Medryttartråden 3

Hoppar in i tråden då jag nyligen blivit med medis igen :) Min "gamla hästägare" sålde sin häst men hörde av sig för ett par veckor sedan då hon själv blivit medryttare på en trevlig dam, som dessutom behövde en till medryttare :banana:

Hästen heter Nanna, 19 år gammal och e: Wellington, u: Canna. Pensionerad hopphäst då hon har en gammal skada och därför är t-märkt numera, men funkar utmärkt som hobbyridhäst! Dessutom är hon änglasnäll och otroligt trevlig att rida.

Lite bilder på Nanna:

_3.jpg

99166_1406635020.jpg

Jobbar för fullt medan alla andra har semester... tragglar på med dressyren. Hoppningen har vi lite kort semester i från även om det blir några skutt på hemmaplan :) terrängen förväntas dra igång igen i augusti och förhoppningsvis blir det även någon pay & cross här i området då :)

Lite nya bilder:

c3_53d3cc40e087c33a3c4b3a93.jpg

c8_53d3ccc5ddf2b325bb2e7a07.jpg

c9_53d3ccdf9606ee737fd0ad50.jpg

l2_53d3a3819606ee3513a598ad.jpg

l3_53d3ee349606ee1b57db7d3a.jpg

l2_53d3ee0ce087c34a8526f727.jpg

Här har Amorina fått vila när värmen varit som värst. Även sent på kvällen har det ju varit 26-30 grader så det känns inte sjysst att rida då. Idag och igår har vi ridit lite lugnt i alla fall, och hon känns väldigt mjuk och fin! Bilder från dagens barbackaridning kommer när jag fått in dem i datorn :)

@Flixon - tycker du är lite långsam, vill ju se bilder ju :)

kl

I går blev det lite galoppjobb med små studs för den grå - skitkul tyckte både han och jag! :D

6_53dfc2e6ddf2b371f27a69c6.jpg

Fick även tillfälle att testa den röda outfitten - var lite orolig att det skulle skära sig med sadeln men det passade ju fint!

2_53dfc11b9606ee38d70b2b44.jpg

Och helt plötsligt så har man två hästar på g! Det är så typiskt!! :banghead:
Och beslutsångesten infinner sig direkt... Nu har jag inte provridit nån av dom än iof men "på papperet" ser det ut såhär:

Häst nr 1:
  • Välutbildad +
  • Kunnig ägare +
  • Privat stall + -
  • Utseendemässigt min drömhäst ;) +
  • Står 25-30 min bort (med bil) -
  • Jag är enda medryttaren +
Häst nr 2:
  • Håller på att skolas om till ridhäst + -
  • Ägarens första häst + -
  • Ganska stort stall + -
  • Har redan 1-2 medryttare -
  • 5-10 min bort (med bil) +
  • 300m till ridskolan (ridhus, ridbanor, ridvägar jag känner till väl) +
Det enda som känns sådär med häst nr 1 är att den kommer stå längre bort. Det är ju inte jättelångt men det känns halvkul att köra den vägen i vinter..
Häst nr 2 har egentligen inget som känns negativt men inget helt positivt heller, mycket är både plus och minus.

Jag föredrar att vara enda medryttaren mest för att det inte ska bli "för många kockar i köket" :p För hästens skull.
Den är ju inte lika välutbildad men det var å andra sidan inte min föra medishäst heller och det gick ju bra :)

Jaja, nu ska jag sluta svamla! Man måste ju träffa och rida hästarna innan man vet nått säkert men jag skulle gärna vilja ha lite tips, råd och synpunkter från er. Hur skulle ni göra, är det nått mer jag borde tänka på?

En välutbildad häst med kunnig ägare hade vägt tungt för min del. En häst som ägs av en person som har sin första häst men ändå redan har 1-2 medryttare när den är under utbildning, då hade jag funderat lite på hur seriös den ägaren är. Den enda fördelen jag ser med den hästen är att den står nära :p

@Flixon Lite så jag känner också. Nu vet jag ju inte hur mycket erfarenhet ägaren till häst nr 2 har sen tidigare och jag har inga större problem med att både ägare och häst är lite gröna men ja, plusen på häst nr 1 är väldigt starka :)

Häst nr 1 på måndag, häst nr 2 har jag inte bestämt än, jag funderar på om det ens är lönt att provrida när jag känner mig rätt så säker på häst nr 1. Men det kanske är bäst att prova båda.

Om du kan boka in en provridning samma vecka med häst 2 hade jag provridit, annars hade nog jag också struntat i det för att kunna ge besked till hästägare 1 så snart som möjligt (förutsatt att ni klickar förstås!)

I dag firade jag och den grå ett år tillsammans med ett svettigt (men så jäkla bra!!) dressyrpass. Helt slut nu så ska ta och hoppa i säng....
4_53e14a112a6b22710edd7051.jpg

Dagsfärsk bild på ett svettigt ekipage i regnet efter träningen :)

Visst är han! Jag har alltid velat vara medryttare på ett kallblod men på något sätt så har jag hamnat hos varmblodiga travare istället. Precis när jag blivit hästlös och längtan efter en ny medryttarhäst var som störst så hittade jag annonsen på Ador :)
Han är 7 år, ganska grön än men ack så rolig att rida. Han tror att han är den snabbaste i världen så man måste få honom att förstå att de inte är fysiskt möjligt för honom att springa fort :P och ibland (eller ofta) så är han på riktigt bushumör så då får man vara beredd på rivstarter i galoppfattningar eller varför inte dessa härliga bocksprång? :) Eftersom att han är så stor så känns bocksprången som ett förstorat galoppsprång bara men lika roligt är de iaf haha :)

10156111_10202941852459538_4042393119203785338_n.jpg

Jag fick till 3 galoppfattningar på fina killen idag. Innan har vi bara slängtravat in i galoppen så det är ett stort steg framåt. Efteråt fick han en dusch och jag trodde han skulle rulla när han kom ut i hagen igen, men det bjöd han minsann inte på.

DSC_9226.jpg

Hoppar in i tråden med lite funderingar.
Jag har alltid haft egen häst men dom senaste åren har jag varit utan och hjälpt till och ridit andras hästar.
Vilket har varit kul, en häst hopp-tränade jag enbart, en annan var kompisens häst som jag hjälpte till med hoppning och avlastning, en hade jag som min egna.

I höstas försökte jag mig på att vara medryttare på riktigt, hade en fin häst jag åkte ut till 1-3 dagar i veckan. Men efter en månad lessnade jag, inte rätt häst för mig och själva medryttar-grejen kändes urtrist.

Nu har vi flyttat och jag har hittat en häst som jag har provridit, känns jätte bra. Ägaren har inget behov av att träna och tävla, något jag tycker är skit kul. Tidigare har jag ridit unghästar, denna är 13 år så möjligheten att få komma ut på tävlingsbanan är stor.

Hur ska jag göra för att tycka det är roligt? Inte lessna? Jag vill ju rida men jag saknar att äga en egen häst, kunna göra vad jag vill och bestämma allt själv. Köpa häst är inte aktuellt nu men absolut i framtiden men så länge.

Någon som känner igen sig?

Hoppar in i tråden med lite funderingar.
Jag har alltid haft egen häst men dom senaste åren har jag varit utan och hjälpt till och ridit andras hästar.
Vilket har varit kul, en häst hopp-tränade jag enbart, en annan var kompisens häst som jag hjälpte till med hoppning och avlastning, en hade jag som min egna.

I höstas försökte jag mig på att vara medryttare på riktigt, hade en fin häst jag åkte ut till 1-3 dagar i veckan. Men efter en månad lessnade jag, inte rätt häst för mig och själva medryttar-grejen kändes urtrist.

Nu har vi flyttat och jag har hittat en häst som jag har provridit, känns jätte bra. Ägaren har inget behov av att träna och tävla, något jag tycker är skit kul. Tidigare har jag ridit unghästar, denna är 13 år så möjligheten att få komma ut på tävlingsbanan är stor.

Hur ska jag göra för att tycka det är roligt? Inte lessna? Jag vill ju rida men jag saknar att äga en egen häst, kunna göra vad jag vill och bestämma allt själv. Köpa häst är inte aktuellt nu men absolut i framtiden men så länge.

Någon som känner igen sig?
Jag känner absolut igen mig! Jag längtar varenda dag efter en häst som faktiskt är min egen, där jag själv kan bestämma allt kring hästen och inte behöver rätta mig efter någon annan. De tips jag har är att se det som att jag underhåller min ridning inför den kommande hästen, samt att planera det jag kan, dvs ridningen. Har jag en plan för min och hästens utveckling blir det lättare att hålla motivationen uppe, tycker jag.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
3 929
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 624
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: MML
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka