Nån som ger Klass?

Sv: Nån som ger Klass?

kl

nu har jag gett några daroch det syns ju direkt på hur magarna funkar..det bajsas inte varenda gång nu när man går ut, lillen bajade inte i går kväll och den store inte i morse,...dessutom är det enkelt att ta upp.
Ska bli kul o se på sikt ett tag, schkillen fäller och har gjort det ett tag nu, ca 2,5 månad.
Han är gladare o piggare men det beror nog på att det inte är så varmt längre.

Knapplån.

Jag ger Nordic hemma, och Klass uppe i Sthlm. Torrfoder står framme under hela dagen, så att hanen kan få i sig det lilla extra som han behöver för att hålla hullet uppe.

Dock så är han mycket kräsen, och anser inte att Klass/Nordic är någonting att hetsa upp sig över, och hoppar över måltider ibland ändå.

Han är dock den enda hunden jag känner som inte bokstavligen talat kastat i sig färskfodret.

Precis. När jag tänker hårt så tänker jag på jakthundar under säsong, slädhundar osv. Som verkligen jobbar aktivt fysiskt. Inte lite simning, någon långpromenad, upplet och lydnad.

Mina hundar tränas nog över medel, men inte behöver dom Plus för det.

Det ser man ju över allt i detta forum folk som ger plus o hög energi foder till sällskapshundar bara för dom vill få i dom mer fett. Det är ju inte så smart tänkt bättre o åka maten lite grann o hålla dom med vanligt foder.

Så det håller jag med dig helt o hållet om det du skrivit.
Jag tränar nog ungefär som dig o skulle aldrig ge behöva ge plus åt dom.
jag ger dom bara mer om de börjar bli lite tunnare sen är det ordnat.

Fast man märker ju att det är himla individuellt. Jag är en av dom som får "överfodra" min hane, för han ser hemsk ut annars. Och han är ingen hund som går draghundsrace på 15 mil direkt. han tränas dock rätt bra fysiskt, men inget extremt.

Det är rätt tråkigt att vissa ska dra alla över en kam. Alla hundar är som sagt individer, och har olika typer av grundbehov.

Nu ger jag förvisso inte Klass Plus, utan han får mer i mängd istället och en del torrfoder. Däremot skulle han aldrig klara sig på ett vanligt adultfoder enbart, i normal mängd.

Spela roll att dom är idivider dom som är ändå extrema som måste ha extra det är bara o ger mer normalt foder så kommer de hålla fint hull finns ingen som helst anledning o gå in på hög energi foder för en hund som inte är i den högre skalan på aktivitet.

Piru är också en sån man måste ge extra men inte behöver jag gå in på den övre skalan på protein ändå på han utan ökat mängden foder istället.

Kollar man många hundar som går på hög energi foder pissar dom knallgult o det är överskott på protein. Pisset ska vara transparant åt det gula hållet inte knallgult.

Vet att min "hundmatstant" säger att Plus även kan vara farligt åt "vanliga" hundar, för att de får överskott av protein.

En väns dobermann får också färskfoder, han har väldigt svårt att hålla hullet. Men hon ger bara lite mer Normal så är det fixat.

Vet att min "hundmatstant" säger att Plus även kan vara farligt åt "vanliga" hundar, för att de får överskott av protein.
.

Det där stämmer tydligen inte enligt RC

"Proteiner överanstränger njurarna"
Felaktiga tolkningar av resultat från forskningsstudier på råttor har lett till en missuppfattning kring protein och påverkan på friska njurar hos hunden. Under många år trodde man felaktigt att ett högt proteininnehåll i fodret kunde leda till att njurarna åldrades för tidigt och att njurfunktionen försämrades. Nyare studier utförda i Frankrike sedan 1975 (Paquin och Pibot i samarbete med Veterinärhögskolan i Alfort och Royal Canin , publicerade 1979 och 1986) och i USA (Churchill i samarbete med Hill's, publicerad 1997) har gjort klart att det är en gammal myt. Faktum är att de urinämnen som produceras av proteinkatabolismen elimineras av njuren, och om njuren förlorar sin funktion är det antingen det normala resultatet av åldrande eller av sjukdom. En tidig och drastisk inskränkning av fodrets proteininnehåll försvagar däremot hundens immunförsvar och därmed hela hunden. Sedan 1997 har den vetenskapliga världen varit överens på denna punkt: proteinet i dieten har inga negativa effekter på njurarna.

Hur gör ni när ni tinar...nu på kvällen så ställer jag fram några timmar på bänken men sen får det vara i kylen tills i morgon bitti, men det jag tar fram i morgon bitti har jag i kylen hela tiden och när jag kommer hem vid 4-5 så är det inte tinat och då är mina hundar hungriga.
Kladdar ni ut med varmt vatten eller ger ni fryst ? För jag kan ju inte ha det framme i 8-9 timmar tycker jag

Vi handlar direkt från fabriken/tillverkaren, men fråga inte vad vi betalar för det sköter pappa. :D

Martha: Kan du inte ta fram två korvar på kvällen då och lägga in en direkt i kylen, den borde ha hunnit tina tills eftermiddagen dan efter, annars låt den ligga framme en stund. Testa!

Vi brukar låta den ligga en stund framme och sen tar vi av plasten och hivar in den i kylen, blir lite torkad men hunden bryr sig inte, kanske går att använda plastfolie, den är ju inte lika tät.

Många funderingar där. :D

Senast ändrad av en moderator:

Vi tar fram en korv på morgonen, spolar av i varmt vatten, drar av plasten och korven i en bytta med lock. Korven ger vi på kvällen, då vi tar upp ännu en korv på samma sätt inför morgondagen :D

ja så gör jag med men den jag tar fram på morron hinner inte tina tills kvällen, kan man slänga in den i micron tro?

Jag använder visserligen Fodax men lägger sonika biten i skålarna på kvällen och ställer i ugnen. Då är det ingen hund eller katt som kommer åt det under natten och ges på morgonen, sen i med en ny bit, in i ugnen tills kvällsmaten.
Fyllde frysen idag med ca 90 kilo, för 885 kronor. :D
Och hundarna fullkommligt älskar det!

ja så gör jag med men den jag tar fram på morron hinner inte tina tills kvällen, kan man slänga in den i micron tro?

Inte tina tills kvällen? Har du den i kylen då? Jag har min bara i en bunke på diskbänken tills kvällen.

Varning! Vad ni än gör stoppa inte in den i micron, lukten som kommer från den gör att ni får vädra hela huset. Det luktar gödselstack om maten om den blir varm. :D

Skulle hälsa från pappa och säga att maten är otroligt bra och att både han och tillverkaren har smakat på den, pappa tog en stor klick och det smakade inte så förfärligt. Funderar på att prova själv nästa gång vi åker dit och handlar. :d

Varning! Vad ni än gör stoppa inte in den i micron, lukten som kommer från den gör att ni får vädra hela huset. Det luktar gödselstack om maten om den blir varm. :D

Skulle hälsa från pappa och säga att maten är otroligt bra och att både han och tillverkaren har smakat på den, pappa tog en stor klick och det smakade inte så förfärligt. Funderar på att prova själv nästa gång vi åker dit och handlar. :d

ja va fint gör det p berätta exakt hur seg strupen är o tugga på.

Kanske kan byta den mot tuggumi på jobbet :rofl::idea:

Senast ändrad:

:eek:

Åh urk ...:crazy:

Verkar som om alla hundar älskar Klass utom min räka.

Gav min ena hund Klass (eller rättare sagt försökte...) tidigare för att han skulle gå upp i vikt men han ville inte äta det. Han gick fram till skålen nosade och gick sen därifrån och la sig istället. Min andra hund fick äta upp hans mat - hon äter allt :D
Ska testa ge Fodax istället till unghunden och se om han hellre vill äta det. Just nu äter han Natures Harvest som jag vet många som ger färskfoder har när de reser bort, det är vakumförpackat och går därför att förvara i rumstemperatur så länge förpackningen är oöppnad, han älskar det i allafall men det blir dyrt i längden att bara ge det...

ja va fint gör det p berätta exakt hur seg strupen är o tugga på.

Kanske kan byta den mot tuggumi på jobbet :rofl::idea:

Komagen ser rätt skojig ut, har varit där så många gånger och sett innehållet. Vad tror ni vi äter för knasigheter som är nermalt då?
Är nog både det ena och andra som utfyllnad i mycket vi äter.

Har ju redan smakat på maten, hunden tryckte nosen full med mat i truten på mig när jag böjde mig ner med vattenskålen och frågade samtidigt om det var gott. :D
Kan man smaka på frolic och hundkex kan man väl testa det här också. :p

Ser betydligt godare ut i färgen när det är färskt och nygjort, lite mer rosa/brunt än när det varit i frysen. Och jag tänkte ju inte äta med sked utan sticka ner fingret och smaka, så klart. ;)

Har ju redan smakat på maten, hunden tryckte nosen full med mat i truten på mig när jag böjde mig ner med vattenskålen och frågade samtidigt om det var gott. :D

:rofl::rofl::rofl:
De är så söta och charmiga ibland!
Min hane gjorde nästan samma när husse kom hem mitt i maten, men missade så husse fick bara skjortan nedsmetad med maten eftersom hunden inte hade haft tid att slicka sig om munnen innan han hälsade.
Det är väl nackdelen mot torrfoder.. Å andra sidan behöver jag inte ge medicinen separat i leverpastej längre, bara att blanda i maten nu :D

*kl*

Jag ger Bravo och tycker hamburgarna är så praktiska. Men jag har också lagt märke till att det blir mycket frost inuti påsarna och på köttet, vilket jag inte är så glad över. Har ingen aning om prisläget på de olika färskfoderna, men jag har ju bara en liten dvärgpudel.

Har gett Klass förut, till min gamla schäfer. Men hon åt ju större portioner och hållbarheten är ju bara 24 h upptinat.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 515
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 176
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka