Nån som ger Klass?

Sv: Nån som ger Klass?

Börjar med vit så får vi se.
Ger Robur 15/30 också men hon gillar det sådär.
Vet att hon gillar och äter bra av färskfoder, men Bravon har inte hjälpt ett skit.

På hemsidan står det att dom inte kan garantera näringsvärdena om man tinar med den på, så det gör du rätt i!

Vadå skulle näringvärde bara dunsta då eller?

Vi ringde o fråga o det är om man låter det ligga för länge i förpackningen o det jäser då försvinner det men inte om det precis tinat.

Fast det blir väl mindre kladdigt om man tar bort det innan det tinat.
Jäklar va snabbt hundarna äter upp maten numera :D

Vadå skulle näringvärde bara dunsta då eller?

Vi ringde o fråga o det är om man låter det ligga för länge i förpackningen o det jäser då försvinner det men inte om det precis tinat.

Det kan faktiskt hända, är precis samma med vissa hästfoder.
Däremot tror jag att det är en obetydlig mängd. Jag låter själv plasten vara på ibland.

*kl*
Var och handlade mer igår, nu blir det klass för bägge hundarna framöver! Jisses vilken aptit de har fått :D Tyvärr hade de inte plusmaten hemma, hoppas de har det nästa gång jag ska köpa.

Magarna är jättefina, så nu väntar jag och ser vad som händer med vikten på dem. Tiken, som alltid varit lättfödd, har också gått ned i vikt på sistonde tycker jag, ska ta och kolla mask på dem också för säkerhets skull.

Började fundera över om det går att köpa direkt från tillverkaren, är det någon som vet om man kan göra det och hur mycket man ska köpa åt gången i så fall? Med två stora hundar så går det ju åt rätt mycket foder.

Jag har också funderingar på fodret till min tunna portishanne.

Han är ett år och väldigt aktiv. Han är dålig i maten och äter nästan enbart på kvällen. Det är sällsynt att jag får i honom frukost.

Ska det räcka med normal till honom eller behöver han plus?

Det ska räcka med normal,plus ser jag som ett foder till extremt aktiva hundar. Typ slädhundar och sånt..sen kan man kanske ge plus under en viss väldigt aktiv period eller nåt? Men min tik får rejält med motion. Vi går en redig långpromenad varje dag i rask takt då jag ser till att hon får klättra och anstränga sig rejält fysiskt. Vi ska så småningom börja cykla så hon får lite kondis och gör hon inte det leker hon oavbrutet med sin jämthundskompis scooby och då är det fullt ös hela tiden-full kareta! Förutom det tränas lydnad och lite annat. Hon får 1.5 kg normal per dag, har varit väldigt skran men går trots all aktivivitet upp i vikt :)

Var det inte du Piru som sa att plus bara innehöll mer kolhydrater också? Det kan man ju undra vad det ska vara bra för..

Du kanske kan komplettera normal med köttkross då och då?

Okej, men då börjar jag med normal iaf.

Har dessutom ganska mycket torrfoder kvar som jag tänkte blanda ut med klass till att börja med, vill ju inte kasta det.

Hur mycket kostar ett kilo klass?

Kolhydrater behövs för att bygga upp och underhålla muskler och även för hjärnan är kolhydrater viktiga :)

Kolhydrater behövs för att bygga upp och underhålla muskler och även för hjärnan är kolhydrater viktiga :)

Jo det vet jag, men sen kan man ifrågasätta om ett djur med ett matsmältningsystem anpassad efter kött behöver dom extra kolhydraterna. För att kunna tillgodgöra sig kolhydrat på ett fullvärdigt sätt behövs en "växtätartarm" och en enzym hundar råkar fattas för just det ändamålet..men visst. Det skadar ju inte. Frågan är bara vad man får för pengarna.

Jäklar va snabbt hundarna äter upp maten numera :D

Verkar som om alla hundar älskar Klass utom min räka.
Hon åt upp sin portion igår, inte med nån större glädje men det gick i.
I morse fick hon andra halvan och rynkade på näsan och undrade vad jag serverade för nått blask.

Ställde efter en timme fram hennes torrfoder och då åt hon minsann.
J***a hund :mad: som är så kräsen. Ok hon har precis börjat löpa så hon är ju inte världens piggaste på mat och sover mest, men ialla fall.
Suck !!

Hur mycket kostar ett kilo klass?

Där jag handlar nu tar de 10:- per "korv" och varje korv är ett halvt kilo, så 20 kr kilot. Vi gjorde ett snabbt överslag att det skulel inte bli någon direkt priskillnad mot robur som vi gett tidigare (15 kg säckar) och då har vi inte räknat med "godbitarna" som alltid blandats med torrfodret.

Muskler underhåller och bygger man med Protein inte kolhydrater.

Kolhydrater ger energi.

Senast ändrad:

Kolhydrater

Av näringsämnena är det kolhydraterna som höjer blodsockret. Kolhydraterna återfinns framför allt i växtriket. Kolhydrater finns i många former, från enkla sockerarter i frukt, sammansatta sockerarter som i sackaros i läskedryck, till mycket komplexa kostfiberkomponenter i ett fullkornsbröd.

Större delen av kostens kolhydrater omsätts i kroppen till glukos som bl.a. behövs för att förse cellerna med energi. När vi äter bryts kolhydraterna ner till glukos och blodsockret stiger. Hur snabbt och hur högt blodsockret stiger beror bl.a. på typen och mängden kolhydrater i måltiden, samt hur måltiden är sammansatt. I levern bildas glykogen som fungerar som reservnäring för att hålla blodets glukoshalt konstant. Insulin styr kolhydratomsättningen och ser till att glukos kan komma in i cellerna och ge oss energi.

Även jag kan citera ;)

Kolhydrater är det viktigaste bränslet till både hjärna och muskler.

Mängden kolhydrater som finns lagrade i musklerna avgör till stor del uthålligheten. Vid lågintensivt arbete klarar sig kroppen på att använda fett och kolhydrater parallellt men ju högre intensiteten blir desto större del av energin tas från kroppens lagrade kolhydrater.

En kombination av kolhydrater och protein är det optimala för att återställa muskelvävnaden efter träning.
Varför behövs kolhydraterna vid återhämtning? Kolhydraterna behövs för att höja blodsockret som sjunkit under träningen. När blodsockret stiger, stiger också insulinnivåerna i blodet. Vid närvaro av insulin startar kroppen inlagring av glykogen (kolhydrater) i musklerna.
Under träningen frigörs kolhydrater (glykogen) från musklerna dels för att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt men även för att utgöra energi så att kroppen kan röra sig. Detta gör att det blir låga nivåer av glykogen i musklerna och det måste ersättas.

Vid högintensivt fysiskt arbete finns det bara en typ av bränsle som ger energi i tillräckligt snabbt takt, nämligen kolhydrater.

Mina hundar jobbar extremt hårt och jag vet flera fall av jakthundar där musklerna börjat brytas ned efter en intensiv jaktperiod när de inte fått i sig tillräckligt med kolhydrater enligt veterinärutlåtande.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 515
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 176
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka