Medryttartråden 3

Äntligen!! I onsdags var jag på en provridning och idag har vi varit ute på våran första tur tillsammans :banana:

Det här är alltså "Häst nr 2" som jag skrivit om tidigare och som jag inte alls hade särskilt höga förväntningar på, jag tackade ju till och med nej först eftersom jag var så säker på häst nr 1! Nu skäms jag över att jag gjorde det... För den här hästen är så fin! :love:

Presentation (av oss båda, jag vet inte om jag har presenterat mig själv förut..)

Jag heter Lisa och är 29 år. Jag har ridit på ridskola i ca 8 år nu och haft 3 medryttarhästar.

Hästen heter Stanley och är 14 år. Han är en varmblodstravare som det tydligen har gått ganska bra för på tävlingar men nu njuter han av det lugna livet som ridhäst.
Han är lite ur form just nu men det ska vi ordna ;) Han har lite svårt att förstå vitsen med att skritta i ett lugnt och kontrollerat tempo men det ska vi också jobba på.

Jag har inte så mycket mer att berätta om honom, men det här var ju bara andra träffen så det kommer nog mer allteftersom jag lär känna honom :)

Stanley1_zpsde4e4380.jpg
stanley2_zpsd0451ca1.jpg

Och jag har också fått nya vänner att ta hand så mycket jag vill verkar det som!
2 shettis hingstar som ska köras och donas med. Känns så himla rätt, kanon ägare med underbara stallkamrater.

Ägaren fråga om jag ville komma tillbaka, sa ja direkt. Svårt när man blivit kär :love:
Ska försöka fixa kort, sen kommer det en mer ordentlig presentation av oss alla 3 =)

Och jag har också fått nya vänner att ta hand så mycket jag vill verkar det som!
2 shettis hingstar som ska köras och donas med. Känns så himla rätt, kanon ägare med underbara stallkamrater.

Ägaren fråga om jag ville komma tillbaka, sa ja direkt. Svårt när man blivit kär :love:
Ska försöka fixa kort, sen kommer det en mer ordentlig presentation av oss alla 3 =)

@lisa412 & @Bufera kul att ni har hittat hästar som ni trivs med :bump:

Jag hade den svarta skönheten 2 dagar denna vecka, körde markarbete och lättare hoppning i tisdags och ut till klätterbacken idag, vi är uppe i 8 vändor upp och ner nu. Det är ingen lång backe, över 50 m men under 100 m skulle jag gissa, fast den är ganska brant.

Det här är alltså "Häst nr 2" som jag skrivit om tidigare och som jag inte alls hade särskilt höga förväntningar på, jag tackade ju till och med nej först eftersom jag var så säker på häst nr 1! Nu skäms jag över att jag gjorde det... För den här hästen är så fin! :love:

Så kände jag också med "mina", skulle verkligen inte ha hingst då jag knappt rört en hingst förutom fölungar. Men kände när ägaren pratade så gott om dem så kunde man alla fall åka dit och titta. Och såg Nippe, och blev kär :love: innan jag ens tagit i honom.

Tackade dock nej till prova hennes stor häst idag som hon också skulle behöva lite hjälp med, kändes mig inte alls sugen på att rida efter 2 st tömkörningar =)

Jag kollade efter dig igår, men såg dig inte på hoppträningen, Jag hade precis ridit. :p
Nej blir inte Dylta för oss tyvärr :(

Idag körde vi lite hoppträning för oss själva igen, vi behöver dom där riktigt hoppträningarna, men först mer kondis!

Blev lite studs hoppning, jobbigt tyckte Ulla. Sen försökte jag bara rulla över bom,räcke, snett igenom, bom, oxer. Gick väl sådär. Tur att hon är söt :D

Vi var inte med i onsdags! Fanns bara en ledig plats i sena gruppen så stallkompisen som ska dels tävla för div.2 laget och dels starta startfälttävlan på Karlslund nu i september tog den platsen :) den grå och jag hoppade lite på hemmaplan nu i kväll i stället :D

3_5400e6db2a6b228a626523c4.jpg

Finaste killen.
2_5400e4d4ddf2b35fb4c89081.jpg

Har bara bilder på de små skutten för det skymde medan vi värmde upp och kameran gillar inte skymning. Men kompisen filmade när hästägaren trodde hon lurade mig att hoppa en oxer på 90 men jag gissade att den var lite högre än vad de sa ;) kommer film i morgon för den som vill se!

1_5400e5e9e087c3291e956b74.jpg

Jag kollade efter dig igår, men såg dig inte på hoppträningen, Jag hade precis ridit. :p
Nej blir inte Dylta för oss tyvärr :(

Idag körde vi lite hoppträning för oss själva igen, vi behöver dom där riktigt hoppträningarna, men först mer kondis!

Blev lite studs hoppning, jobbigt tyckte Ulla. Sen försökte jag bara rulla över bom,räcke, snett igenom, bom, oxer. Gick väl sådär. Tur att hon är söt :D

Någon tycker visst det är kul att hoppa? :D Svårt när de ligger på sådär, men sista språnget såg fint ut :up:

Lite film från hoppningen :)

Kul att få se lite film! :) Han verkar tycka det är roligt också! Det ser ut som att du får lite svårt att vara följsam i språnget när han inte hoppar av när du tror, det är såklart helt förståeligt. Mitt tips är att öva på din balans och följsamhet, typ över cavalettibommar och småhinder. Så att du kan vara en stabil punkt när han är lite obalanserad. Men det blir nog kanon det där, tycker ni passar bra ihop! :)

Kul att få se lite film! :) Han verkar tycka det är roligt också! Det ser ut som att du får lite svårt att vara följsam i språnget när han inte hoppar av när du tror, det är såklart helt förståeligt. Mitt tips är att öva på din balans och följsamhet, typ över cavalettibommar och småhinder. Så att du kan vara en stabil punkt när han är lite obalanserad. Men det blir nog kanon det där, tycker ni passar bra ihop! :)

Tack, vi jobbar som sjutton på det där. Vet inte om det framkommit tidigare i tråden men jag är extremt självkritisk och red i våras för en tränare som sabbade mitt självförtroende rätt bra. Hon lyssnade helt enkelt inte när jag sa att vi inte skulle hoppa några höjder utan fokusera på sitsen (jag kände att problemet satt hos mig). Nu har vi tränat en hel del dressyr vilket har gett mycket i hoppningen också + att jag bytt tränare i hoppningen (men inte riktigt kommit igång där på allvar än) och så har jag en superduktig och pedagogisk tränare i terrängen också ... vi har kommit tillrätta med mycket men som alltid finns det ju en del kvar att jobba på! Han är grym - hoppar allt, stannar aldrig om vi har rätt fart/driv. Min hästägare har varit ett enormt stöd när jag funderat på vadfan jag håller på med som ens tänker tanken att hoppa...

@tindra Låter inte alls kul med en sån tränare! :( Skönt att du har hittat ett koncept som funkar nu iaf. Bara att ta en sak i taget, ridning är ju som vi alla vet en mycket svår sport! Och förresten - klart du ska hoppa! Övning ger färdighet och tillsammans med dressyrträning så blir det finemang ska du se. :)

@zassoo nej hon förstörde mycket. Speciellt när hon stod på marken och sa "det där lilla hindret?" och jag skulle svälja stoltheten och förklara inför gruppen att det där lilla hindret för närvarande var för stort.
hopp1_537107ed2a6b22406bbc8d11.jpg

Det vi behövde här var att komma rätt på hinder och hoppa av tidigare istället för att hoppa rätt upp i luften som en projektil (men istället bara fortsatte hon skicka mig på hinder efter hinder trots att min sits var under all kritik). Men men... självförtroendet börjar återvända och stoltheten har jag gjort mig av med för länge sedan - allt blir så mycket enklare så :)

Lite film från hoppningen :)

haha diggar tjejen i rosa dress!!

Han är ju för frän den där hästen! Tänk på dina vägar och korrigera honom så han får rätt galopp efter hindret, hur gammal är han?
Och att du kommer i obalans i bland, vem fan gör inte det? Ibland blir det fel, det är bara att träna vidare, du kan även träna upp ditt öga så du ser avståndet ännu bättre! Tex två hinder på långsidan och räkna galoppsprång imellan :)

@tindra Nej att uttrycka sig sådär är inte okej alls! Men det är bra att du fokuserar framåt, du har en ny bra plan och det kommer ge sig med tiden. Och som du är inne på är det ingen ide att ha någon slags prestige i att hoppa högt bara för att, ingen kommer tacka en för att man skyndar för fort framåt. Att lägga en bra stabil grund är så mycket viktigare. Fortsätt jobba på, det är så härligt att läsa om hur engagerad du är i den här hästen :)

@sofiaspel han är 6 år men väldigt grön i hoppningen fortfarande! Vägarna ja, det var det första Karin sa och jag kom på mig själv med att fuska i fredags så ansträngde mig lite mer att ta ut svängarna, vill ju ha förbättrat något till nästa träning :D ska tänka på galoppen med och bli noggrannare överlag.

@zassoo tack :D det är ju ett långsiktigt samarbete med planer att ta oss ut och tävla i både hoppning och dressyr. Terrängen får vänta lite tills vi är bekväma med de högre höjderna i banhoppningen. Har lite för mycket respekt för fasta hinder för att rida honom på 90 hinder. Men dyker det upp någon pay&cross på 60 så börjar vi där :)

(Gulle ni, båda två :love: )

@tindra Låter som en bra plan! Angående terräng så finns det ibland s.k. stilterräng som är på 80 cm, det kan ju också vara ett alternativ senare. Jag har också respekt för fasta hinder, har faktiskt lyckats hoppa ett 120 cm fast hinder men det var på en häst som var väldigt säker och som hade hoppat banan många gånger förut. I övrigt håller jag med om att lägre hinder definitivt är att föredra :D Speciellt nu när jag inte hoppat regelbundet på lääänge :p

Apropå terräng så ska min pålle tävla fälttävlan nästa helg, då ska jag följa med. Ska bli kul! :)

Kul att fler har hittat hästar! Och så trevligt det ser ut @tindra :)

Jag träffade på Amorinas förra medryttare igår när jag var ute och red, så vi tog en sväng tillsammans (hon rider en häst i ett grannstall nu). Jag nämnde att jag är på jakt efter en dressyrsadel, så sa hon "Jag har en dressyrsadel som jag använde till Amorina innan, den passar bra och jag har ingen användning för den nu"! :banana: Så på måndag ska jag förhoppningsvis kunna testa den. Hallelujah, jag har saknat en dressyrsadel :D

Dessutom fick jag känna på Amorinas bockningar för första gången :p Hon blev lite överladdad när vi var ute på fältet och det gick inte att fatta galopp utan att hon bara studsade fram. Fick rida upp på vägen och galoppera lite innan jag kunde rida ner på fältet igen och börja om...

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 896
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 358
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