Medryttartråden 3

Och i dag blev det bara lite hagmys:

2014-04-26_204049_535c13972a6b22830ac11b7f.png

Linus är konstantskimmel och bleker av nått extremt på sommaren medan han är tråkbrun på vintern. Nu har han typ mjukt vitt fluff på hela magen och rumpan är silverfärgad - riktigt häftigt. Händer inte så mycket ridmässigt för tillfället då vi väntar på hovis och nya skor :)

2014-04-26_204139_535c13e2ddf2b3794ad3ea86.png

Vi tog en tur med vagn idag. Eldas skötte sig jättefint! Vi hade en fjording på släp så han fick gå i "normalt" tempo = skitsakta för honom. Det är ju bra träning för honom också att kunna gå långsamt ibland. Att trava långsamt var riktigt tufft. Men åh vilken härlig dag! Strålande solsken och härligt sällskap.

Finrumpan:
DSC_8836.jpg

Och sällskapet:
DSC_8838.jpg

DSC_8842.jpg

Vi stod öga mot öga med monstret idag. Det är ett pumphus så till vänster ur bild är det en kanal, sisådär 2 meter ner eller så. Man måste alltså gå mellan huset och vattnet. Nu har det blivit hål där i vinter som de fyllt igen och tydligen hällt tegelsten på. Så kan man inte göra tyckte Eldas. Men vi kom förbi efter en liten diskussion.

@purity_666 Haha, oförskämt att bara lägga ut tegelsten sådär mitt i vägen.

kl
Här har det inte hänt mycket (eller snarare för mycket) de senaste veckorna. Först gjorde Amorina illa sig när hon försökte kravla sig upp för en stenmur på väg till hagen en morgon O_o Uppskrapade bakben och svullet framknä samt i princip hela bakbenet... Lagom till att det gav med sig och vi började rida henne igen fick jag en cystruptur på en äggstock, precis när jag stod med henne tränsad och allt på stallgången :crazy: Nu börjar smärtan lägga sig så förhoppningsvis kan jag åka till stallet igen om ett par dagar!:banana:

@purity_666 Haha, oförskämt att bara lägga ut tegelsten sådär mitt i vägen.

kl
Här har det inte hänt mycket (eller snarare för mycket) de senaste veckorna. Först gjorde Amorina illa sig när hon försökte kravla sig upp för en stenmur på väg till hagen en morgon O_o Uppskrapade bakben och svullet framknä samt i princip hela bakbenet... Lagom till att det gav med sig och vi började rida henne igen fick jag en cystruptur på en äggstock, precis när jag stod med henne tränsad och allt på stallgången :crazy: Nu börjar smärtan lägga sig så förhoppningsvis kan jag åka till stallet igen om ett par dagar!:banana:

Ajaj för båda :( låter ju inte alls kul :/ men bra att det börjar lägga sig - hoppas att det ger med sig snabbt :D

Ja det kändes lite som höjden av oflyt ett tag där... :p

Förstår det.. men då kan det ju bara bli bättre :)

kl

Tränade dressyr nu i kväll och han var så sjukt fin. Han har blivit så galet stark i kroppen och det är så kul att känna att det bara händer mer och mer och lossnar i ridningen allt eftersom att han blir starkare och starkare :D härlig känsla! Sen har jag ju lite att jobba med men det är ju därför man tränar - gillar verkligen våran dressyrtränare grymt mycket (både jag och hästägaren tränar för samma) hon plockar fram det bästa i oss båda och de där riktigt klockrena stunderna blir längre och längre för varje gång.
c_5362ac3de087c321cb1506db.jpg

2c_5362ad22ddf2b3272bb85187.jpg

Jag tog med Eldas på äventyr häromdagen. Vi kom fram till ett rejält avgrundsdike med överfart för traktor. Det var ju rejält och massivt så inga problem så, problemet var mellanrummet i mitten. Jag var inte jättekaxig så jag hoppade av och lirkade över hästen. Det dånade lite dovt vid varje steg han tog. Men vi kom över utan problem! Han har ett hjärta av guld den hästen :love:

Såg inte SÅ illa ut först
DSC_8861.jpg

Men när man kom närmre
DSC_8862.jpg

Det gröna där nere är härligt, mindre fräscht, vatten.

@tindra Han ser verkligen jättehäftig ut på galoppbilden! :love:

Det är verkligen en häftig häst att sitta på med men man får inte mycket gratis. Han har frieserns bensprattel (vilket inte är bra för hållbarheten) och PRE:ns tendens att knäppa av och bita sig i bringan. Så man får rida på mycket med sätet och fokusera ridningen med sitsen.
c8_5363a996e087c37aea54fecd.jpg

c2_5363aac79606ee75b7fd0b92.jpg

c4_5363ab3fe087c34376b2bcda.jpg

Har rätt bra träningsvärk i dag haha.
4c.jpg

Jag är så galet pepp - på måndag är vi med på första terrängträningen :D vi kommer inte köra på fullt ut utan vi får se lite hur mycket han orkar och hur han känns och så anpassar vi efter det. Vi har ändå några hoppträningar bakom oss och vi har jobbat mycket med galoppen så flåset har han men jag är livrädd att senor och ligament inte ska hänga med så tar det hellre lite lugnare och är på den säkra sidan.

c_53640adbe087c319d8da1299.jpg

I går övade vi lite på det här med oxrar - vi körde på små hinder med stöden tätt ihop och flyttade isär dem successivt. Höjdmässigt stannade vi på 60 cm och nöjde oss där - vi ska nämligen åka på pay&jump nästa helg :) stallkompisen behöver ut och hoppa ihop sig med hästen hon rider så vi tänkte att vi lika gärna kan ta med C för miljöträningens del. Vi kommer köra en 50 och en 60 cm runda så det är ju inte några höjder att tala om men jag ser hellre att han går stadigt på låga höjder i en jämn fin rytm med bra bjudning och fin språngkurva än att vi ska börja hoppa högt - höjden kommer allt eftersom och han är fortfarande väldigt grön i hoppningen.

Låter som att ni hittar på en massa roliga saker, @tindra :)

kl
Första dagen i stallet på över en vecka, så härligt :love: Amorina kändes mjuk och fin, hade knappt något i handen i traven där hon annars gärna lägger sig lite - men det har vi också tränat på så :)

Låter som att ni hittar på en massa roliga saker, @tindra :)

kl
Första dagen i stallet på över en vecka, så härligt :love: Amorina kändes mjuk och fin, hade knappt något i handen i traven där hon annars gärna lägger sig lite - men det har vi också tränat på så :)

Det är viktigt att ha kul ju :D sen så är hästägaren mer dressyrinriktad så jag sköter hoppbiten och då blir det ju hopp och terrängträningarna ... sen försöker vi passa in att jag får dressyrträna iaf varannan vecka då både han och jag har nytta av det :)

skönt att du är åter i stallet igen och att tränandet gett resultat :D

Vi fick sällskap av lite kossor på turen idag. Tur jag har en snäll pålle som inte hetsar upp sig i onödan. Red fjording med ko-skräck förut, det var INTE skoj!
Vi såg lite söta lammungar också.. så gulligt!

Innan vi kom iväg stod Eldas och spanade lite. Åh tycker han är så fin i kroppen nu :love:
DSC_8878.jpg

Och bebisar!
DSC_8881.jpg

Terrängen var så sjuuuuuukt kul!! :D

10341899_10154102837375484_2715255418611442109_n.jpg

Vi har lite att jobba på - främst orket för hans del så att vi kan hålla galoppen, som det var igår galopperade han på fint men när han bröt av dog motorn direkt.
c5_5367f592ddf2b30fdca9a6da.jpg

Själv måste jag jobba lite på sitsen, blicken och drivningen men för att vara första terrängträningen tycker jag att det gick grymt bra!

Hade en superhärlig ridtur idag. Hade tur som slapp snö/regn/haglet och fick lite sol. Hittade en jättefin ridväg, där kommer jag definitivt rida igen!
Mindre kul var huggormen vi stötte på... Åh jag ryser så fort jag tänker på det.. Den var liten och höll sig borta men hur är det med hästar och ormar? Hur farligt är det om hästen blir biten?

bild_12_5368fcd2ddf2b37dc6f0a04a.jpg

Nu har vi hunnit med ytterligare en hoppträning där jag med lite akrobatik lyckades hålla mig kvar i sadeln när knäslutet inte samarbetade och C hoppade mig ur sadeln...

hopp3_536e5e66e087c35c8b782082.jpg

Som efter det här jätteskuttet (men, den här gången tog vi oss över oxrarna i alla fall).
hopp1_536d29f0ddf2b3614dce589c.jpg

Så igår hoppade vi 40+50 cm på en pay & jump bara för miljöträningen. Det var hans första pay & jump någonsin så han hade ju en del att titta på men skötte sig över förväntan!

pj_536faa342a6b220571e14d15.jpg

Vi hade sån tur med vädret att det regnade heeeeela dagen lång vilket inte alls var enligt planerna. Jag blev plaskblöt inom den första halvtimmen och fick sedan stå ute i regnet i några timmar medan stallkompisen hoppade lite högre klasser.
blot_5370bf602a6b22048612cac0.jpg

C var dock både torr, varm och nöjd som fick låna Affes tjocka halstäcke och beta gräs medan jag stod och huttrade.
cc1_5370ddf79606ee0ffa889f52.jpg

Så himla nöjd! Nästa gång börjar vi lågt och hoppar lite högre i andra klassen. I dag har han välförtjänt vila och resten av veckan blir lite lugnare med uteritter och något pass på banan (ska få jobba lite på min sits i lina någon dag över cavalettis - det blir jobbigare för mig än för honom i alla fall...).

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 408
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 629
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: MML
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 325
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar