Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som någon redan påpekat: leta reda på profiler med presentationer med "soulmatepotential" och kontakta dem med ett seriöst mail där de ser att du läst och förstått vad de skrivit. Du kastar antagligen bara bort tiden om du kontaktar folk som har specifika önskemål du inte matchar alls. Klart att det går att kompromissa en del och att man inte kan förvänta sig "den perfekta matchningen", men ju fler "rätt" desto bättre förutsättningar för något hållbart tror jag.

Ja den där önskelistan man har finns ju där av en anledning.
Den jag hade byggde på tidigare erfarenheter. Som att avstånd inte funkade för mig. Anledning var att jag är inte flyttbar pga barn. Jag har heller inte ekonomi (eller lust) för att sitta och köra för långt. Och jag ville kunna spontanträffas i vardagen. Sen kvittade det om den andra parten gärna körde långt till mig, för jag ville ju inte bara träffas här.

Mina intressen speglar nog mig som person så någon form av likasinnad vill jag nog ha. Jag har provat motsatsen, men bristen för förståelse blev för slitsam.

Mr Ny frågade mig i helgen "Duuu....det här är väl inga dejter längre va?"
Svarade "Njaa....näää....vad tycker du?"
Han: "Nä, nu träffas vi väl!"

Inte viktigt så men det känns ändå skönt att han på något sätt inte ser det som ett ytligt dejtande.
Jag har föresten varit givmild och gett honom mina baciller :o

Ja den där önskelistan man har finns ju där av en anledning.
Den jag hade byggde på tidigare erfarenheter. Som att avstånd inte funkade för mig. Anledning var att jag är inte flyttbar pga barn. Jag har heller inte ekonomi (eller lust) för att sitta och köra för långt. Och jag ville kunna spontanträffas i vardagen. Sen kvittade det om den andra parten gärna körde långt till mig, för jag ville ju inte bara träffas här.

Mina intressen speglar nog mig som person så någon form av likasinnad vill jag nog ha. Jag har provat motsatsen, men bristen för förståelse blev för slitsam.

Inte viktigt så men det känns ändå skönt att han på något sätt inte ser det som ett ytligt dejtande.
Jag har föresten varit givmild och gett honom mina baciller :o

Ni som träffat någon från internet, vad brukar ni göra första gången ni ses? Jag har gett mig in på internetdejting (O_o :nailbiting:). Tidigare har jag visserligen träffat män från internet/telefonkontakt men då har det varit för att ha sex. En gång träffade jag en snubbe från internet (låter som att internet är en stad) på en bar och han satt tyst, svarade ja eller nej på allt jag sa i två timmar. När vi äntligen sa hejdå sa han entusiastiskt "det här var trevligt, niyama!" :up:

Vad sött! Jag gillar verkligen att läsa dina uppdateringar och håller tummarna för att det fortsätter att kännas bra trots att ni har en massa saker att ta hänsyn till i omgivningen. :)

Dessutom: Det här är jätteroligt! Utanför tråden har jag aldrig hört någon göra en uppdelning mellan dejter och "träffas", men nu har det ju poppat upp flera gånger och används uppenbarligen även av personer utanför Buke. (Om inte Mr Ny är här undercover.) Snart är det säkert inarbetat även i mig. :D

Ni som träffat någon från internet, vad brukar ni göra första gången ni ses? Jag har gett mig in på internetdejting (O_o :nailbiting:). Tidigare har jag visserligen träffat män från internet/telefonkontakt men då har det varit för att ha sex. En gång träffade jag en snubbe från internet (låter som att internet är en stad) på en bar och han satt tyst, svarade ja eller nej på allt jag sa i två timmar. När vi äntligen sa hejdå sa han entusiastiskt "det här var trevligt, niyama!" :up:

Jag har bara testat tre varianter: Dricka öl på pub, gå på promenad (som iofs avslutades med öl på pub) och gå på restaurang.

Restaurangen var något av en chansning eftersom det riskerar att kännas ganska uppstyrt och man inte lika smidigt kan avsluta tidigare än planerat, men då var vi på ett nyöppnat lågbudgetställe med snabbmatsvibbar i närheten av där både jag och dejten bor så det kändes som en överkomlig risk.

Promenaden var bra på så vis att man slipper sitta och titta på varandra hela tiden och välja lagom nivå av ögonkontakt, och med löpande förändring i omgivningen blir det lättare att hitta på samtalsämnen. (Socialt inkompetent, jag?) Dessutom promenerar jag väldigt mycket så det är väl bra att testa potentiella partners på den punkten.

Pubbesök med lagom mycket alkohol och ganska lite bakgrundsljud har fungerat bäst.

Jag kör envist på fika, dagtid. Dels gillar jag att fika :p , jag dricker inte alkohol själv och tycker en person ska kunna konversera utan alkohol i kroppen hur lite den nu än må vara sen är det smidigt att avsluta om man tycker att det blir trist.

Dessutom: Det här är jätteroligt! Utanför tråden har jag aldrig hört någon göra en uppdelning mellan dejter och "träffas", men nu har det ju poppat upp flera gånger och används uppenbarligen även av personer utanför Buke.

Jag blir snarast lite förvirrad - och nyfiken! - av de här väldigt exakta graderingarna av relationerna, som görs i tråden. Som att skilja mellan att dejta och att träffas. Jag tänker mer att "träffas" måste man ju för att kunna ha en dejt, eller för att kunna ta en fika, vad man nu vill kalla det.

Nu brukar jag för all del tycka att relationsspråket i sin helhet är underutvecklat, men just de här exakta mätningarna av relationernas grad, har jag nog aldrig saknat. Vilken skala mäter man mot, liksom?

Vad sött! Jag gillar verkligen att läsa dina uppdateringar och håller tummarna för att det fortsätter att kännas bra trots att ni har en massa saker att ta hänsyn till i omgivningen. :)

Dessutom: Det här är jätteroligt! Utanför tråden har jag aldrig hört någon göra en uppdelning mellan dejter och "träffas", men nu har det ju poppat upp flera gånger och används uppenbarligen även av personer utanför Buke. (Om inte Mr Ny är här undercover.) Snart är det säkert inarbetat även i mig. :D

Jag kanske inte hänger med..men vad innebär skillnaden mellan dejter och träffas?
Är träffas första stadiet innan en relation eller innebär det att man har en relation..
Stjärnhimmel känner att hon inte hänger med ...:o

Jag tror att kanske både Mr Ny och jag kände att Dejter är det man går på ett par gånger för att ta reda på om man vill ses på regelbunden basis eller inte.

Det är ju liksom inte så att man dejtar i en evighet utan typ i början och då kan man dejta flera.
Nu är det väl mer att jag är den kvinna han träffar, vi träffar inte andra och vi planerar inte "dejter" längre utan försöker att ses ofta även i vardagen.

Jag tror att kanske både Mr Ny och jag kände att Dejter är det man går på ett par gånger för att ta reda på om man vill ses på regelbunden basis eller inte.

Det är ju liksom inte så att man dejtar i en evighet utan typ i början och då kan man dejta flera.
Nu är det väl mer att jag är den kvinna han träffar, vi träffar inte andra och vi planerar inte "dejter" längre utan försöker att ses ofta även i vardagen.

Bland mina bekanta i åldrarna 20-25 tycker jag mig snarare märka att "träffas"-stadiet kallas "dejta". Minst sagt opraktiskt med tanke på hur otydlig skillnaden blir mellan enstaka dejter och att dejta exklusivt. :D (Dagens ungdom, etc.)

Minst sagt opraktiskt med tanke på hur otydlig skillnaden blir mellan enstaka dejter och att dejta exklusivt.

Jag känner inget behov av sådan detaljerad inblick i mina unga bekantas liv. :)

Ungdomarna omkring mig använder inte ordet dejta, helst. De verkar tycka att det de gör är något annat. Som att "dejta" är ett specifikt sätt att träffas på, som de på något vis tar avstånd från. Ordet dejt ingår för dem i en viss norm för förhållanden, som de är kritiska till, som jag tolkar det.

(Själv kan jag säga dejt om vad som helst, tex en tandläkartid kan vara en dejt med tandläkaren.)

Jag känner inget behov av sådan detaljerad inblick i mina unga bekantas liv. :)

Ungdomarna omkring mig använder inte ordet dejta, helst. De verkar tycka att det de gör är något annat. Som att "dejta" är ett specifikt sätt att träffas på, som de på något vis tar avstånd från. Ordet dejt ingår för dem i en viss norm för förhållanden, som de är kritiska till, som jag tolkar det.

(Själv kan jag säga dejt om vad som helst, tex en tandläkartid kan vara en dejt med tandläkaren.)
Jag som just tänkte att du och jag är för gamla för att förstå "dejta" :D Det användes inte "förr".

Jag blivit förvirrad när jag läst i de här trådarna, för numera verkar det mesta som en av varje sort (ja, det är heternormativt) gör tillsammans kunna klassas som dejting. Om en manlig kompis eller kollega frågar om vi ska ta en öl eller fika, eller om det är jag som frågar, då skulle det alltså kunna vara en dejtinvit? Isåfall har jag missat rätt många tåg under åren ;)

Jag blivit förvirrad när jag läst i de här trådarna, för numera verkar det mesta som en av varje sort (ja, det är heternormativt) gör tillsammans kunna klassas som dejting.
Jag håller inte med faktiskt. För mig är en dejt annorlunda än när jag träffar kollegor som råkar vara manliga efter jobbet. Att vi går ut och tar ett glas och snackar skit är verkligen inte per automatik en dejt bara för att han är en han och jag är en hon. För mig är en dejt en träff där man liksom båda två vet att minsann, här finns det ett intresse av lite mer grrrr-karaktär och det är just därför vi ses.

För mig har mina dejter varit jätteannorlunda mot när jag bara varit vän med någon från början och vi liksom umgåtts och attraktion uppstått och sedan ramlat in i någon form av sexuell relation, då har vi ju inte dejtat. Bara umgåtts. Däremot när jag dejtat någon så har vi träffats i nån form av neutral setting, flirtat och så har vi bytt nummer och bestämt oss för att ses. Att jag dessutom endast dejtat killar som har engelska som sitt förstaspråk har säkert bidragit, men för mig har det inte alls känts märkligt att kalla det för dejt.

Meeeen så har jag fått höra att jag "sex and the city-dejtar" så jag förstår att jag inte alls är tillräckligt kritisk och analytisk när det gäller detta :p

Senast ändrad av en moderator:
Om en manlig kompis eller kollega frågar om vi ska ta en öl eller fika, eller om det är jag som frågar, då skulle det alltså kunna vara en dejtinvit? Isåfall har jag missat rätt många tåg under åren ;)

Nästa gång det händer så kan du ju testa att avsluta konversationen med "It's a date". Spännande att se vad motparten har för definition av ordet! Eller vad han föreställer sig att din är. :p

@Niyama Se det positiva: ja/nej-mannen verkar inte ha några tendenser till mansplaining! :) Det låter lite rart även om jag förstår en viss frustration, men han var kanske bara väldigt blyg och lättad när han hade "klarat av" två timmars dejt?

:D Ja det är ju möjligt att han var, men han framstod mer som urtrist än blyg. Hade han innan, under eller efteråt sagt något om att han varit nervös eller blyg så hade det inte blivit så underligt.

Jag har bara testat tre varianter: Dricka öl på pub, gå på promenad (som iofs avslutades med öl på pub) och gå på restaurang.

Restaurangen var något av en chansning eftersom det riskerar att kännas ganska uppstyrt och man inte lika smidigt kan avsluta tidigare än planerat, men då var vi på ett nyöppnat lågbudgetställe med snabbmatsvibbar i närheten av där både jag och dejten bor så det kändes som en överkomlig risk.

Promenaden var bra på så vis att man slipper sitta och titta på varandra hela tiden och välja lagom nivå av ögonkontakt, och med löpande förändring i omgivningen blir det lättare att hitta på samtalsämnen. (Socialt inkompetent, jag?) Dessutom promenerar jag väldigt mycket så det är väl bra att testa potentiella partners på den punkten.

Pubbesök med lagom mycket alkohol och ganska lite bakgrundsljud har fungerat bäst.

Promenad låter vettigt. När jag bodde i Åre och träffade nån på krogen och vi bestämde att ses igen så åkte vi oftast skidor. Nu är iofs promenad än aning tristare än utförsåkning, men det sättet att träffas gillade jag verkligen.

Pubbesök känns sådär, jag dricker inte alkohol och bara det verkar göra det lite obekvämt för det andra personen.

Jag kör envist på fika, dagtid. Dels gillar jag att fika :p , jag dricker inte alkohol själv och tycker en person ska kunna konversera utan alkohol i kroppen hur lite den nu än må vara sen är det smidigt att avsluta om man tycker att det blir trist.

Det låter ju passande för mig eftersom jag inte heller dricker alkohol. Men jag är rädd att det skulle bli väldigt stelt. Dessutom gillar jag inte fika, jag dricker en kopp te på sin höjd. Och äta med människor jag inte känner gillar jag inte heller. Jag är hopplös.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 470
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 311
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka