Med 9-5-jobb menade jag inte bokstavligen 9-5, jag menar ett heltidsjobb dagtid med reglerad arbetstid. Där man inte tar med jobbet hem eller jobbar övertid varje vecka.
När jag pluggade hade jag studierna, kårengagemang, okvalificerat deltidsjobb för att ha råd med ridningen, plus mer kvalificerad deltidspraktik (obetald, utanför studierna) för att skaffa erfarenhet så att jag skulle kunna få jobb efter examen.
Jämfört med det så var ett enkelt heltidsjobb väldigt vilsamt. När jag väl hade jobb så gav ju det både praktisk erfarenhet och pengar samtidigt, när man pluggar får man ju ofta skaffa sig de sakerna vid sidan av sina studier.
Nu var det väldigt få av mina kursare som hade barn, men de fick ju verkligen inte ihop det, och fick mycket sämre jobb än vi andra efter examen eftersom de inte skaffat sig några meriter utöver studierna. Att jobba och ha barn verkar betydligt enklare, då kan man ju vabba, jobba deltid, vara föräldraledig osv. Och slipper sitta i ekonomisk rävsax.
Jag har förstått att din studietid var väldigt relaxad, men jag tror inte den upplevelsen är den vanliga. Jag ser ju studenterna jag undervisar, i princip alla har ju åtminstone ett jobb och ofta något mer meriterande att jonglera utöver själva pluggandet.