När började ni ta ut FP?

Sv: När började ni ta ut FP?

Jag tror det är ganska svårt för Lambo att få havandeskapspenning. Har inte hört någon som fått det för kontorsjobb, det anses för "lätt", tydligen är det svårt att få det även för en del som har tunga jobb (tex förskollärare) för att jobbet inte anses tillräckligt tungt. Men kolla upp kan man ju alltid göra.

kl

jag har precis börjat ta ut FP idag, 11 dagar före bf. Jag har haft havandeskapspenning nu i 3 veckor och man får ju inte ta ut det de sista 11 dagarna före bf, så därför har jag redan börjat plocka ut.

Beror ju på vad man får för handläggare hos FK ;) Min kollega som jobbade på tvätten på slakteriet jobbade in i det sista med 1a barnet, slutade kl 15 och hennes son föddes kl 11 dagen efter. När hon sen väntade 2a barnet var det inga problem alls att få HP de sista 60 dagarna!

Och min handläggare på FK tyckte jag skulle sökt HP mycket tidigare, hur vanligt är de att de tycker så ;)

Att jobba i tvätten på ett slaketeri måste ju anses vara tyngre än att sitta på en kontorsstol hela dagarna ?

Jag tror också det är svårt att få HP när man har kontorsjobb..

Det är det säkert, men som sagt, första gången fick hon inte en enda dag HP, och vid nästa graviditet så fick hon 60 dagar. Det beror helt på vilken handläggare man får, och man ska ta hänsyn till mammans psykiska hälsa står det i arbetsmiljöverkets papper om gravida arbetstagare.

*kl*

Nu har jag äntligen tagit tag i FK, jag har nu sökt fem dagar i veckan från första februari till sista augusti. Först och främst. Har BF den 13 och hade väl gärna sparat de här dagarna innan bebis kommer men man har ju räkningar att betala oxå...
Beroende på vad vi får för bebis och hur ekonomi och allt sånt ser ut så får vi se sen om jag ska försöka få tag i något deltidsjobb eller vara hemma helt ett tag till, eller om sambon ska vara hemma...
Rent ekonomiskt "tjänar" vi på att jag är hemma iom att jag inte har någon inkomst att gå tillbaka till medan sambon tjänar bra. Sambon går dessutom skift så han är ju hemma längre perioder än bara en helg åt gången...

Halvt trådlån, de tio dagarna pappan har i början, de måste man väl inte ta ut i en följd?
Har jag förstått riktigt om att man bara kan sms:a FK för att anmäla de där tio dagarna och sen i efterhand så bekräftar man och begär pengar för de dagar man faktiskt inte varit på jobbet?

Jag tror det är ganska svårt för Lambo att få havandeskapspenning. Har inte hört någon som fått det för kontorsjobb, det anses för "lätt", tydligen är det svårt att få det även för en del som har tunga jobb (tex förskollärare) för att jobbet inte anses tillräckligt tungt. Men kolla upp kan man ju alltid göra.

Jag har ett tungt jobb egentligen men har ju blivit nedsatt 50% pga att jag ej kan omplaceras - fick då sjukskrivning resten av tiden. Men jag struntar i att försöka få HP ens, tar ju hundra år att bara få igenom en sjukskrivning för ett par månader. Tänkte jobba februari ut o sen jobbar jag på mitt andra jobb mars ut. Ska försöka ta ut så lite FP som möjligt under den tiden!

Att jobba i tvätten på ett slaketeri måste ju anses vara tyngre än att sitta på en kontorsstol hela dagarna ?

Jag tror också det är svårt att få HP när man har kontorsjobb..

Joo men det är ju inget kontrosjobb egentligen, kanske var det hon tänkte på *don't know*. Jag åker ju runt på turnér egentligen, nu skulle jag tex varit i Göteborg på melodifestivalen. Men jag har ju fått sjukskrivning för den tiden så jag struntar i allt vad som har med HP att göra.

Halvt trådlån, de tio dagarna pappan har i början, de måste man väl inte ta ut i en följd?
Har jag förstått riktigt om att man bara kan sms:a FK för att anmäla de där tio dagarna och sen i efterhand så bekräftar man och begär pengar för de dagar man faktiskt inte varit på jobbet?

Jag fyller på frågan :D

Ska pappan skicka in nå papper till FK innan gällande inkomst osv eller fixas det automatiskt när man anmäler via sms eller vad man väljer?

Går det bra att masa in några frågor...?

Jag är i vecka. 18+6 och har varit sjukskriven sedan 15. dec som blev förlängd till den 15 Mars. (BF 2 Juli)
Ser mörkt ut med att återvända till jobb då min graviditet krockar med min sjukdom och att jag dessutom jobbar som Lantarbetare/Djurskötare, vilket är väldigt fysiskt, tungt och börjar bli 'farligt' enligt min chef då jag går runt bland 250 lösa kor och kvigor, och allt vad det hör till att sköta om dessa djur + mjölkning.
Vad är skillnaden på sjukskrivning och Havandeskapspenning?
Om jag blir fortsatt sjukskriven fram tills förlossningen, ska jag ändå söka Havandeskapspenning eller fortsätter jag på sjukskrivningen?

Ursäkta att jag tryckte in mig här..:o

Senast ändrad av en moderator:

För barn född 06 tog jag ut 60 dagar in BF då jag var så trött och pluggade.
Sen kom barn född 07, då tog jag hans dagar och skrev över den andras dagar på sambon.
Nu pluggar jag på distans och har båda hemma. Får vårdnadsbidrag 6000 i månaden då jag inte utnyttjar barnomsorg.
De är nu 1 1/2 och 2 1/2, vill inte lämna på dagis förräns tidigast om nåt år.
Hade jag bara haft den stora hade han fått gå halvtid på dagis, men nu har de kul ihop hemma.

*kl*

Nu har jag äntligen tagit tag i FK, jag har nu sökt fem dagar i veckan från första februari till sista augusti. Först och främst. Har BF den 13 och hade väl gärna sparat de här dagarna innan bebis kommer men man har ju räkningar att betala oxå...
Beroende på vad vi får för bebis och hur ekonomi och allt sånt ser ut så får vi se sen om jag ska försöka få tag i något deltidsjobb eller vara hemma helt ett tag till, eller om sambon ska vara hemma...
Rent ekonomiskt "tjänar" vi på att jag är hemma iom att jag inte har någon inkomst att gå tillbaka till medan sambon tjänar bra. Sambon går dessutom skift så han är ju hemma längre perioder än bara en helg åt gången...

Ett tips är att skaffa E-legitimation, då kan du logga in på FK hemsida och där ifrån jätte ätt kunna räkna och även begära FP. Gör man på internet så kan man göra månad för månad, har man väl ett pågående ärende så räcker de med att man bara någon vecka innan utbetalning begär sina dagar.

De 10 dagarna ska ju tas ut innan barnet är typ 60 dagar. Vet inte om man kan sms:a, när jag fick Rasmus kunde man anmäla på internet men gör man inte det samma dag måste man ringa FK och få hem en blankett, på den sen skriver man bara i de 10 rutorna vilka datum pappan är hemma.

Ska pappan skicka in nå papper till FK innan gällande inkomst osv eller fixas det automatiskt när man anmäler via sms eller vad man väljer?

Det kommer hem papper där han ska fylla i inkomst + årsarbetstid och även papper som hans arbetsgivare ska fylla i.

Vad är skillnaden på sjukskrivning och Havandeskapspenning?
Om jag blir fortsatt sjukskriven fram tills förlossningen, ska jag ändå söka Havandeskapspenning eller fortsätter jag på sjukskrivningen?

Pengamässingt är det ingen skillnad alls på sjukskrivning och HP, kan väl enkelt säga det som att HP är en form av sjukskrivning som FK bedömer och ingen läkare är inblandad som när man är sjuk.

Blir du sjukskriven fram till förlossningen och FK godkänner det så fortsätter du bara med sjukskrivningen, skulle du där emot inte få beviljad sjukskrivning av FK så söker du HP.

Jag har e-leg och har anmält via nätet. :)
Vi ska fixa e-leg åt sambon oxå, så blir det lättare för honom oxå.

Man kan anmäla de där tio dagarna via sms "nu för tiden". ;) Man smsar "tiodagar personnummer" till 71020. :D
Men sen måste man typ begära utbetalning oxå. Vi satt och kollade på det där igår men jag måtte vara korkad för jag tycker försäkringskassan är allt annat än enkel att förstå sig på. :)

Tror vi har koll på det iallafall. Annars protesterar de väl om vi gjort något fel! :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 350
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar