Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

KL
Jag hart försökt analysera varför det ofta är rätt lätt att få till en konversation och en dejt och att det känns jättebra för båda. Sen blir det inte så mycket mer än just en dejt.

Nå jag tittar på kvinnor som verkar intressanta på en dejtingsida så är det mitt logiska jag som tittar. Jag värderar intressen, bostadsort, barn i "rätt" ålder, utseende osv. Det är plus och minus som summeras och sen kommer man fram till om det verkar intressant eller inte.

När man sen träffas så är det inte längre logiken som bestämmer. Då går man bara på känsla.

Så allt det smarta men tänkt ut om en "perfect fit" saknar ju relevans när man väl träffas.

Ja när man träffas är det ju attraktion eller kemi eller vad man vill kalla det.. Och den kommer ju inte alltid bara för att man rent logiskt tycker att man är lika..

Men du, alla dessa frågor kan du få svar på: om du ger honom en chans.
Presentera honom för dina vänner med stolthet kan du väl göra ändå? Hans förflutna rör inte dem och att han väljer en hederlig väg är väl beundransvärt? Sedan beror det såklart på brottet; om man känner att det är något man kan acceptera. Men en chans tycker jag absolut att du ska ge honom :)

Men du, alla dessa frågor kan du få svar på: om du ger honom en chans.
Presentera honom för dina vänner med stolthet kan du väl göra ändå? Hans förflutna rör inte dem och att han väljer en hederlig väg är väl beundransvärt? Sedan beror det såklart på brottet; om man känner att det är något man kan acceptera. Men en chans tycker jag absolut att du ska ge honom :)

Jag vet inte om du missade att det inte endast var faktumet att han begått brott som skaver? Mer mesighet, avsaknad av eget driv och av egen inre moralkompass.

Och ja, jag är komplett, totalt och fullständigt säker på att de få nära kära jag har skulle vara enormt skeptiska mot en fängelsekund. Så väl känner jag dem efter alla dessa år.

Det finns en faktor till. Jag hade - efter att ha fått många konkreta råd och uppmaningar här - gett avkall på ganska många av mina andra tidigare urvalskriterier. Allt det här som "inte stämde" PLUS att han var tidigare fängelsekund blev ganska mycket.
Undrar hur jag resonerat om jag tyckt han var en DRÖM innan jag fick reda på detta med brotten?

Senast ändrad:

KL
Jag hart försökt analysera varför det ofta är rätt lätt att få till en konversation och en dejt och att det känns jättebra för båda. Sen blir det inte så mycket mer än just en dejt.

Nå jag tittar på kvinnor som verkar intressanta på en dejtingsida så är det mitt logiska jag som tittar. Jag värderar intressen, bostadsort, barn i "rätt" ålder, utseende osv. Det är plus och minus som summeras och sen kommer man fram till om det verkar intressant eller inte.

När man sen träffas så är det inte längre logiken som bestämmer. Då går man bara på känsla.

Så allt det smarta men tänkt ut om en "perfect fit" saknar ju relevans när man väl träffas.

Om allt det smarta som du tänkt ut är sådant som verkligen är viktigt för dig så tycker jag att du gör helt rätt i att göra första sållningen baserat på det. Det måste ju vara en fördel med nätdejting - att man begränsar risken att fästa sig vid någon som är helt fel gällande t ex barnens ålder genom att helt enkelt aldrig träffa dem. Då kanske det mest handlar om att justera dina egna förväntningar och ställa in dig på att du troligen måste träffa ganska många som är rätt på papper innan du stöter på någon som dessutom känns rätt?

Är det så att den logiska sållningen visar sig leda till att du inte hittar mer än en person i kvartalet som är värd att träffa så kan det kanske vara värt att släppa lite på några av kraven för att öka förstadejtfrekvensen?

Vad menar du med mjuka värden här?

Nu var frågan inte riktad till mig..men jag svarade ändå..haha

Ja när du tittar på annonser-använder du bara logik?
Jag använder viss logik tex vart personen bor och delvis ålder. Men sen går jag också mkt på känslan. Vad jag får för känsla med personen när jag läser presentation och mail.

Nu var frågan inte riktad till mig..men jag svarade ändå..haha

Ja när du tittar på annonser-använder du bara logik?
Jag använder viss logik tex vart personen bor och delvis ålder. Men sen går jag också mkt på känslan. Vad jag får för känsla med personen när jag läser presentation och mail.

Jo visst försöker man ju gå på känsla. Flyter inte konversationen när man mailar så brukar jag avbryta tex.

Vad jag menar är att man inte får med så mycket känsla och mjuka värden enbart från text. Det får man först till sig när man träffas.

*KL*

På tal om dejting, hur är det med 40 åriga manliga "eviga singlarna"? Är de "eviga singlar" av en orsak, t.ex. inte så stort intresse för kvinnor överlag eller är bör man pröva sig fram? Och hur visar man sitt intresse för en "evig singel" utan att han tycker man blir för på?

Har flera stycken i min närhet (rör mig i såna kretsar där det finns utbud av introverta män) som jag har sett funnits på dejtingsajt och en av dem som jag gärna skulle lägga in en stöt på ;)

Det där får du gärna utveckla. *kliar mig i huvudet*

Driv är ganska väsentligt? I alla fall för mig. Att vara verbal också. Annars kör jag bara över honom :D

Flera grejer här, tror jag.

Dels är väl mesighet inte det första man oftast förknippar kriminellt belastade män med. Jag tänker snarare på stöddighet och den sortens män som utstrålar något slags farlighet (vilket ju sorgligt nog verkar locka en del kvinnor, men det är en annan fråga).

Att flytta, som sak att göra, kan dessutom tolkas som just driv. Han behövde GÖRA något för att få ordning på sitt liv.

Och sen är det väl det där om vad mesighet så att säga betyder kontrasterat mot "manlighet" och "riktiga män". Som ett ifrågasättande av (stereotyp) maskulinitet/manlighet.

Ja, dels tycker jag onekligen att det är lite roligt/intressant att tolka just kåkfararen som mesig. Jag tänker att det inte direkt är mesighet som skickar män (eller kvinnor) i fängelse.

Dels tycker jag att det är mer intressant än roligt att befara att en man är just mesig, just mot bakgrund av de där manbarhetsidealen som har diskuterats i tråden.

Plus tanten, om du tycker att du brukar "köra över folk" så har du kanske lite att jobba med där;)

Niphredil: är några dagar efter i tråden men du är rätt ute...;):bow:

Plus tanten, om du tycker att du brukar "köra över folk" så har du kanske lite att jobba med där;)

Suck, Jag vet. Seriöst - jag har tillbringat större delen av mitt liv med att försöka ta mindre plats, inte prata lika mycket, inte skratta så högt, vara mindre impulsiv och mindre beslutsför (mer "kvinnlig"...). Allt det där som jag fått skäll för eller som ställer till det på en del kvinnligt dominerade arbetslatser.

Jag brukar säga att när jag blir stor ska jag bli sval, smal och elegant. Då garvar mina kära vänner. Så vägen är fortfarande lång...

Tja, försöka ta mindre plats och prata mindre, det jobbar jag också med. Och har med åren kommit en bra bit på väg.

Men det övriga, att inte vara impulsiv och att inte skratta för högt - det låter lite konstruerat i mina öron. Inget som kör över folk.

Men jag tror det kan vara till hjälp och är menat som hjälp! Det går ju inte bra för personen och han beklagar sig och undrar vad kvinnorna har för krav och varför han inte får napp ideligen. De är bara dumma och otrevliga.
Det känns konstigt när taskig kvinnosyn och gubbsjuka lyser lång väg att han inte förstår. Det finns inte finns ett uns självkritik. Kanske är han världens kap men spelar idiot och driver med oss?! Det vet ju inte jag men den sidan som visas här lär inte leda till nån familj i första taget.

Vilken gräslig attityd du har.

Trist kvinnosyn. Jag kan faktiskt inte förmå mig till att önska dig lycka till med dejtandet.

Nej, och så länge du inte vet det kan du ju inte säga så mycket om det heller.

Vad i mitt inlägg signalerar att jag är nåt annat än lugn?
Du vet, man kan ha en åsikt och uttrycka den även om man inte är hysterisk.

Och bara för att du är äldre behöver du inte uppfostra mig. Jag är så lugn eller olugn jag vill.

Och inte heller det du skriver är så trevligt...

Snälla tott, du är den som på fullaste allvar bemöter seriösa inlägg med ":p". Kom inte till mig och prata om att bete sig moget.

+1 på allt det här.

flera grejer här, tror jag.

Dels är väl mesighet inte det första man oftast förknippar kriminellt belastade män med. Jag tänker snarare på stöddighet och den sortens män som utstrålar något slags farlighet (vilket ju sorgligt nog verkar locka en del kvinnor, men det är en annan fråga).

Att flytta, som sak att göra, kan dessutom tolkas som just driv. Han behövde göra något för att få ordning på sitt liv.
min tolkning var att han "flydde" för att han inte kunde stå upp mot sina gamla vänner. Flykt är väl mesigt?

och sen är det väl det där om vad mesighet så att säga betyder kontrasterat mot "manlighet" och "riktiga män". Som ett ifrågasättande av (stereotyp) maskulinitet/manlighet.
tja - snarare driv. Som jag uppskattar hos människor, oavsett om de är intressant partnermaterial eller inte. Alla mina nära vänner har högt driv.

ja, dels tycker jag onekligen att det är lite roligt/intressant att tolka just kåkfararen som mesig. Jag tänker att det inte direkt är mesighet som skickar män (eller kvinnor) i fängelse.
så farlig tror jag inte han är, han hävdar själv att det är ekonomisk brottslighet

dels tycker jag att det är mer intressant än roligt att befara att en man är just mesig, just mot bakgrund av de där manbarhetsidealen som har diskuterats i tråden.

det är väl lika illa med mesiga kvinnor? Som vän-material alltså. Jag vill inte, har inte, mesiga vänner.

10101010101010

Tja, försöka ta mindre plats och prata mindre, det jobbar jag också med. Och har med åren kommit en bra bit på väg.

Men det övriga, att inte vara impulsiv och att inte skratta för högt - det låter lite konstruerat i mina öron. Inget som kör över folk.
Det övriga - det uppfattas som att jag tar för mycket plats, framförallt på arbetsplatser. Då känner sig en del överkörda.
Ingen man hittills. Men en hel del kvinnor. Intressant nog. Jag undrar om det säger mycket om mig eller om omgivningen. Och vad det i så fall betyder.

Då undrar jag om du läser omgivningen rätt;). Det verkar vanligare att män känner sig överkörda av starka kvinnor än att kvinnor gör det, skulle jag säga.

Jag kunde också, förr, få sådan kritik i grupper på arbetsplatser. Så jag har tonat ner mig lite. Men i mina relationer har jag nog inte tagit plats på samma vis, tror du att det behöver hänga ihop?

(Sen tycker jag att man ska komma ihåg också, att det i grupper alltid finns en lång svans som tacksamt hakar på den som har driv;))

Då undrar jag om du läser omgivningen rätt;). Det verkar vanligare att män känner sig överkörda av starka kvinnor än att kvinnor gör det, skulle jag säga.

Jag kunde också, förr, få sådan kritik i grupper på arbetsplatser. Så jag har tonat ner mig lite. Men i mina relationer har jag nog inte tagit plats på samma vis, tror du att det behöver hänga ihop?

(Sen tycker jag att man ska komma ihåg också, att det i grupper alltid finns en lång svans som tacksamt hakar på den som har driv;))

Jag vet inte. :confused:

Är nog rätt vilsen i detta med socialt liv... Människor berömmer mig för att jag är glad, postitiv och trevlig. Att jag höjer stämningen på jobbet. Men samtidigt har jag nog aldrig riktigt lärt mig hur man ska bete sig.
Jag har mest jobbat i kontorsmiljöer. Cheferna (av bägge kön) uppskattar mig nästan alltid men de kvinnliga kollegorna har till och med bildat pakter mot mig. Däremot har jag haft mestadels raka och glada arbetsrelatoner med män.

Beträffande förhållanden så har jag ju bara haft ett, och hos oss var det han som bestämde. Dvs han hade sista ordet i det mesta. Två starka personer och han var starkast.

Och så ska den här vilsna människan ut och försöka hitta nån på nätet - borde det inte egentligen vara mission impossible?

Tror tanten menar mesighet/mesig som lättpåverkad av yttre faktorer/människor.

Ja, gå vilse i nätdejtingen tror jag alla kan göra, för mig låter den som rena minfältet.

Om jag skulle sätta upp en kravspec/önskelista på vad jag ville ha, och bedöma alla dem jag tänt på/blivit lite förälskad i/blivit seriöst kär i - så skulle nog ingen av dem stämma med ens det mesta på önskelistan:D

När jag väl blir intresserad, vilket brukar dröja väääldigt länge, så har vederbörande nästan alltid flera minus på önskelistan. Men so what, det är ju mindre viktigt än att jag faktiskt blivit betuttad. Om han snusar, röker, var han bor eller vad han röstar på, hur gammal han är eller om han borde vara smalare - det är sånt som folk verkar ha på sin kravspec men som, för mig, inte är viktigt när det faktiskt klickat.

Vid nätdejting verkar man helt enkelt välja bort för tidigt, av fel skäl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 578
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 768
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka