Medryttartråden 3

@sofiaspel Äh tyst med dig, jag vill också ha en egen häst! :mad: :p Vad vill du ha för häst? :)

Skönt att ha så nära till stallet!

haha, förlåt men jag var tvungen :D

Jag är lite splittrad faktiskt, känns som att det kan bli vad som helst just nu.. men så här långt har jag tänkt..

Troligtvis ett äldre sto som gärna fått ett eller flera föl, gått 130 någon gång i sitt liv, som jag kan ut och tävla med hyfsat på en gång, för det vet jag ju inte hur länge jag vill/kan göra.. så småningom ska vi ha hus och barn och hela faderullan så då är planen att ta betäcka stoet samtidigt som jag går och är tjock så jag får en häst där jag kan vara med från början...

eller så blir det en unghäst... eller en valack... eller något annat projekt :D

@sofiaspel åh, vill också köpa egen! Men det får vänta. Tur i oturen att jag har inte bara en utan 2.5 trevliga hästar att rida (den ena hjälper jag till med inridningen av, har suttit på henne två gånger nu, första gången i stallet, andra gången i paddocken och då körde vi lite skritt-halt-skritt övergångar med ägaren i lina bredvid) :D

kl

I går tränade grå och jag terräng. Vi blev en liten grupp - bara jag och stallkompisen och vi var lite pedagogiska och lät stallkompisen agera draghjälp. det gick SKITBRA! Han dundrade på i fint tempo och hoppade allt jag styrde på utan att blinka och gjorde det med så fina språng också.

I dag har jag träningsvärk haha. Och det tänkte jag råda bot på genom att prova hoppa Linus lite smått.
3_5421cc972a6b22a97a0a50b9.jpg

Tanken var att hoppa nått kryss bara för att se hur han tar sig ann uppgiften... men när han rullade in i galopp över bommarna och sedan tog galoppen när jag bad om det så körde vi lite galoppjobb. Första gången uppsuttet för Linus under kontrollerade former kanske bör nämnas (och första gången i min kompis ägo)... han har galopperat med ryttare tidigare men då har han travat så fort att han inte kunnat trava snabbare typ. Så i dag tog han ett fint steg i sin ridhästkarriär och både jag och hans ägare (som först stod och gapade innan hon ropade "fortsätt så jag kan filma") är väldigt nöjda. Det kändes som att han hade kunnat galoppera typ 20 varv men efter 3-4 varv (med massa beröm från både mig och ägaren) bröt jag av och klappade om honom innan vi provade andra varvet, där tog han galoppen fint men orkade inte hålla ihop mer än ett par språng i taget. Nu kommer vi nog köra lite bom och galoppjobb med jämna mellanrum för att befästa galoppskänkeln och stärka upp honom :)

1_5421ce989606ee3155183354.jpg

Varit på promenad med lille Mille idag, lite humör när vi inte riktigt gick där han tyckte men annars gick det bra! Verkar väldigt väluppfostrad och är ju såå sööt! En riktig energiboost efter en skitdag på jobbet :love:

Bildbomb:

10614375_10152322725100614_7143515046131328770_n.jpg
10698639_10152322725160614_2235022633023533804_n.jpg
10665240_10152322725260614_5559738595390191851_n.jpg
10624983_10152322725315614_7748957659740898536_n.jpg
10686924_10152322725390614_8209772361143049223_n.jpg

Idag ville han inte bli fångad i hagen IGEN! :wtf: Så jag lät han va medans jag gjorde alla stallsysslor. Jag försökte igen när jag gick ut med hö till honom. Gick inte....
Sen fick jag hjälpa en i stallet som också hade problem att fånga en häst och då tror jag nog att han blev lite sotis för han stod och stirra på oss och brummade eller vad man ska kalla det (?) sötnöten :D
Sen gick jag ut till honom i hagen igen, vände ryggen mot honom och började pilla med grimman. Helt plötsligt så har man ett hästhuvud på axeln!

bild34_zps8ac97c34.jpg

@sofiaspel åh, vill också köpa egen! Men det får vänta. Tur i oturen att jag har inte bara en utan 2.5 trevliga hästar att rida (den ena hjälper jag till med inridningen av, har suttit på henne två gånger nu, första gången i stallet, andra gången i paddocken och då körde vi lite skritt-halt-skritt övergångar med ägaren i lina bredvid) :D

kl

I går tränade grå och jag terräng. Vi blev en liten grupp - bara jag och stallkompisen och vi var lite pedagogiska och lät stallkompisen agera draghjälp. det gick SKITBRA! Han dundrade på i fint tempo och hoppade allt jag styrde på utan att blinka och gjorde det med så fina språng också.

I dag har jag träningsvärk haha. Och det tänkte jag råda bot på genom att prova hoppa Linus lite smått.
3_5421cc972a6b22a97a0a50b9.jpg

Tanken var att hoppa nått kryss bara för att se hur han tar sig ann uppgiften... men när han rullade in i galopp över bommarna och sedan tog galoppen när jag bad om det så körde vi lite galoppjobb. Första gången uppsuttet för Linus under kontrollerade former kanske bör nämnas (och första gången i min kompis ägo)... han har galopperat med ryttare tidigare men då har han travat så fort att han inte kunnat trava snabbare typ. Så i dag tog han ett fint steg i sin ridhästkarriär och både jag och hans ägare (som först stod och gapade innan hon ropade "fortsätt så jag kan filma") är väldigt nöjda. Det kändes som att han hade kunnat galoppera typ 20 varv men efter 3-4 varv (med massa beröm från både mig och ägaren) bröt jag av och klappade om honom innan vi provade andra varvet, där tog han galoppen fint men orkade inte hålla ihop mer än ett par språng i taget. Nu kommer vi nog köra lite bom och galoppjobb med jämna mellanrum för att befästa galoppskänkeln och stärka upp honom :)

1_5421ce989606ee3155183354.jpg

Åh vad härligt med terräng, det får mig att minnas tillbaka på den hästen jag var medryttare på för lite mer än ett år sen som var lite som min egna... hon och jag åkte till mantorp till en kompis som också agerade draghjälp, bästa man kan få i terrängen så unghästen lär sig :D , såg ut så här om man är nyfiken på att titta :)

Kul med Linus att han kommer ett steg närmare ridhäst men även fast han bjuder till galopp se till att det är korrekt och inte korsgalopp, rätt från början så att säga :)

I tisdags var jag med mamma till hennes medryttarhäst och fick hoppa henne för första gången, hoppas på fler gånger för hon tyckte det var super kul. Light Brigade eller Wilma som vi kallar henne är en tant född 1997, mycket dressyrriden och tävlad men lite muppig e. Landlord ue. fullblod

Fick även åka ut till henne på onsdagen och fixa åt henne och skritta bort eventuell träningsvärk, gullig häst det där.

Och i torsdags var det dags för UllaBulla igen, tur jag ridit Wilma dagarna innan så jag kände mig positiv, men tyvärr var det relativt tråkigt. Red dressyr på fältet, hon tjafsar lite i början med munnen sen lugnar hon ner sig och nu vet jag precis hur jag ska rida henne för att få henne att sluta tjafsa och ta stöd i stället. trav och galopp på volt å sånt där, avslutade med att hoppa vårt lilla terräng hinder :D sen skrittade jag hem..

Jag är så lycklig med "min" pålla :love: var ute och skrittade i blåsten igår, hon är väldigt nervig, i början var hon alldeles svettig efter våra skritt-turer ute så det var lite nervöst innan. Men hon gick så himla lugnt och fint! Visst, hon går på helspänn imellanåt men jämförelsevis från när vi började ge oss ut så är hon kolugn numer :love:

Då var det dax för mig att presentera mig själv och min medis!
Jag heter Ulrika och har börjat rida igen efter ett uppehåll på ca 1,5 år. Började rida när jag var sex år på ridskola, när jag var ca 12 år började jag rida andra hästar än ridskolehästar och har sedan dess i princip alltid haft medis vid sidan av ridskolan. Slutade på ridskola i gymnasiet och har sedan dess bara haft medisar.

Började rida Leia i augusti. Hon är ett Friser sto på sex år och ligger väl utbildningsmässigt ungefär på en 4 till 5 årings nivå. Hon är väldigt arbetsvillig och intelligent men kan allt ha en lite räv bakom örat i bland ;) men jag gillar när dom är lite busiga! Har verkligen fallit för henne!

Jag känner ägaren sen innan då jag red en häst som stod i hennes stall för några år sedan. Leia är hennes första egna uppfödning och hon föddes när jag red i stallet så har alltså sett henne som föl och ung unghäst.

Vi hade vårat första riktiga padockpass i går vilket började med ett antal "Oj vad farligt jag måste nog trava några steg! plus några i galopp" och några bocksprång innan hon lugna ner sig. Sen gick det väldigt bra! Ska bli så kul att komma igång igen och framförallt utveckla min ridning :bump:

10371003_10154585979970858_1537379277374419764_n_542726422a6b22258d2651c5.jpg

10393740_10154585979995858_6059568976267589621_n_54272643e087c323a5ffbbb3.jpg

10441106_10154585980000858_5296728125056458238_n_542726432a6b2246b932c4f3.jpg

Då var det dax för mig att presentera mig själv och min medis!
Jag heter Ulrika och har börjat rida igen efter ett uppehåll på ca 1,5 år. Började rida när jag var sex år på ridskola, när jag var ca 12 år började jag rida andra hästar än ridskolehästar och har sedan dess i princip alltid haft medis vid sidan av ridskolan. Slutade på ridskola i gymnasiet och har sedan dess bara haft medisar.

Började rida Leia i augusti. Hon är ett Friser sto på sex år och ligger väl utbildningsmässigt ungefär på en 4 till 5 årings nivå. Hon är väldigt arbetsvillig och intelligent men kan allt ha en lite räv bakom örat i bland ;) men jag gillar när dom är lite busiga! Har verkligen fallit för henne!

Jag känner ägaren sen innan då jag red en häst som stod i hennes stall för några år sedan. Leia är hennes första egna uppfödning och hon föddes när jag red i stallet så har alltså sett henne som föl och ung unghäst.

Vi hade vårat första riktiga padockpass i går vilket började med ett antal "Oj vad farligt jag måste nog trava några steg! plus några i galopp" och några bocksprång innan hon lugna ner sig. Sen gick det väldigt bra! Ska bli så kul att komma igång igen och framförallt utveckla min ridning :bump:

10371003_10154585979970858_1537379277374419764_n_542726422a6b22258d2651c5.jpg

10393740_10154585979995858_6059568976267589621_n_54272643e087c323a5ffbbb3.jpg

10441106_10154585980000858_5296728125056458238_n_542726432a6b2246b932c4f3.jpg

Jätte fin häst, välkommen till tråden :D

Åh vad härligt med terräng, det får mig att minnas tillbaka på den hästen jag var medryttare på för lite mer än ett år sen som var lite som min egna... hon och jag åkte till mantorp till en kompis som också agerade draghjälp, bästa man kan få i terrängen så unghästen lär sig :D , såg ut så här om man är nyfiken på att titta :)

Kul med Linus att han kommer ett steg närmare ridhäst men även fast han bjuder till galopp se till att det är korrekt och inte korsgalopp, rätt från början så att säga :)

Terrängen är skitkul men nu blir det inget mer i år :( blir mörkt för tidigt om kvällarna och både jag och hästägaren jobbar. Så vi siktar på hoppningen i stället och kör på med träningarna och lite pay&jumps för att han ska få komma ut och se lite nytt :)

6_542d38efe087c319de6eb50b.jpg

Bild från uppvärmningen igår :) vi körde lite studs bara. I helgen ska herr grå på dressyrkurs med sin ägare - jag ska också med fast på Linus :) och på tisdag hopptränar vi igen. Det går i ett just nu... hinner knappt starta datorn hemma mellan stall och jobb så det blir lite sådär med uppdateringar. Har en drös med bilder och filmer att sätta mig med, någon dag.. när jag orkar och hinner.

Förra veckan red jag ett dressyrpass på stubbåkern. De här tre filurerna hade vi som publik :D

227405_10154718360875061_5390607228042325235_n.jpg
Hihi, alltid bra med publik så skärper man till sig lite extra ;)

kl

Dag ett av helgkursen i dag - det blev sporrar på halvvägs igenom träningen och tror ni inte att kusen gick hundra gånger bättre sekunden de satt på? Han är så nära att släppa till men det sitter långt inne och jag får rida så det räcker och blir över. Vi hade i alla fall lite genombrott med sido förflyttningarna och han fick mycket beröm för att han är så mycket mer balanserad och starkare (hans ägare har gjort ett grymt jobb där).
1_542fd5309606ee29dcef69f6.jpg

Inte den mest smickrande bilden - för mig - men kusen ser ju trevlig ut i alla fall :) våran tränare är så grymt bra!

Har inte skrivit här på ett tag, men lever fortfarande.. ;) Har faktiskt inte hänt så mycket på hästfronten den senaste tiden. Är fortfarande på "lära-känna" stadiet tycker jag. Red Joppe på ridbanan förra veckan, bara ett kort pass för det var inget vidare ridväder. Det gick helt okej tycker jag, han kan mycket men det gäller bara att motivera honom och få fram det. Ibland gick det riktigt bra, oftast helt okej men ibland tyckte Joppe att "jag är en utåtställd banan" och ville inte gå ut mot spåret ordentligt. Sen efter ett tag gick det helt okej igen.. :) Sådär höll vi på.

Red senast förra tisdagen och nu känner jag att jag börjar hitta rätt knappar på farbror häst! Han har så otroligt bråttom hemåt när man är ute och rider, det är nog för att de andra medryttarna oftast låter honom trava eller galoppera så fort de svänger hem. Inget jag förespråkar när det gäller en stark finnhäst.. Man vill inte ha dragkamp med honom, jag får bara ont i händerna och det känns väl inget vidare i hans mun då heller. Men fick tipset att göra skänkelvikningar fram och tillbaka längs vägen, och det fungerar jättebra! Efter att jag gjort så när Joppe började stressa och lät honom gå rakt fram när han tog det lugnare, så insåg han efter ca 10-15 min att det ju lönar sig att ta det lugnt. När det var ca 500 m kvar till stallet gick han såpass lugnt att jag kunde skritta honom på lång tygel! Roligt när man känner att det går framåt! :)

10687115_10152716250448188_5210931612488205516_n.jpg

En bonusbild på Joppe efter vårt korta pass på ridbanan.

@mollyphlox Jag gjorde precis samma sak som du med min medishäst som ibland kan ha lite bråttom hem, eller ja.. Han har alltid lite bråttom ;) Men jag tycker att framförallt när man är på väg hemåt så ska man börja varva ner och ta det lite lugnare så jag började göra skänkelvikningar fram och tillbaka och då gick han så fint :up:

Va fin han är, förresten!

@mollyphlox Jag gjorde precis samma sak som du med min medishäst som ibland kan ha lite bråttom hem, eller ja.. Han har alltid lite bråttom ;) Men jag tycker att framförallt när man är på väg hemåt så ska man börja varva ner och ta det lite lugnare så jag började göra skänkelvikningar fram och tillbaka och då gick han så fint :up:

Va fin han är, förresten!

Tack :) 21 år gammal är han förresten.. Vet inte om jag skrivit det tidigare. Fin form för åldern och vi ska hoppas det håller i sig! Ska antagligen rida igen i helgen, fredag eller lördag. Eller kanske båda dagarna om det passar.

Ska bara tacka och säga hejdå för min lilla korta tid i denna grupp, jag försökte verkligen att vara medryttare, men jag klarar inte av det, ägaren till Ulla förstod så det känns skönt, letar för fullt efter egen häst nu och hoppas att det går fort till årsskiftet. Kram på er alla och lycka till med era fina medryttarhästar!

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 584
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 814
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 356
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka