Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite funderingar. Jag vill till våren åka iväg på kurs med min häst, men hon är inte lastbar för tillfället iaf, kanske har det löst sig tills dess. Jag jobbar på det!!
Vi säger att min häst fortfarande inte går att lasta när det börjar närma sig kursdatum, om jag då tar ut veterinär som får ge henne lugnande, har jag sen när jag kommer hem från kursen, "förstört" det vi hade arbetat med. Som läget är nu idag så handlar det om att kunna kliva upp på rampen och äta mat och bli borstad utan att stressa upp sig. Så vi har inte kommit någon vart. Får jag börja om från början? Åker jag i väg på den kursen jag är intresserad av så kommer jag kunna jobba med lastträningen där. Förstör jag det i så fall om jag ger henne lugnande inför resan hem med.
Sist den här hästen kördes i transport hade hon fått lugnade av veterinär och hon har aldrig stått så stilla och sett så lugn/rofylld och intresserad ut när man öppnat lilla dörren i fram på transporten, som då. Hennes ögon var helt lugna, visade ingen stress alls. Och bara det är ovanligt vad gäller den här hästen. Hon åt t.o.m. hö och det har hon aldrig gjort tidigare. (jag fick efteråt läsa här på buke att man inte ska ge hö till en häst som fått lugnande pga. risk för foderstrupsförstoppning).
Hur länge sitter lugnande i? Behöver en veterinär komma till kursgården och för att ge den ev. sprutan inför hemresan? Eller kan jag göra det själv? Och vad kostar det att ta ut vetrinären för att ge lugnande?
Förut fanns det något som kallades pleg eller liknande. Det finns inte längre, har jag förstått rätt? Finns det något motsvarande som man använder idag?
Till min förra häst fick jag något utskrivet (pasta) som jag skulle ge om jag behövde tvätta rent hans sår och jag inte fick göra det för att han hade ont. Men det fungerade inte på honom överhuvudtaget, och han var inte speciellt "stressad" utan blev bara arg för att det gjorde ont. Frågan är då om det fungerar på den här hästen då hon är väldigt stressad.
Jag vet att jag behöver hjälp med lastträningen, jag behöver nog lastträna mig själv Men hittills har jag inte hittat en vettig människa/tränare som är villig att åka ända ut till mig. "Min" tränare bor 2 h bort och hon har inte tid att åka så långt... Men om jag kunde ta mig till henne för att få hjälp så.. Men.. ja, ni förstår kanske mina funderingar...
Men så fina ni är Och halten ser verkligen helt klockren ut, jättekul! Får nästan gå ut och träna halter själv ju, blev inspirerad!
Lyckades få med pappa ut att ta några bilder, förutsatt att jag följde med honom och åkte skridskor. Så här kommer ett par stycken. Dock blev det mest på tricken idag, och de finns i andra tråden
Ni är jättefina tillsammans! Och ni ser så himla glad ut jag blir glad av att titta på bilderna