Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Tack! :love: Haha, jo vi var glada när vi blev lite varma i kläderna

Zahlo: Tack! :love::love:

Tjusigt!!!

Idag tränade jag och Zalza på att byta varv. Det tyckte hon var det absolut bästa man kunde göra så hon blev väääldigt studsig :p

CoNo: Med bilderna så fattade jag :bow: *Imorgon ska jag på knytkalas i boxen*

Vad bra att du förstod :)
Åh vad mysigt med knytkalas (:D) Lycka till, hihi.

Tack!

Aaw, vilken jättesöt film:love:

Här kommer lite tråkiga, icke träningsbilder från idag

Ella imorse, innan vi går ut

Påväg ut till hagen:D

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/26110000-26119999/640x480/26112217.jpg

Sen blev det soligt, och då fick hon lov att följa med upp på berget så jag kunde ta lite (var det tänkt iaf) fina bilder...

Och så fick vi in igen

Får skylle på att jag är sjuk och egentligen skulle legat i sängen idag:angel:
Men det är inte ofta solen visar sig, så då får man väl göra det bästa man kan, hehe!

Jättemysiga bilder :love:
Och jodå, "träningsbilder" är det väl allt, jag tror inte direkt att det sett så harmoniskt ut på bilderna om du inte tränat för det ;)

CoNo kan inte alls se din film... Det står att filmen går inte att visas i ditt land:mad:

Ella-99 Vad söt ella är...

Lite bilder av Zadira:

Tränar lite i halsringen på planen.

myser

flyttar bakdelen

tränar att gå in i ligghallen:angel:

Måste skaffa lite seriösa bilder nu ihelgen :angel:

jenny-91: Underbart söt häst! :love: Var har du fått tag i det långa grimskaftet? :)

Går det seriöst aldrig dåligt för någon när ni tränar? alla verkar så perfeka och var och varannan gång jag och pålle ska träna går det åt pipsvängen :angel:

Idag tex, vi förstod verkligen inte varandra och hästen som har är väldigt dominant blev ibland helt okontaktbar :( Han fattar yoga bra nu men HELA TIDEN är han på mig och letar godis! Vad ska jag göra? när han nafsar och när han inte nafsar? jag menar, det var igår han fick en godis i min jacka och hela tiden när vi skulle "jobba" idag var han som tokig och leta fler med läpparna, även om han gör det på ett snällt sätt så är det mindre kul att han inte kan tänka på annat :/
Efteresom det gick så dåligt avslutade vi istället med det både jag och hästen älskar mest, hoppa! :D

Jag behöver hjälp med en annan sak också och hoppas jag får goda råd! Hästen är nämligen väldigt känslig vid bogen, sålänge man är försiktig och klappar ända från huvudet mjukt och ned på bogen bara spänner han sig lite men gör inte något när man tex ska knäppa fast täcket eller borsta hugger han mot bogen, han biter aldrig med slår huvudet ner mot bogen med blottade tänder och ibland händer det att en hand kommer ivägen och även fast det inte gör jätteont så är dte jobbigt. Jag har rytit åt honom när han gör såhär och det har blivit lite bätte men samtidigt känner jag mig dum eftersom han bara visar att han inte gillar när man rör där för mycket och jag är så försiktig jag kan och pratar med honom hela tiden, han måste ju ha sitt täcke lixom...

Jag har införskaffat (tillverkat:angel:) en halsring nu med så ska träna i den i helgen så får mamma fota :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket. Hon är min lilla björn:love:

Grimskaftet är köpt här i Finland i en hästbutik. :laugh:

Visst går det dåligt för oss med. Ibland missförstår vi varandra totalt och det slutat med att man bara vill ryta till hästen. Men det är ju INTE hästens fel, utan det är JAG som gör fel :crazy: T.ex. härom veckan när vi skulle byta varv. Det har hon varit jättebra på. Men Plötsligt den dagen så förstod hon ingenting och gick bara sin egen väg. :angel: Det finns mångmånge fler misstag som jag gjort men det blir en långlista om jag skriver alltihopan :devil:

skönt att höra att det inte bara är jag som vill stoppa upp en piska i rumpen på hästen ibland :angel: skämt åsido men allt känns så hopplöst när det krånglar man vill lixom bara kunna säga gör så och så gör hästen det :D

Haha ja det har du nog rätt i! Men vidare intressanta blev de inte direkt:angel:

jenny-91 och lektra: Tack:laugh: Ni är också jättefina!

Det är klart att allt inte funkar perfekt alla gånger :)
Häromdagen gick det riktigt dåligt för oss (mig), så då tog jag med honom upp på kullen och klättare runt lite. Variation är bra! När vi kom tillbaka från "utflykten" var vi båda lugna och glada igen. Visst blir man riktigt irriterad ibland och jag har verkligen fått lära mig att hantera mig själv med arbetet med Conny. Har jag visat minsta frustration eller ilska blir han panikslagen och rent ut sagt farlig, och vi faller direkt ned flera pinnhål. Så man måste behärska sig och tillslut blir det helt naturligt att stanna upp och fundera istället för att låta sin besvikelse/ilska/förvirrig gå ut över hästen.
"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong."
- Pat Parelli

Vad gäller nafsandet efter godis skulle jag helt enkelt skippat godiset, eller varit mycket noga och uppmärksam på när jag gav det. Om han blir nafsig och tiggig utav det, har han sett godiset som beröm för att han tiggt, och trott att det varit rätt. Belöningen måste komma i precis rätt sekund, för att hästen ska förstå vad man belönar. Men som sagt, jag hade tillsvidare hoppat över träning med godis :)

Angående bogen, så är Coolman likadan. Han blir mycket irriterad när man lägger på täcken eller gör nåt annat vid bogen. Att ryta hjälper inte, hästen visar ju oss att nåt inte är bra så då får man försöka tolka vad som är problemet. Han kan ju ha känslig hud just där, och tycker kanske att det är obehagligt när täcket "drar" i det. Han kan också ha haft typ skav eller liknande tidigare och har otrevliga minnen från det. Jag hade bara varit lugn och försökt knäppa täcket så diskret som möjligt, du kan inte trä det över huvudet eller nåt så att du slipper pilla så mycket med det?

Lycka till med halsringen :banana::banana::laugh:

Tack för dina tips!

Jo det har känts fel att ryta på honom eftersom jag förstår att han bara vill visa att han inte gillar det men samtidigt har jag känt mig lite "tvungen" att träna bort det då det oftast är stallägaren som byter täcke under utsläpp och så, han är rakad nu också så han kanske blir mindre känslig när pälsen växt ut :)
Han har ett fleecetäcke som glömdes att ta av en gång när han skulle ut och när han gått med det ett tag svar det in i halsen på honom otäckt :( kan nog säker vara därför han inte gillar att man knäpper på täcket, men innan det har han alltid varit extra känslig där.

(Givetvis har jag köpt ett nytt fleecetäcke och det andra används inte längre! )

Idag har vi testat halsringen! :banana:
Det tog en stund innan Tintin fattade att jag ville att han skulle stanna när jag drog i den men när han väl förstod och fick beröm sken han som en sol och var såååå stolt över sig själv! :D Red ut i skogen (med träns som nödbroms:angel:) och busade :p

halsringen, kanske lite bred men det får duga sålänge :p

*forts

puss från stolta matte :love:

En välförtjänt middag ;)

Har även börjat läsa en bok som NH och det är jätteintressant! man får verkligen en annan syn på saker och ting när man förstår hur det är från hästens synvinkel!

Ja det är ganska mysigt här! På norra sidan av stan håller vi till:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 136
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 303
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 125
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 530
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar