När man inte vill åka hem från jobbet....

Jag hoppas att hon inte gjort det utan att de sätter sig i lugn och ro i helgen och diskuterar hur de ska lösa situationen. Det kommer garanterat bli bättre resultat av det när inte bägge måste stressa på med sina vardagssysslor för att få komam i säng i rimlig tid.
Jag var mest nyfiken på om TS ens funderat på något av förslagen. Men det kanske bara var en tråd att lufta sitt elände i.

Jag var mest nyfiken på om TS ens funderat på något av förslagen. Men det kanske bara var en tråd att lufta sitt elände i.
Det var inte det du frågade om och det du skrev nu var fruktansvärt oförskämt. Varför stressa på och sedan sparka på någon som redan ligger? Vad TS gör är upp till henne. Den här situationen har byggts upp under en längre tid och det kan ta lite tid att ändra sitt tankesätt. Jag hoppas att TS klarar av att göra det i helgen men det skulle inte förvåna mig om hon behöver fundera igenom och analysera en eller kanske flera veckor innan hon tar tag i saken.

Nu vet jag inte vad du läst för utbildning, men jag vet nog ingen som behövt göra extra praktik under utbildningen för att få jobb. Det var definitivt inget mina lärare räknade med att vi skulle göra. Inte mina vänner heller och då är det ändå en salig blandning av lärare, läkare, ingenjörer, språkvetare, sångpedagoger, veterinärer, ekonomer, socionomer och personalvetare. Det finns en och annan biolog samt kemist också. De flesta beskriver sin studietid som ganska laid back (förutom läkarna men även där lyckades en kombinera graviditet/småbarn med utbildningen).

Flertalet har dessutom klarat sig bra på stuidemedel och arbete under loven. Men det är klart, dyra hobbies som ridning har det inte funnits utrymme för.

Menar du att du inte känner någon som jobbat extra under studietiden? Det låter helt otroligt, var har de studerat?

Personalvetare, språkvetare och ekonomer som helt utan relevant arbetslivserfarenhet eller kontakter landar kvalificerade jobb inom det de vill arbeta med direkt efter examen - här blir man ju verkligt nyfiken, på vilka universitet och arbetsplatser hittar man de människorna? Jag känner ingen som gjort det, och då har jag ändå hängt mer än lovligt med folk som pluggat sånt.

Obetald praktik har de gjort som inte vill ha de arketypiska jobben för sin utbildning (typ ekonomer som vill jobba med bistånd) eller som utbildar sig till frilansaryrken med hög arbetslöshet (typ regissör eller journalist).

Om jag hade ägnat den åt annat hade jag inte haft tillräckligt med pengar för att göra något mer än äta, bo och plugga, och efteråt hade jag inte fått jobb. Jag skulle snarare se det som att den utbildning jag gick bestod dels av kurser och undervisning, dels av praktik. Studierna lämnar utrymme för extrajobb för att lärarna vet att studenterna måste hinna meritera sig utöver studierna för att få jobb efter examen. Och det ligger i allas intresse att de får jobb.

Sen är det väl inte helt oproblematiskt att det förhåller sig så, av flera anledningar, men det är ändå så det är. Det går tretton på dussinet av nybakade kandidater, har du inte mer att komma med än examen så är det inte lätt att få jobb, det finns så många att välja på.
Alltså, jag kan komma på en person av alla jag känner som gick så långt i sitt val av fritidsaktiviteter under studietiden att hen försökte göra "meriterande" saker, eller såg på det hen gjorde som "meriterande". Men jag känner trots det få arbetslösa.

Alltså, om man förstår allt man gör som student på fritiden som måsten som är direkt relaterade till studierna, då förstår jag att studietiden blir kämpig. Men jag har aldrig förut mött den inställningen.

Du bör väl ha fått samma belopp i studielån som alla vi som inte hann jobba extra? Många av oss klarade det utan extrajobb. Jag sparade så att jag slapp sommarjobba, det funkade.

Vad jag kan se jobbar inte de flesta av mina studenter, och jag är inte en lärare som "vet" att de jobbar och lägger upp undervisningen därefter. Mängden undervisning styrs av medelstilldelningen enbart. Jag skulle hellre ge mer undervisning per poäng om jag fick. Och det är vad studenterna också skulle vilja.

Menar du att du inte känner någon som jobbat extra under studietiden? Det låter helt otroligt, var har de studerat?

Personalvetare, språkvetare och ekonomer som helt utan relevant arbetslivserfarenhet eller kontakter landar kvalificerade jobb inom det de vill arbeta med direkt efter examen - här blir man ju verkligt nyfiken, på vilka universitet och arbetsplatser hittar man de människorna? Jag känner ingen som gjort det, och då har jag ändå hängt mer än lovligt med folk som pluggat sånt.

Obetald praktik har de gjort som inte vill ha de arketypiska jobben för sin utbildning (typ ekonomer som vill jobba med bistånd) eller som utbildar sig till frilansaryrken med hög arbetslöshet (typ regissör eller journalist).

Visst jobbade en del extra, men det var i syfte att ha råd med dyrare nöjen såsom resor eller rejäla krogrundor. Inte därför att det var ett tvång för att ha råd att plugga.

Alla jobbar med det de vill göra idag och är utbildade på olika universitet och högskolor. En och annan fick väl inte drömjobbet direkt efter examen, men det anser jag vara en orealistisk förväntan. De flesta var dock klart nöjda över sin första anställning.

Kan säga att alla i min klass jobbar parallellt med studierna.
De allra flesta med det vi läser till (det roliga är att alla fick jobb eller erbjudande om jobb på sina praktikplatser som vi hade nyligen :D )

Nejdå! Jag har en lösning för hunden! Berättar mer när det gått i lås. Den här tråden fick mig att äntligen få ändan ur och se till att det händer något. Jag har hela tiden hoppats att det ska bli bättre, men det har bara blivit sämre. Jag tvättar eftersom jag kommer hem långt före dottern. Hon tar dock ner den torra tvätten från linorna och det är också en stor hjälp. Men hon har lovat att dammsuga på fredagarna när hon kommer hem tidigt. Och gå en långtur med hunden, så länge som han blir kvar.

Nejdå! Jag har en lösning för hunden! Berättar mer när det gått i lås. Den här tråden fick mig att äntligen få ändan ur och se till att det händer något. Jag har hela tiden hoppats att det ska bli bättre, men det har bara blivit sämre. Jag tvättar eftersom jag kommer hem långt före dottern. Hon tar dock ner den torra tvätten från linorna och det är också en stor hjälp. Men hon har lovat att dammsuga på fredagarna när hon kommer hem tidigt. Och gå en långtur med hunden, så länge som han blir kvar.
Härligt att höra!

Plus att vi planerar middagsmaten tillsammans. Jag är så trött på gnället "inte hungrig" när jag har lagat något som inte faller dottern i smaken.
Känner igen det där.
Mina barn är sådana och det har verkligen dödat allt intresse för att laga mat, både för mig och sambon.

Vad bra att ni har kommit dram till en vettig lösning.
Det gör säkert matsituationen roligare för er båda. :)

Nu vet jag inte vad du läst för utbildning, men jag vet nog ingen som behövt göra extra praktik under utbildningen för att få jobb. Det var definitivt inget mina lärare räknade med att vi skulle göra. Inte mina vänner heller och då är det ändå en salig blandning av lärare, läkare, ingenjörer, språkvetare, sångpedagoger, veterinärer, ekonomer, socionomer och personalvetare. Det finns en och annan biolog samt kemist också. De flesta beskriver sin studietid som ganska laid back (förutom läkarna men även där lyckades en kombinera graviditet/småbarn med utbildningen).

Flertalet har dessutom klarat sig bra på stuidemedel och arbete under loven. Men det är klart, dyra hobbies som ridning har det inte funnits utrymme för.

Om jag inte kommer ihåg fel så jobbar @Mabuse inom något biolog yrke? Beroende på inriktning där så är det nästintill omöjligt att få jobb utan meriterande praktik. Det är otroligt svårt även med det.

De flesta har både praktik, volontär arbete, är med och organiserar saker för student föreningar osv osv. I mitt område ska du helst betala massvis med pengar för att jobba som volontär några månader på något projekt utomlands också :meh: Så för mig låter det inte orimligt, det är nog väldigt vanligt (speciellt utanför Sverige, tyckte att det var färre involverade eller som ens hade tänkt i de banorna när jag gjorde några masters kurser i Sverige).

Senast ändrad:
Nu har jag en lösning för hunden. Min mamma tar över honom. Hon har redan en spanielhanne och hundarna har träffats flera gånger tidigare och min mamma har haft hela ansvaret för båda hundarna flera gånger tidigare när jag har besökt Stockholm.

Däremot har jag en en annan katastof. All denna stress har satt sig på magen. Dessutom har jag problem med att folk röker intill min arbetsplats och jag har snällt och vänligt tagit upp frågan med min chef. På övriga avdelningar röks det inte inomhus. Därför trodde jag att jag kanske skulle få lite gehör för min önskan. Jag har jättproblem med hosta, torra luftrör. Allt blev bara värre. Nu tänds cigaretterna bakom min rygg i ren provokation.

Magen blev bara sämre och efter en kväll där jag bara satt och krampade så blev min dotter så orolig så hon fick mig att lova att gå till läkare. Inget fel hittades men jag fick en sjukskrivning för resten av veckan. När jag ringde och sjukanmälde mig hos min chef sa han att jag måste gå till högsta chefen med mitt sjukintyg.

Och när jag kom in med mitt sjukintyg fick jag en ALLVARLIG VARNING. Jag är sjuk för ofta. Folk har tydligen klagat. "Det pratas om dig"? Jag fattar inget. Jag har varit olycksdrabbad detta år. Cyklade omkull med cykeln i januari. 6 veckors sjukskrivning. Men det räknades som en arbetsrelaterad olycka eftersom jag var på väg till jobbet. Alltså behövde inte min arbetsgivare betala sjuklön utan det gick via en annan kanal. Sen i april så ramlade jag av på en provridning av en eventull medryttarhäst. Bröt handleden. 6 veckos sjukskrivning igen.

Så nu blir jag nog snart arbetslös.

Och jag bor i Tyskland. Det är tyvärr andra lagar här än i Sverige.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 971
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar