När man inte vill åka hem från jobbet....

Hon har tågkort via skolan eftersom hon har lång resväg. Men mina kallstarter med bilen täcks ju förstås inte...Men jag vill ge henne sånt som jag inte fick när jag var barn Ingen skjutsade mig annu dazumal, det var cykel som gällde.

Du gör henne en otrolig björntjänst. Det kommer bli väldigt svårt för henne som vuxen.

Hon måste lära sig prioritera. Vill hon träna så mycket, får hon hitta lösningar som inte involverar dig. Jag fick alltid cykla till stallet, från jag var 8 år. Någon enstaka gång fick jag skjuts, det var kanske 2-3 gånger/år.

Hon har tågkort via skolan eftersom hon har lång resväg. Men mina kallstarter med bilen täcks ju förstås inte...Men jag vill ge henne sånt som jag inte fick när jag var barn Ingen skjutsade mig annu dazumal, det var cykel som gällde.
Jag förstår absolut att du vill ge lite service, men någonstans kan du ju inte ge upp hela dig själv heller. Du står ju på fullständig stand by för hennes skull. Hela ditt liv verkar gå ut på att göra allt du kan för henne. Men vad gör du för dig själv? Har du ens någon egentid när du bara tar hand om dig själv och gör sådant som ger dig energi?

Hon kommer att klara sig galant utan din heltidsservice också. Det är så livet ser ut för de flesta tonåringar. Man får ta ansvar för sig själv och sina planer och det är en bonus ifall föräldrarna vill skjutsa och vara delaktiga.

Det du gör är ungefär som de där som matar sina djur med leverpastej och grädde, de vill vara snälla och hunden blir ju "glad" och "vill få smaka", men resultatet är det här:
small_dog-world-s-fattest-dog-world-s-fattest-dog-world-s-fattest-dog.jpg

Det bästa du kan göra för din dotter är att göra henne till en välfungerande, kompetent vuxen! Du kan inte följa efter henne resten av livet och göra allt du kan åt henne, men du kan lära henne det hon behöver för att hon ska kunna klara sig själv. Din dotter är förmodligen glad för att du gör allt för henne just nu, men det är för att hon inte förstår att hennes villkor kommer att förändras när hon växer upp. Hon kan inte se den hårda läxan som är på väg, men det kan du. Var snäll mot henne på ett annat sätt, guida henne i att ta ansvar för sig själv. :)

Jag är väldigt bortskämd och har föräldrar som ställt upp och skjutsat väldigt mycket.
Men slutade jag skolan vid 15 och skulle vara på ridskolan på kvällen fick jag ordna mellanmål och matlåda så jag klarade mig, och så hämtade de mig när jag var färdig.
Ansvaret för min egen tvätt fick jag när jag var 13 har jag för mig, i ungefär samma veva som jag började få barnbidraget att lägga upp min egen ekonomi (kläder, skor, smink, prylar och nöjen utöver ridningen) med och ta ansvar för att fixa mat till familjen en gång/vecka.

Din dotter kan väl stanna i stan, sätta sig på något bibliotek eller så och plugga de dagar hon tränar? Ge henne en matlåda med kylklampslock i julklapp så kan hon ta med mat och äta innan träningen. Alternativt ta av sin månadspeng och köpa något ätbart, om hon inte gillar den mat som finns hemma och inte heller fixat någon egen.
Då går inte jättemycket av hennes tid till pendling, hon kan använda den till att plugga istället, vilket innebär att hon hinner tvätta sina kläder de dagar hon inte tränar.
Laga ett par storkok i veckan och frys in så behöver du inte laga mat varje dag.

Mina döttrar tränar förvisso bara två dagar i veckan plus tävlingar ett par helger/månad. Men det påverkar ändå familjeplaneringen en hel del. De tränar på en annan ort än de går i skolan, så de rusar till tåget direkt efter skolan för att ta sig in till träningen. (de har då matlåda med sig) Sen hämtar vi dem när de är klara, åtminstone ena dagen då det inte går några bussar hem (vi bor långt från tågstationen), ibland tar de buss hem den dag det funkar, så blir de hämtade vid hållplatsen 4 km bort (grusväg genom the dark smålandish forest...)

Jag har gjort klart för dem att jag väldigt gärna stöttar dem i sin vilja att träna och tävla, men det betyder att jag samtidigt gör avkall på mina egna intressen. Så, jag kräver av dem att de ska hjälpa mig med sånt som jag måste putta åt sidan för att stötta dem. Ibland betyder det att de får mocka efter våra hästar och fylla på vatten och de hjälper ofta åt med disk, tvätt och matlagning.
Döttrarna blir 13 respektive 15 runt årsskiftet, så det är ungefär samma ålder som ts dotter.
Vi har just fyllt på förrådet av träningskläder, just för att slippa tvätta såna kläder mer än en gång i veckan.

Konstigt att hon har så långa dagar, är det för att det är en idrottsskola och de tränar efter skolan? Annars tycker jag tyska ungar knappt går i skolan, de slutar ju alltid runt lunch eller senast kl 13-14 någonting. Dessutom är det ofta lov hela tiden (men istället ett kortare sommarlov).

Du har redan gett upp hela ditt liv för att din dotter inte ville lämna Tyskland. Det är nu dags att hon börjar betala tillbaka lite till dig tycker jag. Du är för (dum)snäll och du vill nog göra henne en tjänst men du gör henne en björntjänst istället.

Tvätta kan hon absolut göra själv, vill hon inte äta din mat får man vara hungrig eller laga sin egen. Du behöver inte skjutsa varje dag! Du är på tok för snäll, lär dig säga ifrån! Hon styr dig ju hur som helst, du måste vara rädd om dig själv.

I hennes ålder hade jag skola till 16-tiden, cyklade hem och åt, cyklade till stallet och var där till 21-tiden, cyklade hem (på vintern fick vi oftare skjuts då det var mycket snö = svårt att cykla). Gjorde hemläxan men hjälpte ändå till hemma med vad som behövdes. För det ställde mina föräldrar upp på helgerna och körde oss till tävlingar. De helger vi inte hade tävlingar fick vi jobba extra i stallet för att hjälpa till och tjäna pengar så vi kunde ha råd med den dyra sporten hästar. Och då red och tävlade vi på ridskolehästar, egen häst fanns ingen ekonomi för.

Konstigt att hon har så långa dagar, är det för att det är en idrottsskola och de tränar efter skolan? Annars tycker jag tyska ungar knappt går i skolan, de slutar ju alltid runt lunch eller senast kl 13-14 någonting. Dessutom är det ofta lov hela tiden (men istället ett kortare sommarlov).

Du har redan gett upp hela ditt liv för att din dotter inte ville lämna Tyskland. Det är nu dags att hon börjar betala tillbaka lite till dig tycker jag. Du är för (dum)snäll och du vill nog göra henne en tjänst men du gör henne en björntjänst istället.

Tvätta kan hon absolut göra själv, vill hon inte äta din mat får man vara hungrig eller laga sin egen. Du behöver inte skjutsa varje dag! Du är på tok för snäll, lär dig säga ifrån! Hon styr dig ju hur som helst, du måste vara rädd om dig själv.

I hennes ålder hade jag skola till 16-tiden, cyklade hem och åt, cyklade till stallet och var där till 21-tiden, cyklade hem (på vintern fick vi oftare skjuts då det var mycket snö = svårt att cykla). Gjorde hemläxan men hjälpte ändå till hemma med vad som behövdes. För det ställde mina föräldrar upp på helgerna och körde oss till tävlingar. De helger vi inte hade tävlingar fick vi jobba extra i stallet för att hjälpa till och tjäna pengar så vi kunde ha råd med den dyra sporten hästar. Och då red och tävlade vi på ridskolehästar, egen häst fanns ingen ekonomi för.
Amen på den! :bow:
Håller med, du är på tok för snäll!
Och ställ lite krav på pappan också.
Kan inte dottern bo mer hos honom så du får avlastning? Det är ju trots allt hans "fel" att du bor i Tyskland. :up:

Jag hoppas för Guds skull att du åtminstone blir ekonomiskt kompenserad av pappan för dotterns alla utgifter (som säkert är rätt omfattande, låter det som). :crazy:

Du får se till att dottern blir lite mer självgående så hon blir vuxen och kan ta hand om och bo för sig själv.
Om fyra år är hon 18. Om sex år är hon 20. Då är hon vuxen.
Då finns det ingenting som hindrar dig att flytta hem till Sverige igen.
Om du vill, ska jag tillägga. :heart Har fått det intrycket från tidigare trådar.

Det du gör är ungefär som de där som matar sina djur med leverpastej och grädde, de vill vara snälla och hunden blir ju "glad" och "vill få smaka", men resultatet är det här:
small_dog-world-s-fattest-dog-world-s-fattest-dog-world-s-fattest-dog.jpg

Det bästa du kan göra för din dotter är att göra henne till en välfungerande, kompetent vuxen! Du kan inte följa efter henne resten av livet och göra allt du kan åt henne, men du kan lära henne det hon behöver för att hon ska kunna klara sig själv. Din dotter är förmodligen glad för att du gör allt för henne just nu, men det är för att hon inte förstår att hennes villkor kommer att förändras när hon växer upp. Hon kan inte se den hårda läxan som är på väg, men det kan du. Var snäll mot henne på ett annat sätt, guida henne i att ta ansvar för sig själv. :)
Herregud, vilken fet jycke! :eek:
Stackarn. :crazy:

Jag tycker absolut att dottern kan stanna i stan efter skolan och ta sig till träningen på egen hand. Sen hade jag själv velat hämta sent på kvällen så jag vet att hon kommer hem säkert. Köp en bra lunchlåda med kylklampslock så får hon ha med sig mat och kan äta det efter skolan innan träningen. Som andra sagt kan hon sätta sig på ett bibliotek eller sitta kvar på skolan ett tag innan hon beger sig till träningen. Kanske kan hon sitta i träningslokalen och vänta och plugga innan träningen.

Ni kan väl kompromissa?

Det bästa du kan göra är att hjälpa henne att bli självständig, inte konstant sopa mattan. Klart att du vill göra allt för henne men det är också viktigt att lära sig att klara sig själv och att mamma är en egen individ med egna behov. Annars håller inte mamma i längden och det hjälper ingen av er.

Du gör henne en otrolig björntjänst. Det kommer bli väldigt svårt för henne som vuxen.

Hon måste lära sig prioritera. Vill hon träna så mycket, får hon hitta lösningar som inte involverar dig. Jag fick alltid cykla till stallet, från jag var 8 år. Någon enstaka gång fick jag skjuts, det var kanske 2-3 gånger/år.
Är det ens tillåtet nu för tiden att så små barn cyklar i trafiken? Menar inte 14 åringar utan 8 åringar?

Det är ju andra tider än vad man själv växte upp med. Times' are a changing.
Menar inte att ts ska övercurla sin 14 åring utan mer att ditt inlägg för mig låter som när min pappa alltid suckade över att " ungdomen nu för tiden, på min tid bla bla"
Jag har inga 14 åriga barn som elitidrottar men jag ser runt omkring mig att det är så här det är. Man skjutsar barn överallt och man vill ge barn allt man själv inte fick. Det gäller att ställa upp och satsa på barnen och inte vara så självcentrerad. Att vara ensamstående mamma och på nåt vis gå emot den normen kanske känns som det kostar mer än det smakar? Det är nog inte så bara om "alla andra" föräldrar ställer upp och skjutsar tänker jag.

Är det ens tillåtet nu för tiden att så små barn cyklar i trafiken? Menar inte 14 åringar utan 8 åringar?

Det är ju andra tider än vad man själv växte upp med. Times' are a changing.
Menar inte att ts ska övercurla sin 14 åring utan mer att ditt inlägg för mig låter som när min pappa alltid suckade över att " ungdomen nu för tiden, på min tid bla bla"
Jag har inga 14 åriga barn som elitidrottar men jag ser runt omkring mig att det är så här det är. Man skjutsar barn överallt och man vill ge barn allt man själv inte fick. Det gäller att ställa upp och satsa på barnen och inte vara så självcentrerad. Att vara ensamstående mamma och på nåt vis gå emot den normen kanske känns som det kostar mer än det smakar? Det är nog inte så bara om "alla andra" föräldrar ställer upp och skjutsar tänker jag.

Är man självcentrerad om man inte helservar sin 14-åring?

Att vara ensamstående mamma och på nåt vis gå emot den normen kanske känns som det kostar mer än det smakar? Det är nog inte så bara om "alla andra" föräldrar ställer upp och skjutsar tänker jag.
Jag skiter iaf fullständigt i vad "alla andra" gör. Min dotter får vackert ta bussen/vänta på nästa buss de gånger hon är kvar i stan.
Hämtar enbart ute vid riksvägen de gånger bussen inte går in över den lite större vägen här i närheten. Gör den det får hon gå hem, precis som hon får gå dit på morgonen. Hon har två friska ben och kan lät gå några km per dag och inte dör hon av att sitta i stan några timmar heller.

Sockrar inte verkligheten för henne. Hon och jag är ju ett team, jag gör det jag måste och hon gör sin del, för att få livet att gå ihop för oss som familj.

Är man självcentrerad om man inte helservar sin 14-åring?
Nej men jag tror i kretsen av elitsatsande ungdomar och föräldrar så ser det ut så! Det är en annan värld än min värld - så mycket vet jag. Man ska ge sitt barn chansen att satsa och fokusera på sig själv. Skola och träning .
Det är inte min personliga åsikt. Men nog finns den.

Jag skiter iaf fullständigt i vad "alla andra" gör. Min dotter får vackert ta bussen/vänta på nästa buss de gånger hon är kvar i stan.
Hämtar enbart ute vid riksvägen de gånger bussen inte går in över den lite större vägen här i närheten. Gör den det får hon gå hem, precis som hon får gå dit på morgonen. Hon har två friska ben och kan lät gå några km per dag och inte dör hon av att sitta i stan några timmar heller.

Sockrar inte verkligheten för henne. Hon och jag är ju ett team, jag gör det jag måste och hon gör sin del, för att få livet att gå ihop för oss som familj.
Har ditt barn liknande elitsatsning?

Att sätta på maskinen tar ca 30 sekunder. Det kan alla göra. Barn som vuxna.

Vi köpte en maskin som både tvättar och tumlar på en gång.

Vi är fyra stycken i familjen och jag tvättar bara en gång i veckan, som mest. Trots byte av kläder varje dag. Detta i kombination med en veckas träningskläder borde göra jobbet.
Maskinen tar 10 kg tvätt och var faktiskt billig eftersom det var ett bra men okänt märke.

Annars tycker jag du fått bra tips i tråden. Barn kan vara stressade av skolan men pinka en hund 10 minuter och sätta på en maskin tvätt varje dag är ju inte mycket tid.
Kanske skita i att bädda sängen istället? Den mår dessutom bäst av att vara obäddad.

Det sliter ju väldigt på kläderna att tumla dem varje tvätt, och kör man inga anpassade program eller sorterar tvätten så blir de också fula fortare.

Och om man sorterar tvätten och kör olika program och maskiner (vi kör t ex träningskläder i sportprogram för att inte slita på dem onödigt, och sen en mörk, en vit, en ljus och en röd maskin. Tumlar inga kläder.), så tar det definitivt mer än 30 sekunder att sortera, ladda och sätta på maskinen. Sen ska tvätten hängas, torka, vikas och plockas undan. Vi är fyra hemma, två som tränar 2-3 gånger i veckan och två förskolebarn som blir rätt smutsiga, och tvätten är ett ständigt pågående projekt härhemma.

Så jag har all respekt för att tvätt faktiskt kan ta lite tid. Däremot, det låter ju som att dotterns träningskläder står för mycket av tvätten, och då kunde hon väl åtminstone hjälpa till att vika och lägga undan den? Bara det skulle ju göra lite skillnad.

Det är väl helt oväsentligt. Hon har kompisar vars föräldrar skjutsar kors och tvärs. Jag gör det inte, hon får ta buss/tåg och stå ut med att ibland får hon väntetid på x timmar.
Jag tror det är en del i problemet eftersom " normen" om ett barn elitsatsar är att föräldrar ställer upp helhjärtat. Och jag har hört hur de resonerar och kan förstå att det kan vara jobbigt att stå emot och vara den som inte ställer upp. I den världen är det så självklart att föräldrar gör allt för att låta barnet fokusera på det som är "viktigt". Så att de kommer nån vart.

Är man inte en del av den världen är det nog svårt att förstå vilken press det kan vara tänker jag.

om ett barn elitsatsar är att föräldrar ställer upp helhjärtat.

Om man inte är på plats under själva träningarna, spelar det då någon roll om ungdomen väntar kvar i stan efter skolan tills träningen börjar? Svar; nej.

Oavsett vad ens barn gör så måste man ju som förälder ställa upp. Det är ju självklart, men det innebär ju inte att man helt ska utplåna sig själv och må skit när man kan lösa saker och ting på andra sätt som inte får föräldern att bli en sönderstressad trasa.

Det sliter ju väldigt på kläderna att tumla dem varje tvätt, och kör man inga anpassade program eller sorterar tvätten så blir de också fula fortare.

Och om man sorterar tvätten och kör olika program och maskiner (vi kör t ex träningskläder i sportprogram för att inte slita på dem onödigt, och sen en mörk, en vit, en ljus och en röd maskin. Tumlar inga kläder.), så tar det definitivt mer än 30 sekunder att sortera, ladda och sätta på maskinen. Sen ska tvätten hängas, torka, vikas och plockas undan. Vi är fyra hemma, två som tränar 2-3 gånger i veckan och två förskolebarn som blir rätt smutsiga, och tvätten är ett ständigt pågående projekt härhemma.

Så jag har all respekt för att tvätt faktiskt kan ta lite tid. Däremot, det låter ju som att dotterns träningskläder står för mycket av tvätten, och då kunde hon väl åtminstone hjälpa till att vika och lägga undan den? Bara det skulle ju göra lite skillnad.

Vi är tre personer, ett förskolebarn och en person tränar 5-6 gånger per vecka, den andra kommer med grönkläder som ska tvättas emellanåt. Vi kör ljus och mörk tvätt på 40 eller 60 grader, enstaka grejer (typ fintröjor) i ull- eller fintvättsprogram. Skulle tippa att vi kör 6-7 maskiner i veckan. Torktumlar åtminstone 80% av grejerna. Både jag och mannen har grejer som vi haft länge och som ser fräscha ut trots denna behandling. Jag har massor med träningskläder som gått i både 40 och 60 grader och torktumlats varje vecka i ett par-tre år och de håller både färg och form.

Så tvätten måste inte ta så lång tid, trots barn och mycket träningskläder. Bara som en jämförelse, liksom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 943
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 972
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar