När man inte vill åka hem från jobbet....

Generellt TS dra ned och jobba på att minska arbetsbördan.

Jag måste bara säga elitsatsningen. Om jag antar att elitsatsningen är någon slags ridning, vilket inte verkar helt orimligt eftersom bukefalos är ett hästforum, så finns det en framtid som senior också. Att ha en bra grund i eliten som junior är toppen men att bränna ut lilla familjen pga elithets under juniortiden tycker jag är totalt överreklamerat. Må bra, lös det! ska en ha ett bra ekipage om senior är det ett stort projekt.
Det handlar inte om ridning utan en annan sport/idrott. Hur viktigt det är att lyckas redan som mycket ung inom just denna sport vet jag inte, det får nog TS svara på. Men jag tänker att dottern förmodligen älskar sin sport, sina kamrater där och allt sporten ger henne. Och, är man duktig, är det härligt att lyckas och känna att man är framgångsrik. Inte minst, kanske (nu spekulerar jag vilt, ber om ursäkt...) om saker och ting i familjen varit/är röriga och omöjliga för barnet att inverka på.

Men givetvis måste även dottern inse att det är ohållbart för mamma att dra detta stora lass nästan helt själv och, tycks det, utan "belöning" för arbetet hon utför.

..
Men givetvis måste även dottern inse att det är ohållbart för mamma att dra detta stora lass nästan helt själv och, tycks det, utan "belöning" för arbetet hon utför.

Du kanske inte hittade rätt formulering, men "belöning" handlar det ju inte om på långa vägar - det är snarare förmågan att samarbeta med sin omgivning för att få ett bra liv både för sig själv och andra och det är väl det som är en förälders viktigaste och ibland tyngsta uppgift att lära ut till sina barn eftersom det är så mycket vansinnigt enklare att slita ihjäl sig på att curla dem. Och har man då hamnat i den situation TS befinner sig i som ensamstående heltidsarbetande förälder med dåligt eller inget stöd i detta arbete tillsammans andra föräldern så är det ännu svårare. TS behöver stöd för att göra livet bättre för både sig själv och dottern. OCH hunden.

Med 9-5-jobb menade jag inte bokstavligen 9-5, jag menar ett heltidsjobb dagtid med reglerad arbetstid. Där man inte tar med jobbet hem eller jobbar övertid varje vecka.

När jag pluggade hade jag studierna, kårengagemang, okvalificerat deltidsjobb för att ha råd med ridningen, plus mer kvalificerad deltidspraktik (obetald, utanför studierna) för att skaffa erfarenhet så att jag skulle kunna få jobb efter examen.

Jämfört med det så var ett enkelt heltidsjobb väldigt vilsamt. När jag väl hade jobb så gav ju det både praktisk erfarenhet och pengar samtidigt, när man pluggar får man ju ofta skaffa sig de sakerna vid sidan av sina studier.

Nu var det väldigt få av mina kursare som hade barn, men de fick ju verkligen inte ihop det, och fick mycket sämre jobb än vi andra efter examen eftersom de inte skaffat sig några meriter utöver studierna. Att jobba och ha barn verkar betydligt enklare, då kan man ju vabba, jobba deltid, vara föräldraledig osv. Och slipper sitta i ekonomisk rävsax.

Jag har förstått att din studietid var väldigt relaxad, men jag tror inte den upplevelsen är den vanliga. Jag ser ju studenterna jag undervisar, i princip alla har ju åtminstone ett jobb och ofta något mer meriterande att jonglera utöver själva pluggandet.

Fast allt det du räknar upp utöver studier är frivilliga aktiviteter du utövat på din fritid. Rätt rejält med fritid dessutom om du hann med allt det. Jag vet ingen som har tid att vara föreningsaktiv, ha extrajobb och göra praktik samtidigt som de arbetar heltid.

Men han har fel.

Seriöst, du måste sno tillbaka lite tid åt dig själv, och det är rimligt att du skjutsar betydligt mindre än vad du gör. Tvätten ska du inte heller sköta och hon hinner lätt laga sitt käk och plugga lite under timmen hon är hemma.

Vad gäller hunden så måste nog du bestämma om du vill ha den eller inte. Dottern har ju inte tid. Den borde vara lätt att omplacera, det är väl än snäll liten prick i grund och botten. Dottern kanske blir ledsen, men det går över. Och er livssituation var ju annorlunda när ni skaffade honom, det måste hon fatta.
Iofs, om de faktiskt gillar hunden och skulle vilja behålla den kanske de hinner gå ut med den och umgås lite om hon inte skjutsar dottern två gånger per kväll. Den får ju inget umgänge varken på dagen eller kvällen nu. Men under andra omständigheter och matte hemma ibland på kvällen så kanske? (jag har inte hund, det kanske hörs. Men jag går ut med en under somrarna varje dag och han blir väldigt lugn och glad av långa promenader, han är van vid kissvändor eller "springa på stranden".)

Om det är så roligt att åka tåg? finns ingen annan plats i stan som är lika rolig och bekväm, till exempel bibliotek måste väl finnas. Sköna fåtöljer och så kan man läsa läxorna eller en bok.

Jag förstår absolut att du vill ge lite service, men någonstans kan du ju inte ge upp hela dig själv heller. Du står ju på fullständig stand by för hennes skull. Hela ditt liv verkar gå ut på att göra allt du kan för henne. Men vad gör du för dig själv? Har du ens någon egentid när du bara tar hand om dig själv och gör sådant som ger dig energi?

Hon kommer att klara sig galant utan din heltidsservice också. Det är så livet ser ut för de flesta tonåringar. Man får ta ansvar för sig själv och sina planer och det är en bonus ifall föräldrarna vill skjutsa och vara delaktiga.
Exakt, du gör allt för henne, men du är ju också hennes förebild på sätt och vis. Det kanske är ett ansvar gentemot henne att dela bördan och visa att vuxna förtjänar fritid också.

Fast allt det du räknar upp utöver studier är frivilliga aktiviteter du utövat på din fritid. Rätt rejält med fritid dessutom om du hann med allt det. Jag vet ingen som har tid att vara föreningsaktiv, ha extrajobb och göra praktik samtidigt som de arbetar heltid.

Saken är ju att man inte behöver det när man jobbar. Man behöver inte ha ett okvalificerat extrajobb för att dra in pengar, för man får lön. När jag började jobba fick jag betydligt mer pengar för det än jag hade haft med studielån+extrajobb innan. Kåraktiviteterna och praktiken var ju för att skaffa sig erfarenhet - när jag hade ett jobb behövde jag inte det längre, för då fick jag ju erfarenhet på jobbet.

Jobbet ger dig både pengar och erfarenhet. För att få pengar och erfarenhet när du pluggar måste du göra det utöver dina studier.

Extrajobb och praktik är ju lika frivilligt som studierna, man gör det för att få chans på ett bra jobb efteråt.

Ja, det är väldigt populärt med självständiga barn. Jag vet, jag var en sån själv. Det verkar dock inte lika populärt nu när mina föräldrar är gamla och kontakter är minst sagt lika sporadiska och känns "en aning" påtvingade. Nu när jag tänker på det, det handlade mest om tur att jag inte hamnade i dåligt sällskap som kanske hade haft livslånga konsekvenser.

När mina gudbarn elitsatsade i Tyskland, skötte klubben(dvs någon av tränarna) transporterna mellan hem och träningslokalerna. Ingen chans att samåka för att avbelasta?
Jag var då inte speciellt självständig på det viset, men jag klarade i alla fall av att steka lite fiskpinnar till middagen och följa med mamma ned i tvättstugan. Det är ju inte många som begär att dottern ska bli helt självständig bara att hon inte ska bli handgripligen släpad runt i livet ;)

räcker liksom med att hon sitter på sin ända i en fåtölj på ett bibliotek tre dagar i veckan och steker halloumi ibland/brer en macka och går fram med sin väska och skakar den över tvättmaskinen två gånger i veckan, varpå hon trycker på en knapp :p

(iofs måste hon ha väldigt stark motvilja gentemot stan om hon hellre inte tränade än stannade kvar där när hennes mammas bil var trasig. Eller inte så träningssugen.)

• Gilla
Reactions: Sar
Saken är ju att man inte behöver det när man jobbar. Man behöver inte ha ett okvalificerat extrajobb för att dra in pengar, för man får lön. När jag började jobba fick jag betydligt mer pengar för det än jag hade haft med studielån+extrajobb innan. Kåraktiviteterna och praktiken var ju för att skaffa sig erfarenhet - när jag hade ett jobb behövde jag inte det längre, för då fick jag ju erfarenhet på jobbet.

Jobbet ger dig både pengar och erfarenhet. För att få pengar och erfarenhet när du pluggar måste du göra det utöver dina studier.

Extrajobb och praktik är ju lika frivilligt som studierna, man gör det för att få chans på ett bra jobb efteråt.
Det behöver man ju inte när man går i grundskolan heller så jag förstår inte riktigt relevansen i den här tråden.

Det behöver man ju inte när man går i grundskolan heller så jag förstår inte riktigt relevansen i den här tråden.

Det är en spinoffdiskussion, svaret på Petruskas inlägg om att det gick bra att kombinera småbarn och studier eftersom man har så mycket fritid då. Det handlade ju rimligen inte om grundskolestudier då.

Med 9-5-jobb menade jag inte bokstavligen 9-5, jag menar ett heltidsjobb dagtid med reglerad arbetstid. Där man inte tar med jobbet hem eller jobbar övertid varje vecka.

När jag pluggade hade jag studierna, kårengagemang, okvalificerat deltidsjobb för att ha råd med ridningen, plus mer kvalificerad deltidspraktik (obetald, utanför studierna) för att skaffa erfarenhet så att jag skulle kunna få jobb efter examen.

Jämfört med det så var ett enkelt heltidsjobb väldigt vilsamt. När jag väl hade jobb så gav ju det både praktisk erfarenhet och pengar samtidigt, när man pluggar får man ju ofta skaffa sig de sakerna vid sidan av sina studier.

Nu var det väldigt få av mina kursare som hade barn, men de fick ju verkligen inte ihop det, och fick mycket sämre jobb än vi andra efter examen eftersom de inte skaffat sig några meriter utöver studierna. Att jobba och ha barn verkar betydligt enklare, då kan man ju vabba, jobba deltid, vara föräldraledig osv. Och slipper sitta i ekonomisk rävsax.

Jag har förstått att din studietid var väldigt relaxad, men jag tror inte den upplevelsen är den vanliga. Jag ser ju studenterna jag undervisar, i princip alla har ju åtminstone ett jobb och ofta något mer meriterande att jonglera utöver själva pluggandet.
Men då hann du ju allt det där utöver studierna: kåren, deltidsjobb, ridning och deltidspraktik. Det tyder ju inte på att studierna sög musten ur dig.

Jag skulle ha svårt att klämma in motsvarande utöver jobbet.

• Gilla
Reactions: Sar
Men då hann du ju allt det där utöver studierna: kåren, deltidsjobb, ridning och deltidspraktik. Det tyder ju inte på att studierna sög musten ur dig.

Jag skulle ha svårt att klämma in motsvarande utöver jobbet.

Som sagt är ju en av poängerna med jobbet att man inte behöver det, för man får pengar och erfarenhet därifrån. Medan man utbildar sig behöver man ju skaffa sig det utanpå studierna. Självklart r det frivilligt att ha en praktikplats, t ex, men strikt sett är det ju frivilligt att t ex ägna tid åt läxor också. Allt är ju frivilligt utom att fysiskt sitta där på grundskolelektionerna.

Och ridningen har man väl egentligen aldrig tid med. ;)Men jag rider faktiskt mer nu som heltidsjobbande småbarnsmamma än jag gjorde som student, helt enkelt eftersom jag har råd. Då blev det mycket mockning och lite ridning av stalltiden, nu tillbringar jag mer tid i sadeln och mindre med skottkärran.

Konstigt att hon har så långa dagar, är det för att det är en idrottsskola och de tränar efter skolan? Annars tycker jag tyska ungar knappt går i skolan, de slutar ju alltid runt lunch eller senast kl 13-14 någonting. Dessutom är det ofta lov hela tiden (men istället ett kortare sommarlov).

Du har redan gett upp hela ditt liv för att din dotter inte ville lämna Tyskland. Det är nu dags att hon börjar betala tillbaka lite till dig tycker jag. Du är för (dum)snäll och du vill nog göra henne en tjänst men du gör henne en björntjänst istället.

Tvätta kan hon absolut göra själv, vill hon inte äta din mat får man vara hungrig eller laga sin egen. Du behöver inte skjutsa varje dag! Du är på tok för snäll, lär dig säga ifrån! Hon styr dig ju hur som helst, du måste vara rädd om dig själv.

I hennes ålder hade jag skola till 16-tiden, cyklade hem och åt, cyklade till stallet och var där till 21-tiden, cyklade hem (på vintern fick vi oftare skjuts då det var mycket snö = svårt att cykla). Gjorde hemläxan men hjälpte ändå till hemma med vad som behövdes. För det ställde mina föräldrar upp på helgerna och körde oss till tävlingar. De helger vi inte hade tävlingar fick vi jobba extra i stallet för att hjälpa till och tjäna pengar så vi kunde ha råd med den dyra sporten hästar. Och då red och tävlade vi på ridskolehästar, egen häst fanns ingen ekonomi för.

Ja de tränar ju 3 gånger morgonträning i skolan och den tiden måste ju tas igen på em istället.

Som sagt är ju en av poängerna med jobbet att man inte behöver det, för man får pengar och erfarenhet därifrån. Medan man utbildar sig behöver man ju skaffa sig det utanpå studierna. Självklart r det frivilligt att ha en praktikplats, t ex, men strikt sett är det ju frivilligt att t ex ägna tid åt läxor också. Allt är ju frivilligt utom att fysiskt sitta där på grundskolelektionerna.

Och ridningen har man väl egentligen aldrig tid med. ;)Men jag rider faktiskt mer nu som heltidsjobbande småbarnsmamma än jag gjorde som student, helt enkelt eftersom jag har råd. Då blev det mycket mockning och lite ridning av stalltiden, nu tillbringar jag mer tid i sadeln och mindre med skottkärran.
Nå, väldigt många som pluggar gör inte de där extra, förmodat meriterande, grejerna. Och det är dessutom utmärkt väl något man kan tycka sig behöva även bredvid ett arbete, beroende på vilket arbete man har och vart man vill.

Fortfarande hann du det ju bredvid studierna. Det betyder ju att studierna lämnade det utrymmet. Och du hade kunnat ägna tiden åt annat. Jag ägnade den åt barnpassning.

Nå, väldigt många som pluggar gör inte de där extra, förmodat meriterande, grejerna. Och det är dessutom utmärkt väl något man kan tycka sig behöva även bredvid ett arbete, beroende på vilket arbete man har och vart man vill.

Fortfarande hann du det ju bredvid studierna. Det betyder ju att studierna lämnade det utrymmet. Och du hade kunnat ägna tiden åt annat. Jag ägnade den åt barnpassning.

Om jag hade ägnat den åt annat hade jag inte haft tillräckligt med pengar för att göra något mer än äta, bo och plugga, och efteråt hade jag inte fått jobb. Jag skulle snarare se det som att den utbildning jag gick bestod dels av kurser och undervisning, dels av praktik. Studierna lämnar utrymme för extrajobb för att lärarna vet att studenterna måste hinna meritera sig utöver studierna för att få jobb efter examen. Och det ligger i allas intresse att de får jobb.

Sen är det väl inte helt oproblematiskt att det förhåller sig så, av flera anledningar, men det är ändå så det är. Det går tretton på dussinet av nybakade kandidater, har du inte mer att komma med än examen så är det inte lätt att få jobb, det finns så många att välja på.

När mamma gick i hushållsstrejk (inträdde i tid med att hon började plugga, skaffa sig en älskare och bantade 10 kg) fick jag som tonåring ett bryskt uppvaknande. Tji rena kläder. Inte helt lätthanterligt för en känslig ålder.

Men det löste sig genom tre minuters introduktion för tvättmaskinen. Och det blev folk av mig också.

Om jag hade ägnat den åt annat hade jag inte haft tillräckligt med pengar för att göra något mer än äta, bo och plugga, och efteråt hade jag inte fått jobb. Jag skulle snarare se det som att den utbildning jag gick bestod dels av kurser och undervisning, dels av praktik. Studierna lämnar utrymme för extrajobb för att lärarna vet att studenterna måste hinna meritera sig utöver studierna för att få jobb efter examen. Och det ligger i allas intresse att de får jobb.

Sen är det väl inte helt oproblematiskt att det förhåller sig så, av flera anledningar, men det är ändå så det är. Det går tretton på dussinet av nybakade kandidater, har du inte mer att komma med än examen så är det inte lätt att få jobb, det finns så många att välja på.

Nu vet jag inte vad du läst för utbildning, men jag vet nog ingen som behövt göra extra praktik under utbildningen för att få jobb. Det var definitivt inget mina lärare räknade med att vi skulle göra. Inte mina vänner heller och då är det ändå en salig blandning av lärare, läkare, ingenjörer, språkvetare, sångpedagoger, veterinärer, ekonomer, socionomer och personalvetare. Det finns en och annan biolog samt kemist också. De flesta beskriver sin studietid som ganska laid back (förutom läkarna men även där lyckades en kombinera graviditet/småbarn med utbildningen).

Flertalet har dessutom klarat sig bra på stuidemedel och arbete under loven. Men det är klart, dyra hobbies som ridning har det inte funnits utrymme för.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 971
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar