Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Han är jättesöt men galet påfrestande haha.. först hade han en remonthälta (överansträngning) men efter röntgen/mri visade det sig vara sen/ligamentskada som behövde en hel del tid för att läka....

Han är alltså inte riden ordentligt sen i mitten på september... vi har visserligen börjat trava (både uppsuttet och i töm) och snart är det väl dags att lägga in galopp (han kommer explodera...haha).

Usch då, sicken otur..
Men härligt att han är på gång igen nu!
Tycker allt att du ska försöka få med fotograf tills första galoppen, haha. ;)

Knapp

Hewow! Ny här men äntligen har jag skaffat mig en medryttarpålle igen! En Tinkerbrud på 8 år som återhämtar sig så sakteliga efter en ryggskada. Här är första ridbilderna med henne och mig, såklart med min galna hund vid min sida :)

IMG_0684_zpsddfbc696.jpg

IMG_0695_zps8c4960f5.jpg

IMG_0710_zpseb23c82d.jpg

IMG_0719_zps411b46a3.jpg

Tanken är att vi ska lära varandra AR och kanske komma oss ut på någon dressyrtävling. Hon har skrittats och travats så smått i 2 veckor nu så hon är lite stel men hon blev riktigt fin efter ett tag idag!

kl

Hoppar in i tråden igen :) Nu har jag äntligen börjat jobba skift igen så nu har jag jagat rätt på en ny medryttarhäst! Ett 14årigt halvblodssto som håller på att sättas igång efter en senskada i hagen i somras. Ägaren rider inte men det är en till medryttare som har 2 dgr/v - resten gör jag vad jag vill med :) Vi har så smått börjat lära känna varandra, hon är ett sto med lite attityd, sådär som jag gillar ;)

10150941_10154030846070061_1116818481_n.jpg

1504058_10154011407895430_814155554_n.jpg

Åhhhh en rööööd! Jag SKA ha en röd räser när jag väl köper egen sen - finns inget bättre :D

kl

Har ridit första lektionen på C sedan skadan... och första galoppen + en hel hög galopper där efter utan någon vidare action... visst att han känts lite explosiv i fattningarna men utöver det har han faktiskt hållit sig på banan. Vi har visserligen longerat av honom innan uppsittning och då har han brallat rätt friskt emellanåt. I dag var första dagen jag red ut utan att longera innan men då drog han en riktig repa med brall i hagen precis innan jag tog in honom så han flåsade fortfarande när jag ställde honom på gången...

dre3_533088bc9606ee7018aed822.jpg

dre5_53308a7a9606ee70d182e1c8.jpg

cute_5335b3142a6b229d3b671f0e.jpg

rulla3_5335c6792a6b22520c07d454.jpg

rulla6_5335c788e087c37ce39ca5cc.jpg

Kul med ny häst! Hoppas ni ska trivas med varandra :)

tindra: Roligt med lektion, och fina bilder som vanligt :)

kl

Pålle är igång igen efter allt han lyckats med, numera är det benskydd och boots som gäller i hagen ;) Däremot ville han inte låta sig fångas i fredags, så det blev ingen ridning :meh: Ska dit på tisdag igen, då utrustad med morötter :p

Tack! Och härligt att ni är igång igen :) vi får också ha boots på för han är expert på att trampa av sig framskorna :meh:

kl

Åh, klubben har fått beviljat pengar för en fätträningssatsning med första träningen i maj... tre träningar innan sommaren, tre i höst + ett teoritillfälle med målet att vi ska rida startfälttävlan. Så galet peppad :D bara att hoppas att C får vara skadefri!

bus_53399d529606ee7d6fbe1c55.jpg

Än så länge trivs jag väldigt bra med henne, så det verkar lovande :D Har missat vad som hänt med "din", har han varit skadad han med?

tindra - Vad roligt med terrängträning! Hade jag också velat, fast först ska damen igång ordentligt, och under tiden tänkte jag ägna mig åt lastträning för tydligen är hon rätt svår med det... :cautious:

Åh vad roligt! Hoppas ni kan vara med :)

Flixon: Låter bra! :D Ja, han har inte varit igång ordentligt sedan den här tiden förra året :crazy: Först var han halt lite till och från, när vi åkte in till kliniken trodde de först på kotledsinflammation, men det visade sig vara en stor lös benbit. Den opererades bort och han läkte fint från det. Men sen har han haft världens otur, trampat snett/plockat av sig skor (ömfotad)/sparkat sig själv :meh: Så nu hoppas vi att det håller!

Igår hade jag förberett mig med morötter, tror ni inte hästrackarn kommer fram och vill in direkt då? :D Haha! Men det är bara att vara glad. Sen hade vi lite delade meningar om vad framåtdrivande skänkel egentligen betyder, men när vi till slut kommit överens om det gick han superfint! Ställde upp telefonen för att filma, men något gick snett så det blev ingen film tyvärr.

Men några bilder tog vi med självutlösaren :D

20140409-101937.jpg

20140409-102007.jpg

Och en bonusbild i hagen, sötpålle :love:
20140409-102031.jpg

Sötis!

kl

Vi var med på hoppträning här i veckan, fast vi fokuserade mest på markarbetet och framåtbjudningen - fick enormt mycket hjälp av vår instruktör att få fram honom så det uppskattar jag enormt. Hjälpte dock inte när jag styrde på hinder - då fick jag noll energi framåt men desto mer uppåt...

(klicka på bilden så kommer ni till liten filmsnutt).

:rofl: Haha, ja det var verkligen energi uppåt! :D

kl
Här fortsätter igångsättningen sakta men säkert. Den andra medryttaren har hoppat av, det var rätt väntat. Men ägaren ville tydligen ta upp ridningen 2 dagar i veckan istället så det blev ju bra ändå :) Idag ska jag förhoppningsvis kunna prova en dressyrsadel på henne, jag gillar inte hoppsadeln alls :wtf:

Om jag byter jobb (har sökt nytt) och börjar i en annan stad så har jag en kompis där som erbjöd mig att vara både medkusk och medryttare åt hennes två hästar, så vi får se vad som händer i framtiden :)

Här passar ju jag in. Jag rider/kör en kallblodstravare vid namn Eld daGaz, fast kallas Eldas. Född 2001 och snällaste hästen någonsin. Vi siktar på bruksridning, precisionskörning och kanske lite trail. Vi får se vart det tar vägen. Vi startar nog första tävlingen i bruksridning nu i maj.

DSC_8054.jpg

På trailträning
IMG_8355.JPG

zHWFfxywHWHXrxj86F6uclOjesf2OamAvxPwosWNlaA=w373-h210-p-no
thDUJH04OH01xf8GcsT7fvvShojIOs2vEvhQe0vuvIw=w143-h214-p-no

ALLmJmkAFmOtCppYZBjpnLgnedpcs2EHfaIs2-e-tus=w296-h197-p-no

:rofl: Haha, ja det var verkligen energi uppåt! :D

kl
Här fortsätter igångsättningen sakta men säkert. Den andra medryttaren har hoppat av, det var rätt väntat. Men ägaren ville tydligen ta upp ridningen 2 dagar i veckan istället så det blev ju bra ändå :) Idag ska jag förhoppningsvis kunna prova en dressyrsadel på henne, jag gillar inte hoppsadeln alls :wtf:

Skoja inte... haha, vi får väl se om vi får lite bättre fart nu på onsdag :)

kl

I går blev det barbacka premiär på andra medryttarhästen - han har aldrig ridits barbacka tidigare så jag ställde upp som frivillig :D

l1_5353a7a39606ee0da07d0290.jpg

Verkligen inte den mest smickrande vinkeln men... haha.
l2_5353a821ddf2b32c7c9c5481.jpg

Fick bli lite trav också men då höll jag på att studsa av haha.
l8_5353aa63e087c332c1618583.jpg

Han skötte sig grymt bra och tyckte inte alls att det var några konstigheter - det är en riktig klippa till häst det här :)

I onsdags var jag och Cariño på vår andra hoppträning nu i vår - vi hade lite flyt och fick privatlektion pga missförstånd när det gällde starttiden.

1_53581583e087c37207d9686e.jpg

Han var jätteduktig och det märktes en grym skillnad i tempot redan från början. Han tog i i traven och längde ut stegen - och surade inte ihop när jag drev utan tog hjälperna och gjorde det han bads göra.
3_535a8d9a2a6b22a8761927df.jpg

Jag lyckades med konststycket att landa på andra sidan av en oxer med tränset i handen när Cariño inte riktigt hade lust att hoppa... landade snyggt rakt på huvudet också men eftersom att jag först hängde över halsen på C så var det inte ett särskilt långt fall och det som skadades mest var väl min stolthet, haha.

4_535a9cc69606ee223a1a1320.jpg

Vi fortsatte efter att tränare och hästägare fångat in Cariño och konstaterat att jag inte brytit nacken utan faktiskt var helt ok (de tvingade mig att sitta där jag satt utan att röra på huvudet sen fick jag resa mig väldigt försiktigt) ... himla skönt ändå att det inte blev värre.
5_535a9d132a6b22544c2eb906.jpg

Så grymt kul att känna sådan skillnad på så kort tid! Bästa hästen :D

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 406
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 629
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: MML
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 325
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar