Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*
*kl*
Tjohoo, jag lever fortfarande
Längesen jag skrev nåt här men o andra sidan har pållarna haft ca 4mån vintervila så det har väl sin anledning
Idag har jag i alla fall lasttränat mina killar!
Båda två har åkt transport runt 3-4ggr i sitt liv, Pim har aldrig brytt sig, det är snarare så att han blir grymt uttråkad av att stå där. Herkules däremot har aldrig gillat transporten. Han slet sig 3ggr innan vi fick in honom när jag köpte honom för ca 1,5år sedan. Efter det så blev det lite bättre, eftersom Pim är stencool så har han fått gå på först och då har även Herkules gått rakt på, men varit så otroligt spänd inne i transporten då. Han har nog lite klaustrofobi, sen är han fortfarande lite bakskygg när det är någon annan som är bakom vilket gjort att han tyckt det varit obehagligt när pappa satt för bommen och fällt upp lämmen m.m. bakom honom.
Han var ju inte speciellt stabil i psyket första tiden jag hade honom, men nu märks det verkligen att han har fått lite självförtroende, han har mognat och litar mer på vad jag ber honom om.
Jag är ju sådan att jag helst vill kunna släppa hästarna och så ska dom gå in i transporten, men eftersom vi inte har något eget släp så har jag inte kunnat träna
Så detta är första träningen för vår del. Men det gick högt över förväntningarna, främst med Herkules. Han var himla lugn och stabil, gick på redan andra försöket, trots att lille Pim inte fanns med som stöd! Visserligen fick jag ge honom lite extra vägledning, det tar nog ett tag innan han går på med heeelt löst rep. Han vill ju alltid att jag ska vara med
Han gick på och av flera gånger, jag hade både breddat och vanligt utrymme utan problem. Jobbade bara på att han skulle gå på, stå stilla och sedan backa ur, ingenting annat. Är jättestolt över honom
Pim travade så fint rakt in i transporten, ställde sig där han skulle och bara väntade. Efter en stund vände han på huvudet o tittade på mig, gav mig en djup suck och såg ut som "jaha, och hur länge hade du tänkt att vi skulle hålla på med det här?
" Haha, han är störtcool!
Pappa var så snäll och filmade lite, såhär kommer filmen
http://www.youtube.com/watch?v=ixL5nlC8_eM