Det här skulle jag också skriva, men du hann före. Vårdcentralerna och akuten har ju "larmat" att det är just så här på humansidan, folk, den yngre generationen verkar det som, söker för minsta lilla och verkar inte ha fått lära sig det här med egenvård. Samma kände jag när en kollega skaffade hund och sprang till veterinär rätt mycket. Jag hade inte rusat iväg så fort utan jag hade legat lite lågt först med hältan hunden visade, medan hon ringde veterinär DIREKT den haltade, när det rann lite ur ett öga var det veterinär DIREKT osv. Varje gång var det avvakta som blev svaret och varje gång gick det hunden var på besök för över av sig själv.
Egenvård gäller ju både sig själv och sina djur, sunt förnuft tycker jag gäller också. En druva till en 30 kgs hund som för övrigt är frisk tycker inte jag behöver väcka oro. Inte heller en maraboubit till en stor hund, det är ju bara socker, hade det varit kakao som mest i chokladen hade den kostat som guld. Köttbullar med lite lök i tror jag friska hundar tål. Jag har aldrig varit med om någon av våra hundar har blivit sjuka av mat med lök i, de har fått vår mat också. Jag tror det har att göra med mängden de får snarare än ATT de äter det.
Läste någonstans att rå potatis är giftigt för hundar. Jesus säger jag bara, mammas hundar och mina tidigare hundar har älskat rå potatis och fått varje gång vi skalat potatis innan vi ens visste att det skulle vara giftigt. Ingen var sjuk eller dog för tidigt. När man nu är medveten om vad som är giftig ska man tänka på det men att bli hysterisk för en vindruva osv är kanske att ta i när man har en frisk hund i övrigt. Tänker jag.