Medryttartråden 3

@sofiaspel han är 6 år men väldigt grön i hoppningen fortfarande! Vägarna ja, det var det första Karin sa och jag kom på mig själv med att fuska i fredags så ansträngde mig lite mer att ta ut svängarna, vill ju ha förbättrat något till nästa träning :D ska tänka på galoppen med och bli noggrannare överlag.

@zassoo tack :D det är ju ett långsiktigt samarbete med planer att ta oss ut och tävla i både hoppning och dressyr. Terrängen får vänta lite tills vi är bekväma med de högre höjderna i banhoppningen. Har lite för mycket respekt för fasta hinder för att rida honom på 90 hinder. Men dyker det upp någon pay&cross på 60 så börjar vi där :)

(Gulle ni, båda två :love: )

Ja men då är han ju fortfarande ung och har mycket att lära, så tänk på det jag skrev tidigare så kommer det bli kanon, rätt från början :)
Trist att träna för en sån tränare... vill näästan veta vem det är :p

Själv var jag ute och red en kortare runda inne i "sagostigen" det är en liten skogslinga som en ridskola har fixat i ordning. Finns jätte bra branta backar där så vi klättrade lite, hoppade lite stockar sen red vi hem..

Nästa gång är det på tisdag, längtar redan :bump:

@Flixon tack :D schysst att fd medryttaren vill låna ut passande sadel åt dig :)

@zassoo jo, 80 är ju ett alternativ lite längre fram... min tränare i terrängen vill att vi kommer ut och får lite mer rutin innan det är dags för fälttävlans kortet men hon tycker inte att det ligger långt bort iaf. Var ska din kuse gå terräng? Är det den på Karlslund så ska den fläckiga från stallet vara med där :D jag missar det tyvärr då jag är i London hela den veckan...

@sofiaspel jo, han är lite som ett stort barn rent mentalt så fortfarande väldigt unghästig.

@zassoo tack för kommentaren om engagemanget förresten! Kul att höra :) tror det hör ihop med allt slit, svett och tandagnisslan som ligger bakom oss... sen kan jag ju inte nämna ofta nog hur jäkla bra och engagerad och stöttande hans ägare är. Vissa veckor rider jag fem dagar och hon får bara ett pass men det är ok med henne eftersom att vi tränar. Andra veckor rider hon fem pass och jag ett... frågar jag när det passar henne bäst att jag rider, när det behövs som mest svarar hon allt som oftast "rid när du vill" och då brukar jag dra till med veckodagar när jag vet att hon har som mest med jobb och dottern och inte alltid hinner rida. En fin symbios med andra ord och han är i sitt livs form så vi är ju nöjda alla tre :)

Nu spammar jag tråden men appropå den fläckiga så fick jag rida henne för första gången igår :) vi skulle nämligen ut hela gänget i stallet och hon hanterar det inte så himla bra att bli lämnad själv så jag fick agera pilot och rida henne.
a2_54021e6a9606ee303779d123.jpg

Det gick bra - så länge vi var först. Blev lite kortslutning några gånger när damen slog i backen och reste sig i stället för att gå fram men det var ingen större fara. Hon passade på att dra några bocksprång i galoppen också men utöver det skötte hon sig fint och vi kom hem hela och hållna efter en trevlig runda :)

20140830_114905_54021f7bddf2b31f382eb45d.jpg

Med det kan jag konstatera att jag suttit på samtliga hästar i stallet (jo, en av dem har jag just bara gjort det - suttit på när hon stod på stallgången... hon är inte inriden, ännu, men det kommer :D ).

@tindra Han startar i Botkyrka i helgen :)

Du har verkligen ett bra upplägg och samarbete med din hästägare låter det som. Jag får tyvärr bara rida en gång nästa vecka vilket känns lite trist nu när jag verkligen försöker komma igång, men det finns en annan medryttare som också ska ha en dag (vad jag vet har hon aldrig mer än en dag/vecka) och eftersom det är tvådagars tävling i helgen så vill ägaren gärna ha resterande dagar själv. Jag förstår ju det men kan inte hjälpa att det blev en momentan besvikelse. Nåväl, när det lugnar ner sig med tävlingar finns det mer utrymme för mig. :)

I dag stod det terrängträning på schemat. Nytt ställe, nya hinder och en häst som hoppade stockarna som en klocka men inte alls var imponerad över resterande hinder och gjorde livet rätt svårt för mig. Det började med att han bjöd skitfint på det här hindret:

c_5404e508ddf2b32589c3f07a.jpg

Men i sista sekund så kom han på bättre tankar och jag fick öva lite fallteknik. Landade exemplariskt på andra sidan hindret och slog mig inte alls. Nästa gång vi red på det hindret började han studsa redan flera meter innan och försökte bryta ut... den silverfärgade vattenmattan var visst skitläskig. Efter mycket om och men tog vi oss över bara mattan, utan bom... men men ... i det stora hela är jag nöjd i alla fall. Vi har inte hoppat så mycket annat än stockar i terrängen tidigare och han är ju rätt grön fortfarande. Graven var nemas problemas - vi gick fram och tittade på den sen sa herr grå att här kan vi inte stå och glo och så hoppade han.

I dag stod det terrängträning på schemat. Nytt ställe, nya hinder och en häst som hoppade stockarna som en klocka men inte alls var imponerad över resterande hinder och gjorde livet rätt svårt för mig. Det började med att han bjöd skitfint på det här hindret:

c_5404e508ddf2b32589c3f07a.jpg

Men i sista sekund så kom han på bättre tankar och jag fick öva lite fallteknik. Landade exemplariskt på andra sidan hindret och slog mig inte alls. Nästa gång vi red på det hindret började han studsa redan flera meter innan och försökte bryta ut... den silverfärgade vattenmattan var visst skitläskig. Efter mycket om och men tog vi oss över bara mattan, utan bom... men men ... i det stora hela är jag nöjd i alla fall. Vi har inte hoppat så mycket annat än stockar i terrängen tidigare och han är ju rätt grön fortfarande. Graven var nemas problemas - vi gick fram och tittade på den sen sa herr grå att här kan vi inte stå och glo och så hoppade han.

tur att du inte slog dig!
Bra med nya ställen, miljöträning :) Det har du igen sen.

Jag red på banan idag, tog på mig sporrar, hon är så skänkeldöv på ridbanan. Inte lätt häst som bara vill springa och böja på nacken så här måste man rida, känner redan träningsvärken i låren, hihi. På torsdag kanske det blir lite hoppning!

Jo, så här två dagar senare känner jag att jag lever. Tror att nått muskelfäste tog lite stryk. Lyckades iaf rida båda hästarna i går och i dag hade jag sådan tur att hästägaren fixat till kusen och red fram åt mig (kanske lika bra eftersom att jag rör mig som en stelopererad 80-åring ungefär) :D Nästan så att jag känner mig lite bortskämd men vi brukar köra nått pass då och då där vi rider "hälften" var ungefär. Det blir lite roligare tillsammans + att hon är så bra på att peppa och se till att jag skärper mig.

Hehe, låter inte helt lätt :) men känner igen det där. Den grå var expert på att krulla ihop sig och gå "fint" men nu börjar han ta ärligt stöd på bettet men man kan inte sitta och såsa utan det är mycket ben som gäller. Kul med hoppning :) ser fram emot film om det blir nått :D

Jo, så här två dagar senare känner jag att jag lever. Tror att nått muskelfäste tog lite stryk. Lyckades iaf rida båda hästarna i går och i dag hade jag sådan tur att hästägaren fixat till kusen och red fram åt mig (kanske lika bra eftersom att jag rör mig som en stelopererad 80-åring ungefär) :D Nästan så att jag känner mig lite bortskämd men vi brukar köra nått pass då och då där vi rider "hälften" var ungefär. Det blir lite roligare tillsammans + att hon är så bra på att peppa och se till att jag skärper mig.

Hehe, låter inte helt lätt :) men känner igen det där. Den grå var expert på att krulla ihop sig och gå "fint" men nu börjar han ta ärligt stöd på bettet men man kan inte sitta och såsa utan det är mycket ben som gäller. Kul med hoppning :) ser fram emot film om det blir nått :D

Nej hon är inte direkt lätt. Idag blev det bara en kort uteritt, kanske blir hoppning imorgon eller på lördag få se om jag får med mig maken så han kan filma och bygga hinder, hatar dom där tunga plasthindrena urk:P

Hopptränade igår, gick super! Skritt-tur idag, måste haft något frö el dyl i byxan för jag har fått ett svidande pyttelitet sår på ena skinkan nära sittbenet...

Jag red ut idag, gud så härligt! :love: Pålle hade lite träningsvärk sedan dressyrträning igår så vi rullade bara på i alla gångarter och njöt av det fina vädret.
10616834_278520055674557_1344135251_n.jpg

Jag blev lite inspirerad av dig @zassoo och snackade med de som rider den andra hästen i stallet om de var sugna på att hitta någon dressyrtränare som kan komma ut och ha träning för oss, jag har ingen dragkrok på bilen så jag kan inte köra iväg till träningar. De hade pratat om precis samma sak dagen innan, och om att höra med mig :D Så nu ska vi alla tre hålla utkik efter en bra dressyrtränare i sydvästra Skåne!
Och sadeln ska jag prova nu till helgen istället, pga översvämningarna förra helgen hade hon inte kunnat hämta den. Jag längtar så efter att sitta i en dressyrsadel, det är tramsigt :p

Känner mig sämst just nu! Det blev ingen ridning idag pga att jag inte fick fast hästen i hagen :meh: Jag fick knappt klappa honom och så fort jag försökte komma nära med grimman så vände han rumpan mot mig...

Jag blev lite inspirerad av dig @zassoo och snackade med de som rider den andra hästen i stallet om de var sugna på att hitta någon dressyrtränare som kan komma ut och ha träning för oss, jag har ingen dragkrok på bilen så jag kan inte köra iväg till träningar. De hade pratat om precis samma sak dagen innan, och om att höra med mig :D Så nu ska vi alla tre hålla utkik efter en bra dressyrtränare i sydvästra Skåne!
Och sadeln ska jag prova nu till helgen istället, pga översvämningarna förra helgen hade hon inte kunnat hämta den. Jag längtar så efter att sitta i en dressyrsadel, det är tramsigt :p

Åh vad kul! Hoppas ni hittar någon, håll tummarna för att de hittar en tränare till oss snart också... Strax norr om Uppsala, lätt till medelsvår nivå, ingen som känner nån? :angel: :D
Skönt med dressyrsadel, en ordentlig sadel gör verkligen skillnad!

@zassoo Det där såg riktigt mysigt ut :)

Det var det också! :)

Känner mig sämst just nu! Det blev ingen ridning idag pga att jag inte fick fast hästen i hagen :meh: Jag fick knappt klappa honom och så fort jag försökte komma nära med grimman så vände han rumpan mot mig...

Åh vad jag känner med dig, jag råkade ut för samma sak i våras. Snacka om att känna sig värdelös! Det slutade med att jag precis som du åkte hem utan att ha ridit. Han får såna ryck ibland, speciellt när de går i vinterhagen och jag kommer mitt på dagen. Jag brukar alltid få fast honom men inte den dagen. Kul sms att skicka till ägaren :p

Brukar hästen vara svårfångad? Hur brukar ägaren göra, kan du få lite tips? Jag är säker på att det löser sig, ni håller ju just på att lära känna varandra :)

@zassoo
Han har tydligen gjort så en gång mot ägaren och då fick hon hjälp av två andra. Om han skulle göra så igen mot mig så skulle hon komma ut.
Jag hoppas att han bara hade en dålig dag eller nått för det känns inte bra att behöva va ett gäng som ska "ta fast" honom..
Förhoppningsvis går det bättre nästa gång :)

@zassoo
Han har tydligen gjort så en gång mot ägaren och då fick hon hjälp av två andra. Om han skulle göra så igen mot mig så skulle hon komma ut.
Jag hoppas att han bara hade en dålig dag eller nått för det känns inte bra att behöva va ett gäng som ska "ta fast" honom..
Förhoppningsvis går det bättre nästa gång :)

Okej, bra att du kan få hjälp! Självklart vill man ju kunna fånga hästen själv, gärna också att man som du säger inte "tar fast" den utan att hästen självmant vill komma eller åtminstone tycker att det är okej att följa med :p

@lisa412 jag red en häst i Götet som var helt omöjlig om hon släpptes i stor hage ... med ägaren och andra medryttaren också som båda kände henne bättre. Hon hade inte behandlats bra tidigare i livet så hon attackerade och drog. Skitkul att lägga två timmar på att försöka få tag i henne när hon lyckats tappa grimman på betet (med grimma på fanns det i alla fall en liten chans om man var snabb). Hoppas att din bara hade en dålig dag och att det inte upprepar sig!

kl

I morgon kör vi P&J, ska nog gå fint bara jag lyckas väcka herr grå så att han är med på noterna. Sen åker jag till London tidigt måndag morgon och blir borta till sen kväll måndagen därpå... åker med andra hästägaren och det slumpar sig så att grås ägare ska dit med sin bonusdotter + kollega tors-sön nästa vecka så då får grå lite semester. Och vi möter upp för afternoon tea en dag och hänger lite (för vi ses ju inte flera gånger i veckan på hemmaplan liksom...) Ska försöka uppdatera med bilder och förhoppningsvis film efter morgondagens äventyr i alla fall innan det blir tyst från mig ett litet tag :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 896
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 358
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka