När började ni ta ut FP?

Sv: När började ni ta ut FP?

Vad smidigt, fast de gäller att komma ihåg det oxå, vi åkte ändå hem på en gång men glömde ändå att anmäla på FK hemsida!

Sambon har skrivit färdigt sms:et och sparat i utkorgen på mobilen. Det ska "bara" skickas iväg. :D
Som om man har tid att tänka på det när man föder barn?!

Vet inte heller vem som frågade :D Men det är visserligen intressant o läsa om det också!

Jag skrev om amning bara för att jag gissade att det kunde vara av intresse. :) (Och för att jag hört ett antal kommentarer kring detta när jag pratade om att jag skulle börja jobba när sonen var 6-7 månader...)

Det är det säkert, men som sagt, första gången fick hon inte en enda dag HP, och vid nästa graviditet så fick hon 60 dagar. Det beror helt på vilken handläggare man får, och man ska ta hänsyn till mammans psykiska hälsa står det i arbetsmiljöverkets papper om gravida arbetstagare.
Jo, fast för att sådan hänsyn ska tas så är det just att arbetet i sig är psykiskt påfrestande. T ex kan en "kontorsmänniska" få HP om hon jobbar i en situation där det ofta förekommer hot (socialassistent som möter hotfulla klienter skulle kunna vara ett exempel). Det är dessutom så att först och främst har arbetsgivaren skyldighet att tillfälligt erbjuda andra arbetsuppgifter innan HP kommer på fråga. Så; om FK bedömer att man på ett socialkontor borde kunna erbjuda sysslor där man slipper träffa klienter (eller åtminstone inte de som riskerar komma med hot) så får man troligen inte HP. Och jag gissar att FK ofta skulle göra den bedömningen i mitt exempel.

Jag skrev om amning bara för att jag gissade att det kunde vara av intresse. :) (Och för att jag hört ett antal kommentarer kring detta när jag pratade om att jag skulle börja jobba när sonen var 6-7 månader...)

Aha, bra drag av dig :D

Jo, fast för att sådan hänsyn ska tas så är det just att arbetet i sig är psykiskt påfrestande. T ex kan en "kontorsmänniska" få HP om hon jobbar i en situation där det ofta förekommer hot (socialassistent som möter hotfulla klienter skulle kunna vara ett exempel). Det är dessutom så att först och främst har arbetsgivaren skyldighet att tillfälligt erbjuda andra arbetsuppgifter innan HP kommer på fråga. Så; om FK bedömer att man på ett socialkontor borde kunna erbjuda sysslor där man slipper träffa klienter (eller åtminstone inte de som riskerar komma med hot) så får man troligen inte HP. Och jag gissar att FK ofta skulle göra den bedömningen i mitt exempel.

Gäller utfrysning o diverse påhopp från chef? :D

Nä, jag ska träffa läkaren igen o få vidare sjukskrivning till Mars. Jobbiga är bara att det tar så fruktansvärt lång tid hos FK..! Ena säger att dom har alla uppgifter dom behöver medan den andra ringer min chef o frågar vidare. Å han har INGEN koll.. Bläh

Jag lyckades också kombinera amning och jobb från sju månaders ålder utan problem. Ammade morgon + efter jobbet + kväll och natt, dagtid var skrutten ändå inte så intresserad av bröstet vid den åldern. Då var det puré och gröt som gällde. Jag slutade amma vid elva månaders ålder, för då var det mest småslurkade på natten som gällde.

Jag lyckades också kombinera amning och jobb från sju månaders ålder utan problem. Ammade morgon + efter jobbet + kväll och natt, dagtid var skrutten ändå inte så intresserad av bröstet vid den åldern. Då var det puré och gröt som gällde. Jag slutade amma vid elva månaders ålder, för då var det mest småslurkade på natten som gällde.

Ja... just precis. Samma här. Jag delammade tills för någon månad sedan, sonen är nu dryga 14 månader.

Följdfråga

de 90 dagar man har för barnet med lägstanivå - om man inte tar ut dom när jag eller pappan är föräldraledig, är dom "brända" då eller går dom att använda vid nåt annat tillfälle?

Precis. De är bra att ha när dagis har studiedagar, ifall arbetsgivaren strular med komp/obetald ledighet och man vill spara semesterdagar.

de lägsta nivå-dagarna är bra att ha om man vill jobba deltid och samtidigt skydda sin SGI i framtiden. Tex jobba 75% och ta fp resten. Eller om man vill ha längre semester på sommaren eller ta ledigt på jul, sport eller påsklov om dagis tex har stängt..... Vi har alla lägsta nivå kvar och även några månaders sgi-dagar så vi kan dryga ut makens sommarlov och juledighet osv. Det är rätt stängt på dotterns förskola under jul tex :)

de lägsta nivå-dagarna är bra att ha om man vill jobba deltid och samtidigt skydda sin SGI i framtiden. Tex jobba 75% och ta fp resten. Eller om man vill ha längre semester på sommaren eller ta ledigt på jul, sport eller påsklov om dagis tex har stängt..... Vi har alla lägsta nivå kvar och även några månaders sgi-dagar så vi kan dryga ut makens sommarlov och juledighet osv. Det är rätt stängt på dotterns förskola under jul tex :)

Perfekt! :) Visst är det väldigt lite som lägsta nivån ligger på men bättre än 0:-! Men hur länge var ni hemma sammanlagt om ni har några MÅNADERS sgi-dagar kvar?

hehe på "min tid" var lägsta nivå 90 kr så ni har högt jämfört med oss :rofl:
dottern började förskolan när hon var 13 månader :)
smart är ju att ta så få dagar man bara kan första månaderna när man ändå knappt spenderar några pengar... man har ju i regel ganska fullt upp att sitta och mata och komma i rutinerna. Vi resonerade så att tid är mer värt än pengar, alltså att spara så många dagar som möjligt är viktigast så man kan vara ledig så mkt som möjligt även när dottern är äldre... :)

hehe på "min tid" var lägsta nivå 90 kr så ni har högt jämfört med oss :rofl:
dottern började förskolan när hon var 13 månader :)
smart är ju att ta så få dagar man bara kan första månaderna när man ändå knappt spenderar några pengar... man har ju i regel ganska fullt upp att sitta och mata och komma i rutinerna. Vi resonerade så att tid är mer värt än pengar, alltså att spara så många dagar som möjligt är viktigast så man kan vara ledig så mkt som möjligt även när dottern är äldre... :)

Aha men då är jag med :)

Vi kommer vara hemma 1½ år tillsammans, däremot tar vi inte ut så lite som möjligt iom att vi precis har flyttat o tagit lite lån så vill man kunna komma på fötter igen = spara undan lite pengar o sånt. Hade det inte räckt till 1½ år hade vi tagit ut mindre pengar men nu blir det precis 1½ med hyffsad FP så det känns kanon :)

Jag resonerade så att spara pengar = spara dagar :rofl: jag menar du får ju ut typ 13papp i mån om du tar full fp... om din sambo har en hyfsad lön så går det ju ta ut kanske 15 dagar i mån första halvåret :)

En till fördel med sparade dagar :idea: Tänk om du blir gravid sen igen då kan du ju göra en smartis och ta FP från storesyskonet sista tiden och inte behöva böka med fp/Hp/sjukskrivning tex :idea:

Perfekt! :) Visst är det väldigt lite som lägsta nivån ligger på men bättre än 0:-! Men hur länge var ni hemma sammanlagt om ni har några MÅNADERS sgi-dagar kvar?

De är på 180 kronor, bra att ha för att skydda SGIn men man kan oxå göra så att när barnet blir x-antal månader och man får rätt att ta ut lägsta nivå dagarna så kan man ta ut några dagar med lägsta nivå och några med SGI-nivå. Om man nu vill försöka dryga ut de välbetalda dagarna lite längre.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 352
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3