Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Då killarna skriver såhär i sin presentation drar jag också öronen åt mig. Jag vill inte bli bortskämd eller speciellt ompysslad. Klart att lite vanligt "vill du ha en kopp te" och liknande är ok, men ompysslad??? bortskämd??? ...och varför är det JAG som ska vara hemma då han kommer från jobbet? Varför inte tvärtom, eller ingetdera?

Ett bra förhållande innehåller ju lite av allt det där, men det skrämmer mig att man måste uttala det på det där viset. Luktar dålig kvinnosyn tycker jag.

Kan inte annat än hålla med :)

Jag förstår precis, men det ena utelsuter ju inte det andra. Det gör det bara om man i grunden har samma behov:
- de som gör bra saker när de mår bra (detta är oftast, inte endast, kvinnor)
- och de som i grunden mår bra av att göra bra saker (detta är oftast, inte endast, män).

Att en person har en tydlig vision för sitt liv innebär ju inte per automatik att den andra begränsas i sin möjlighet att uppfylla drömmar.
Att se till att ens partner mår bra innebär ju inte per automatik att man försummar sig själv.
Du kan vara ihop med någon som har världens mest inrutade liv trots att du själv är fri som en fågel - om ni får era behov uppfyllda. om din partner behöver göra bra saker för att må bra, och du behöver må bra för att göra bra saker. eller tvärtom. inte både och, eller samma.

då har ni ett bra samspel och ingen behöver känna att den kompromissar bort sig själv.

alltså handlar det väl mer om att ta reda på var gränsen för kompromisser går och ställa frågor som faktiskt ger svar utifrån var ens egna gränser dras? Jag tror att det är mycket få människor som i grunden är typ två, dvs mår bra när de gör bra saker, som inte skulle flytta hus o hem och ändra många saker för att ens partner ska må bra och ha möjlighet till allt den behöver för att må bra i sitt liv. Om det bidrar till ett bra och bättre förhållande, dvs en gladare och lyckligare partner.

Du menar att jag ska slå till? Att jag ska säga upp min bostad och flytta in hos honom för att göra honom glad?

Vilken är din åsikt om huruvida det bör finnas någon slags attraktion mellan parterna i ett förhållande? Växer den fram om några år, eller bör den finnas från början? Hur viktigt är t ex sex i en relation?

Du menar att jag ska slå till? Att jag ska säga upp min bostad och flytta in hos honom för att göra honom glad?

eh, what? vilka ord du lägger i min mun ;) eller kanske det var en uppriktig fråga? jag fick inte riktigt den känslan.

Jag har bara diskuterat huruvida man kompromissar eller kompromissar bort saker. Att det är värt att fundera på vilket grundläggande behov man själv har och hur det funkar bättre att kommunicera utifrån ett sådant perspektiv för att faktiskt ta reda på var gränserna/möjligheterna finns för en relation. speciellt när det är så himla lätt att vilja läsa in saker i vad folk säger och gör. (typ som du gjorde nu ;))

rent principiellt, om DU är av typ två och HAN typ ett och ni gillade varandra massor massor och hade ett fint fungerande förhållande, så why not?
om det var tvärtom, att du var typ ett och han typ två, så skulle jag säga NEJ.
Förklaring: den som flyttar gör (dvs typ två - mår bra när den gör en bra sak eftersom partnern blir glad), den som blir glad känner (dvs typ ett, mår bra av partnerns agerande och visar detta)

Vilken är din åsikt om huruvida det bör finnas någon slags attraktion mellan parterna i ett förhållande? Växer den fram om några år, eller bör den finnas från början? Hur viktigt är t ex sex i en relation?

Massor med attraktion helst! Människor är olika, för vissa växer den fram, för vissa finns den från början och sexet bör fungera det med annars blir det svårt. Mitt argument är att ett bra och jämbördigt förhållande inte överlever på bara attraktion och sex. En romans gör det däremot väldigt väl.

Senast ändrad:

är det inte något man gör för varandra i en relation? är det inte del av "sårbarheten" som är del i att bygga en tvåsamhet och ett förtroende för varandra?

vad söker du?

Intressant att du tolkar det så!

Min mening är att jag inte tänker agera stormorsa åt någon och jag behöver inte tas om hand i meningen att jag klarar mig själv bra och det behöver inte vara mannen som ser till att snön blir plogad, räkningarna betalda, bilen tankad. Allt sånt där som vissa män tenderar tro att de behöver ta om hand. En väninna har en man som initialt förklarade sitt intresse för henne med orden "jag ska ta hand om dig". Jag söker inget projekt och vill inte vara någons dito..

Jag söker en stark person som jag kan hålla i handen när åskan går (bildligt) och vice versa. Jag vill kunna ha förtroende nog för honom att vara liten och svag men också kunna skrapa ihop honom om han får motgångar. Jag vill inte heller skämmas för att jag klarar mig själv.

Någon att stå jämte. Om det är begripligt.

Jag skrev också i presentationen att ett plus är om han funkar lika bra i varselbyxor som i kostym :D

Men, du måste ändå hålla med om att det finns fler "typer", än dina 1 och 2? För att spinna vidare på ditt exempel: Den som flyttar, för att göra sin partner glad, men inte mår bra av det.

Ett förhållande kan ju inte bli bra och jämbördigt om den ena parten hela tiden ger efter för den andra. Eller tycker du, seriöst, att kvinnor ska sträva efter att "bli omhändertagna"? I mina ögon, växer ett förhållande fram. Och det kan mycket väl växa fram ur vad som, enligt dig, är en "romans".

Att däremot inleda en relation med någon som inte, redan från början, tar hänsyn till partnerns önskemål, är, enligt mig, inte en idealisk start på ett förhållande.

Men, du måste ändå hålla med om att det finns fler "typer", än dina 1 och 2? För att spinna vidare på ditt exempel: Den som flyttar, för att göra sin partner glad, men inte mår bra av det.
.

Nu är jag på mobilen så kort svar bara:
Nej. Den du lyfter fram är en typ ett som går emot sitt grundbehov och därför mår dåligt. Förstår du? På samma sätt som det inte skulle vara en bra ide för den andra parten eftersom dens partner skulle må dåligt. = pannkaka för båda.

Se svaret ovan.
Jag pratar alltså om grundläggande behov, inte om hur man väljer att bete sig eller vilka val man gör i en viss situation. Där är folk otroligt olika och de flesta har aldrig ens ställt sig frågan vad de behöver för att må bäst.

och det finns faktist en tredje: narcissisten, den som vill vara båda typerna från början och hela tiden. Den personen antagligen en väldigt bra singel eftersom den bara är ute efter det som gynnar den.

Ett förhållande kan ju inte bli bra och jämbördigt om den ena parten hela tiden ger efter för den andra. Eller tycker du, seriöst, att kvinnor ska sträva efter att "bli omhändertagna"? I mina ögon, växer ett förhållande fram. Och det kan mycket väl växa fram ur vad som, enligt dig, är en "romans".

Att däremot inleda en relation med någon som inte, redan från början, tar hänsyn till partnerns önskemål, är, enligt mig, inte en idealisk start på ett förhållande.

för det första är det värt att skilja på vissa begrepp:
det handlar om att göra saker med ett positivt utfall, för ett hälsosamt och jämbördigt förhållande.
Om du är typ 1 och din partner kommer med ett förslag som inte känns bra, så måste du ju kommunicera det!
"Jag känner mig osäker på det, det känns inte bra för mig. Att befinna mig i en situation där jag skulle behöva xxx känns inte xxxx"
På samma sätt som ett postitivt förslag bemöts med positiv kommunikation. Om din partner inte tar din feedback utan bara stövlar på ändå, eller tvingar dig att göra något som känns negativt för dig - är det då en situation du vill befinna dig i? är det den typen av partner du vill ha?

Ge och ta.

Det innebär att vara generös med sig själv. Båda två. Men ge av det som är av vikt för din partner, ta emot av det som är av vikt för dig. Det ena funkar inte utan det andra och ni samma grundläggande behov är det svårt att få ett jämbördigt samspel därför att ni i grunden behöver samma saker av varandra.
Då blir det ett evigt "jag fixar, jag kan själv, jag behöver inte dig eller din hjälp" eller ett evigt kännande "jag känner att nånting är konstigt, jag känner mig osäker för att du är osäker, nej men JAG är osäker för att DU verkar osäker osv osv"

Det är alltså värt att fundera på vilket grundläggande behov man själv har:

- en som gör bra saker när de mår bra (detta är oftast, inte endast, kvinnor), dvs befinner de sig i en miljö där de mår bra fungerar de till sitt bästa.
- en som i grunden mår bra av att göra bra saker (detta är oftast, inte endast, män), dvs får de uträtta saker med positiv effekt fungerar de till sitt bästa.

Hur fungerar du som bästa person, och finns det en möjlighet att personen som sitter mittemot dig på dejten kan tillgodose dessa behov?
Om nej, är personen fortfarande intressant som potentiell partner?

(Alltså, jag sitter inte och hittar på allt det här själv ;))

Jag förstår vad du menar och jag förstår grunden i det. Men jag skulle vilja, för skojs skull ifrågasätta detta på följande sätt:

Allt sånt där som vissa män tenderar tro att de behöver ta om hand.
Hur är det om du träffar en person du fattar tycker för och den vill ta om hand? Om han vill bidra med detta, inte för att du inte kan göra det själv, men för att han kan och vill och anser att det ger dig möjligheten att göra något annat som gör dig glad?

Skulle du motsätta dig det?

Jag ser en stor skillnad på omhändertagande och "morsa" alt "big daddy". Omhändertagande - mina ögon - är att värna om varandras välmående. det andra är bara extremt osexigt.

Någon att stå jämte. Om det är begripligt.

Fullt begripligt! Fråga dig själv hur någon står jämte en annan. Hur känner du dig bäst med en annan person? Vilken roll har de i ditt liv? Får de ens ha en roll i ditt liv? Vad ska personen ge dig för att du ska känna att den står jämte? Och, framför allt - vad är du beredd att offra/ge tillbaka.

För att stå jämte någon behöver man ha en trygghet. Tryggheten kommer av att lära känna någon, känna deras gränser och vad som gör dem till den bästa personen de kan vara. och man bör veta samma om sig själv :)

Intressant att du tolkar det så!

Min mening är att jag inte tänker agera stormorsa åt någon och jag behöver inte tas om hand i meningen att jag klarar mig själv bra och det behöver inte vara mannen som ser till att snön blir plogad, räkningarna betalda, bilen tankad. Allt sånt där som vissa män tenderar tro att de behöver ta om hand. En väninna har en man som initialt förklarade sitt intresse för henne med orden "jag ska ta hand om dig". Jag söker inget projekt och vill inte vara någons dito..

Jag söker en stark person som jag kan hålla i handen när åskan går (bildligt) och vice versa. Jag vill kunna ha förtroende nog för honom att vara liten och svag men också kunna skrapa ihop honom om han får motgångar. Jag vill inte heller skämmas för att jag klarar mig själv.

Hade jag svarat på det här för två år sedan, hade jag bara klappat händerna och hållit med, men nu tänker jag lite annolunda:

Det första är att jag känner igen det här från min egen kommunikation. Man tror att genom att säga "bara så du vet så klarar jag mig bra på egen hand" så är man generös och visar att man "inte är high maintenance, man är kapabel et c. Lätt att umgås med!" Men meddelandet blir ungefär detta:

"Visst, häng med mig om du vill, men jag behöver dig inte. Jag vill inte att du gör något för mig och du kan inte förvänta dig att jag ber om något heller. Men när jag känner/tycker att det verkligen gäller, då ska du vara här och inte ställa några frågor."

Dvs, jag är inte egentligen intresserad av dig och vad du har att erbjuda, bara av hur du passar mig och mina behov.

Senast ändrad:

*kl*

Nu surar jag!!!:( :( :(
Har kontakt med en kille på MP och vi har kommit överens om att träffas, men har svårt att få ihop det. Föreslog att ses på söndag em/kväll men det passar inte, sade han, för hans son har bortamatch kl 16 och han måste vara med som ledare. Råkade idag få syn på annons för just den matchen...den börjar redan kl 12 och är i grannkommunen :rage:
Varför ljuger han???? Han vill ju träffas påstår han!!
Har lust att ställa honom mot väggen, men tänker nog inte göra det ändå. Helvetes jävla skit!!

:)

Tjenixen - jag tror den avgörande skillnaden ligger i ordet behöver.

Att bli ompysslad, få någons omtanke är underbart.

Men den som förutsätter att jag är dum och okunnig och inte klarar att göra helt normala saker i vardagen - den har jag svårt för. Om jag borrar ett hål så vill jag väl inte få stående ovationer för något så enkelt? Eller borrmaskinensliten ur händerna för att jag inte skulle klara av det.

Däremot blir jag glad om någon erbjuder sig att hjälpa mig eller att vi gör saker tillsammans.

Dvs, jag är inte egentligen intresserad av dig och vad du har att erbjuda, bara av hur du passar mig och mina behov.

Detta är också främmande. Jag har i min tidigare relation nästan utplånat mig för att passa in. För att inte göra för stort väsen av mig, delta i det han gillade, anpassa mig till hans rutiner. Jag till och med slutade spela den musik jag gillade för att han gillade annan sorts musik.

Jag vet att jag faller in i att slå knut på mig själv för att vara till lags. Inte för vem som helst - men har jag starka känslor för någon så reagerar jag så. Även mot mitt barn faktiskt. Det kanske säger en del om hur jag vuxit upp, beträffande kärlek vs prestation...

Vi talade om detta - dejten och jag i helgen. Att jag inte ber om hjälp. JAg hjälper andra. Ser till att andras behov fylls. Men jag vågar inte be om något för egen del. För att jag lärt mig att ingen finns där för mig.

"villkorslös kärlek" skulle vara fantastiskt att uppleva. Fast jag vetju inte om jag skulel känna igen den om jag stötte på den??

Hur förmedlar man sådant här? Att jag är en omtänksam och stöttande och omhändertagande person. Men att jag inte vill ta hand om någon som inte klarar sig själv? Att jag gärna vill bli hjälpt men inte omyndigförklarad och inte är hjälplös.

Jag förstår precis, jag är nämligen också just sådan som slår knut på sig själv. Men hur man ser sig själv och hur det man säger eller skriver uppfattas av andra är två helt olika saker.

Jag tror det är därför jag blev förvånad över den till synes något bittra och avvisande tonen gällande dejting och kommunikation i den här tråden - det är ju inte alls den bilden jag hade av dig! :)

En sak har jag lärt mig, och det är att alla behöver känna sig behövda och uppskattade i en relation. A purpose. Och ibland får man göra utrymme hos sig själv för att acceptera och kommunicera ens egna behov, samt bemöta någon annans. Det är JÄTTEsvårt när man gått en massa år och jobbat på att inte behöva någon och kunna sköta allt själv. Jag tycker det iallafall. Men i mina ögon handlar det om emotionell generositet, det är ju ett betydligt mycket bättre sätt att visa någon att man tycker om och respekterar dem. Än att försumma sin egen person och intressen menar jag. Jag menar, hur mycket bidrar man till en relation - eller sitt eget välbefinnande - genom att byta musiksmak? ;) (räcker upp handen, jag har gjort samma..:o)

Hur förmedlar man sådant här? Att jag är en omtänksam och stöttande och omhändertagande person. Men att jag inte vill ta hand om någon som inte klarar sig själv? Att jag gärna vill bli hjälpt men inte omyndigförklarad och inte är hjälplös.

Precis just så kanske ;)

Jag vet att jag faller in i att slå knut på mig själv för att vara till lags. Inte för vem som helst - men har jag starka känslor för någon så reagerar jag så. Även mot mitt barn faktiskt. Det kanske säger en del om hur jag vuxit upp, beträffande kärlek vs prestation...

Det är inte ovanligt att personer av typ 1 genom sin uppväxt "lärt sig" att den emotionella belöningen i ett förhållande kommer genom prestation, dvs genom att bete sig som en typ 2. Det är extremt förvirrande och eftersom en typ 1 inte får det emotionella behovet tillfredsställt så blir det en jäkla härva av att försöka fixa och fixa för att det ska "kännas rätt". Det kommer aldrig kännas "rätt" förrän någon annan (läs: typ 2, dvs en som mår bra av att göra bra saker) s a s tar tyglarna, fixar och låter personen som är typ 1 slappna av och tillåta sig själv att uppskatta och må bra av förändringen i ansvar.

Senast ändrad:

Ok

Om jag nu ska ta till mig av alla klokskaper och börja på ny kula. Var är det vettigt - mer än HP som jag just pausat?

Vad kul att du överväger att fortsätta tanten :)
Tyvärr har jag inga klokskaper om siter att bidra med, folk är ungefär samma på alla tycker jag - dvs olika ;) - och befinner sig där av olika anledningar (hur mycket de än väljer att skriva sina presentationer efter någon slags standardmall... Zzzzz)

Jag hoppas du finner det mer givande nästa gång, för det är ju det det ska vara och det det ska göra är att ge DIG någonting. En lärdom, utveckling, ett aha-moment, ett oh-no-moment, eller vad som helst som hjälper dig att i själen förstå och tro på att valet är DITT (och kommunikationen ett delat ansvar) :) lycka till!

Tanten, vilket del av landet finns du i? Är du flyttbar eller har du hu o hela köret? Är särbo tänkbart för dig?
Har en släkting som du skulle passa så himla bra med. ;)

Tanten, vilket del av landet finns du i? Är du flyttbar eller har du hu o hela köret? Är särbo tänkbart för dig?
Har en släkting som du skulle passa så himla bra med. ;)

:D

Jag är totalt fast i mellansverige. Har politiska uppdrag och organisationsuppdrag som utgör en plattform till det jag är och gör. De är beroende av den plats jag bor på.

Dessutom har jag hittat mitt drömställe där jag bor sedan ett och ett halvt år. Så nä, inte mer än en timmes resväg.

En timme? Ojdå, han bor i Dalsland, dör är det alltid mer än en timme mellan ställena. Djupa skogar... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 638
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 858
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 295
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil