Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Ja verkligen, min häst följde mig också lös :) Man får en speciell relation till dem..
Deci kunde se ut som en bitch och bet mot gallret i boxen när folk gick förbi (drog tänderna längs med gallren) mest för att skrämmas. Men jag kunde göra vad som helst. Fyfan vad jag saknar henne..

kl

Jag är så impad av trollet idag. Han var hur duktig som helst och tjejen och hennes kompisar verkade gilla honom med. Håller tummarna för honom nu :D

I övrigt så får G ett par dagars vila... jag är apförkyld (säkert för att jag trotsade mini förkylningen och red på men men...) så det blir sängen hela helgen.

Ja, får hoppas att målen håller bara :)

---

Idag var skruttan superduktig! Efter att jag var lite klantig igår hemma och nu har blåmärken från revbenen ner till fotknölarna tänkte jag ta det lugnt. Så barbacka kändes som en bra grej! Tänkte att även om hon är en hoppetossa som får för sig att bli rädd för saker, så är jag ju redan mörbultat så skulle inte göra varken till eller från om jag åkte av ;)
Men hon var riktigt duktig och har en underbar barbacka-rygg! Mysig dag idag.

dsc_0228_50cdd359ddf2b33149002afa.jpg

kl

Hoppsan... fick ett mail ikväll... där det stod att jag erbjuds en plats som betald trainee vid Europa Parlamentet i Bryssel med start första mars :eek: :bump: så uhm, ja... får väl försöka se till att bumlingarna fått nya hem tills dess och så får vi se vad jag kan hitta i hästväg i Bryssel under mina 5 månader där :D

KL

Var och tittade på stoet häromdagen. Hon var stooor (vanesak) och väldigt pigg. Matte sa att hon faktiskt inte kände igen hennes beteende, så nipprig brukade hon inte vara.
Ok att hålla på med, lite kittlig men inte dum. Fick se när ägaren longerade och red, valde själv att avstå ridningen då jag inte ridit på ett år och framförallt aldrig ridit storhäst.

Ska dock tillbaka i mellandagarna igen, för att se om jag kan få se hästen i sitt rätt jag. Har sett henne på ridbanan förut (utan att veta att det var hon) och då har hon gått bra.

KL

Var och tittade på stoet häromdagen. Hon var stooor (vanesak) och väldigt pigg. Matte sa att hon faktiskt inte kände igen hennes beteende, så nipprig brukade hon inte vara.
Ok att hålla på med, lite kittlig men inte dum. Fick se när ägaren longerade och red, valde själv att avstå ridningen då jag inte ridit på ett år och framförallt aldrig ridit storhäst.

Ska dock tillbaka i mellandagarna igen, för att se om jag kan få se hästen i sitt rätt jag. Har sett henne på ridbanan förut (utan att veta att det var hon) och då har hon gått bra.

Kan bara peppa dig lite .. Är faktiskt inte så hemskt! Hoppade upp på 170+ efter flera års uppehåll. Min sits sög och det kändes galet märkligt plus att konditionen existera inte alls... Men efter några varv kändes det som "hemma" ...

Två dagar efter med historiens värsta träningsvärk så provred jag en liten rackare på 150+ och det var henne jag till slut föll för :D:love:

Oj, vad spännande! :)

hemlig: Det kommer gå bra ska du se!

Kl
Inte varit i stallet på över en vecka pga sjukdom. Ikväll ska jag dock hänga med när pålle ska på IR-behandling. Har varit med en gång förut och det är intressant :)

Oj, vad spännande! :)
Ja, det är helt sjukt. De får typ 4000 ansökningar/omgång (de tar in folk 2 ggr/år) och sen väljer de ut ca 3-400 som får en plats. Håller på att ordna papper och kollar boende och fattar fortfarande inte vadfan som hände :rofl:

Förresten, ska ni ge julklappar till häst och/eller ägare? :)

Nix, ägarnas julklapp är att jag roddar allt med försäljning av bumlingarna och bokar besiktning och är med på sånt ... häst får väl nått extra äpple eller morot :) han har fått så mycket och det känns sådär att köpa nått åt en häst som ändå ska säljas ... det blir en barbackatur med massa bus på julaftonsmorgon tänkte jag mig :love:

Hej Hej!
Jag 17 år och är medryttare på ett 6årigt new forest sto, kommer dock inte ihåg stammen för tillfället. Har ridit henne sen förra vintern då min ponny blev skadad. Bella är ett sto med väldigt fina gångarter och en stor personlighet! :grin: Hon är orädd, går fram överallt och oftast väldigt cool, men hon är en riktig BITCH däremellan! :angel: Vill göra på sitt eget sätt och gillar inte när man begär saker av henne. Får rida henne hur ofta jag vill då hennes ägare inte hinner med henne (klinikchef på röntgen på SLU).
Nu på sista tiden har jag inte hunnit med henne, lilla pluttan :love:. Allt skolarbete, igångsättningen av ponnyn och inköpet av en tvårig halvblodshingst ger inte mer tid heller :angel:

528699_406094542773358_1394318355_n_50d1f34ce087c336508164d5.jpg

http://cdn.publishme.se/cdn/9-1/398...443_1184887591_n_50d1f37de087c3363d195f36.jpg

292425_406093722773440_1396393209_n_50d1f3a79606ee26a020c7f0.jpg

314356_406086706107475_1234187479_n_50d1f3b2e087c3366de7cfc3.jpg

http://cdn.publishme.se/cdn/9-1/398...547_2133896774_n_50d1f3dee087c3366de7cfc5.jpg

Senast ändrad:

Va fin :) Välkommen i tråden!

