Hoppar in här i tråden. Har precis skaffat medryttarhäst igen så då passar jag väl in här!
Var mellan augusti 2005-augusti 2013 medryttare på världens härligaste gammeltant till ponny, det är hon jag har på min avatar. Lärde mig otroligt mycket av henne, men tyvärr kom hennes ålder till slut ikapp henne och hon togs bort för exakt ett år sedan. Vi fick ändå 8 fina år tillsammans.
Lite om mej då. Jag är 23 år och blev klar med studierna i början av juni. Nu har jag flyttat hem igen och tanken var att jag skulle skaffa egen häst, men då det blev betydligt svårare att hitta jobb än vad jag trodde så har jag lagt planerna på egen häst på hyllan för ett tag. Sparar pengar tills vidare och får ta tag i det igen när arbetssituationen klarnar! Så det blev medryttarhäst igen istället. Jag hade inte tänkt bli medryttare igen då både ägare och häst var perfekt förra gången. Efter en del krångel med att hitta nån lämplig häst att rida och en ägare som drog sig ur samma dag som jag skulle komma och prova så har det ordnat upp sig och jag har visst hela 3 hästar att rida!
Den ena hästen är ett 9 år gammalt svenskt halvblodssto, Brazilia, som ägs av en bra bekant till min bästa kompis. Vi fick frågan om vi ville hjälpa till med hennes häst lite under sommaren, då hon inte riktigt hinner med. Tyvärr är det ganska långt att åka ut dit, det tar närmare en halvtimme med bil att ta sig dit. Det är en otroligt snäll häst, lite som en ponny i stort format. Ridmässigt är hon väl lite mer känslig än vad jag känner mig helt bekväm med, men då hon är så snäll så går det bra ändå. Jag tror hon är en riktigt bra häst att lära sig av! Nästa vecka åker min kompis däremot iväg för att studera igen, så det lär väl bli lite mer sporadiskt med ridningen av Brazilia. Vi har tänkt att vi kommer att fortsätta rida henne när min kompis kommer hem, vilket ändå är ca 1-2 ggr per månad.
De andra två hästarna står i ett stall ett par kilometer från där jag bor. Provred dem igår och det kändes helt okej så jag ska börja med att följa med ägaren till hästarna tills jag lärt känna dem bättre. Nästa gång blir på måndag. Tanken är att jag ska hjälpa till 1-2 ggr i veckan. En av hästarna är ett 21 år gammalt halvblodssto som heter Manta. Hon har varit tävlingshäst förut och är importerad från Tyskland. Nu är hon pensionär och ska mest ridas för att hållas i form. Verkar vara en lagom pigg och snäll häst. Lär vara trygg och stabil att rida ut på.
Den andra hästen i samma stall är en finnhästvalack vid namn Joppe. Vet inte hur gammal han är, glömde att fråga men yngre än Manta. Han kan vara lite småslö men är också trygg och snäll att rida.
Vi får se hur det här fortsätter! Är en bra lösning tills vidare och jag lär fortsätta att rida dem tills jag kan skaffa egen häst.