Natural Horsemanship..*Bild tråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship..*Bild tråd*

duktiga ni är!!! Jag diggar dina fötter i första ryggningen, det ser ut som små lärkvingar på en förstor kropp :rofl: (kanske bara jag som gör såna liknelser :o)

Tack!

:rofl:
Fasen det har du rätt i, kanske får ta och lugna ner de små fossingarna lite ;)
Annars kanske jag ska börja göra pip-ljud till istället, det skulle väl lika något :rofl:

hihi, vad mysigt :love:

Senaste av Zadira

hoppträning på stallplanen

jag skulle behöva lite råd av er här inne.
jag har en travar-vallack som jämt varit världens snällaste och underbaraste.
i höstas började han bli riktigt tjurig när man hanterade honom (borstade eller när man skulle sitta upp) och jag tog ut en ET.
det var en låsning i korset som hade orsakats av att sadeln låg liiite i bakvikt så jag skulle tömköra + massera i 3 veckor.
efter dem 3 veckorna kom hon ut igen och det var mkt bättre så jag fick lov att börja rida lite igen (barbacka eller annan sadel), varvat med tömkörningen då.
det går jättebra och vissa dagar är han samma snälla häst igen men ibland kommer dethär tillbaka att han tror han ska få ont och börjar då hugga mot en.
han vet så väl att han inte får för han slänger undan huvudet så fort man lyfter handen lite eller "gör sig större".
han skrapar även med hoven ÅT en och det kan bli farligt men jag säger till honom på skarpen och han slutar då med.
vad skulle ni gjort om det var eran häst?
skulle ni bara ignorerat när han hugger eller skulle ni säga till på skarpen och "göra något" mot honom?
jag har provat både att ignorera och vifta/hojta till och han slutar för stunden men börjar strax igen.
han brukar få stå lös i gången med grimskaftet över halsen så att han själv kan visa mig var det gör ont/var han är spänd och det verkar funka bättre, men han tar ändå bak huvudet och ibland "lufthugger"/hugger mot en.
dock gör han det inte för att träffa, han gör mot en men aldrig "på" en.
kan tillägga att jag snart haft honom ett år och det var först i höstas detta började, och han hugger nästan varje dag.
tacksam för hjälp! :bow:

han vet så väl att han inte får för han slänger undan huvudet så fort man lyfter handen lite eller "gör sig större".

Detta beror inte på att han vet att han inte får, utan han är helt enkelt rädd att han ska få stryk och försöker undkomma. De tänker inte "oups det där skulle jag inte gjort, jag vet ju att jag inte får!!" utan i deras värld existerar bara "Det där blev ju inte så trevligt!" och detta kommer hästen ihåg till ett annat liknande tillfälle.

Är du säker på att han inte fortfarande har ont i vissa stunder då? Det behöver ju inte vara nåt speciellt som utlöser det utan ibland kan det bara "knäppa till" och det gör ont plötsligt. Det är inget sånt? I ett sånt fall kan man ju inte bestraffa utan man får bara visa att det är okej och sedan ta det lite lugnt.

Om han hela tiden är lite orolig för att det ska göra ont, och ibland får "panik" och hugger, tycker jag bara att du ska ignorera det. Upprepar han flera gånger vid samma tillfälle, så titta honom i ögonen eller vänd bort huvudet. Om du börjar bestraffa honom så får han sina farhågor bekräftade - det blev obehagligt! Och han kommer sedan att fortsätta hela tiden. Om han skulle råka bita dig så får du ju dock säga ifrån att det inte är okej, men på ett rättvist och schysst sätt!

Jag skulle tagit ut ET igen och låtit denne kolla om han fortfarande har kvar en liten låsning. Man vill ju inte att ens älskling ska gå runt och ha ont och inte kunna berätta det :)
Hoppas att det blir bättre!

Men va kul:laugh:

Och vilken mysfilm! Häftigt att det går så fort fram för er!

hon var ute för 3 veckor sedan och innan dess 3 veckor, visst han kan ju vara öm och spänd men ska inte ha någon låsning kvar.
det som är "konstigt" är att han bara gör det i gången, utanför stallet får jag göra vadsomhelst med honom..

Jag passar på att presentera mig i denna tråd. Jag har haft min häst i ungefär 5 månader och försöker rida och arbeta honom så mycket som möjligt i repgrimma - för att det är roligt. Vi är än så länge på grundlig nivå och ni får hemskt gärna kommentera oss.

Här kommer bilder från i söndags:

DSCN2248.jpg

Bärhjälp

DSCN2250.jpg

Står stilla

DSCN2256.jpg

Gör en volt

DSCN2257.jpg

Fortsätter på volten

DSCN2261.jpg

Travar

fortsätter

DSCN2266.jpg

Galopp, lite långt ifrån

DSCN2275.jpg

Trav, också från långt håll

DSCN2294.jpg

Framdelsvändning

DSCN2295.jpg

Å hej!

DSCN2296.jpg

Nästan runt

fortsättning

DSCN2299.jpg

Kärlek!

DSCN2306.jpg

Travar lös

DSCN2330.jpg

Galopperar lös

DSCN2311.jpg

Färdiga

Ååå va fina ni är! Underbart söt ponnie! :love:

Älskar den lösa galoppbilden!:d

Kan det vara så att hon har dåliga erfarenheter av stallgången just, till exempel efter att en illasittande sadel har blivit fastspänd där? :)

Min häst Ella hatar allt vad täcken heter, och är inte sen med att visa det heller. Hon nafsar på allt hon kommer åt när man spänner dem, men har nu lärt sig att hon inte får bita eller hota att bita mig. Det är liksom prioritet nummer ett tycker jag, att hästen respekterar mig, men samtidigt måste jag också respektera den. För det finns ju en orsak till varför hästen gör som den gör, och då bör man försöka underlätta, eller helst av allt avlägsna, detta problem.

Ella tex tycker inte om täckena eftersom de är direkt otympliga, men också för att hon är kittlig under magen, eller egentligen lite var stans. Att träna vänskapsleken (beröring) är ett jättebra sätt att vänja hästen, och visa att man bara vill väl. Det kan få den att respektera beröringen. Men också att vara noggrann med att på alla sätt försöka göra allting lättare och skönare för hästen. Jag tar mig till exempel ofta tid att sätta på täckena, för att kunna visa min häst den respekt som krävs. Exempelvis kan jag försöka klappa henne 'hårdare' för att det inte ska kittlas, eller klia henne någonstans där hon uppskattar det efteråt.

Gör det trevligt för hästen, men var också noga med att sätta gränser och att vara konsekvent med dessa. Jag tillåter tex inte att Ella biter i luften mot mig, och har visat detta tydligt genom att markera och 'flytta' hennes huvud. Däremot ska man ju heller inte slå eller skrika åt hästen för att den uttrycker ett obehag. Det anses som omotiverat och hästen kommer istället att uppfatta dig negativt och/eller bli skrämd, vilket förvärrar situationen till nästa gång...!

Träna beröring och var uppmärksam på om hästen reagerar negativt vid ett visst område. I så fall är det troligtvis där den har ont! Markera ditt utrymme på ett vänligt, respektfullt sätt, för att hästen ska oavsett vad inte bita, sparka eller på något annat sätt bruka våld mot dig. Givetvis ska du heller inte göra detsamma mot dem. Våld förekommer bara i de lägra kretsarna i flocken...

Jag skulle nog vilja påstå att det handlar om ömsesidig respekt, och inte dominans eller att människan ska befinna sig 'över' hästen. När båda parter är på samma nivå, och kan ge och ta, tror jag att det fungerar som allra bäst :laugh:

(det blev visst lite allmänna spekulationer såhär på morgonen, ursäkta långt inlägg...)

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket! Ja han är charmig faktiskt :)

Tack detsamma! Du och din häst är himla fina, har ju sett dina bilder här i tråden :)

så om han hugger/skrapar med benet mot mig eller hotar med att sparkas, vad ska jag göra då?
tack för svaret btw!

*kl*

Tjohoo, jag lever fortfarande :D
Längesen jag skrev nåt här men o andra sidan har pållarna haft ca 4mån vintervila så det har väl sin anledning ;)
Idag har jag i alla fall lasttränat mina killar!
Båda två har åkt transport runt 3-4ggr i sitt liv, Pim har aldrig brytt sig, det är snarare så att han blir grymt uttråkad av att stå där. Herkules däremot har aldrig gillat transporten. Han slet sig 3ggr innan vi fick in honom när jag köpte honom för ca 1,5år sedan. Efter det så blev det lite bättre, eftersom Pim är stencool så har han fått gå på först och då har även Herkules gått rakt på, men varit så otroligt spänd inne i transporten då. Han har nog lite klaustrofobi, sen är han fortfarande lite bakskygg när det är någon annan som är bakom vilket gjort att han tyckt det varit obehagligt när pappa satt för bommen och fällt upp lämmen m.m. bakom honom.
Han var ju inte speciellt stabil i psyket första tiden jag hade honom, men nu märks det verkligen att han har fått lite självförtroende, han har mognat och litar mer på vad jag ber honom om. :laugh:

Jag är ju sådan att jag helst vill kunna släppa hästarna och så ska dom gå in i transporten, men eftersom vi inte har något eget släp så har jag inte kunnat träna :( Så detta är första träningen för vår del. Men det gick högt över förväntningarna, främst med Herkules. Han var himla lugn och stabil, gick på redan andra försöket, trots att lille Pim inte fanns med som stöd! Visserligen fick jag ge honom lite extra vägledning, det tar nog ett tag innan han går på med heeelt löst rep. Han vill ju alltid att jag ska vara med ;)
Han gick på och av flera gånger, jag hade både breddat och vanligt utrymme utan problem. Jobbade bara på att han skulle gå på, stå stilla och sedan backa ur, ingenting annat. Är jättestolt över honom :laugh:
Pim travade så fint rakt in i transporten, ställde sig där han skulle och bara väntade. Efter en stund vände han på huvudet o tittade på mig, gav mig en djup suck och såg ut som "jaha, och hur länge hade du tänkt att vi skulle hålla på med det här? :grin:" Haha, han är störtcool!

Pappa var så snäll och filmade lite, såhär kommer filmen ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ixL5nlC8_eM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 124
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 121
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 464
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar