Medryttartråden 3

Åh jag berättade ju inte att jag red dressyrträning i onsdags! Det var SÅ kul och pålle blev superfin! :love: Fick hjälp med enkla övningar som jag kan göra själv, det handlar egentligen bara om vanlig grundridning men det gör verkligen hela skillnaden. Vi jobbade med tempoväxlingar, raka spår innanför fyrkanten samt volter i galopp. I galoppen fick jag rida omväxlande ökad galopp 20 m-volt, mellangalopp 15 m-volt och arbetsgalopp 10 m-volt. Mycket effektivt! Pålle var trööött efteråt :D Sen var han på IR-behandling på kvällen, fick promenera i två dagar och idag red jag ut. Imorgon tävlar han dressyr.

Fick idag veta att ägaren väntar barn igen så jag kommer få rida mer framöver :) Ska bli kul! Lite mer träningar för mig och dessutom kanske åka iväg på lite pay and jump/klubbtävling :)

Slänger in en bild från i våras!
1491696_10152130981356297_2302884773491076020_n.jpg

Just nu känner jag mig bara så fånigt lycklig över att jag har hittat den här hästen. Världens bästa häst, världens underbaraste ägare och supertrevligt stall :bump:

Sötaste linslusen:
IMG_0438_zps1b4dfb07.jpg

Hej! Får jag vara med här fast jag äger min egen häst? Är även så att jag är medryttare på 2 hästar också i samma stall :o
Den ena lite tempor

Hej! Får jag vara med här fast jag äger min egen häst? Är även så att jag är medryttare på 2 hästar i samma stall :o
Den ena lite mer temporärt och den andra mer långsiktigt.

Den som är mer temporärt är ett fullblod på 15 år. Tävlas och tränas i Lb / La i dressyr av sin ägare. Hon kan mkt men man får inget gratis! Men jag känner att vi hittar varandra mer och mer :D. Jättekul att jobba med henne!

Sen den andra är en fuxdam på 24 år. En tuff dam som vet vad hon vill. Hon är en Hannoveranare och är högt utbildad inom dressy. Har tävlat mkt innan. Jag har lärt mig massor av henne och gör fortfarande!

Alla tre hästarna, inkl min egen, är totalt olika och det gillar jag ;)d

Senaste bilden på S, från träningen i onsdags. :)

10647010_10152478746301297_7610284091601886125_n.jpg

Han tävlade som sagt i söndags med sin ägare och fick ihop drygt 61 % i LB:2. Nu i veckan rider jag torsdag och lördag, ska försöka öva lite på det vi fick lära oss på träningen förra veckan :)

Jag har ridit fuxdamen 2 dagar nu. Fast hon är 24 år kämpar vi på dressyr på lite svårare nivå. Vi tränar just nu galopp piruetter och lyckas med halva iaf :D även enkla galoppombyten till förbannelse. Är så kul att rida en sån välutbildad häst! Ska rida henne 2 gånger till denna veckan.

Fullblodet har jag 3 dagar denna veckan. Har ridit igår och idag. Hon är också välutbildad men långt ifrån lätt att rida. Men jag hittar knapparna mer å mer och det börjar lossna för oss lite i taget.

Min egen har tappat en sko så han vilar.

@Magica Kul att få rida en så välutbildad häst! Jag skulle rida en kompis häst som också är väldigt välutbildad, men vi har liksom inte riktigt fått ihop det tyvärr. Men nu ska jag ju rida mer på "min" pålle så hade kanske inte hunnit ändå :p

-------------------------------

Idag blev det lite cavalettibommar och lite små skutt, kul! Många ekipage i ridhuset så det blev lite av och på. (Eller alltså många, vi var 4 st i ett 20x60 ridhus :angel: Har vant mig av vid ridskolans standard på 9 ekipage i 20x40 ridhus...) Fick fin galopp i honom så det var bra. Svårt att få upp honom på yttertygeln i vänster varv, det är höger bak som spökar och jag tror inte han är tillräckligt stark där än efter konvalescensen. Men det kommer, ibland kommer han rätt ett par steg så det går åt rätt håll.

Har hunnit vara och rida två gånger den här veckan. Red Joppe båda gångerna, samma runda men olika resultat. Vi har fortsatt att jobba med att han ska kunna gå sakta hemåt. Det går sådär. Det är en bra bit kvar tills vi kan skritta hemåt på lång tygel, men jag tycker ändå att det verkar som om han lugnar sig lite snabbare varenda gång. I tisdags gick det riktigt bra, Joppe var mer på "lagom pigg"-stadiet och började faktiskt söka sig neråt och gick riktigt fint på väg hem. Hur kul som helst!

Igår var han lite mer upp i varv istället, vet inte om det är det kalla vädret som spökar eller om det var nån älg i skogen. Han var lite hoppig mellan varven och tyckte att en grävmaskin var hemsk - men först 200 m efter att vi gått förbi den.. Så kan man också göra. Kändes lite som att Joppe testade mig lite igår också, lyfter huvudet när man tränsar, går iväg när man ska ta fast honom i hagen, vill stanna eller svänga om när man rider. Men han brukar ge med sig ganska fort bara man är lika envis själv. Vi måste ju lära känna varandra lite mera ännu. Så småningom.. :)

Haha alltså idag var jag inte riktigt med i huvudet... :p Hade ridit ut en runda, kom tillbaka och hoppade av vid stallet. Som vanligt skulle jag dra upp stigbyglarna och lossa sadelgjorden ett hål. Bara det att jag drar upp ena stigbygeln, sen tar jag loss sadelgjorden helt så den hänger löst :confused: Försöker spänna fast den igen, men det går inte för hästen har spänt ut magen igen :meh: Så jag får snällt ta av sadeln och gå in i stallet med hästen i ena handen och sadeln i andra. Man kan göra så, men det är inte rätt :D

Jag har Pållan en vecka då ägaren är bortrest. Helt fantastiskt hopp-pass igår, hon svävade!!! :love: :love:
Idag blev det vila men finpolering :) Imorgon klättring tillsammans med min dotter som håller på att rida till hopptränarens shettis till dennes barn :)

en liten fråga till alla ni medryttare, hur tycker ni att man ska formulera ett mail eller sms till hästägare när man svarar på medryttar annons.?
jag har en väldigt utbredd och detalierad annons ute efter medryttare, men svaren jag fått har varit i stil med, "hej jag heter xxxx, är xår och har x års riderfarenhet, har unghäst vana och hoppat max si och så högt, hör av dig om jag är intressant."
är det vanligt att skicka samma standard svar till alla (vilket detta ser ut som då jag söker en skogsmulle ryttare till äldre promenad häst). eller har jag haft otur och inte lyckats fånga någons verkliga intresse genom min annons?

själv så vill jag veta vad medryttar aspirantern vill och tänker om ett medryttarskap, jag vill ha mer driv i svaren än ett "ring mig".

Vad tänker ni? Jag kräver inget helt cv ,men lite mer ett svar riktat mot det som står i annonsen vore trevligt (så man ser att de åtminstone läst en del av den..)

@zassoo

Ja det är jättekul! Blivit ridning på fuxdamen 2 dagar till.
Fullblodet ska jag rida idag, söndag, också.
Sen blir det uppehåll med båda några veckor då jag ska ägna massor av tid på min egen.

en liten fråga till alla ni medryttare, hur tycker ni att man ska formulera ett mail eller sms till hästägare när man svarar på medryttar annons.?
jag har en väldigt utbredd och detalierad annons ute efter medryttare, men svaren jag fått har varit i stil med, "hej jag heter xxxx, är xår och har x års riderfarenhet, har unghäst vana och hoppat max si och så högt, hör av dig om jag är intressant."
är det vanligt att skicka samma standard svar till alla (vilket detta ser ut som då jag söker en skogsmulle ryttare till äldre promenad häst). eller har jag haft otur och inte lyckats fånga någons verkliga intresse genom min annons?

själv så vill jag veta vad medryttar aspirantern vill och tänker om ett medryttarskap, jag vill ha mer driv i svaren än ett "ring mig".

Vad tänker ni? Jag kräver inget helt cv ,men lite mer ett svar riktat mot det som står i annonsen vore trevligt (så man ser att de åtminstone läst en del av den..)

Verkar som att du har fått himla konstiga svar, jag tycker att det är självklart att skriva ett personligt svar. Jag skulle beskriva mig själv, min hästerfarenhet och vad jag förväntar mig av ett samarbete, samt fråga lite om hästen, om stallet och ridvägar osv.

Du måste haft otur med vilka som svarat, tycker det känns väldigt märkligt!

Jag hade för det första inte skickat ett sms, helst mail men går inte det så hade jag ringt.

Precis som när jag söker ett jobb så anpassar jag mitt svar efter vad annonsören söker. Är det en unghäst som behöver medryttare berättar jag lite om min erfarenhet av unghästar, vad jag är "ute efter" med medryttarskapet och så vidare. Att bara skriva som i ditt exempel ger ju ingenting för ägaren...

@Buck Jag håller med @zassoo och @Flixon. Man måste ju försöka visa att man är den medryttaren du söker och varför man är det. Om det är en skogsmulleryttare du söker så känns det ju lite ointressant att personen bara skriver om unghästvana och hur högt de hoppat?

Får lite känslan av att personen skickar ett mejl till alla som annonserar och hoppas att nån svarar..

Nästa vecka flyttar min medryttarhäst. Han ägs av min ridskola som nu har blivit tvungen att lägga ner och jag har varken tid eller råd att själv ta honom på foder. Hejdå, bästa älsklingen, och hejdå, lilla ridskola som jag har hållit till på i 15 år. Suck.

Nästa vecka flyttar min medryttarhäst. Han ägs av min ridskola som nu har blivit tvungen att lägga ner och jag har varken tid eller råd att själv ta honom på foder. Hejdå, bästa älsklingen, och hejdå, lilla ridskola som jag har hållit till på i 15 år. Suck.

Men så otroligt tråkigt.. :(

Precis blivit aktiv här men blir inaktiv igen ett par veckor. Ska ägna min egen häst all tid nu. Sen tar jag upp ridningen på fuxdamen igen iaf. Ev fullblodet också :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 584
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 814
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 356
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka