Det är höst i luften. Det är kyligt, men ändå varmt ibland. Medan barnen lekte på lekplatsen i shorts och t-shirt, satt jag med byxor och tröja utanpå pyjamasen och tjocktröja med luvan uppe. Jag funderade på vantar, halsduk och dyra elräkningar. Ved och elda. Kaminen och att ha 14 grader inne på morgonen. Tur att jag har tre varmblodiga ungar som inte bryr sig så noga om kyla, som inte fryser lika mycket som jag. Täcke till Ayla när vi går ut, varma inneskor. Elpatron. Elvärme. Vedpanna och elda. Vänta med att börja elda/slå igång elvärmen för att jag vill spara så många kronor jag kan innan vi bara MÅSTE ha värme i huset. Spara på veden, jag har alldeles för lite i år igen.
Lite sorgligt att flytta hit till hösten och till allt detta. Till snö och vinter, till kyla och en jobbig period.
Så långt kom jag i min fundering innan jag uppmärksammade mig på mig själv. Hyra. Värme. El. Ingår. Behöver jag sitta och frysa i vårt hem redan nu? Behöver jag tjocka tröjor, varma skor, gå ut när döingarna går på tv? För att lägga in ved? Gå ut och frysa för att få värme inne?
Nej. Jag höjer värmen på elementen, sätter mig med en mugg te och ger fan i att elda, glo på elräkningar och frysa!
Man säger att inrotade vanor är svåra att bryta. Jag vill tillägga att inrotade känslor är svåra att skaka av sig.
Det har sin charm att bo på landet, elda i kamin och panna för att få värme. Jag älskar stormar, med och utan snö, åska och oväder. Jag älskar doften av ved och kaminens hetta mot huden.
Flera gånger denna veckan har jag känt av den känslan, den kryper på mig när jag är ute med min hund och huttrar till av kylan i luften. När jag sitter inne och kikar på tv och känner att jag fryser.
Då får jag påminna mig själv om att jag slipper det där nu. Jag kan nästan inte tro det. Kan ni tänka er glädjen över att slippa sådant som en gång var charmigt och lantligt? Det är nästan sorgligt att det som en gång var fint och mysigt i dag är nära att få mig att gråta av att tänka på det bara.
I år kanske jag har råd
att köpa mig en jacka som jag faktiskt kan knäppa, på riktigt och slipper gå med den uppknäppt och frysa.
Det ser jag fram emot faktiskt.
Hur har ni det i era lägenheter på vintern? Fryser ni mycket?Kan ni värma ert hem så att ni inte fryser?