Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Ni är jättefina tillsammans! Och ni ser så himla glad ut :D jag blir glad av att titta på bilderna :p

Jag har inte fått något svar på min tråd under hästvård, så jag tänkte fråga er.. vad tror ni om det här? Framförallt undrar jag över hur min pålla reagerar, blir hon förfärad över att jag har "tvingat" in henne i det jobbiga? :(

Lite funderingar. Jag vill till våren åka iväg på kurs med min häst, men hon är inte lastbar för tillfället iaf, kanske har det löst sig tills dess. Jag jobbar på det!!

Vi säger att min häst fortfarande inte går att lasta när det börjar närma sig kursdatum, om jag då tar ut veterinär som får ge henne lugnande, har jag sen när jag kommer hem från kursen, "förstört" det vi hade arbetat med. Som läget är nu idag så handlar det om att kunna kliva upp på rampen och äta mat och bli borstad utan att stressa upp sig. Så vi har inte kommit någon vart. Får jag börja om från början? Åker jag i väg på den kursen jag är intresserad av så kommer jag kunna jobba med lastträningen där. Förstör jag det i så fall om jag ger henne lugnande inför resan hem med.

Sist den här hästen kördes i transport hade hon fått lugnade av veterinär och hon har aldrig stått så stilla och sett så lugn/rofylld och intresserad ut när man öppnat lilla dörren i fram på transporten, som då. Hennes ögon var helt lugna, visade ingen stress alls. Och bara det är ovanligt vad gäller den här hästen. Hon åt t.o.m. hö och det har hon aldrig gjort tidigare. (jag fick efteråt läsa här på buke att man inte ska ge hö till en häst som fått lugnande pga. risk för foderstrupsförstoppning).

Hur länge sitter lugnande i? Behöver en veterinär komma till kursgården och för att ge den ev. sprutan inför hemresan? Eller kan jag göra det själv? Och vad kostar det att ta ut vetrinären för att ge lugnande?

Förut fanns det något som kallades pleg eller liknande. Det finns inte längre, har jag förstått rätt? Finns det något motsvarande som man använder idag?
Till min förra häst fick jag något utskrivet (pasta) som jag skulle ge om jag behövde tvätta rent hans sår och jag inte fick göra det för att han hade ont. Men det fungerade inte på honom överhuvudtaget, och han var inte speciellt "stressad" utan blev bara arg för att det gjorde ont. Frågan är då om det fungerar på den här hästen då hon är väldigt stressad.

Jag vet att jag behöver hjälp med lastträningen, jag behöver nog lastträna mig själv Men hittills har jag inte hittat en vettig människa/tränare som är villig att åka ända ut till mig. "Min" tränare bor 2 h bort och hon har inte tid att åka så långt... Men om jag kunde ta mig till henne för att få hjälp så.. Men.. ja, ni förstår kanske mina funderingar...

Tränade lite från marken mad Farez idag och sen red jag honom en stund efter det och så tvingade jag ut min lilla bror att fota mig :D

26141304.jpg

26141151.jpg

Alla frågor du har om lugnande bör du ringa en veterinär och ställa. Jag vet inte hur medicinen funkar men jag tror inte att det ska vara några problem.

Om det är så att kursen går ut på NHträning så kan du troligtvis få hjälp med lastningen utan lugnande.

Precis som du skriver så behöver man ofta själv träna. Jag kan tänka mig att du själv ökar något i puls och får lite spändare kroppshållning vid en transport med din häst. Försök fokusera på dig själv. Det är så svårt att säga "såhär ska du göra" utan att ha sett hästen.

Transporten är bara en trigger för att hästen stressas upp. Triggern förstärks eller mattas av med din reaktion/aktion.

Jag vet inte om du fick någon hjälp av det där men jag önskar dig lycka till och hoppas du kommeriväg till kursen

Senast ändrad:

Bilder från idag.
Och jag vet att vi inte kommit lika långt som er andra här inne men vi jobbar och idag kändes det som om vi verkligen hade kommit en bit påväg! :bow:

följde mig löst (med grimskaft över manken utifall att:angel:) i både skritt och trav, dock mest skritt då det är hårt och halt på banan.

börjar trava

travar

stannar

övar på att stå still

berömmer :)

stanna

följ

vänd

arbeta på lina i skritt :angel:

ber byta varv

rider, grimmskaftet igen utifall att men använde nästan bara halsringen :)

KLOCKREN halt i halsringen! :banana:

yoga

försöker motivera varm häst :p

<3

Det kallas BILDBOMB! :angel:

Men så fina ni är:) Och halten ser verkligen helt klockren ut, jättekul! Får nästan gå ut och träna halter själv ju, blev inspirerad!

Lyckades få med pappa ut att ta några bilder, förutsatt att jag följde med honom och åkte skridskor. Så här kommer ett par stycken. Dock blev det mest på tricken idag, och de finns i andra tråden:D

Här vill vi åt olika håll...

Vilket jag så vackert löste på ett lugnt och stilla sätt, med tydliga hjälper:angel:

Slänger in denna också, bara för att hon är så duktig:D

Men så fina ni är:) Och halten ser verkligen helt klockren ut, jättekul! Får nästan gå ut och träna halter själv ju, blev inspirerad!

Lyckades få med pappa ut att ta några bilder, förutsatt att jag följde med honom och åkte skridskor. Så här kommer ett par stycken. Dock blev det mest på tricken idag, och de finns i andra tråden:D

Tack! :D

Gud va fin hon är, Ella! Det är så roligt att man har kunnat följa er ända sedan du köpte henne nästan och ni har ju kommit så grymt lång snabbt! Det är det som motiverar mig, att man ser resultat och man måste inte slänga ut massa pengar eller träna för tränare flera gånger i veckan utan man kommer långt på tillit och förståelse! :bow:

Älskar första bilden!!! Underbar :love:

Det var så länge sedan jag uppdaterade något här, men jag har inte haft något att visa.
Igår skulle jag filma, men kamerna sjunk ner i snön och bilden blev sned och jag blev som en lite figur uppe i överkant av bilden.

Lyckades få en liten filmsnutt i alla fall där man kan se något.
Men den är rätt tråkig, så jag förstår om ni somnar :o

Rider först i repgrimma och ledrep, sedan knyter jag ledrepet till 2 tyglar och slutligen rider jag med halsring. Hoppas ni ser något i alla fall...

http://www.youtube.com/watch?v=o2-nLq7wK1w

Tack själv!
Ja precis, jag har alltid vart en sån som tycker om att pröva mig fram på egen hand, och gärna lär mig själv utav vad andra berättar eller skriver. När jag får undervisning 'direkt' känns det som jag blir låst att göra vad läraren säger mig, och jag kan inte själv besluta om det låter vettigt eller inte:D

Men visst önskar man att man hade lite mer stöd både i frihetsdressyren, trickträningen och ridningen ibland. Men för det mesta brukar jag lyckas lösa det själv, och annars tittar jag på filmer eller läser lite, för att höra mig för hur andra gör liksom, hehe;)

Tack så mycket:)
Ni är jättafina du och Nokke, och jag är imponerad över vilken balans du har! Han verkar ta ganska stora steg, men du ser ju ut att sitta riktigt stadigt. Själv flyger man som en vante om jag hamnar på någon annans hästrygg än Ellas, vilken är som att sitta i en rörlig fotölj ungefär:D

Tackar! Då lyckades du se något på filmen i alla fall :D
Jag såg ut så här :mad: :crazy: :cry: när jag var färdig och insåg att kameran åkt ner i snön.

Tackar för komplimangen om sitsen, 10 år barbacka borde ju ha medfört något possitivt :cool:

Åhhh, vad duktiga och fina ni är!!! :bow: *avis*

Dagens träning hette pressenningsträning

Den Grå
http://joizmeds.mittspejs.se/P1764413
http://joizmeds.mittspejs.se/P1764412#body

Ponnyn (ponnyer FÅR man muta) :devil:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1764411#body

Halvblodsgrabben
http://joizmeds.mittspejs.se/P1764410#body

den Grå behövde genomgå lite lydnad- longering först, vilket han tillslut lyssnade riktigt bra på
http://joizmeds.mittspejs.se/P1764409#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1764408#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1764407#body

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 124
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 121
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 464
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar