Sv: Micromopp

Ja, stativen längst ner är vad vi har på jobbet, proffsprylarna är alla gånger bättre än det som säljs till konsument.

Självklart är det stor skillnad på städning hemma och städning på jobbet. Det är två vitt skilda saker. Kan heller inte se att jag skrivit något om att man SKA använda kem - snarare tvärtom - bara att det går alldeles utmärkt att använda kem tillsammans med microtrasor om man vill det, microtrasorna som sådana sätter inte stopp för det.

Procurator.se har allt, men det framgår inte huruvida de är villiga att leverera till privatpersoner, bara att man måste beställa för över X kr. (minns ej, tror det är tusen kr.) för att de ska leverera, dock räknade jag ut att det går snabbt att komma upp i minimisumman om man ska skaffa sig en komplett städutrustning.

En del välsorterade Järnhandels/Färgahndels--kedjor säljer samma produkter som vi på Städ använder!

Jag vet inte om man får länka,annars får moderator ta bort detta inlägg,så inte tråden blir låst!
Sånt vill jag inte ställa till med!

Jag vet inte om man som privat får handla därifrån,men det kan ju kollas upp!

http://www.nilfisk-advance.se/

Ett parkettgolv som ligger i ett hus/en lägenhet där man inte springer med skor eller har husdjur med skitiga tassar blir mest dammigt, vilket micromoppen klarar torrt utan problem.

Fläckar löser man genom att låta kem eller vatten verka direkt PÅ. A och O handlar om att vänta. Ska utveckla svaret senare...

Tack båda!

Efter sju år med åtta aktiva kattassar ser min parkett som FAN:crazy:. Det är naturligtvis därför den lätt blir smutsig också, ytskiktet är helt förstört sen länge.

Du bör fundera på att låta slipa parketten. Sen nödvändig behandling därefter - jag sysslar just bara med städ; golvvård (slip, polish, o.s.v.) har vi annat folk som gör, så hur ett nyslipat parkettgolv ska behandlas vet jag inte så mycket om. Därefter bör det gå att underhållsstäda med torrmopp, "grundstäda" med fuktig mopp ibland och bara använda kem när och där det behövs, och så polisha ibland (tror det rekommenderas två ggr./år).

Tack för svaren! :laugh:

Jag tror nu definitivt att jag ska ta och köpa mig en micromopp, så att jag kan slänga ut äckeltrasslet till mopp jag har i dag.

En fråga till dock: hur vet man vilka micromoppar som är torrisar och vilka som det också går bra att blöta ner (jag är framför allt ute efter en ny mopp att våttorka golven med)? Finns det något att gå efter? (Mer än pris då.)

...samt att torrmoppar är "fluffiga", vid snabb anblick ser de nästan ut att vara gjorda av bomullsvadd, eller snö.

m_line_2.jpg

Våtmoppar är lite tunnare, inte så fluffig lugg.

Polish skulle kunna fungera som en temporär lösning.

Polish skulle kunna fungera som en temporär lösning.

Har gjort det en gång och det var apjobbigt, man skulle krypa på knä och gnugga det värsta man kunde:(.

Men den där flaskan är ett av mina dåliga samveten, jag inser att jag borde göra det igen. Och oftare.

Jag hade nog varit så lat att jag ringt in något att göra det åt mig med lämpliga maskiner. :eek:

(Jag fasar inför nästa flytt, parkettgolvet ser ut som fan...)

Samma här, jag kommer att åka på en omslipning om jag flyttar (hyreslägenhet).

Men det är väl bara att överleva katterna och sen få ordning på golvet.

Utvecklande svar..vad det nu jag skulle utveckla..

Microfibersystemet: Duken/moppen är vävd av microfiber. Varje fiber är extremt tunn så det endast kan ses i microskop som kan förstora MINST tusen ggr. När man använder ett sådant material torrt, så sugs dammkorn in i den luddiga väven. Den blir statisk.

När den fuktas, så verkar kapillärkraften. I microfiber finns miljontals fina rörgångar som suger upp smuts när du torkar. Du torkar tills den är mättat. Dvs du sköljer aldrig ur den utan byter till ny.

microfiber torkar ut huden, så använd skyddshandskar.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
865
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 888
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar