Några frågor

Nussikan

Trådstartare
Hej!

Jag har tidigare mest hållt på med fjordingar, men har flera gånger kommit i kontakt med islandshästar och tycker att det är otroligt trevliga hästar! Så nu när jag går i hästköpartankar så har jag funderat lite på en islänning, MEN, nu till mina frågor:

* Måste man rida en islänning på "islandshästvis" (hoppas ni fattar vad jag menar) eller kan man rida den som vanligt? Jag har då i tankarna att köpa en oinriden unghäst och utbilda den själv.

* Kan man köra en islänning? Jag har hållt på med körning i många år och enligt mig finns det ju ingen anledning varför man inte skulle kunna göra det, den har ju super bra lynne för det, men vad tycker ni som kan?

* Måste man ha "speciell" utrustning? Kan man inte ha likadan utrustning som till alla andra raser?

Är det någon som har erfarenhet av att rida och köra en islänning på "normalt" sätt (missförstå mig inte) så dela gärna med er av era erfarenheter! :)

Sv: Några frågor

Jag har inte jättestor erfarenhet justav islandshästar, men jag kan ju dela med mig av mina personliga erfarenheter i alla fall.

Jag har , med ytterst liten erfarenhet av islandshäst, men med många år med ponny och halvblod, köpt en fyraårig islandshäst -05 som jag ridit in själv. Jag tycker inte att det varit några större katastrofer, hon fungerar som vilken häst som helst, fast hon har fler gångarter. Att hitta en ren trav är ju till exempel ett problem jag inte ställts inför tidigare, för att inte tala om tölten, men ytterst handlar det ju om takt, smidighet och balans. Nu är ju min dam inte på långa vägar färdigutbildad, bland annat har hon stått helt sista året då hon varit i avel. men trots allt har vi hunnit gå ett par kurser, och vi blev då inte totalsågade, utan har fått lite tips och inspiration om hur vi ska jobba vidare. Vi har hunnit in och prova pånågra lätta klasser, och fått i alla fall 5,5 på alla fyra gångarter vi visat (om än inte samtidigt), så helt katastrofalt har det inte gått.

Passen finns där, men den har vi inte tagit fram än. Planen är att vi ska göra det i vår nån gång.

Min islännin g är nog ingen lämplig körhäst, då hon väldigt gärna lättar i framdelen, men många verkar fungera utmärkt.

Särskild utrustning...detjag då kommer att tänka på är att många sadlar blir för långa. Annars inga konstigheter tycker jag..

Tack för ditt svar!

En följdfråga, ren trav? Travar dom på något speciellt sätt? Eller menar du att hon faller över i tölt/pass? Om man inte tränar in tölt och pass (vilket jag ju inte har någon tanke på att göra) kommer det naturligt iaf? Jag tycker ju det är ganska roligt att tävla i körning, och i marathon och precision spelar det ju ingen roll om dom töltar eller passar, men i dressyrprogrammet är det ju inte så bra...

Korta ryggar och problem med sadlar är jag van vid tack vare fjordingarna, det är inte lätt att hitta nåt som passar där heller, men det går :)

* Måste man rida en islänning på "islandshästvis"
Nej. Man kan rida den bara i de sk grundgångarterna (skritt, trav och galopp). Men om du inte är intresserad av "tilläggsgångarterna" (tölt och möjligen flygande pass), så fundera om om det är en islandshäst du vill ha. Tänk på följande:
1. Islandshästen är generellt dyrare än en "vanlig" häst, så om gångarterna inte intresserar, så sparar du troligen pengar genom att köpa en "vanlig" häst.
2. Tilläggsgångarterna kan ge problem (med bla takten) i grundgångarterna. Så det är enklare med en "vanlig" häst om de extra gångarterna inte intresserar.

* Kan man köra en islänning?
Ja. (Men hur mycket hästen tycker om det varierar individuellt...) Man kan även hoppa med en islandshäst!

* Måste man ha "speciell" utrustning?
Nej. Islandshästen är en häst som alla andra. Så samma utrustning man har på en islandshäst kan användas på andra hästar och vice versa (bara storleken passar).

Hej!

Kul att du är nyfiken på islänningar! En underbar ras, men i mitt tycke bör man kanske inte skaffa en sådan om man inte är intresserad av gångartsridning. Så jag håller alltså med föregående talare på den punkten:-) Tycker också man kan tillägga att för HÄSTENS skull så ska man inte skaffa en islänning om man inte är ett dugg intresserad av de extra gångarterna. Det sliter oerhört på ben och leder och muskler om de blir felridna ( som ju på alla hästar förstås) bara för att ryttaren inte kan skilja på tex grisepass och trav (nu menar jag inte dig, utan generellt). I längden sätter det spår i hästens kropp. Vill du ha en islandshäst så tycker jag du ska ta hjälp av kunnigt folk och ta en massa lektioner för att få ut det mesta möjliga av rasen, och ridningen. Det finns ju, (som tex i hundarnas värld) olika raser för att tillgodose olika människors behov i ridningen, man köper inte en jakthund om man vill ha en sällskapshund...klart att man fritidshoppa och fritidsköra en islänning, men i regel behöver de också ren gångartsridning för att kunna använda sin kropp på bästa sätt och därmed minska risken för skador och öka hållbarheten:-) I och för sig är det ju inte lag på att man måste rida tölten på en islänning, men då ska man ha jäkligt bra koll ändå på taktfelen, annars blir det bara pannkaka.

Angående utrustning så ska den naturligtvis passa, ta hjälp av sadelutprovare tex. Det borde alla göra:-) Man har inte så mycket anläggningsyta att spela med när det gäller islandshästarnas ofta korta ryggar.

Lycka till!

Mvh Sara

En följdfråga, ren trav?
= ren tvåtaktig trav

Travar dom på något speciellt sätt?
Nej, trav är trav. Men eftersom islandshästen även kan tölt, som är jämnt fyrtaktig, så blir traven generellt lättare fyrtaktig än vad den blir med "vanliga" hästar.
Och så måste ryttaren kunna känna när hästen går i trav. Har tyvärr sett en del ryttare, som tror sig trava, men hästen går i grisepass. Inte bra.

Jag tycker ju det är ganska roligt att tävla i körning, och i marathon och precision spelar det ju ingen roll om dom töltar eller passar, men i dressyrprogrammet är det ju inte så bra...
Om du tänker rikta in dig med dressyr som "huvudgren", så rekommenderar jag inte islandshäst (men betyder inte att det skulle vara fel)...

Jag tycker ju givetvis att islandshästar är underbara men OM du inte är intresserad av gångartsridningen så finns det ju ingen anledning att köpa just islandshäst. Dels för att de generellt är så dyra ( du får en välutbildad fjording för 25000 och en skogsmulleisland för 40000) och dels för att de verkligen behöver sin särskilda träning för gångartsseparationen. Jag är skitkass på tölt och pass och behöver massor med hjälp av tränare. Nu har jag köpt en islandshäst med både pass och tölt, och som är gammal och erfaren och jag kan lära mig på men jag kommer att behöva många timmar innan jag kan känna den rena takten i alla 5 gångarterna.

Lycka till iaf. :laugh:

Om du tänker rikta in dig med dressyr som "huvudgren", så rekommenderar jag inte islandshäst (men betyder inte att det skulle vara fel)...

I körning finns ingen "huvudgren", utan det består av tre grenar, dressyr, precision och maraton, man kan inte välja bort någon så hästen måste kunna genomföra alla moment.

De islandshästar vi har i stallet är för övr inkörda, men bara nöjes/motionskörning.

men som jag sa, kanske lite onödigt dyr häst med onödigt många olika sätt att sprattla ben på..:angel:

Tack för ditt svar!

Priset är jag medveten om, men det har ingen betydelse, jag vill ha en trevlig häst med det temperament som passar mig och det är därför jag kollar åt islänningarna.

Men måste en islänning använda tölt och flygande pass för att kunna jobba ordentligt utan förslitningsskador mm? Jag trodde att de gångarterna var något man fick träna fram hoss dem och att de lika gärna kan gå i dom andra gångarterna. Att man rider en häst i balans och rätt takt och form är ju viktigt oavsett vilken häst man än rider, även "vanliga" hästar kan ju gå t.ex. i korsgalopp etc. och det är ju viktigt att man känner det och rättar till det.

Jag tycker ju givetvis att islandshästar är underbara men OM du inte är intresserad av gångartsridningen så finns det ju ingen anledning att köpa just islandshäst.

Men en islänning har väl fler kvalitéer än bara dess gångarter?

Dels för att de generellt är så dyra ( du får en välutbildad fjording för 25000 och en skogsmulleisland för 40000)

En välutbildad fjording får du inte för under 50 000:-, men det beror kanske på hur man deffinierar "välutbildad". Och sen är det ju inte ytterligare en fjording jag är ute efter. Ett välutbildat halvblod kostar ju betydligt mer men det spelar ju ingen roll om det hade varit det jag var ute efter.

och dels för att de verkligen behöver sin särskilda träning för gångartsseparationen.

Men alla islänningar tränas väl inte på alla gångarter? Inte alla jag träffat iaf...

Nu har jag köpt en islandshäst med både pass och tölt

Har inte alla både pass och tölt? Isf, varför är det så viktigt att rida alla gångarter om alla inte ens har alla gångarter? :confused:

Haha, jag är snart mer förvirrad än jag var innan jag frågade ;)

De extra gångarterna gör ju att man som ryttare måste vara mycket uppmärksam på takten, i alla gångarter, eftersom det ofta händer att grungångarterna blir "orena". Så du som ryttare måste kunna avgöra när tex galoppen blir passaktig, eller traven fyrtaktig. Sen är det klart, att om du hittar en bra läromästare, och du tar lektioner, då kan det gå bra. Men köp absolut inte en oinriden unghäst...det är ett big no no. Om du inte har hjälp av en kunnig islandshästryttare.

Men det är det jag menar, oavsett vilken ras man rider in så måste man ju kunna känna när hästen jobbar rätt, går i rätt form och balans samt går i takt, även om hästen har tre gångarter eller fem. Kan man inte det ska man ju inte ge sig på att rida in någon häst, oavsett ras.

[
Har inte alla både pass och tölt? Isf, varför är det så viktigt att rida alla gångarter om alla inte ens har alla gångarter? :confused:

Haha, jag är snart mer förvirrad än jag var innan jag frågade ;)[/QUOTE]

Nej, det finns 4- och 5 gångare. I regel är inte passen då så framträdande och/eller framtränad hos 4 gångarna. Som nybörjare kan det vara bra att lära sig rida islandshäst på en 4gångare, som då har en bra tölt men även bra grundgångarter. 5 gångare kan vara knepigare att lära sig rida på, eftersom det starka passmönstret (det laterala rörelsemönstret)ofta gärna blandar sig in galoppen tex (=taktproblem) Ibland har även 5 gångare en svagare trav än 4 gångarna. men allt detta är ju individuellt, det finns ju superfina 5 gånagre som är lättridan men då talar man oftast om dyrare välutbildade hästar kanske....

Det värsta som en islandhäst kan gå i är grisepass, (för den gör hästen stel) dvs långsam vaggande pass, inte den flygande snabba passen som man ser på tävlingar, och en 4 gångare går sällan, eller aldrig, i grisepass, då kan det som nybörjare vara smartare att köpa en 4 gångare, klarar ryttaren inte av att rida hästen i tölt så slänger den sig ner i trav, men en 5 gångare går oftast in i den här grisepassen.

Hoppas du blir något klokare av detta:-)

Men det är det jag menar, oavsett vilken ras man rider in så måste man ju kunna känna när hästen jobbar rätt, går i rätt form och balans samt går i takt, även om hästen har tre gångarter eller fem. Kan man inte det ska man ju inte ge sig på att rida in någon häst, oavsett ras.

Ja absolut. Men det ÄR skillnad att jobba med en häst som har en eller två extra gångarter. För det är inte säkert att grundgångarterna är rena från första början...och varför ska man skaffa sig mer jobb om man ändå inte är intresserad av gångartsridning? Som sagt, ska du absolut ha en isis, köp en läromästare. INGEN vinner på att köpa, som nybörjare, en oinriden unghäst, allra minst hästen, det är bara så. Jag talar av egen erfarenhet.

Nja, en läromästare blir det inte, då tar jag hellre hjälp av tränare eller tillridare, jag har alltid jobbat med mina hästar sen föl och det vill jag fortsätta med :)

Nja, en läromästare blir det inte, då tar jag hellre hjälp av tränare eller tillridare, jag har alltid jobbat med mina hästar sen föl och det vill jag fortsätta med :)

Men du har inte jobbat med islandshästar....:-) har du hjälp av en islandshästtränare, alternativt kan skicka iväg på inridning så är det ju bra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 466
Senast: Svartkatt
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 996
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 643
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 173
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Småhunds ägare
  • Akvarietråden V