Nån som ger Klass?

Sv: Nån som ger Klass?

Kolhydrater

Av näringsämnena är det kolhydraterna som höjer blodsockret. Kolhydraterna återfinns framför allt i växtriket. Kolhydrater finns i många former, från enkla sockerarter i frukt, sammansatta sockerarter som i sackaros i läskedryck, till mycket komplexa kostfiberkomponenter i ett fullkornsbröd.

Större delen av kostens kolhydrater omsätts i kroppen till glukos som bl.a. behövs för att förse cellerna med energi. När vi äter bryts kolhydraterna ner till glukos och blodsockret stiger. Hur snabbt och hur högt blodsockret stiger beror bl.a. på typen och mängden kolhydrater i måltiden, samt hur måltiden är sammansatt. I levern bildas glykogen som fungerar som reservnäring för att hålla blodets glukoshalt konstant. Insulin styr kolhydratomsättningen och ser till att glukos kan komma in i cellerna och ge oss energi.

Det var precis det Grima reagerade på när jag bytte foder från Doggy till standart (fodrar både standart och klass). Doggy ha rhon ju käkat hela sitt liv och där kan man tala om att det finns kolhydrat i maten. När jag sedan bytte till standtart fick kroppen som en liten "chock", dels för att den var tvungen till att börja jobba normalt igen (ingen överdriven insulinförhöjning) och dels för att hundar som hon är vana vid att få en "sockerchock" när dom äter foder med mkt kolhydrat. Hela meningen är ju att hunden ska bilda dom få kolhydraterna dom behöver från köttets aminosyror...

Ja har jag sagt nåt annat än att det är energi men det bygger eller underhåller inga muskler det ger energi för kroppen det är stor skillnad det.

Muskler bryts ner när dom jobbar med mjölksyra i sig vilket kolhydrater motverkar om det finns i kroppen.

Men fortfarande är hunden byggd på så vis att den ska kunna tillgodgöra sig den kolhydrat den behööver från aminosyrorna i köttet.
Dom tillgodgör sig ändå inte extra tillsatt kolhydrat, deras tarmsystem funkar inte så. Därför är det onödigt att köpa ett foder som har det som extra tillsats om man vill hålla sin hunds vikt för att den råkar vara aktiv.

Då har vi uppenbarligen olika erfarenheter/kunskaper av detta.

Att hundar inte tillgodogör sig kolhydraterna lika väl som människor är en helt annan sak, men kolhydraterna som de får i sig tas ju ändock till viss del upp och gör nytta även för hundar.

Melassen ger snabb energi som också hjälper till att balansera energinivån i kroppen.

Att hundar inte tillgodogör sig kolhydraterna lika väl som människor är en helt annan sak, men kolhydraterna som de får i sig tas ju ändock till viss del upp och gör nytta även för hundar.

Lika där aldrig påstått annat heller viss ända mål har kolhydrater för hund men inte alls lika viktigt som för människan.Det ger snabb energi o motverkar mjölksyror i musklerna.

Det ger energi precis som för oss energi. Försvinner enegin svårt o koncentrera sig därför behövs det för hjärnkapaciteten ska funka optimalt.

Melassen ger snabb energi som också hjälper till att balansera energinivån i kroppen.

Ja det är ju precis samma som för hästar...men jag funderar på varför man inte använder något som håller energin på en jämn nivå?
Melass är ju rent socker egentligen...

Äh, jag får väl skriva och fråga :D

Ja det är ju precis samma som för hästar...men jag funderar på varför man inte använder något som håller energin på en jämn nivå?
Melass är ju rent socker egentligen...

Äh, jag får väl skriva och fråga :D

det gör man ju de använder ju kolhydrater till o hålla en ljämn energistege.

Korn:
Är mycket skonsamt mot magen och ger energitäta kolhydrater.

Havre, havregryn:
Är energirikt och hjälper mag- och tarmkanal att fungera optimalt. Håller analsäckarna i schack och hjälper till att hålla blodfetterna på en låg nivå.

Är det inte så, att vilda rovdjur, vargar t.ex. även äter maginnehållet hos de bytesdjur den fångar? Där får den i sig halvsmält gräs bl.a. och därmed växtdelar/kolhydrater. Har jag för mig.

Är det inte så, att vilda rovdjur, vargar t.ex. även äter maginnehållet hos de bytesdjur den fångar? Där får den i sig halvsmält gräs bl.a. och därmed växtdelar/kolhydrater. Har jag för mig.

Dom äter ju gräs själva, men det är en så betydande liten del att frågan är om det gör skillnad. Jag vet att tex på kolmården fodrar dom inte de flesta av sina rovdjur med någon kolhydrat öht, tror det är samma sak på skansen. Men nu är de tju fortfarande ingen som sagt att dom inte behöver kolhydrat öht. Utan att extra tillsatt kolhydrat är onödig.

det gör man ju de använder ju kolhydrater till o hålla en ljämn energistege.

Korn:
Är mycket skonsamt mot magen och ger energitäta kolhydrater.

Havre, havregryn:
Är energirikt och hjälper mag- och tarmkanal att fungera optimalt. Håller analsäckarna i schack och hjälper till att hålla blodfetterna på en låg nivå.

Okej..hm..men jag blir ändå fundersam över melassen. Jag har iaf skrivit o frågat!

Det är ju också lite skillnad på hunddjur och kattdjur, jag tror kattdjur behöver mer rent protein, medan hundar är mer allätare och sätter i sig lite av varje "i det vilda". Katter behöver ju t.ex. äta mat som ger urinen hög surhetsgrad, annars får dom lätt urinvägsinfektioner. Det gäller inte hundar.
Men jag vet inte. Tycker ändå det känns OK att blanda i lite ris eller pasta i hundens käk! Det där Klass hade jag faktiskt aldrig hört talas om, jag utfodrar med Royal Canin, men nu ska jag nog byta, känns det som!

Även jag ska gå över på Klass nu (har provat tidigare) och det av flera anledningar.
Dels har Bravo blivit alldeles för dyrt här (återförsäljare) och dels så innehåller Klass även inälvor, vilket är bra och kolhydratsdelen i Klass är bättre för min hunds mage.

Även om jag gillar potionsförpackningen på Bravo, så blir det massor med is i påsarna efter en tid. Klass är lika fräscht efter en månad pga den täta förslutningen.

Har även provat Priima, vilket gillades skarpt men är alldeles för fett för min snigel-förbrännare. Även Klass är lite i fetaste laget, men jag kommer ändå kombineras 50/50 med Magnussons...och kanske där gå över till light varianten istället för adulten.

Det jag gillar mest med färskfoder, är just denna matglädje som de flesta hundar får. Det kan bara inte vara roligt att käka torra kulor dag ut och dag i hela livet. Åtminstone brukar mina hundar bli petiga i maten på enbart torrisar. Dock brukar jag numera ge en del torrisar, då magarna då är vana vid det om vi åker bort.
Hela hundens system blir bättre av en andel färskt, rått kött. Magarna mår bra, pälsen blir bättre mm och glada hundar när maten serveras :)

Det är ju också lite skillnad på hunddjur och kattdjur, jag tror kattdjur behöver mer rent protein, medan hundar är mer allätare och sätter i sig lite av varje "i det vilda". Katter behöver ju t.ex. äta mat som ger urinen hög surhetsgrad, annars får dom lätt urinvägsinfektioner. Det gäller inte hundar.
Men jag vet inte. Tycker ändå det känns OK att blanda i lite ris eller pasta i hundens käk! Det där Klass hade jag faktiskt aldrig hört talas om, jag utfodrar med Royal Canin, men nu ska jag nog byta, känns det som!

Men nu får ni ge er:rofl:

Än en gång är det ingen som sagt att hunden inte ska ha kolhydrat alls. MEN, dom har förmågan att tillverka eget av aminosyror och behöver därför ingen betydande mängd tillsatt.
Att dessutom spä på ytterligare med kolhydrat i maten om man vill att ens hund ska gå upp i vikt är ingen större idé. Jag kan tänka mig att klass plus (som allt handlar om) är till för hundar som behövde den extra energikicken...tex slädhundar.

Okej jag ger mej!! ;) Jag visste uppriktigt sagt inte att hunddjur kan tillverka eget kolhydrat av aminosyror! Wow!!
Min hund behöver verkligen inte gå upp i vikt, men jag tycker ändå det skulle kännas bättre att ge honom mer rent kött än detta eviga torrfoder...

Okej jag ger mej!! ;) Jag visste uppriktigt sagt inte att hunddjur kan tillverka eget kolhydrat av aminosyror! Wow!!
Min hund behöver verkligen inte gå upp i vikt, men jag tycker ändå det skulle kännas bättre att ge honom mer rent kött än detta eviga torrfoder...

Ja så känner jag med,och tom min kräsna westie äter som att han aldrig fått mat förr :eek:

*KL*

Klass plus är inget men ger till normala hundar, utan till hundar som är aktiva på en helt annan nivå. Vanliga Klass räcker gott och väl för hundar som tränas hårt men inte SÅ hårt.

*KL*

Klass plus är inget men ger till normala hundar, utan till hundar som är aktiva på en helt annan nivå. Vanliga Klass räcker gott och väl för hundar som tränas hårt men inte SÅ hårt.

Där håller jag verkligen med.
Många hundägare tror att bara för deras hundar tränas flera ggr i veckan och går spår några ggr i veckan, så tränas de hårt. Men det är långt ifrån hårt.

Där håller jag verkligen med.
Många hundägare tror att bara för deras hundar tränas flera ggr i veckan och går spår några ggr i veckan, så tränas de hårt. Men det är långt ifrån hårt.

Precis. När jag tänker hårt så tänker jag på jakthundar under säsong, slädhundar osv. Som verkligen jobbar aktivt fysiskt. Inte lite simning, någon långpromenad, upplet och lydnad.

Mina hundar tränas nog över medel, men inte behöver dom Plus för det.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 515
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 176
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation