När man inte vill åka hem från jobbet....

@alazzi men vilken dynga - vilka otroligt konstiga regler att man inte får bli sjukskriven. Det är väl uppenbart att du inte är sjuk på jävulskap?

Däremot så undrar jag om det verkligen stämmer? Är du med i facket? För vad jag vet så är facket väldigt starkt i Tyskland. Jag har dessutom fd kollegor som varit sjukskrivna under lång tid utan problem och har kunnat komma tillbaka utan några varningar

@alazzi Så skönt med hunden.

Men vilka jävla arbetsvillkor! Jag är just nu väldigt glad att jag inte bor i Tyskland. Dessvärre har jag förstås inget råd att ge dig.

Det där beror nog mycket på arbetsplats. Där jag jobbar är det ingen som tittar snett på någon som är sjuk. Och hos oss är det rätt ofta någon är sjuk då vårdarbete är hårt mot kroppen.

Däremot behöver man i Tyskland ofta sjukintyg från dag 1 men å andra sidan har vi istället alltid 100% betalt från dag 1 och alla dagar vi är sjuka så det kan jag ta som omak så att säga. Sen finns undantag för vissa sjukdomar. När jag hade magsjuka behövde jag såklart inte släpa mig till läkare dag 1 (var liksom inte läge ha mer än några meter till en toalett).

Synd du inte fixar att jobba inom vården. Finns hur mycket jobb som helst.

Tyvärr finns det ingen på mitt jobb (såvitt jag vet) som är fackligt ansluten. Det verkar vara något som man helt enklelt inte är inom den arbetsplatsn. I många branscher strejkas det hejvilt och facket är starkt men inte inom min industri. Vi har inte ens ett skyddsombud trots relativt stor arbetsplats.

Det där beror nog mycket på arbetsplats. Där jag jobbar är det ingen som tittar snett på någon som är sjuk. Och hos oss är det rätt ofta någon är sjuk då vårdarbete är hårt mot kroppen.

Däremot behöver man i Tyskland ofta sjukintyg från dag 1 men å andra sidan har vi istället alltid 100% betalt från dag 1 och alla dagar vi är sjuka så det kan jag ta som omak så att säga. Sen finns undantag för vissa sjukdomar. När jag hade magsjuka behövde jag såklart inte släpa mig till läkare dag 1 (var liksom inte läge ha mer än några meter till en toalett).

Synd du inte fixar att jobba inom vården. Finns hur mycket jobb som helst.

Angånde vården så krävs det utbildning. Jag har frågat om det på arbetsförmedlingen och de vill inte kosta på min någon utbildning. Och att vara utan inkomst en längre tid pga av utbildning är inte realistiskt. Jag är snart 56 år.

Nja säger jag. Det är sån brist att många tar in outbildade och utbildar dom själva i sin inriktning. Det är ett sätt att säkra arbetskraft för framtiden. Om du verkligen är intresserad så tar du kontakt direkt med de seniorenheim (det är iof det stressigaste och kroppsligt tyngsta men bästa sättet få in en fot) du har i närheten och frågar om den möjligheten. Sen efter utbildning (hilfekraft tar 1 år) och gjorda år där (brukar vara 2 år vilket iof inte är juridiskt bindande men vill man moraliskt fullfölja så att säga) så kan du söka dig vidare till ambulant pflege som är mycket lugnare och inte så kroppsligt tungt (men istället med delade pass). Seniorenheim är också en bra start då det alltid finns kollegor att fråga när man är ny och osäker. Sällan delade pass också utan man gör sina timmar i ett svep.

Nja säger jag. Det är sån brist att många tar in outbildade och utbildar dom själva i sin inriktning. Det är ett sätt att säkra arbetskraft för framtiden. Om du verkligen är intresserad så tar du kontakt direkt med de seniorenheim (det är iof det stressigaste och kroppsligt tyngsta men bästa sättet få in en fot) du har i närheten och frågar om den möjligheten. Sen efter utbildning (hilfekraft tar 1 år) och gjorda år där (brukar vara 2 år vilket iof inte är juridiskt bindande men vill man moraliskt fullfölja så att säga) så kan du söka dig vidare till ambulant pflege som är mycket lugnare och inte så kroppsligt tungt (men istället med delade pass). Seniorenheim är också en bra start då det alltid finns kollegor att fråga när man är ny och osäker. Sällan delade pass också utan man gör sina timmar i ett svep.
Ja det ska jag kolla upp. Får skicka lite ansökningar till seniorenheim i området. Mitt nuvarande jobb är stressigt och tungt så det gör nog ingen skillnad.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 971
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar