Medryttartråden 3

Om ni inte får tag på hästen i hagen, har ni försökt att ta med en hink med lite foder i?

@lisa412 Hoppar in lite random här - men skit i grimman och testa att få ett grimskaft över halsen istället. När man sen håller i båda ändarna på grimskaftet brukar de flesta hästar snällt följa med. Men just rörelsen när grimman ska över huvudet är svårare att få till om hästen inte vill det.

Känner mig sämst just nu! Det blev ingen ridning idag pga att jag inte fick fast hästen i hagen :meh: Jag fick knappt klappa honom och så fort jag försökte komma nära med grimman så vände han rumpan mot mig...

Hopplöst det där med svårfångade hästar. Andra gången jag skulle rida Ulla hittar jag ägaren i mitten av baouta hagen och hästarna rejsade i hundra nittio runt henne... jag fick ta över och hon sprang lika mycket ändå sen efter en stund mirakulöst tröttnade dom och jag kunde hämta henne.

Sen för några dagar sedan skulle jag hämta henne och då drar hon iväg på samma sätt, gick faktiskt direkt och hämtade hinken med mat och då kom dom alla som änglar. Så jag tar faktiskt med mig varje gång nu hinken med mat och ett mått (maten i måttet ska ponnyn få och maten i hinken får Ulla efter ridningen) och har inga problem med att fånga in henne men lägger alltid över grimskaftet runt halsen och håller i innan grimman åker på, man vet ju aldrig med dom där :banghead:

Igår hoppade jag med Ulla men min man var inte med så det blev varken bilder eller film från passet..

Byggde tre 50 cm räcken på långsidan med 10 meter i mellan. Började först hoppa alla tre sen efter det gjorde jag volt mellan varje hinder, tragglade så i båda varven, gick bara sämre och sämre och jag undrade verkligen vad jag höll på med. Tog en lång galopp runt hela banan och efter det var det som allt släppte, helt plötsligt lugnade hon ner sig, hoppade och inte slängde sig, det var faktiskt lugnt för att vara Ulla då.

Så då fortsatte jag med övningen och när det blev godkänt av mig själv så höjde jag hindrena till 80 cm och hoppade, först gick det skit i ena varvet, bytte varv och då gick det jätte bra, avslutade och tänkte åh så bra det var sista hoppet, galopperade av henne, bytte varv och då kändes rytmen så fin att jag hoppade i det "dåliga" varvet och då blev det super så, JÄTTE nöjd med gårdagens hopp pass!

Både hon och jag var dyngsura av svett sen haha och jag fick världens skönaste skavsår i knävecken av mina fin stövlar, aj aj aj!

20140905_155905_540a0e15ddf2b3451466bf0f.jpg

20140905_171129_540a0e259606ee7bce241d2b.jpg

Och idag red jag ut med min man och vovve som sällskap.

Testade hackamoret idag och jag säger så här, från och med nu kommer jag alltid köra det på henne om jag inte ska rida dressyr på banan då, tidigare ägare hade sagt att hon går inte att rida med bett... håller inte med MEN hon går tusen gånger bättre med hackamore.

Galopperade massa idag, kändes fräsch trots hopp passet igår, blev en hel del skritt också, jätte fin och lugn.

20140906_175800_540b5bbdddf2b337208175da.jpg

20140906_182705_540b5bc1ddf2b355d8defae0.jpg

Man ska ju fokusera på det positiva så vi glömmer att den grå försökte kasta sig ut från framridningen för att springa till sin kompis det första han gjorde... eller att han försökte sig på samma manöver ett antal ggr på framridningen. Han var lite övertaggad, disträ och i det blå till att börja med men det var ju bara hans andra pay&jump så det var mycket att titta på! Vi kom runt 60 helt ok, ett stopp på ett plank och när jag skulle visa honom hindret tog han helt sonika och gick över/genom det, haha. Kan inte säga att jag var nöjd med den rundan så när det var dags för 80 skärpte jag till mig och då gick det fan i mig riktigt jävla bra! :D
3_540b5d422a6b22713fdf819e.jpg

Vi fick två nedslag, ena på det hindret på bilden då vi kom lite nära och han inte hann få upp bakbenen riktigt. Men tempot! Han galopperade på och tvekade inte en sekund på ett enda hinder.
5_540b5da3e087c3231deaf2c2.jpg

Hästägaren var nog lika nöjd som jag och hon tyckte absolut att vi förtjänat en rosett (som de försökte sälja till vartenda ekipage som kom... antar att det ger lite klirr i kassan...) och jag sa inte emot, vem säger nej till en rosa rosett?!
8_540b6081ddf2b3442b883eef.jpg

Lite kul också att jag fick en massa komplimanger om hur fin han är, frågor om ras och höjd och annat från både åskådare och ryttare :)

@sofiaspel - låter ju som en superbra övning! vad kul att du fick en så bra känsla! Och härligt att få med make och hund på tur... det är ju alltid trevligt med sällskap!

Jag gillar att rida på hack som variation. På den grå får man dock vara väldigt lätt i handen på hack för han krullar lätt ihop sig om man tar lite för mycket i honom. Men det är ett trevligt alternativ till bett!

@McFlurry Jag ska test med grimskaften runt halsen nästa gång, jag kom inte på att prova det fören senare.. :banghead: Men jag vet inte om jag vågar gå så från hagen till stallet ifall han skulle slita sig och stallet är precis vid en motorväg så.... Men det kanske går bättre att få på grimman om man gör så, vem vet? :)

@sofiaspel Grejen med hästen är att han springer inte ifrån mig, han kommer mer än gärna fram till mig eftersom han får godis då ;) Men så fort jag försöker ta i han eller komma med grimman då kastar han upp huvudet eller vänder rumpan till....

Ägaren skulle möta upp mig i stallet nästa gång. Skulle inte förvåna mig om han är skitlätt att fånga då.....:meh:

@lisa412 Ja precis, när man väl fått över ett grimskaft över halsen och hästen inser att den "sitter fast" brukar det inte vara några problem att ta på grimman :)

Nu har jag provat sadeln, den var jätteskön och den är ju redan utprovad efter hästen så allt var perfekt! Hon ville ha 2000 för den, skitbra pris tycker jag som skummat annonser innan jag visste att hon hade en.

Red dressyr på fältet, Amorina fick trampa på ordentligt för att hålla jämna steg med den andra hästen och kom upp i fronten bra, mina magmuskler fick jobba en del för att jag skulle sitta still ;) Och hon har dessutom fått en till medryttare, jag har svårt att hinna 5 dagar/vecka och ägaren hinner bara två, så den nya tjejen ska rida en dag/vecka. Blir nog perfekt :)

Man ska ju fokusera på det positiva så vi glömmer att den grå försökte kasta sig ut från framridningen för att springa till sin kompis det första han gjorde... eller att han försökte sig på samma manöver ett antal ggr på framridningen. Han var lite övertaggad, disträ och i det blå till att börja med men det var ju bara hans andra pay&jump så det var mycket att titta på! Vi kom runt 60 helt ok, ett stopp på ett plank och när jag skulle visa honom hindret tog han helt sonika och gick över/genom det, haha. Kan inte säga att jag var nöjd med den rundan så när det var dags för 80 skärpte jag till mig och då gick det fan i mig riktigt jävla bra! :D
3_540b5d422a6b22713fdf819e.jpg

Vi fick två nedslag, ena på det hindret på bilden då vi kom lite nära och han inte hann få upp bakbenen riktigt. Men tempot! Han galopperade på och tvekade inte en sekund på ett enda hinder.
5_540b5da3e087c3231deaf2c2.jpg

Hästägaren var nog lika nöjd som jag och hon tyckte absolut att vi förtjänat en rosett (som de försökte sälja till vartenda ekipage som kom... antar att det ger lite klirr i kassan...) och jag sa inte emot, vem säger nej till en rosa rosett?!
8_540b6081ddf2b3442b883eef.jpg

Lite kul också att jag fick en massa komplimanger om hur fin han är, frågor om ras och höjd och annat från både åskådare och ryttare :)

åååh fy vad jag är avundsjuk på dig! vill också ha rosa rosett *gråter*
Se det som en träning och all träning är ju bra träning :D

@McFlurry Jag ska test med grimskaften runt halsen nästa gång, jag kom inte på att prova det fören senare.. :banghead: Men jag vet inte om jag vågar gå så från hagen till stallet ifall han skulle slita sig och stallet är precis vid en motorväg så.... Men det kanske går bättre att få på grimman om man gör så, vem vet? :)

@sofiaspel Grejen med hästen är att han springer inte ifrån mig, han kommer mer än gärna fram till mig eftersom han får godis då ;) Men så fort jag försöker ta i han eller komma med grimman då kastar han upp huvudet eller vänder rumpan till....

Ägaren skulle möta upp mig i stallet nästa gång. Skulle inte förvåna mig om han är skitlätt att fånga då.....:meh:

Skit häst :p
Ger du honom godis innan du "kopplat" honom? annars vänta med det och ge honom efter han är fast . hoppas ägaren har lite tips hur du ska göra :)

åååh fy vad jag är avundsjuk på dig! vill också ha rosa rosett *gråter*
Se det som en träning och all träning är ju bra träning :D

Hihi, jo men precis. Vi ska försöka komma ut på lite fler pay&jumps inom den närmaste framtiden och skaffa oss lite rutin. Den långsiktiga planen är väl att vi ska ta oss ut på nån lokal 80 i vår (här jobbar vi sakta men säkert och tänker oss att vi ska gå stadiga rundor på 80 innan vi ger oss på 90, han är inte byggd för att gå 1.40 utan siktet är ju att kunna tävla runt metern, 1.10 typ men inte så mycket högre) om det dyker upp nått. P&J är ju kanon för miljöträning - han blir väääldigt distraherad av små ponnisar, de är tydligen jättesöta.

Inte nästa vecka (för då är jag i LONDON) utan veckan därpå drar hoppträningarna igång också - varje onsdag :)

Här har ni en glad tjej som är på banan igen! :banana:

I helgen gick pålle fälttävlan med sin ägare, det var hans andra start någonsin (i fälttävlan alltså), en tvådagars i Botkyrka. Fick snöpliga en halv poäng ifrån 60 % i dressyren och ett retligt nedslag i hoppningen på lördagen. Men hoppade superfint! På söndagen var det terräng, med tokförkyld ryttare som inte orkade rida riktigt som vanligt men ville fullfölja. Noll fel på hinder men en massa tidsfel, det är ändå jättebra tycker jag som var med och kollade :) Han hoppade allt, lite tveksam på banken men annars inga problem.

I måndags red jag ut en lugn runda så att han fick röra på sig efter helgens tävling. Han hade lite hemlängtan i början men sen gick det bra. Så skönt att kunna rida ut ordentligt nuförtiden! Vi måste korsa en bilväg för att komma till skogen och innan de byggde en ny vägsträcka lite längre bort så var det mycket trafik på vår väg, lastbilar och grejer, så jag vågade inte rida där själv vilket gjorde att jag nästan aldrig red ut. Men nu så! Har hittat en jättefin skogsväg :up:

Och igår fick jag hoppträna!! :banana: Ägaren fortfarande jätteförkyld så hon frågade om jag ville ta hennes plats - självklart! :D Väldigt nervös dock, det var nog ett år sedan jag hoppade sist och ännu längre sen jag hoppade några höjder att tala om... De första sprången blev... ehum... sådär :angel: Jag hade inte riktigt koll på grejerna där i början och hamnade i ett bakåtläge --> hamnade efter i sprången. Men sen blev jag varm i kläderna och då gick det rätt bra! Vi hoppade bland annat en trippelbarr på 90 cm :eek: Vissa språng blev superfina med härlig känsla, andra kändes det mer som att vi dök över :rofl:

På fredag ska jag rida igen, mycket nu :D Men det känns jättekul att vara igång igen, det är ju så roligt!

@zassoo Åh det är så kul när man känner att allt bara funkar och känns kul sådär! Och bra ridvägar är guld värt! Jag har varit ganska (väldigt) bortskämd när det gäller det. Jag måste rida över en motorväg nu men det går en lite bro över den som det typ aldrig är nån trafik på så det är lugnt. Och där på andra sidan ligger ridskolan med 2 utebanor och ett ridhus och hur mycket fina ridvägar som helst! Så ja.. lite bortskämt är man :D

För övrigt så är jag superglad just nu! Det var absolut inga problem att fånga hästen idag, jag behövde knappt gå in i hagen, han kom gående mot mig direkt :banana:
Idag red vi ut i skogen till sandgropen för att klättra lite. Han hade riktigt fin trav idag, väldigt lugn och fin, skritten däremot.. Då ska det gå fort, fort, fort! :D

Här har ni en glad tjej som är på banan igen! :banana:

I helgen gick pålle fälttävlan med sin ägare, det var hans andra start någonsin (i fälttävlan alltså), en tvådagars i Botkyrka. Fick snöpliga en halv poäng ifrån 60 % i dressyren och ett retligt nedslag i hoppningen på lördagen. Men hoppade superfint! På söndagen var det terräng, med tokförkyld ryttare som inte orkade rida riktigt som vanligt men ville fullfölja. Noll fel på hinder men en massa tidsfel, det är ändå jättebra tycker jag som var med och kollade :) Han hoppade allt, lite tveksam på banken men annars inga problem.

I måndags red jag ut en lugn runda så att han fick röra på sig efter helgens tävling. Han hade lite hemlängtan i början men sen gick det bra. Så skönt att kunna rida ut ordentligt nuförtiden! Vi måste korsa en bilväg för att komma till skogen och innan de byggde en ny vägsträcka lite längre bort så var det mycket trafik på vår väg, lastbilar och grejer, så jag vågade inte rida där själv vilket gjorde att jag nästan aldrig red ut. Men nu så! Har hittat en jättefin skogsväg :up:

Och igår fick jag hoppträna!! :banana: Ägaren fortfarande jätteförkyld så hon frågade om jag ville ta hennes plats - självklart! :D Väldigt nervös dock, det var nog ett år sedan jag hoppade sist och ännu längre sen jag hoppade några höjder att tala om... De första sprången blev... ehum... sådär :angel: Jag hade inte riktigt koll på grejerna där i början och hamnade i ett bakåtläge --> hamnade efter i sprången. Men sen blev jag varm i kläderna och då gick det rätt bra! Vi hoppade bland annat en trippelbarr på 90 cm :eek: Vissa språng blev superfina med härlig känsla, andra kändes det mer som att vi dök över :rofl:

På fredag ska jag rida igen, mycket nu :D Men det känns jättekul att vara igång igen, det är ju så roligt!

Vad kul för dig @zassoo , heja heja :D

@lisa412 Skönt att det inte var några problem med hästen i hagen idag :D

Igår var jag ute och red en runda på 40 min och klättrade i backarna och hoppade lite stockar i skogen.. idag var jag ute i 2 timmar, red ner och mötte min mamma och hennes medryttarhäst som står 5km bort, Ulla var jätte duktig och gick fram överallt, tom över den lilla bron som går över ån, hon stannade i mitten och tittade ner på vattnet sen gick vidare, skönt med en stabil häst. Jag och mamma red en runda sen fick jag följa med henne över bron igen för hennes häst var lite knäpp sen den långa vägen hem, lät Ulla galoppera hur fort hon ville, jädra va det gick!

Imorgon blir det en lugnare tur, vila fredag och på lördag ska vi hoppa om det är lugnt på ridbanan :D

@tindra hur är det i London? Har en vän som är där nu också faktiskt :)

@zassoo Åh det är så kul när man känner att allt bara funkar och känns kul sådär! Och bra ridvägar är guld värt! Jag har varit ganska (väldigt) bortskämd när det gäller det. Jag måste rida över en motorväg nu men det går en lite bro över den som det typ aldrig är nån trafik på så det är lugnt. Och där på andra sidan ligger ridskolan med 2 utebanor och ett ridhus och hur mycket fina ridvägar som helst! Så ja.. lite bortskämt är man :D

För övrigt så är jag superglad just nu! Det var absolut inga problem att fånga hästen idag, jag behövde knappt gå in i hagen, han kom gående mot mig direkt :banana:
Idag red vi ut i skogen till sandgropen för att klättra lite. Han hade riktigt fin trav idag, väldigt lugn och fin, skritten däremot.. Då ska det gå fort, fort, fort! :D

Bra ridvägar är väl att ta i, men de funkar :p Önskar att jag kunde ha egen häst hemma (vi har stall!) för det finns hur mycket bra ridvägar som helst! Om ett par-tio år kanske ;)

Vad kul att det gick så bra att hämta hästen!

Här rullar det på, A har fått en ny medryttare, jag hinner inte alltid med 5 dagar i veckan och den andra medryttaren i stallet har en kompis som var sugen på att komma igång ordentligt med ridningen igen. Det visade sig att det var en gammal kursare till mig, lite roligt :p Hon kommer rida 1gång/vecka, och eventuellt mer om det är någon körig vecka för mig eller ägaren.

Dressyrsadeln är inhandlad, den är superskön och passar ju redan hästen. Dock är hennes gräsmage så stor nu (måste ha kommit en växtboom i gräset, båda hästarnas magar blev plötsligt jättestora!) att den puttar fram mina ben så jag hamnar i lite stolssits. Så nu är det fullt fokus på att magen ska bort :p
Ett par bilder:
10592648_10154632356930061_8697636211314885399_n.jpg

10626609_10154632357020061_3336097103197287183_n.jpg

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 815
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 358
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka