Medryttartråden 3

@sofiaspel Haha jaa jättekul :D

Låter som att du rider nästan varje dag? Hur många dagar per vecka har du Ulla? :)

Ja och det är inte mig emot, tycker bäst om när jag får ha flera dagar i veckan och ha en ägare som inte har tid själv att rida :D
Nu är det ju lite speciellt för ägaren har två hästar på bete (Ulla och b-ungponny) Sen har hon två ponnysar till hemma på gården, en skadad och mamman till ungponnyn, den skadade ponnyn är dotterns så nu kan hon inte rida, förut red dom tillsammans. På söndag flyttar Ulla och ponnyn hem så då får vi se hur mycket ridning det blir för min del men jag hoppas det blir 3-4 gånger i veckan minst.

Ja och det är inte mig emot, tycker bäst om när jag får ha flera dagar i veckan och ha en ägare som inte har tid själv att rida :D
Nu är det ju lite speciellt för ägaren har två hästar på bete (Ulla och b-ungponny) Sen har hon två ponnysar till hemma på gården, en skadad och mamman till ungponnyn, den skadade ponnyn är dotterns så nu kan hon inte rida, förut red dom tillsammans. På söndag flyttar Ulla och ponnyn hem så då får vi se hur mycket ridning det blir för min del men jag hoppas det blir 3-4 gånger i veckan minst.

Win-win :D

Åh det gick så bra idag!! Red inte S utan min väns häst D. En suuuperfin häst, den mest välutbildade jag suttit på. Vi ska försöka se till att jag rider honom en dag i veckan. 10-årig valack, välutbildad som sagt (typ piruetter, piaff osv) men knappt tävlad.

Jag känner att det jag måste landa i är att lita på att det kommer, lita på att hästen kommer jobba rätt om jag bara har tålamod och gör rätt. Och idag gick det bra, han kom fint till arbete efter en stund även om han var lite motsträvig i galoppfattningarna. Jag lyckades till och med sitta ganska bra i hans stora trav, men aj mina magmuskler :D

Bild på D från i våras :)
1173109_433614666773987_1676465107_n.jpg

Åh det gick så bra idag!! Red inte S utan min väns häst D. En suuuperfin häst, den mest välutbildade jag suttit på. Vi ska försöka se till att jag rider honom en dag i veckan. 10-årig valack, välutbildad som sagt (typ piruetter, piaff osv) men knappt tävlad.

Jag känner att det jag måste landa i är att lita på att det kommer, lita på att hästen kommer jobba rätt om jag bara har tålamod och gör rätt. Och idag gick det bra, han kom fint till arbete efter en stund även om han var lite motsträvig i galoppfattningarna. Jag lyckades till och med sitta ganska bra i hans stora trav, men aj mina magmuskler :D

Bild på D från i våras :)
1173109_433614666773987_1676465107_n.jpg

Det är så himla kul att få rida på en välutbildad häst, jag vet känslan! :D
Efter att ha harvat runt på unghästar i flera år och nu få sätta sig på en häst som redan kan allt är ju rena drömmen..

Kul att du ska få rida den så pass ofta :)

Idag har jag hoppat på Ulla!

Jag var väldigt omotiverad och hade svårt att komma på någon övning, fick ett tips av stallägaren som jag körde på, kryss 21 meter oxer, snett igenom räcke och värma upp på sockerbits hinder på volt.

Uppvärmningen gick sådär på volten, lite för mycket av och på, bröt av och travhoppade i stället gick något bättre. Travade över krysset och hamnade i galopp, oxer. Hoppade väldigt lite idag, onödigt att hoppa högt för sakens skull och massa styrka när hon inte har det, så tog det lugnt idag, sen kändes det faktiskt väldigt trist, tyvärr :(

Testade att hoppa henne på hack men efter en liten utvärdering så kommer jag köra bett på banan och hack på uteritt, man behöver liksom det där finliret man får med bettet och inte med hacket.

@sofiaspel ser ut som att det är en jäkla fart i henne ;)

Jag var ute och red med A's förra medryttare idag, en lång härlig runda med en perfekt galopprunda på lagom mjukt gräs :) 1 h och 20 minuter var vi ute, så härligt! Igår fick min man rida lektion för mig, han red mycket när han var yngre men det var många år sedan nu, så han är ringrostig. A är en bra läromästare, gör ryttaren rätt gör hon rätt men man får verkligen inget gratis! Så han har gott om träningsvärk idag :angel:

@sofiaspel Ja det är jättekul! Så får vi hoppas att vi kan få till det åtminstone hyfsat regelbundet :p

Det verkar vara en riktig gummiboll, den där Ulla :D Trist att det var lite omotiverat men så är det ibland, du kommer igen :)

Jag har gått och blivit sjuk :/ Kunde fått rida dressyrträning imorgon men måste tacka nej, det är liksom inte okej att rida träning när man har feber oavsett hur gärna man vill :angel: Typiskt!

Red förresten i fredags också vilket i stort sett gick bra. Måste återigen påminna mig själv om att ta det ett steg i taget, när jag väl gör allt rätt får jag en fantastisk känsla! Börjar lära mig att sitta ner i traven ordentligt också, verkligen rida i traven, kul!

För denna veckan har jag först och främst planerat att bli frisk... Sen ska jag försöka rida på fredag, hoppas på bra väder så att jag kan rida ut och galoppera lite samt utforska nya vägar.

@zassoo Jadå, ganska i alla fall :angel: Ja galopprundan var ljuvlig, fast jag har träningsvärk i vänster vad (och i rumpan - jag är inte van att stå i fältsits så mycket...) eftersom det var "läskiga" saker längs hela vänsterkanten så jag fick lägga mycket mer tramp i stigbygeln där. Kul att träningsvärken kan hjälpa en att analysera ridturen!

Jag har också blivit sjuk, jag lider med andra ord med dig :p Ska inte heller ut förrän på fredag, hoppas att ägaren har ridit ut då så jag med gott samvete kan rida lite dressyr på stubben!

@sofiaspel London var fantastiskt! Vi hade runt 20+ och sol hela veckan. Kom hem strax efter midnatt igår och sov till typ 13 i dag... ska snart äta lite och fixa innan jag rullar hem (sov hos föräldrarna för det var enklare att ställa bilen här) och lämnar av packningen innan jag åker till stallet :D den grå har fått vila lite i helgen när ägaren också åkte till London i lördags... så i dag blir det en uteritt så att vi båda får röra lite på oss inför morgondagens hoppträning (nu drar det igång på riktigt!). Jag är helt slut efter den gångna veckan men det är bara att tuta och köra :D

@Flixon Då får vi lida tillsammans, jäkla skit att vara sjuk :p Skulle motivera mig igår genom att köpa nya ridhandskar, men så var affären stängd! :eek: (liten affär, de var på hästsportmässa igår...) Så typiskt.

Ni sjuklingar får krya på er!! :)

kl

Tror minsann den grå blev glad över att se mig i dag. Behövde inte ens ropa innan han kom i full galopp när jag gick ut i hagen. Sen var han super kelig och gosig i stallet :)
gra_54189c0c2a6b2202bb6925fa.jpg

Å andra sidan har han vilat i tre dagar och han blir väldigt uttråkad om han står så det kan ju vara det som gjorde det snarare än att han skulle ha saknar mig men jag var i alla fall superglad över att se honom och passade på att dra nytta av att han var så gosig innan jag sadlade och red ut.
gra_54189d38e087c3023e047fe2.jpg

Han höll sig i skinnet - nästan hela turen - trots att energin typ bubblade ur öronen på honom. Skrittade nästan hela passet men travade lite och tog två galopper där han verkligen var på hugget och helst av allt hade dundrat iväg innan jag bad om galopp. Sötnöten. Det blev en härlig tur i kvällssolen :D

Har hoppat styrkeövningar de senaste två veckorna, olika studsövningar, samt en klätterpromenad.

Hon känns så fin nu, glad och positiv, himla kul!! Ägaren känner detsamma i dressyrarbetet.

@prallan härligt :D

kl

Hoppträningen igår gick kanon. Pålle fick beröm för att han hoppar så trevligt (tränaren har sett fler av hans sort och menar på att de allt som oftast har lite sådär hoppteknik) och både han och jag skötte oss bra. Ser redan fram emot nästa träning på onsdag och har spanat in en pay&jump 12/10 som vi förhoppningsvis kommer iväg på :D

I dag rider ägaren den grå men jag åker till stallet i alla fall och släpper ut hundarna, mockar och rider den lilla bruna i stället :) hans ägare (som jag var i London med) har åkt på någon otrevlig magåkomma efter semestern så hon ligger hemma och kurerar sig stackarn.

Nu får jag äntligen vara med i tråden igen!
Vi har bara träffats snabbt idag för första gången men tror att det kan vara början på en härlig vänskap!
En liten shettiskille (som egentligen var ganska stor och grov) som kallas Mille :)
25 år gammal, svart och en riktig veteran i alla grenar - ridning, trav, galopp, you name it!
Ägaren tyckte tom att jag kunde rida honom då jag är så liten och lätt, men annars blir det körning och promenader.
Jag har precis flyttat till en ny stad (Eskilstuna) så det känns jättekul att redan ha hittat en ny kompis! Och jag får komma och gå precis som jag vill :)

Och extra kul att hjärtat följde med ut och tom hälsade på Mille, fast hon inte alls är hästintresserad :love:

Idag efter en veckas uppehåll var det dags igen, ulla har flyttat hem igen och igår fick jag en rundvisning med larm och allt.

Cyklade dit på 10 min, skönt att ha nära. Red ut en sväng i 30 min, hittade en backe som jag klättrade i och hon fick jobba ordentligt, sen galopperade vi lite på fältet och hon kändes fin i munnen, har varit väldigt trälig men nu ska det bli ändringar.. måste bara visa vad vi har gjort också, kunde ju inte låta bli, hoppryttaren man är :p

10684187_781052458620244_689586470_n.jpg

Sen har jag också tagit en funderare hur jag ska tycka det är roligt med att vara medryttare åt någon annans häst.

Jag har sänkt ambitionen för träning och tävling, ska rida henne runt 2 dagar i veckan och inte lägga ner så mycket mer energi, rida med hennes grejer och inte ta med mina egna saker ut. Träning blir en bonus.

Sen så småningom i början av nästa år, kanske tidigare ska jag köpa en EGEN häst, det ni! Gissa om jag längtar!

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 815
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 358
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka