Medryttartråden 3

Blir galen på mig själv! Var som sagt på provridning idag, gick jättebra, superfin häst, inga konstigheter men ÄNDÅ (!!) är det nått som inte känns rätt :banghead:
Med förra medishästen så tackade jag ja direkt, inga funderingar alls.

Åh blir galen...

Jag känner absolut igen mig! Jag längtar varenda dag efter en häst som faktiskt är min egen, där jag själv kan bestämma allt kring hästen och inte behöver rätta mig efter någon annan. De tips jag har är att se det som att jag underhåller min ridning inför den kommande hästen, samt att planera det jag kan, dvs ridningen. Har jag en plan för min och hästens utveckling blir det lättare att hålla motivationen uppe, tycker jag.

Skönt att man inte är ensam. Jag tror problemet med den första medryttarhästen var nog att jag trodde att jag skulle få hoppa och träna den men det drog ut på tiden så därför tröttnade jag.

Jag tror att jag måste få komma iväg på träningar för att hålla motivationen uppe på någon annans häst. Det är det jag tycker är kul, visst jag älskar att mocka, smörja och pyssla i stallet hela dagarna men när det gäller själva ridandet skulle det göra mycket att bara få komma iväg på träning en gång i veckan, då kan jag rida ut dom andra dagarna hur mycket som helst utan att tycka det är tråkigt. ;)

Ska till hästen imorgon igen, då ska jag nog be ägaren ta fram lite hinder :bump:

Blir galen på mig själv! Var som sagt på provridning idag, gick jättebra, superfin häst, inga konstigheter men ÄNDÅ (!!) är det nått som inte känns rätt :banghead:
Med förra medishästen så tackade jag ja direkt, inga funderingar alls.

Åh blir galen...

Vad är det för häst du har provridit? Och vad är det som inte känns rätt? Fel på ägaren? Hästen? Stallet? Sysslor?

@Flixon Jag får göra det.. Jag ska också försöka ordna en provridning på häst nr 2 så snabbt som möjligt. Skulle det kännas bra med den så behöver jag inte fundera så mycket på häst nr 1.

Jobbigt att behöva fundera så mycket ju.. :p

Idag hängde min mamma + väninna med hund med ut till stallet. Dom promenerade medan jag skrittade Nanna bort till en näckrosdamm som vi har ridit till ett par ggr. Jag satt och babblade på om hur snäll och trygg Nanna är när nånting (förmodligen ett rådjur eller kanske en älg?) prasslar till inne blad träden. Nanna blir helt ifrån sig och tvärvänder, tar ett par galoppsprång innan jag hinner samla tyglarna och sen kommer hon inte längre för resten av sällskapet stoppar upp i vägen. Sen var hon spänd som en stålfjäder när vi skulle förbi samma plats så jag ledde henne en bit och sen fick min mammas kompis gå bredvid en stund när jag suttit upp igen :p

Så nu är väl smekmånaden över (skämt åsido) men hon blev faktiskt rädd, det var inget trams. Bajsade på vägen och blåste genom näsborrarna långt efter att vi passerat platsen. Tycker vansinnigt mycket om henne iaf, lilla tokhästen.

Slänger in en presentation på mig och hästen eftersom vi är nya i gruppen.

Jag heter Sofia och är 27 år och bor tillsammans med min man Henrik i Vintrosa, utanför Örebro, ridit i 20 år haft 2 egna ponnysar (B å D) och en stor häst. Har ridit kompisars hästar sen 2009 när min unghäst hastigt gick bort i cancer. Ridit mycket unghästar dom senaste åren och inga direkta tävlingsmeriter på storhäst dock LA hoppning på ponny.

Hästen jag rider kallas för Ulla
Indoctro -Peter Pan -Pilot
Halvblods sto född 2001.

Har precis börjat att rida henne. Så vi är i lära känna stadiet. Men så småningom ska vi träna och ev tävla :)

10584737_1530990100456339_1553066012_n.jpg

10593359_492241284211511_1492892363_n.jpg

Idag har jag ridit ut på Ulla. Vi var ute och snurrade i skogen i över en timma. Hon är lite het denna donna med lite humör, ställde sig lite när hon fick vänta in min man och hunden, i trav och galopp slänger hon gärna upp huvudet och tappar ryggen så nu har vi något att träna på när vi kommer till banan på söndag då det är dags igen :)

Vad härligt det känns att vara igång igen! :bump::banana:

Bidrar med bilder på bästa Ador från idag. Han är verkligen en drömhäst!
Var på riktigt bushumör idag, fick jaga honom i 15 min innan jag fick tag på han. Han däremot tyckte de var jättekul att bli jagad.
Väl ute i skogen blev de mycket glada skutt i galoppfattningarna.

:love:

10516704_10203715465639384_5414846335207694729_n.jpg

10612649_10203711282534809_1135976965702228267_n.jpg

Två ridbilder från idag, körde lite lösgörande övningar i paddocken och tog ett litet skutt över sockerbitshinder. Har hoppat med henne en gång innan och då var hon hyfsat lugn men idag blev hon riktigt jäkla taggad, var mer uppe i luften än nere på marken efteråt :p Och jag som är en sådan fegis, tycker hon hoppar alldeles för stoooort fast hindret är så himla litet. Hon är dock aldrig dum, så hopprädslan kommer nog att ge med sig om vi tar ett par hinder ibland. Hur tusan blev jag såhär :nailbiting: feg?!

50356_1408291097.jpg

84422_1408291053.jpg

@sofiaspel ulla, haha vilket smeknamn. Men den såg trevlig ut :) står hon i Vintrosa ? (Har ridit lite där i krokarna förut men nu har jag bytt till andra sidan stan).

Kl

Inaktivast i stan... har lite mycket mellan jobb och träningar :) Den grå och jag gör framsteg i både dressyren och hoppningen. Missade tyvärr pay&crossen då jag jobbade den dagen men terrängträningarna drar igång den 25:e - det ser vi fram emot :D

1_53ea744bddf2b30fbc871dd4.jpg

Från dressyrträningen i tisdags.
a_53ed0fcd9606ee55fbdc61e0.jpg

c_53ef6fcf9606ee7fe9d69edb.jpg

Hoppträning i onsdags, så galet nöjd med Cariño:
a_53ed06fb9606ee320f559747.jpg

Och dressyrträning igår med Linus (första gången jag tränade med honom och hans femte dressyrträning någonsin...) :
1_53ef6f5b2a6b2217ba44a61d.jpg

6_53ef61d49606ee08651826d9.jpg

Veckan som kommer bjuder på ungefär samma upplägg - i alla fall för den grå. Vila i morgon, sen ska jag träna dressyr på tis och hoppning på onsdag. Så sjukt pepp!

@sofiaspel ulla, haha vilket smeknamn. Men den såg trevlig ut :) står hon i Vintrosa ? (Har ridit lite där i krokarna förut men nu har jag bytt till andra sidan stan).

Kl

Inaktivast i stan... har lite mycket mellan jobb och träningar :) Den grå och jag gör framsteg i både dressyren och hoppningen. Missade tyvärr pay&crossen då jag jobbade den dagen men terrängträningarna drar igång den 25:e - det ser vi fram emot :D

1_53ea744bddf2b30fbc871dd4.jpg

Från dressyrträningen i tisdags.
a_53ed0fcd9606ee55fbdc61e0.jpg

c_53ef6fcf9606ee7fe9d69edb.jpg

Hoppträning i onsdags, så galet nöjd med Cariño:
a_53ed06fb9606ee320f559747.jpg

Och dressyrträning igår med Linus (första gången jag tränade med honom och hans femte dressyrträning någonsin...) :
1_53ef6f5b2a6b2217ba44a61d.jpg

6_53ef61d49606ee08651826d9.jpg

Veckan som kommer bjuder på ungefär samma upplägg - i alla fall för den grå. Vila i morgon, sen ska jag träna dressyr på tis och hoppning på onsdag. Så sjukt pepp!

Haha, ja Ulla är väl inte det vackraste smeknamnet, min man vägrar kalla henne det. Hon bor i Lannafors men står på sommarbete på Latorps gård för tillfället.

Fina hästar du rider, kul med träningar, längtar tills jag kommer igång jag med :bump:

Idag hade vi ett sånt här tråkigt pass som alla har någon gång ibland.

Ulla kändes lite muppig rent ut sagt, vet inte om hon kanske brunstar och om hon blir påverkad av det. Hon var extremt jobbig i munnen, slog med huvudet vad jag än gjorde, försökte bita ihop och rida lite övergångar på volten i båda varven, gick okej.
Gjorde en galopp ökning på långsidan och fick kicka till henne med skänkeln då svarar hon med ett jätte bocksprång.

Hon är het men ändå slö, jätte svårt att förklara. Hon blir pigg i galoppen, traven slår hon mest med huvudet och i skritt vill hon studsa in i trav. Vill inte fatta galopp i bland och inte ens börja trava, så visst hon testar väl mig på något konstigt vis, sur blir jag i alla fall MEN det ska bli bättre!

ulla1_53f2354a9606ee54705a9cfc.png

ulla2_53f2354de087c37015e06a2d.png

ulla3_53f235502a6b2224308060e9.png

ulla4_53f235522a6b222311e6e9f8.png

Idag hade vi ett sånt här tråkigt pass som alla har någon gång ibland.

Ulla kändes lite muppig rent ut sagt, vet inte om hon kanske brunstar och om hon blir påverkad av det. Hon var extremt jobbig i munnen, slog med huvudet vad jag än gjorde, försökte bita ihop och rida lite övergångar på volten i båda varven, gick okej.
Gjorde en galopp ökning på långsidan och fick kicka till henne med skänkeln då svarar hon med ett jätte bocksprång.

Hon är het men ändå slö, jätte svårt att förklara. Hon blir pigg i galoppen, traven slår hon mest med huvudet och i skritt vill hon studsa in i trav. Vill inte fatta galopp i bland och inte ens börja trava, så visst hon testar väl mig på något konstigt vis, sur blir jag i alla fall MEN det ska bli bättre!

ulla1_53f2354a9606ee54705a9cfc.png

ulla2_53f2354de087c37015e06a2d.png

ulla3_53f235502a6b2224308060e9.png

ulla4_53f235522a6b222311e6e9f8.png

Vilket pass vi hade idag!

Fick proffshjälp av en gammal bekant, som är vän med hästägaren som ridit Ulla x antal gånger.

Skrittade fram ordentligt på banan, sen samlade jag ihop och började trava på volten, ridbanan är ju enorm så det blir en väldigt stor volt. Samlade upp på yttertygeln och väntade på att hon skulle ta stöd, mycket förhållningar och 10 meters volter och få med sig yttersidan, runda för innerskänkeln, mjuk i inner men stöd i höger och håll emot när hon försökte streta med huvudet.

Så tjatade vi runt runt, volt hit volt dit, volt tillbaka osv till slut började både jag och hästen fatta hur det skulle vara, pausade med sidoförflyttningar i skritt, JOBBIGT tyckte Ulla och svansen gick i hundra nittio.

Sen gick vi tillbaka till volten och travade, i vänster varv sätter hon in rumpan så fick bra tips hur jag skulle rakrikta henne mer och ta med mig ytterbogen in i stället för att försöka få in rumpan. Plopp så släppte det och på långsidan där jag inte hade stöd av staketet som var en kamp blev helt plötsligt ingen match, vad lätt det känns när någon står på backen och talar om för mig vad jag ska göra, jag vet ju egentligen det när jag rider själv också men ibland blir jag lite låst.

Sen fick hon vila på lång tygel i skritt och efter det samlade jag upp för lite galopp och det var samma tänk där, ta med yttersidan hela tiden, stöd på ytter och håll emot när hon slår med huvudet, små volter hit och dit, lite jobbigt men blev så himla fin på slutet!

Avslutade med trav och försökte få henne att sänka sig lite, få lite mer swung i steget och det gick faktiskt, hon blev himla trevlig.. men trött! Så det 50 min långa ridpasset var alldeles lagom.. för oss båda!

20140820_171927_53f4df2f2a6b221483ff9727.jpg

Kvinnersta??!!!

Går du på skolan?

Vilka håller till där nu, både i trav- och ridstallet?

Haha, nej jag är lite för gammal för att gå på Kvinnersta :) men klubben, Axberg RT, har träningar där och det ligger nära och bra till stallet så jag passar när vår tränare kommer ut :)

Haha, ja Ulla är väl inte det vackraste smeknamnet, min man vägrar kalla henne det. Hon bor i Lannafors men står på sommarbete på Latorps gård för tillfället.

Fina hästar du rider, kul med träningar, längtar tills jag kommer igång jag med :bump:
Det är skitkul att träna :D har kört en dressyrträning i veckan nu ... sen tränar ägaren en gång i veckan också. Det enda som blir är att vi knappt hinner köra nått pass hemma mellan alla träningar nu när terrängen drar igång också men det är ju ett angenämt problem :) han är i sitt livs form just nu och det blir ju bara bättre och bättre :D

Latorps gård... då kanske vi ses där? Tränar för Karin i hoppningen och skulle tränat i dag men banan var för blöt så det blev inget...

Det är skitkul att träna :D har kört en dressyrträning i veckan nu ... sen tränar ägaren en gång i veckan också. Det enda som blir är att vi knappt hinner köra nått pass hemma mellan alla träningar nu när terrängen drar igång också men det är ju ett angenämt problem :) han är i sitt livs form just nu och det blir ju bara bättre och bättre :D

Latorps gård... då kanske vi ses där? Tränar för Karin i hoppningen och skulle tränat i dag men banan var för blöt så det blev inget...

Det gör vi, jag hade tänkt vara med där så småningom också :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 599
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 911
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 377
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka