bli "normal". Han passar helt uppenbarligen inte i den vanliga skolformen varför är ointressant men det måste få finnas alternativ för dem som inte går in under normen.
 
Sv: Nerslagen i skolan

För övrigt: var någonstans i samhället i övrigt är man tvungen att VARJE dag möta sin förrövare????

det är inte okej då Mini på intet vis har blivit upprättad på ngt sätt. Skulle ngn misshandla mig som vuxen skulle jag VÄGRA att arbeta med denne varje dag.

Jag tycker att en anmälan till sociala vore på sin plats om pojken är under 15 år då denne helt uppenbart är ur kontroll och mamman inte klarar av sin situation (polisen hjälper föga om pojken är under 15 år anmälan går ändå direkt till sociala då). Mamman behöver hjälp - skolan behöver hjälp och det är SKIT att ngn ska behöva ha det sådär på sin arbetsplats dvs alla andra elever. jag antar att det inte bara är Mini som är utsatt?
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag har inte läst hela tråden.

Tycker synd om er! Bra att ni står på er!

Jag tycker framförallt att B kanske borde få någon ungdomsvård, han kommer bli riktigt farlig när han växer upp!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det är därför man SKA röra upp himmel och helvete. För det är inte bara Mini och de andra offren som blir hjälpa, utan det kan även bidra till att KILLARNA får den hjälp som de verkar behöva.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Sådana resursskolor borde det finnas fler av.
Jag tog emot en elev som kom från en sådan (de slussas i regel ut till vanliga klasser så småningom). Kände till eleven sedan tidigare, innan h*n hamnade på resursskolan och var lite stressad eftersom jag visste att h*n hade svårt med impulskontroll och hade gått lös på såväl lärare, assistenter och kamrater tidigare.
Kan bara säga att resursskolan gjort underverk. De hade arbetat mycket hårt med att få eleven att knäcka de sociala koderna, att hitta strategier för att hejda sig och tänka efter innan h*n reagerade osv.
Personal från resursskolan följde med några dagar i veckan för att hjälpa såväl eleven som mig tills man såg att allt fungerade och det var mycket intressant att få ta del av hur de jobbade.
De var 6 vuxna på 10 elever och skoldagen var från klockan 8.30 till 17.00. Eleverna fick dessutom aldrig gå hem med en outredd konflikt, så om det hänt något så kunde det hända att en av lärarna + eleven stannade kvar tills kvällen, så länge som det behövdes innan konflikten reddes ut och eleven förstått vad som hänt, varför det blev som det blev och hur han eller hon skulle kunna agera för att undvika en liknande situation igen.
De var noga med att poängtera att jag som klasslärare knappast kunde förväntas göra något liknande, utan att jag måste agera utifrån de resurser jag hade. Alltså hade de informerat föräldrarna att de inte kunde förvänta sig samma tid och engagemang nu när eleven var utslussad till vanlig skola och att de behövde vara beredda på att rycka in själva i mycket större utsträckning.

Nu fungerade det väldigt bra under de två år jag hade denna elev. Visst kunde det inträffa konflikter och om eleven glömde ta sin meidicin på morgonen så var h*n väldigt stirrig och spattig och hade svårare att kontrollera sina impulser. Sådana dagar fick man ruta in dagen extra noga för att undvika överraskningar plus att klasskompisarna faktiskt fick ta sin del av ansvaret och undvika att vara otydliga eller provocera på något vis.

Jag har haft andra elever som nog platsat på en sådan skola och som det verkligen varit synd om, samtidigt som omgivningen också fick lida. Tänk om samhället kunde sätta in resurserna på dessa barn tidigt, istället för att behöva betala för det de ställer till med senare. Det är en utopi att tro att barn med denna problematik går att klara av speciellt bra i en vanlig klass med EN lärare på 24-28 elever. Det är en enorm skillnad mot resursskolans 6 lärare på 10 elever...
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag har ju redan skrivit samma sak tidigare i tråden, anmäl! Men jag har en fundering? Är det någon som arbetar på soc här? Vad händer vid en sådan anmälan? Hur arbetar ni? Vad har ni för möjligheter?

(Kanske för allvarlig trådkapning? Säg till i så fall så gör jag en egen tråd, för jag skulle väldigt gärna vilja veta.)

Heja Mini och Mamma! Ni har inget ansvar annat än för er själva och visa de som inte vet bättre hur man agerar vuxet när livet krisar!
 
Sv: Nerslagen i skolan

*KL*

Kat nu går det väl ändå lite väl långt!?

Jag kan ärligt talat säga att när min syster och mor blev misshandlade mitt framför ögonen på mig av min fd svåger så hade karln kunnat få en hjärtattack framför ögonen på mig och dött och jag hade inte tyckt det minsta synd om honom, inte ens idag 13 år senare hade jag bemödat mig att ringa 112 om det hänt så jag förstår Snuffsan till fullo i detta läget.


Du behöver inte bemöda dig att bemöta mitt inlägg för du kommer INTE att ändra min åsikt i denna fråga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Bexzor
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 614
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp