Sv: Nerslagen i skolan
Skolan har enligt LAG ansvar att åtgärda problemet.
Snuffsan ska inte behöva, som du skriver, "ha ansvar över förövaren", hon har nog med sin dotter.
Jag tror inte att det var Minis mamma som menades med att "mamman gett upp", det var förövarens mamma.
Sedan blir jag lite trött på "skola ska enligt lag". Först ska ni nog kolla upp vad skolan FÅR göra. Det mesta som skolan kan göra tar ganska lång tid. Jag har varit med om att anmäla föräldrar till utflippade elever till soc, men det händer ju liksom inte saker i en handvändning för det.
Att flytta elever funkar inte heller hur som helst. Tills alldeles nyligen var man tvungen att ha föräldrarnas samtycke till flytt och det är inte alltid som mobbarnas föräldrar vill det.
Att punktmarkera...ja...vilken personal tror ni sitter och rullar tummarna och kan tas in till detta jobb? Jag har i allafall häcken full hela dagen. De lagstadgade raster som jag har rätt att ta, de vill jag gärna ta för att orka med mitt ordinarie jobb och senare, min familj. Pengar för att anställa mer personal brukar dessvärre inte gå att snytas fram hur som helst även om skolan desperat vädjar om detta. Detta varierar dessutom från skola till skola. En större skola kan ha bättre möjligheter att lägga om scheman och få loss personal, mindre skolor har oftast svårare att ordna det. Som jag uppfattat Snuffsan så var redan dessa busar under särskild uppsikt. Om de behöver ständig övervakare så kanske ungdomsvårdsskola är alternativet. En vanlig skola är ju inte ett fängelse och personalstyrkan inte dimensionerad efter det.
En stor och stark kamratstödjare som förvandlar mobbaren till "en blöt fläck" som någon berättade, den kamratstödjaren skulle nog bli polisanmäld och få sparken från jobbet. Tyvärr i vissa fall.
Som jag ser det, är den enda vägen som funkar, mobbarnas föräldrar. Att få dem att förstå vad deras barn sysslar med och vilken skada det åsamkar andra barn. Att de, om de inte förstår detta, blir tvungna att ta ansvar för sitt barn. Om det leder till att de måste ta ledigt från jobbet så desto bättre, för det brukar skynda på processen avsevärt när föräldrarna får det jobbigt på grund av sitt barn. Så länge de tror att "någon annan" har ansvaret för att uppfostra deras barn så tar det myyyycket längre tid att komma tillrätta med problemet.