---

Angående julklapp så kan jag inte berätta här :angel: ägaren finns här på buke med

Tack tack :laugh:

Alla har så fina pållar! :bump:

Ska också ge ägaren en julklapp, tänkte på en korg med lite smått och gott i ;)

Hej och välkommen! Fin ponny! :laugh:

kl

Några som ska ge julklappar i alla fall! Jag ska ge en fin borste i julklapp, tänkte åka förbi stallet imorgon och typ hänga paketet på tränskroken eller nåt :p

Vi var ju förresten iväg med pålle igår, det gick jättebra på behandlingen och vi diskuterade mest hur vi skulle få honom att äta mera (den dummern har börjat rata hösilaget). Däremot på vägen hem så kom vi inte därifrån! :eek: Bara slirade och grävde gropar. Så vi fick bli bogserade av stallägaren, till slut klarade vi oss själva men fick hålla farten uppe för att slippa stanna :p Hem kom vi i alla fall som tur var.

kl

G vilar fortfarande då jag fortfarande kämpar med förkylning :(

I dag fick vi ett nytillskott i stallet! :D Dessi, 3 år gammal:

DSC_0024_zpsd1eadbc5.jpg

DSC_0043_zps1be6b4d0.jpg

DSC_0066_zps2697a39e.jpg

14519_10152366581710484_1201552406_n.jpg

Blivande körponny :)

Vilken sötnos :D

Sitter här och snörvlar, precis hemkommen från stallet. Denna veckan har inte alls blivit som planerat! I tisdags hade vi nåt djur som traskade runt i skogen utanför ridhuset och vägrade låta sig skrämmas iväg. Resulterade att vi mest stod blixtstilla och stirrade ut i mörkret. Efter ett tag gav jag faktiskt upp och tog in henne igen. Hon slår liksom av totalt i sådana lägen, jag får inte kontakt med henne.

På torsdagen så höll dom på att arbeta inne i ridhuset och sätta upp vindnät och sågade och grejade, så då kundee jag inte heller rida. Men då gick i alla fall andra hästar i skritten så hon fick gå en stund med dom. Hon var lite nervös över det men så har hon bara varit där en gång tidigare. Sköter sig bra men hoppas på att hon lär sig slappna av lite mer med tiden också.
Idag så blev det en uteritt i riktigt isande snålblåst! Först var hon skitjobbig och skulle inte stå still när jag skulle sitta upp, sen skulle hon stanna överallt och vara jobbig för att hon hittar saker att se... Tror dock att det mesta utav det beteendet är överskottsenergi så förhoppningsvis ger det sig när även ägaren kommer att hinna hålla igång henne lite mer.

På hemvägen hade hon i alla fall slappnat av så vi kunde ha en vägvinnande, avslappnad skritt istället för spänd och stissig.
Nåväl, efter jul så blir det träning, träning! Det ser vi fram mot :)

kl

blev en barbackatur på julaftonsmorgonen med stallkompis och lillponnyn som sällskap, mysigt! :love:

wpid-imag0994.jpg

wpid-imag0996.jpg

Och igår red jag riktig ponny igen för första gången på många år... korsningsponny, imp irland. D-ponny av nått slag, trodde jag skulle se alldeles för stor ut på honom (det kändes helt sjukt, INGEN häst under sadeln och knappt nån hals på honom heller haha)

wpid-imag10201.jpg

första ridturen för den ponnyn på länge då ägarna är lite rädda för honom.. hoppas att de ska komma igång nu när de såg att han är helt ok att rida :)

Jag vill också kunna rida ponny :(

kl

Film från igår på mig och Sienna. Hon kan inte röra sig så mycket i hagen nu för den skiftar mellan att vara stenhård och gropig eller superlerig så hon har alldeles för mycket energi i sig. Men hon är inte den som busar järnet utan istället spänner hon sig när man ska rida och då låser hon ryggen och börjar bocka i tid och otid ... Men nu har jag börjat kunna rida igenom henne från de stadiet - och igår blev hon SÅ fin :love:

---

Phew! Vi har haft två rejäla träningspass, skruttan och jag. Hon var mycket mer harmoniskt nu så vi kunde faktiskt komma till rätt bra arbete. Tränaren fick också sitta på henne för att se hur hon är. Största arbetet är att hon gärna vill gå två hack för fort i samtliga gångarter, där är hon bekväm. Hon skjuter ut högerbogen och det är svårt att få igenom henne, hon tar minsta skänkelrörelse som full fart framåt och sidförande kan hon bara ibland, haha. Och hon lägger sig gärna i handen. Tyvärr så har jag jättesvårt för att vara så flexibel och mjuk jag behöver vara, eftersom det per automatik blir så att jag spänner armarna när hon lägger sig på.

I normalfallen brukar jag ju kunna driva på och samla upp och lätta upp framtill, men här blir det liksom bara fartökning och djupdykning. Nåväl. Det är ju som det är, styrka, styrka och minst lika mycket envishet som damen själv! Repetera, repetera... Men det kommer bli SÅ bra sen, det känner jag på mig!

Kul med film! :) Tycker det såg bättre och bättre ut genom filmen, ni båda blev stadigare. Väldigt söt häst!

Frokennorlin: Övning ger färdighet! Det kommer nog bli jättebra det där till slut :)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 680
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 753
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka