Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att vi går ut och tar ett glas och snackar skit är verkligen inte per automatik en dejt bara för att han är en han och jag är en hon. För mig är en dejt en träff där man liksom båda två vet att minsann, här finns det ett intresse av lite mer grrrr-karaktär och det är just därför vi ses.

Det är exakt det som gjort mig förvirrad. Skillnaden som du beskriver är så jag själv alltid tänkt - men jag har uppfattat det jag läst i trådar här mer som ta en fika-nivå än sexuell spänningsnivå.

Det är inte främst dejtingtrådarna som förvirrat mig, inser jag när jag tänker efter. Utan mer trådar där folk är lite uppspelta för att "killen på jobbet" föreslagit en fika eller en öl. Det har då beskrivits som att det ska bli en dejt - och för mig har sånt varit just ta en öl och inget annat.

Nästa gång det händer så kan du ju testa att avsluta konversationen med "It's a date". Spännande att se vad motparten har för definition av ordet! Eller vad han föreställer sig att din är. :p

Min omgivning skulle nog bli ganska överraskad om jag gjorde det ;)

Fast sannolikt har jag i omgivningen mest såna som också är födda pre-dejtingtiden. Vi är inte vana vid begreppet.

Det är exakt det som gjort mig förvirrad. Skillnaden som du beskriver är så jag själv alltid tänkt - men jag har uppfattat det jag läst i trådar här mer som ta en fika-nivå än sexuell spänningsnivå.

Det är inte främst dejtingtrådarna som förvirrat mig, inser jag när jag tänker efter. Utan mer trådar där folk är lite uppspelta för att "killen på jobbet" föreslagit en fika eller en öl. Det har då beskrivits som att det ska bli en dejt - och för mig har sånt varit just ta en öl och inget annat.
AHA, då fattar jag. Ja, jag har då tagit en hel del glas öl (läs: cider) med många kollegor (män som kvinnor) utan att jag sett det som det minsta dejtigt. Så då är vi absolut överens.

Ni som träffat någon från internet, vad brukar ni göra första gången ni ses? Jag har gett mig in på internetdejting (O_o :nailbiting:). Tidigare har jag visserligen träffat män från internet/telefonkontakt men då har det varit för att ha sex. En gång träffade jag en snubbe från internet (låter som att internet är en stad) på en bar och han satt tyst, svarade ja eller nej på allt jag sa i två timmar. När vi äntligen sa hejdå sa han entusiastiskt "det här var trevligt, niyama!" :up:

Jag tycker fika har varit det bästa dejtsättet. Man sitter mitt emot varande, kan se varandra ordentligt och samtidigt ha något att plocka och pyssla med typ. Har fikan varit jättebra så har jag föreslagit en promenad efteråt för att kunna stjäla lite mer tid. Eller så har man köpt mer fika och påfyllning.

Bio tycker jag är värdelöst. Sitta tysta i ett mörker...vad lär man sig utav varandra då?
Bara promenad har jag inte heller gillat. Svårt att få ögonkontakt medans man går. Har ätit lunch vi nått tillfälle. det funkade bra. Lite samma som fika. Restaurang på kvällen tackar jag nej till på förstadejt. Känns lite för storslaget på nått sätt. Stimmiga miljöer går också bort.

:D Säger du så även till tandläkaren eller bara när du pratar om besöket med andra?

Nej. :) Snarare att jag går iväg från jobbet och säger till rumskamraten att jag har en dejt med tandläkaren.

Jag som just tänkte att du och jag är för gamla för att förstå "dejta" :D Det användes inte "förr".

Jag har rätt många jämnåriga bekanta som ibland använder ordet dejt som jag använder det, ibland. Tex om du och jag ska ses på stan kl 15, kan jag säga till någon att jag har en dejt kl 15. Jag har aldrig varit med om att det har tolkats som något annat än att jag har en tid att passa.

När det gäller frågan om att ta en öl, och om det är kopplat till någon ytterligare invit eller inte, så har jag inget behov av olika benämningar på att å ena sidan ta en öl med någon, å andra sidan ta en öl med någon som jag kanske blir/är lite betuttad i. I båda fallen kallar jag det för att gå ut och ta en öl. (Det du beskriver, skulle jag nog kalla för att ta en öl, eller lite skämtsamt kalla för after work.)

Summasummarum är jag väl för gammal. Som du insinuerar. :) Jag säger inte dejt i den mening som det används i tråden, normalt sett.

Utan mer trådar där folk är lite uppspelta för att "killen på jobbet" föreslagit en fika eller en öl. Det har då beskrivits som att det ska bli en dejt - och för mig har sånt varit just ta en öl och inget annat.

Ja, om jag var uppspelt över att snyggingen på jobbet föreslog en öl efter jobbet, skulle jag kalla det för att gå ut och ta en öl. Jag skulle inte kalla det dejt.

Mitt intryck är att de som pratar om att dejter, på något vis också gör tydligare skillnad mellan vänskapsrelationer och sexuella kärleksrelationer än vad jag gör.

Nej. :) Snarare att jag går iväg från jobbet och säger till rumskamraten att jag har en dejt med tandläkaren.

Jag har rätt många jämnåriga bekanta som ibland använder ordet dejt som jag använder det, ibland. Tex om du och jag ska ses på stan kl 15, kan jag säga till någon att jag har en dejt kl 15. Jag har aldrig varit med om att det har tolkats som något annat än att jag har en tid att passa.

När det gäller frågan om att ta en öl, och om det är kopplat till någon ytterligare invit eller inte, så har jag inget behov av olika benämningar på att å ena sidan ta en öl med någon, å andra sidan ta en öl med någon som jag kanske blir/är lite betuttad i. I båda fallen kallar jag det för att gå ut och ta en öl. (Det du beskriver, skulle jag nog kalla för att ta en öl, eller lite skämtsamt kalla för after work.)

Summasummarum är jag väl för gammal. Som du insinuerar. :) Jag säger inte dejt i den mening som det används i tråden, normalt sett.
Jag använder dejt på det sättet du beskriver också. Jag kan ha en lunchdejt med min mamma tex. Men jag kan även använda ordet dejta om att träffa någon under "romantiska omständigheter". På det sättet jag kan jag ju även ta en fika med någon under romantiska omständigheter likväl som bara vänner omständigheter, det hänger väll på den gemensamma stämningen antar jag.

@Petruska Men är det inte en generationsfråga då? Att du inte använder ett ord som rätt frekvent används av unga idag behöver ju inte betyda att de per automatik har en annan syn på sex och vänskap än vad du har?

Jag ser det mest som en språklig förändring.

Med tanke på hur otroligt olika ordet dejt och dejta kan uppfattas så var det nog bra att Mr Ny frågade mig så vi fick checkat av att vi uppfattade situationen lika ;)

Kort sagt. I nuläget finns det en man, som jag träffar på regelbunden basis. Bara en man.....
Vad det kommer att bli utav det får tiden visa.
Skulle någon annan be mig om en dejt i nuläget så skulle svaret bli nej, pga att jag träffar någon, även om vi inte ser oss som ett par ännu.

@Petruska Men är det inte en generationsfråga då? Att du inte använder ett ord som rätt frekvent används av unga idag behöver ju inte betyda att de per automatik har en annan syn på sex och vänskap än vad du har?

Jag ser det mest som en språklig förändring.

Ja, det är en språklig förändring över tid. I första hand, tror jag.

Men det är - i mitt fall - också ett ord som verkar beskriva saker på ett sätt som jag inte riktigt vill beskriva dem. (Där ser jag ett likartat mönster hos min son och hans kompisar, och de är ju 20+. För dem verkar det vara lite amerikansk filmromantik att prata om dejter, och det vill de inte vara del i.)

Meeeen så har jag fått höra att jag "sex and the city-dejtar" så jag förstår att jag inte alls är tillräckligt kritisk och analytisk när det gäller detta :p
011.gif
Jag vet minsann att du efter en dejt går hem och röker cigg i ditt fönster och håller korkade monologer i stil med "Balls are to men what purses are to women." (autentiskt citat!).

Men ja, jag kan inte låta bli att koppla dejtande till en sex and city-attityd till kön, sex och relationer. Alltså där det är ett väldigt utstuderat "spel" med regler, roller och ett mål typ.

Men det är - i mitt fall - också ett ord som verkar beskriva saker på ett sätt som jag inte riktigt vill beskriva dem. (Där ser jag ett likartat mönster hos min son och hans kompisar, och de är ju 20+. För dem verkar det vara lite amerikansk filmromantik att prata om dejter, och det vill de inte vara del i.)
Ja, jag gissade att du skulle skriva det. Det var ju samma resonemang som gjorde att jag fick höra att jag "sex and the city-dejtade" bara för att jag har gjort annat än att dricka öl på mina dejter.

Som sagt, jag har förmodligen lagt alldeles för lite tankekraft på att analysera detta, ärligt talat pallar jag inte. Och ja, det gör mig säkert till en lite sämre feminist etc men det får väl vara så då.

@Trani Jo, jag har förstått det, du har redan dragit det en vända. Jag kan dock inte alls se att jag skulle ha en sån attityd till kön, sex eller relationer och det är just därför det känns som att ni båda två drar väldigt långtgående slutsatser om en persons värderingar enkom baserat på väldigt lite.

@niphredil Jag drar inga slutsatser. Jag funderar över varför jag själv är lite främmande för ordet. Att jag associerar ordet till vissa saker, betyder inte med automatik att jag också associerar samtliga användningar och användare av ordet till samma saker. (Åtminstone inte utan att ta någon hänsyn till vad personerna för övrigt ger uttryck för.)

Jag är inte alls ute efter polemik här. Från början var det ju skillnaden mellan att dejta och att träffas, som startade diskussionen.

(Jag har bara sett ett avsnitt av sex and the city, så jag vet inte så mycket om hur de dejtar.)

@niphredil det handlar inte så mycket om vilken slags aktivitet vi ägnar oss åt på dejter (det var bara ingången till diskussionen) som hur vi formulerar och förstår det vi gör.

Jag ser "sex and the city-dejtande" som starkt kontrasterad mot spontana möten i röran. Kanske främst för att jag känner skillnaden i magen väldigt starkt (dejt: kräksillamående nervös, möte i röran: mysigt litet fladder av förhoppning). Det känns som att med Dejt-ingången så blir hela grejen kring sexuella relationer så uppskruvat. Jag föredrar att skruva ner det. Men jag får uppfattningen att många vill att det ska vara uppstyrt, uppskruvat och nervöst. Att det hör till. Och de väljer väl att träffa människor så just därför, får jag anta.

Sedan finns det ju situationer där det är svårt att undvika. Som med nätdejting t ex. Vill man in på den urvalsgruppen så finns det inte så många valmöjligheter.

Givetvis är det inte några slutsatser om dina värderingar. Det är resonemang kring perspektiv och ordens innebörd.

@Trani I och med att det var just mitt dejtande du kallade sex and the city-dejtande blir det ju svårt att inte se det som att du talar om just mina värderingar och perspektiv, bland annat då.

Jag ser "sex and the city-dejtande" som starkt kontrasterad mot spontana möten i röran.
Jag minns din beskrivning av "uppstyrda" dejter som nåt som jag inte känner igen alls. Som att du beskrev det som om det var världens största effort att bestämma att man ska göra x än att bestämma att man ska dricka öl på puben. Lite som att det var väldigt viktigt för dig att det skulle framstå som otroligt krångligt och stort och svårt fastän det för mig, som faktiskt gjort annat än dricka öl på en dejt, inte alls har varit så.

Det känns som att med Dejt-ingången så blir hela grejen kring sexuella relationer så uppskruvat. Jag föredrar att skruva ner det. Men jag får uppfattningen att många vill att det ska vara uppstyrt, uppskruvat och nervöst. Att det hör till. Och de väljer väl att träffa människor så just därför, får jag anta.
Och då, kan ju jag fungera som exempel: Jag använder ordet dejt. Jag har också haft social fobi. Varför jag skulle välja att göra något uppstyrt och pirrigt och jävligt går inte ihop nånstans med tanke på att uppstyrda och/eller stela situationer fick mig att vilja gå hem och dö i badkaret.

Jag vet inte. Jag känner inte igen mig i din beskrivning av hur människor är som "sex and the city-dejtar". Å andra sidan har jag aldrig förstått att jag gjort det bara för att jag använder ordet dejt och har gjort annat än att dricka öl när jag träffar folk. Jag antar att den, i mitt tycke, lite nedlåtande tonen du har när du talar om detta har hit home nånstans hos mig, jag känner mig väldigt dömd utifrån något som inte stämmer överens med hur jag är som person. Aldrig någonsin i verkligheten har någon ens antytt att jag vill trippa runt som Carrie och dejta män i kostym och sucka över hur svåra män är att förstå. Det är liksom inte jag bara.

Aldrig någonsin i verkligheten har någon ens antytt att jag vill trippa runt som Carrie och dejta män i kostym och sucka över hur svåra män är att förstå. Det är liksom inte jag bara.
Jag har inte den uppfattningen om dig. Vilket jag försökte förmedla med mitt skämt i #751

Om du tycker att jag låter nedlåtande så är det för att jag pratar om något som jag personligen inte gillar att ägna mig åt.

Om du tycker att jag låter nedlåtande så är det för att jag pratar om något som jag personligen inte gillar att ägna mig åt.
Och du valde alltså då att benämna det jag gjorde nedlåtande (direkt när du talade till mig) bara för att du själv inte gillar det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 596
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 473
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 311
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka