aiquen

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite på att köpa en micromopp. Dock är jag inte helt säker på att jag verkligen har fått kläm på när/var/hur de ska användas, d.v.s. jag är lite osäker på om jag verkligen skulle få ut någonting av att skaffa en sådan.

Så ett par korta frågor: till vad och hur ska man använda en micromopp egentligen? Kan man i princip byta ut både dammsugare och övriga skurmoppar-/trasor mot en micromopp?

Det här känns nästan som en sådan där sak som alla borde veta egentligen, men jag får väl erkänna att jag verkligen har noll koll...

Sv: Micromopp

Om du med micromopp menar det jag menar med micromopp, d.v.s.

95701049_l.jpg

(Obs, bara för illustration, kan ej svara för kvaliteten på Rustas produkter.)

...så används de torra eller fuktiga, med eller utan kem beroende på yta och smuts. Helt överlägsen de gamla garnmopparna med plastfäste som det på senare gjorts otaliga varianter på, dessa drar nämligen bara runt skiten.

I hemmiljö passar ett milt allrengöringsmedel nära neutralt pH alldeles utmärkt till det mesta. Beroende på hur fuktig man vill ha moppen kan man antingen använda sprayflaska eller doppa i vatten (med ev. kem) och klämma ur. På parkettgolv används alltid torr mopp, fuktig bara när det behövs, kem bara i undantagsfall.

Dammsugaren kan vara bra att ha kvar, den är bra på mattor.

Komplettera med ett sopset och några microfiberdukar så har du vad du behöver.

Sopset.jpg
Mikroduk.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Microfibertrasor ska man väl inte använda kemiska rengöringsmedel på?
Kan tipsa om att dessa trasor är outstanding på glaskeramikhällar, numera använder jag bara sådan trasor som disktrasor.

Går alldeles utmärkt med kem! I köket är t.ex. diskmedelslösning (helst Yes) alldeles outstanding på den typen av fläckar och spill man oftast hittar där.

Städar man arbetsrummet eller bokhyllorna är microfibertrasorna bäst torra: Materialet gör att trasan är statisk och drar åt sig damm som en magnet drar åt sig metallspån.

Dock ska man tvätta rätt: Inget sköljmedel! Gäller även mopparna.

Rustas micromopp är faktiskt helt okej! I torrt tillstånd går den utan protester fram över alla underlag. Fuktig är det lätt att den "slår över" men det kanske hänger mer på golvet än på moppen då jag upplevt det även med betydligt dyrare moppar...

*kl*
TS,
Jag använder min micromopp för att "sopa" av köket nästan dagligen och gör en liten "hög" som sedan dammsugs med resten av lägenheten något mer sällan. Med ännu längre mellanrum fuktmoppas golven av med micromoppen.

Microfibertrasor är toppen till allt annat. Torra är de som Kimz0r säger guld att damma med och fuktiga tar de bort i princip vilka fläckar somhelst. :)

Jag köpte en golvmopp av "klassisk modell" fast i helt microfibertyg på rusta tror jag senast. (Leopardfläckig *mjau*)
Den är helt suverän. Fan vad rent det blir på golvet och så lätt att jobba med.

Rustas micromopp är faktiskt helt okej! I torrt tillstånd går den utan protester fram över alla underlag. Fuktig är det lätt att den "slår över" men det kanske hänger mer på golvet än på moppen då jag upplevt det även med betydligt dyrare moppar...
Vissa moppar är bäst torra - riktiga torrmoppar går inte att dra över något underlag alls om de är fuktiga - andra fungerar "vilket som".

:rofl:

På bilden liknar de torrisarna ;) vi har på jobbet, minus färgen.

Det är ju så mycket roligare att städa med en rosa mopp. :D
Jag köpte den av enbart den anledningen. :D
Fast jag har tappat bort den ena moppen så det är lite drygt... De hade inga nya när jag var på rusta sist och det bär emot att köpa en vanlig tråkig blå...

Går alldeles utmärkt med kem!

Satans buke, bestäm dig:mad:;)

För några år sen slutade jag använda såpa med min smartmopp efter att folk här garvat åt mig.

Och nu säger du att det går bra?

Har dessutom en otäck känsla av att du jobbar med städning och alltså därför har rätt?

Hm.:angel:

Visst, kem går väl bra att använda, men varför ? Det behövs ju inte för det handlar om mikrofibersystem.

För att lösa fläckar? Jag vet inte, det är därför jag frågar.

Det behövs inte för det handlar om mikrofibersystem - kan du utveckla? Jag kan förstå att mikrofiber tar damm men inte att det tar smuts. Vilket däremot rengöringsmedel gör.

KimZor - hur får du rent på parkett om du bara kör torrt?

KimZor - hur får du rent på parkett om du bara kör torrt?
Ett parkettgolv som ligger i ett hus/en lägenhet där man inte springer med skor eller har husdjur med skitiga tassar blir mest dammigt, vilket micromoppen klarar torrt utan problem. Fuktmoppa ibland, så sällan som det bara är möjligt.

Är golvet smutsigt, fukta moppen lätt (tänk blomspruta), vattnet ska dunsta från golvet i princip omedelbart.

Svårare fläckar och spill tas med milt kem (neutralt pH), ej diskmedel, torka upp omedelbart.

Parkett som "överstädas" blir lättare och fortare smutsigt eftersom ytskitet slits. Kan bättras på med polish.

På jobbet "fuskar" vi ibland. Parkettgolvet på ett objekt smutsas så hårt att vi MÅSTE använda blöta, urvridna moppar för att ö.h.t. ha en chans att få golven rena. :crazy:

Fläckar löser man genom att låta kem eller vatten verka direkt PÅ. A och O handlar om att vänta. Ska utveckla svaret senare...

Senast ändrad:

Sällan är saker så HÅRT smutsats så kem behövs. Då bör man istället låta kemet verka direkt på den hårt smutsade fläcken. Det är ju stor skillnad på hemmastädning som denna tråd handlar om och att arbeta proffessionellt ute på företag eller annat ställe.

Senast ändrad:

95701049_l.jpg

Jag provade dom här grejorna hemma hos en kompis,och jag kan bara säga "vilket skit"!
Drog man med skaftet tex under soffan,så vände det på sig(ställde sig)..så skiten blev kvar under..Inte alls följsamt att jobba med!

Dom här plattorna är mycket bättre,(som är längst ner av alla bilder),då dom är lite uppåtvinklade i framkant,så skiten följer med!
Moppdukarna är även mycket bättre! Alla alternativen kan användas både vått och torrt! Kostar lite mer,men är värt det,då dom håller,kan tvättas i 90,utan att bli förstörda!
5080.jpeg

5054.jpeg

5053.jpeg

5810.jpg

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
865
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 888
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar