Medryttartråden 3

Kul med hoppfilm :) ang. dagbok så brukar jag blogga efter mina ridpass. Lite mindre nu för tiden om vanliga uteritter och mer om träningarna.

kl

I morgon är det dags för höstens första terrängträning - superpepp! Nu i veckan så blev det bara dressyrträning i tisdags och ett markarbetespass med hästägaren i onsdags, sen har jag varit sjuk och jobbat så all energi har gått till att ta mig till jobbet.

Löser det sig med skjuts ska vi nog snart ut på en pay&jump - den grå behöver skaffa sig lite rutin :)

Kul med terrängträning! Varför verkar det bara vara aktuellt här i Örebro på hösten tro?
Var i väg i fjol med en kompis till Mantorps terrängbana, ur kul! Hoppas att Ulla vill hänga med dit till våren kanske.

Ska ni till Dylta på P&J? :)

Kul med terrängträning! Varför verkar det bara vara aktuellt här i Örebro på hösten tro?
Var i väg i fjol med en kompis till Mantorps terrängbana, ur kul! Hoppas att Ulla vill hänga med dit till våren kanske.

Ska ni till Dylta på P&J? :)

Vi körde terrängträningar i våras också :)

Ja eventuellt... det beror lite på om vi löser transporten. Den fläckiga och hennes ryttare behöver ut och hoppa lite så ska de dit hänger den grå och jag med :)

Vi körde terrängträningar i våras också :)

Ja eventuellt... det beror lite på om vi löser transporten. Den fläckiga och hennes ryttare behöver ut och hoppa lite så ska de dit hänger den grå och jag med :)

Vad kul! Jag skulle också vilja åka, har hört att dom har fina rosetter där, ROSA :D
Men jag kan ju inte bara åka dit pga det.. tror vi behöver lite mer träning först.. eller så åker man dit och hoppar lågt så man får med sig en fin rosett hem haha

Nu kommer en betydligt gladare uppdatering från mig! :D Varning för långt inlägg, får se om ni orkar läsa ;)

Jag diskuterade saken med min kära sambo, som verkligen fick mig att vakna upp. Han menade på att om jag ska få ut någonting av ridningen så måste jag engagera mig mer, jag måste ge av mig själv för att kunna få någonting tillbaka. Vilket är helt sant, jag kommer aldrig bli duktigare om jag inte lägger ner tid och engagemang på det. Det går inte att bara lalla runt lite halvdant och sen bli besviken för att det aldrig går framåt.

Och idag när jag åkte ut till stallet så ryckte jag upp mig ordentligt. Dags att börja om på ny kula, strunt i det gamla och se framåt. Det gick jättebra att rida! :banana: Jag har slarvat, jättemycket, den senaste tiden. Slarvat med uppvärmningen och sen blivit besviken för att han inte blir lösgjord :confused::grin: Såna saker. Så nu skärpte jag till mig. Red en ordentlig uppvärmning i alla gångarter, bara lättridning och lätt sits och lite längre tygel. Noga med eftergifter för att få honom att slappna av. Sedan lite lätt jobb i galopp. Låta allt ta tid, inte stressa för att han inte tar galoppen och springer iväg utan ta tillbaka, rida lite lätt igen och sen försöka igen. Noga med sitsen, framför allt handen. Inga tygeltag bakåt, stadig men följsam, sitta rakt över hästen. Härlig känsla idag! :)

Jag hade också bestämt mig för att prata med ägaren, fråga om träning med mera. För det kändes som att antingen går jag all in eller så lägger jag ner. Väldigt lämpligt så kom ägaren bort till ridhuset när jag satt och red, då passade jag på att prata med henne. Jag sa att motivationen har varit väldigt dålig på sistone och att jag måste göra ett ryck. Frågade om träning, och det tyckte hon lät som en utmärkt idé. Enda kruxet är att de just nu håller på och letar efter en dressyrtränare som kan komma och ha träningar regelbundet (den förra har slutat ha träningar för ett tag sen), men därefter så får jag jättegärna rida träningar regelbundet :up: Så det känns jättekul. Sen sa jag också att jag gärna skulle vilja rida 2 gånger i veckan, vilket också gick bra. I början när jag red honom så var det två gånger i veckan, men på sistone har det bara varit en gång, vet inte riktigt varför men säkert på grund av mig. Men nu tänker jag försöka köra på två gånger, det kommer göra mycket tror jag att jag får rida oftare. Då kan jag även känna att jag kan variera min ridning mer utan att för den sakens skull "offra" veckans enda pass på typ uteritt.

Så nu känns det kul igen! Tänk vad rätt inställning kan göra ;)

Tänkte köra en liten presentation också, vi har ju en del nya i tråden :)

Jag är 26 år och pluggar till agronom, bor ett par mil utanför Uppsala. Hästen heter Santal, är en halvblodsvalack på 10 år, ca 170 cm. Jag har ridit honom i drygt 2 år. Med sin ägare tävlar han hoppning, dressyr och fälttävlan på lätt nivå. Jag rider mest dressyr på honom men skuttar över lite hinder då och då. Han står i ett litet kollektivstall med 6 hästar, inte så jättebra ridvägar men 20x60-ridhus som sällan är bokat finns på gården.

Bild på oss från i våras:
1491696_10152130981356297_2302884773491076020_n.jpg

@zassoo Va kul med en "nytändning"! Jag minns att jag hade en svacka i vintras och det hade egentligen inget med hästen att göra utan bara min egen inställning. Det blir vad man gör det till liksom :)

PS.
Snyggt schabrak! :D

@lisa412 Ja det känns kul! Får hoppas att träningar kan komma igång snart också men som sagt så har min egen inställning mycket att göra med det hela också :) Haha jaa visst är det fint? :D Matchade lite med tröjan också, jag har även rosa benlindor men det kändes lite overkill :angel:

Hur går det för dig nu, har för mig att du letade ny medryttarhäst? :)

@zassoo Ja, jag har lite svårt för när allt är så väl matchat men det där tycker jag var precis lagom :)

Jo, jag letar ny medryttarhäst och ska faktiskt på en provridning ikväll som jag är super taggad på! Håll tummarna för att det går bra :D:nailbiting:

@zassoo Vad kul med nya krafter! Santal ser jätte fin ut! Snyggt med rosa, klart man kan ha rosa benlindor också, kan inte bli för mycket rosa :love::love: Tror du tänker helt rätt och tjata lite på ägaren så det kommer dit en tränare, det får man :)

@lisa412 Spännande med provridning, håller tummarna! Berätta gärna hur det gick :bump:

@sofiaspel Haha ja jag gillar också rosa :D Det har jag fått erkänna till slut, på något vänster har det letat sig in mer och mer rosa saker i huset. Sambon retar mig för det, när vi träffades påstod jag att jag inte hade några rosa saker men så är inte längre fallet :angel:

Ägaren håller på för fullt nu och letar tränare, vi är många i stallet som vill träna dressyr så det ska nog fixa till sig :)

Kan inte ni andra också skriva en liten presentation, det vore kul! :) Jag tycker det är roligt att tråden har vaknat till liv lite grann, här känns det bekvämt att skriva om hästeriet trots att jag "bara" är medryttare.

Jag är "hopp-pilot" på ett dressyrsto, en helt underbar svart varelse :love:
Själv har jag jobbat med hästar, fött upp hästar och ägt flera själv, nu äger jag en b-ponny som min dotter rider och jag älskar att vara ponnymamma! Men ridabstinensen hörde av sig och jag hittade min svarta skönhet! Jag och ägaren har en optimal överenskommelse som passar oss bägge perfekt, jag rider en vecka 1 gång och varannan vecka 2 gånger. Vanligtvis hoppar vi ena gången och ut och klättrar andra :)

Hoppar in här i tråden. Har precis skaffat medryttarhäst igen så då passar jag väl in här! :)

Var mellan augusti 2005-augusti 2013 medryttare på världens härligaste gammeltant till ponny, det är hon jag har på min avatar. Lärde mig otroligt mycket av henne, men tyvärr kom hennes ålder till slut ikapp henne och hon togs bort för exakt ett år sedan. Vi fick ändå 8 fina år tillsammans.

Lite om mej då. Jag är 23 år och blev klar med studierna i början av juni. Nu har jag flyttat hem igen och tanken var att jag skulle skaffa egen häst, men då det blev betydligt svårare att hitta jobb än vad jag trodde så har jag lagt planerna på egen häst på hyllan för ett tag. Sparar pengar tills vidare och får ta tag i det igen när arbetssituationen klarnar! Så det blev medryttarhäst igen istället. Jag hade inte tänkt bli medryttare igen då både ägare och häst var perfekt förra gången. Efter en del krångel med att hitta nån lämplig häst att rida och en ägare som drog sig ur samma dag som jag skulle komma och prova så har det ordnat upp sig och jag har visst hela 3 hästar att rida! ;)

Den ena hästen är ett 9 år gammalt svenskt halvblodssto, Brazilia, som ägs av en bra bekant till min bästa kompis. Vi fick frågan om vi ville hjälpa till med hennes häst lite under sommaren, då hon inte riktigt hinner med. Tyvärr är det ganska långt att åka ut dit, det tar närmare en halvtimme med bil att ta sig dit. Det är en otroligt snäll häst, lite som en ponny i stort format. Ridmässigt är hon väl lite mer känslig än vad jag känner mig helt bekväm med, men då hon är så snäll så går det bra ändå. Jag tror hon är en riktigt bra häst att lära sig av! Nästa vecka åker min kompis däremot iväg för att studera igen, så det lär väl bli lite mer sporadiskt med ridningen av Brazilia. Vi har tänkt att vi kommer att fortsätta rida henne när min kompis kommer hem, vilket ändå är ca 1-2 ggr per månad.

De andra två hästarna står i ett stall ett par kilometer från där jag bor. Provred dem igår och det kändes helt okej så jag ska börja med att följa med ägaren till hästarna tills jag lärt känna dem bättre. Nästa gång blir på måndag. Tanken är att jag ska hjälpa till 1-2 ggr i veckan. En av hästarna är ett 21 år gammalt halvblodssto som heter Manta. Hon har varit tävlingshäst förut och är importerad från Tyskland. Nu är hon pensionär och ska mest ridas för att hållas i form. Verkar vara en lagom pigg och snäll häst. Lär vara trygg och stabil att rida ut på.
Den andra hästen i samma stall är en finnhästvalack vid namn Joppe. Vet inte hur gammal han är, glömde att fråga men yngre än Manta. Han kan vara lite småslö men är också trygg och snäll att rida.

Vi får se hur det här fortsätter! Är en bra lösning tills vidare och jag lär fortsätta att rida dem tills jag kan skaffa egen häst.

I förrgår var jag ute på en skrittur i terräng med nya pållarna, jag red finnhästvalacken Joppe och ägaren red Manta. Fick veta att båda hästarna är 21 år gamla, men Joppe är fräschare så jag trodde verkligen att han var yngre! Men jag är ju van att rida äldre hästar och trivs bra med att mysrida så det är inga problem för mig. Just nu vill jag lära känna hästarna och omgivningarna i lugn och ro. Det finns bra med ridvägar och det ligger nära till hemifrån så det känns lyxigt!

Väldigt trevlig ägare till båda hästarna måste jag erkänna. Pratsam och verkar vara på samma nivå som jag i ridningen och vi vill få ut samma saker av hela hästeriet så att säga. Det kommer nog att fungera bra ska vi tro! :)

10635847_10152644499468188_8926706458534049242_n.jpg

Bidrar med en vecka gammal bild när jag rider Brazilia! Har lite dåligt med nyare ridbilder, men det får jag väl ta tag i också..

Idag har jag äntligen ridit igen! Ulla har fått vila och skrittat med ägaren mån-tisdag efter mitt intensiva tränande på henne i helgen. Idag blev det uteritt och intervallträning. Sista galoppen fick hon springa hur fort hon ville, wiiiiii. Sen blev det skitt på lång tygel hela vägen hem. Imorgon ska jag nog bygga lite hinder :D

20140827_164214_53fe188b9606ee4ad4838fd6.jpg

Med min nytända gnista (:D) och VM-dressyren har jag nästan blivit lite överladdad :angel: Har dragit fram mina gamla ridböcker och sitter och läser, det mesta kan jag ju egentligen men det är verkligen bra att påminna sig ibland. Enkla saker som kan göra stor skillnad :)

@zassoo härligt!! Bra att du tog tag i saken :)

Kommer med liten presentation senare i dag. Tills dess får ni nöja er med en bild från uppvärmningen i måndags.

c1_53fbaaa4ddf2b314538b5a42.jpg

Just ja @sofiaspel - nu är vi anmälda till Dylta :D tycker lugnt att du kan åka dit och hoppa nån runda - det såg ju fint ut på filmen! :)

Tjo

Nu är det på g med ny häst/ar, ska imorgon och kolla på shetlands hingstar för körning, var nog närmare 6 år sen jag körde något i hästväg. Är himla spänd, en av hingstarna har jag träffat förut när Danne stod i samma stall. Himla mysig, och tydligen fin enligt ägare. Mycket utställd med fina betyg vad jag vet, varit godkänd för avel förr i tiden.

Jag som egentligen ville ha en storhäst, sto eller valack för dressyr ridning. Men vi får se hur det blir, kunde ev bli aktuellt med träning på en av hennes storhästar med så kanske blir en kombo som kommer passa mig perfekt! :)

@zassoo härligt!! Bra att du tog tag i saken :)

Kommer med liten presentation senare i dag. Tills dess får ni nöja er med en bild från uppvärmningen i måndags.

c1_53fbaaa4ddf2b314538b5a42.jpg

Just ja @sofiaspel - nu är vi anmälda till Dylta :D tycker lugnt att du kan åka dit och hoppa nån runda - det såg ju fint ut på filmen! :)

Jag kollade efter dig igår, men såg dig inte på hoppträningen, Jag hade precis ridit. :p
Nej blir inte Dylta för oss tyvärr :(

Idag körde vi lite hoppträning för oss själva igen, vi behöver dom där riktigt hoppträningarna, men först mer kondis!

Blev lite studs hoppning, jobbigt tyckte Ulla. Sen försökte jag bara rulla över bom,räcke, snett igenom, bom, oxer. Gick väl sådär. Tur att hon är söt :D

Jag kollade efter dig igår, men såg dig inte på hoppträningen, Jag hade precis ridit. :p
Nej blir inte Dylta för oss tyvärr :(

Idag körde vi lite hoppträning för oss själva igen, vi behöver dom där riktigt hoppträningarna, men först mer kondis!

Blev lite studs hoppning, jobbigt tyckte Ulla. Sen försökte jag bara rulla över bom,räcke, snett igenom, bom, oxer. Gick väl sådär. Tur att hon är söt :D

Åhh va fint!

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 591
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 896
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 359
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka