När började ni ta ut FP?

Sv: När började ni ta ut FP?

Sonen är född februari -07. Jag har varit hemma hela tiden sen han föddes och hans pappa har varit hemma några veckor efter förlossningen och de sista fem månaderna innan pojken fyllde ett år. Jag har tagit ut fem dagar per vecka efter att sonen fyllde ett år.

I oktober -08 föddes vår dotter. Sambon har varit hemma sen dess och ska börja jobba 1/7-09. Han tar ut 7 dagar per vecka för dottern så han kommer precis ta ut 250 dagar för henne innan han börjar jobba. Jag har inte tagit ut så mycket fp för sonen sen dottern föddes men kommer snart att ha tagit ut 250 dagar. Vi räknar med att få vårdnadsbidrag för sonen från juli och sedan för dottern när hon fyllt ett.

Jag planerade att vara hemma 1 vecka före BF (ville inte slösa på dagarna före barnet kom). Det blev 2 dagar ledig före snittet.... och med facit i hand; jo, det GICK, men om jag skulle välja igen skulle jag välja vara ledig 2-3 veckor före (trots ett fritt kontorsjobb). Det var mest psykiskt som jag upplevde det var jobbigt. Stressigt att bli "klar" på jobbet, lära upp vikarie mm och ingen tid för att liksom "lugna ner mig" före snittet.

Jag var hemma i 7 månader (3 sista veckorna var semester parallellt med sambons påbörjan av sin fl).

Sambon har varit hemma i 8 månader nu. Vi har snålat på dagar och kommer nu vara hemma på halvtid båda två i ytterligare ca 7 månader. Så sonen kommer vara 1 år och 9 månader när han börjar fsk.

(Amning: ammade helt i 4 månader. Smakportioner i ca 1,5 månad och sen 3 mål riktig mat när han var 7 månader. Sen har jag fortsatt delamma (med nedtrappning allteftersom) tills för några veckor sedan (sonen är 14 månader)

ja 280tusen i sgi är bra då behöver du ju inte ta så många dagar första året och snåla in :) toppen!

Började ta ut 3: e december 2007, våran föddes 16 december 2007. Jag vet inte hur länge jag ska vara hemma, FP tar slut i maj, men inte har vi nån dagisplats då. Så troligtvis är jag hemma tills efter midsommar då sambon går på semester, därefter tar han ut sin föräldraledighet. Tanken är att hon ska börja på dagis i sep/okt nångång.

Min SGI är räknad till 280'000:- och det är väl inte helt värdelöst? Jag är så fruktansvärt oinsatt men det verkar räcka ett ta

Nej verkligen inte...min är på 199600:- ;)

Jag tog semester två veckor innan BF förra gången och började ta ut FP på BF-dagen. Sen dröjde det ju ett tag till innan bebisen väl kom. Jag var hemma på heltid i sju månader, sen började jag och pappan båda jobba deltid. Vi har nog tagit ut ganska exakt lika antal dagar. Deltidsjobbande tyckte vi var suveränt, för då kunde vi hålla nere antalet uttagna FP-dagar och inte tappa bort jobbet alltför mycket.

Vår skrutt började dagis vid 16 månader, eftersom det är väldigt ont om dagisplatser i vår kommun. Vi vågade alltså inte söka till annat datum än då vi visste att det skulle bli platser fria inför skolstarten. Och då lyckades vi få vårt förstahandsalternativ! :banana: Ser man till barnets utveckling hade hen säkert kunnat börja någon månad eller två tidigare och vara glad och nöjd med det. Och våra dagar hade räckt längre, så vi har en del att plocka av till lov och studiedagar. Det behövs när vi inte har någon släkt i närheten överhuvudtaget som kan hjälpa oss.

Med nr 2 funderar vi på att lägga upp det på samma vis.

jag kommer bara ta ut 1 dag/vecka för att kunna behålla bidraget från csn (kommr plugga hemifrån o bara tenta av) och min man 2-3 dagar/vecka han kommer inte kunna vara hemma några längre tider pga han är egenföretagare och är han inte där står företaget still så han kommer ta fre-sön. så våra dagar kommer inte gå åt så fort... kommer dock ta ut fulla veckor då jag inte får bidrag från csn dvs 10 veckor i sommar (är klar med pluggandet till jul) sen kommer jag förmodligen ta ut resten av de dagar vi har kvar efter jag är färdigstuderad innan jag börjar jobba och då är pojken ca 1 ½år-2år när jag börjar jobba. låter typ som jag inte ska vara hemma alls men vi har ingen närvaroplikt mer än att tenta av våra kurser (ca 5h/mån) så jag kommer vara hemma väldigt mkt iaf, får dock se till o ha bra självdiciplin om det ska fungera, men har massa stöd o hjälp runt omkring om vi skulle behöva, för att få det o fungera :)

Hej!!

Jag har gått 40+3 och har inte börjat ta ut några dagar än, har tagit ut sparade semesterdagar i stället. Börjar med föräldrapeng från 1 mars -09 och ska vara hemma förhoppningsvis tills hon är 3 år.

Jag planerade att vara hemma 1 vecka före BF (ville inte slösa på dagarna före barnet kom). Det blev 2 dagar ledig före snittet.... och med facit i hand; jo, det GICK, men om jag skulle välja igen skulle jag välja vara ledig 2-3 veckor före (trots ett fritt kontorsjobb). Det var mest psykiskt som jag upplevde det var jobbigt. Stressigt att bli "klar" på jobbet, lära upp vikarie mm och ingen tid för att liksom "lugna ner mig" före snittet.

Jag var hemma i 7 månader (3 sista veckorna var semester parallellt med sambons påbörjan av sin fl).

Sambon har varit hemma i 8 månader nu. Vi har snålat på dagar och kommer nu vara hemma på halvtid båda två i ytterligare ca 7 månader. Så sonen kommer vara 1 år och 9 månader när han börjar fsk.

(Amning: ammade helt i 4 månader. Smakportioner i ca 1,5 månad och sen 3 mål riktig mat när han var 7 månader. Sen har jag fortsatt delamma (med nedtrappning allteftersom) tills för några veckor sedan (sonen är 14 månader)

Det är det jag också känner, att jag vill vara hemma ett par-3 veckor innan för att varva ner. Fritt kontorsjobb på halvtid men mår skit av att vara där!

ja 280tusen i sgi är bra då behöver du ju inte ta så många dagar första året och snåla in :) toppen!

Nej precis! Svårt det där för jag vill försöka dela så pappan kan vara hemma också :) Han känner att några månader räcker, typ 4-6 sen är ju den lill* stor :) Jag har inget jobb att gå tillbaka till så det kommer väl vara lagom kul o försöka hitta nytt :D Ska dock se mig om efter deltidsjobb i början!

Bryr sig FK om ifall man inte har jobb under ledigheten = inget o komma tillbaka till? Påverkar det mammapenningen eller har min kompis missförstått helt? (Inte ovanligt :D)

Bryr sig FK om ifall man inte har jobb under ledigheten = inget o komma tillbaka till? Påverkar det mammapenningen eller har min kompis missförstått helt? (Inte ovanligt :D)

jag ska på möte på FK om (info om FP) om 1 vecka jag kan se om jag får lite klarhet i det då om du vill....

Bryr sig FK om ifall man inte har jobb under ledigheten = inget o komma tillbaka till? Påverkar det mammapenningen eller har min kompis missförstått helt? (Inte ovanligt

Vad menar du egentligen ? Jag har inget jobb att gå tillbaka till och det påverkar inte min FP alls. Det som påverkar hur stor FP blir är ju om du jobbat något innan.

Vad menar du egentligen ? Jag har inget jobb att gå tillbaka till och det påverkar inte min FP alls. Det som påverkar hur stor FP blir är ju om du jobbat något innan.

Det var ungefär så jag menade :D
Jag tyckte att hon var ute o snurrade när hon sa så... lät så fel!

Jag hade BF den 10 december, jag valde att börja ta ut FP från den 1 december så att jag kunde se att allt fungerade som det skulle.
Var sjukskriven hela november.

Det händer ingenting, din förälrapenning behåller du tills barnet blir typ 6-7 år gammal eller nått. Och blir du gravid inom 1år och 9 månader så behåller du dessutom samma fp för nästa barn.

När ert barn fyller 1 år så kan din sysselsättning påverka din SGI. Är du arbetslös eller studerar så kommer din SGI vara låst, börjar du där emot jobba på ett nytt jobb kommer din SGI räknas om på den lönen. Men det påverkar inte din föräldrapenning.

Jag ringde FK i fredags för jag blev arbetslös då för jag trodde de skulle ändra det i sin dator, men de skulle de inte alls göra utan alla mina uppgifter kommer att stå kvar tills jag får ett nytt jobb.

Glömde svara om amning. Planerar att helamma i 6 månader, men jag läcker mjölk och pumpar nu även en del så pappan kan mata med flaska ibland. Hur länge det blir delamning får vi se.

Det händer ingenting, din förälrapenning behåller du tills barnet blir typ 6-7 år gammal eller nått. Och blir du gravid inom 1år och 9 månader så behåller du dessutom samma fp för nästa barn.

När ert barn fyller 1 år så kan din sysselsättning påverka din SGI. Är du arbetslös eller studerar så kommer din SGI vara låst, börjar du där emot jobba på ett nytt jobb kommer din SGI räknas om på den lönen. Men det påverkar inte din föräldrapenning.

Jag ringde FK i fredags för jag blev arbetslös då för jag trodde de skulle ändra det i sin dator, men de skulle de inte alls göra utan alla mina uppgifter kommer att stå kvar tills jag får ett nytt jobb.

Aaa tack! :bow:

Jag kommer nog gå hem redan en månad innan med nån form av FP för jag klarar inte av att vara på det här stället. Mår så jäkla dåligt av att vara här.

Sen börjar man ändå bli väldigt trött o tungt o förflytta sig så då kan jag vila upp mig hemma nån månad. Får väl ta ut så lite som möjligt alternativt börja sysselsätta mig en månad tidigare. Hellre det än den här skiten!! :crazy:

Får du inte havandeskapspenning då?

Ser att fler svarat om amning men jag hittar inte vem som frågat?
Jag helammade i 3 månader, sen fick jag lov att sluta för jag rasade något otroligt mkt i vikt + att Rasmus kräktes mycket så vid 3½ månade började han med gröt och sen 4 månader med smakisar.
Jag fortsatte amma tills han blev 5 månader och valde att sluta själv, jag hade mer än gärna ammat mycket längre. Nu är han 15 månader och jag skulle fortfarande kunna ammat honom på kvällen istället för att ge välling.

Och jag är då en riktig mjölkko ;) De sprutade mjölk om mig och stackars Rasmsu blev dränkt i början jag var tvungen att ta ut bröstet ur hans mun så han skulle hinna svälja undan och få luft :o Och det är som sagt 10 månader sen jag slutade amma och jag har fortfarande mjölk i brösten! Jag måste ju testa och klämma lite och se om de tar slut nån gång :angel:

Får du inte havandeskapspenning då?

Ser att fler svarat om amning men jag hittar inte vem som frågat?
Jag helammade i 3 månader, sen fick jag lov att sluta för jag rasade något otroligt mkt i vikt + att Rasmus kräktes mycket så vid 3½ månade började han med gröt och sen 4 månader med smakisar.
Jag fortsatte amma tills han blev 5 månader och valde att sluta själv, jag hade mer än gärna ammat mycket längre. Nu är han 15 månader och jag skulle fortfarande kunna ammat honom på kvällen istället för att ge välling.

Och jag är då en riktig mjölkko ;) De sprutade mjölk om mig och stackars Rasmsu blev dränkt i början jag var tvungen att ta ut bröstet ur hans mun så han skulle hinna svälja undan och få luft :o Och det är som sagt 10 månader sen jag slutade amma och jag har fortfarande mjölk i brösten! Jag måste ju testa och klämma lite och se om de tar slut nån gång :angel:

Jag vet inte, kanske kan prata med läkaren nästa gång om det?
Vet inte heller vem som frågade :D Men det är visserligen intressant o läsa om det också!

Har du skickat in någon ansökan? Det är ju ganska saftig hanläggningstid, typ 5 veckor! Skicka in en ansökan på en gång och sen tar du läkaren.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 351
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar