Sv: Nån som ger Klass?
Det var precis det Grima reagerade på när jag bytte foder från Doggy till standart (fodrar både standart och klass). Doggy ha rhon ju käkat hela sitt liv och där kan man tala om att det finns kolhydrat i maten. När jag sedan bytte till standtart fick kroppen som en liten "chock", dels för att den var tvungen till att börja jobba normalt igen (ingen överdriven insulinförhöjning) och dels för att hundar som hon är vana vid att få en "sockerchock" när dom äter foder med mkt kolhydrat. Hela meningen är ju att hunden ska bilda dom få kolhydraterna dom behöver från köttets aminosyror...
Kolhydrater
Av näringsämnena är det kolhydraterna som höjer blodsockret. Kolhydraterna återfinns framför allt i växtriket. Kolhydrater finns i många former, från enkla sockerarter i frukt, sammansatta sockerarter som i sackaros i läskedryck, till mycket komplexa kostfiberkomponenter i ett fullkornsbröd.
Större delen av kostens kolhydrater omsätts i kroppen till glukos som bl.a. behövs för att förse cellerna med energi. När vi äter bryts kolhydraterna ner till glukos och blodsockret stiger. Hur snabbt och hur högt blodsockret stiger beror bl.a. på typen och mängden kolhydrater i måltiden, samt hur måltiden är sammansatt. I levern bildas glykogen som fungerar som reservnäring för att hålla blodets glukoshalt konstant. Insulin styr kolhydratomsättningen och ser till att glukos kan komma in i cellerna och ge oss energi.
Det var precis det Grima reagerade på när jag bytte foder från Doggy till standart (fodrar både standart och klass). Doggy ha rhon ju käkat hela sitt liv och där kan man tala om att det finns kolhydrat i maten. När jag sedan bytte till standtart fick kroppen som en liten "chock", dels för att den var tvungen till att börja jobba normalt igen (ingen överdriven insulinförhöjning) och dels för att hundar som hon är vana vid att få en "sockerchock" när dom äter foder med mkt kolhydrat. Hela meningen är ju att hunden ska bilda dom få kolhydraterna dom behöver från köttets aminosyror...