Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Ja så har det ju varit här med ... jag och en tjej till (som är delägare i travaren och äger lilla shettisen som kom strax innan jul) har dragit runt stallet och fixat allt sedan hästarna stallades in...

Lite tröttsamt är det när vuxna människor bara släpper allt på det viset. Men men...

kl

I dag skulle jag rida, minsann. Det blev inget igår för bilen startade inte (kul)... men i dag gick det.

imag1216.jpg

Vi kom 1/3 del av vägen jag tänkt rida... en galopp upp för en backe och så hörde jag ett klirrande och tänkte vafan? vände mig om och vad ligger där...

imag1219.jpg

Fint att han lyckades dra av sig ena bak bara sådär... bara att hoppa av och plocka upp skon och knata hemåt då. Imorn slänger stallkompisen på skon igen så sitter den förhoppningsvis tills hovis kommer om 1.5 vecka...

Just det... jag kläckte ju (ett skämt) häromdagen till tidigare medryttarhästs ägare... sa det att "fan, jag skulle ju köpa häst ju... men jag får väl hitta en och ta med mig hem från Belgien då..." svaret? "JAAA!" ... tja, vem vet.. haha

KL

Årets första fall avklarat! Igår så red jag i ridhuset, barbacka som oftast nu iom att hon har skav. Plogbilen kommer längs vägen och hon reagerar och spänner sig, men inte mer med det. Sen kommer plogbilen tillbaka en liten stund senare varpå hon skuttar till och sen slänger iväg ett bakben som i sin tur träffar sargen som i sin tur gör att en massa snö rasar ner vilket i sin tur ger ytterligare ett skutt med bock som påföljd och sekunden efter sitter jag på backen. Aj säger jag bara! Landade först på höften och hann tänka at det här gick ju bra! Och sen åkte huvudet i backen med en smäll.

Så nu är det inget jobb för mig imorgon heller. Ska visst undvika att sitta vid dator :angel: Men det är ju så tråkigt!

Dessutom renoverar de grannens badrum så de bilar och håller på, inte så att huvudvärken förbättras. Åkte ut för lite frisk luft och en promenad med hästen, hon får också ta det lugnt ett par dagar medans jag kurerar mig ^^

Är det inte konstigt förresten, vad man hinner tänka? Jag funderade när jag satt där med huvudet mellan benen om jag skulle ta ett kort :D Men sötskruttan var jätterar, frustade en stund och kom sen fram till mig och nosade över hela mig och stack sedan in mulen under armen på mig och stod där :love:

kl

Ibland går det fort i svängarna... G får en ny ägare men det blir inte Bettan. Däremot så blir det en tjej som redan har tinker, lösdrift och haft häst sedan hon var 5.

Bettan var inte beredd att diskutera sitt bud och ägarna ville ha mer. Men jag tror att det blir bättre så här ... det kändes bra när den här tjejen var ute och provred och hon har vanan och erfarenheten.

Så om cirkus 2 veckor när hon hämtar hem herr häst så är jag hästlös.

Är ny på Bukefalos...vet inte om det är i denna tråden man skall skriva..men det borde det väl vara ; )
Är intresserad av att höra hur mycket ni betalar som medryttare, och hur många dagar du får ha hästen då.
Jag är nöjd med mitt pris, men skulle va kul o veta vad alla andra betalar

750kr/mån- 3-4dgr/vecka

Sedär! Skönt att det i alla fall verkar lösa sig till det bästa. Bettan har uppenbarligen en annan pärla som väntar på henne nånstans!

Själv har jag varit i stallet och ridit för första gången sen i tisdags, så skönt att slippa bakis-känslan som har hängt efter mig sen fallet! Testade att sänka ner bettet ett halvt hål idag för att se om hon trivs bättre med det. Hon var i alla fall fin och rar och inte värsta ångloket. Hade inte varit förvånad om hon hade haft ännu mer energi, eftersom hon bara gått i hage och skritt hela veckan typ.

Just nu betalar jag inget alls. Har hästen 1-2 dagar i veckan just nu. Kommer förmodligen börja hjälpa till och betala halva skoningen framöver om ägaren vill ha kvar mig ;)

Sådär fint snöväder har inte vi :D

Red världens underbaraste pass på raggloppan igår, så mjuk och fin och smidig och inte alls tung eller låg på! Och då hade hon ändå tydligen varit helt galen vidinsläppet, haha. Det är verkligen såna här pass man lever på, att få se ibland att det kommer bli en riktigt fin ridhäst av henne i framtiden. Nu är det hästvecka igen, dvs att jag har henne nästan varje dag. Nu ska här jobbas!

kl

Då lämnar jag tråden för den här gången. G flyttade till sin nya ägare i lördags och verkar redan ha funnit sig i livet på lösdrift. Han var lite tveksam till att komma fram till henne första kvällen men igår var det han som kom knatandes mot henne först av alla hästarna... :D hon har även gått eb liten sväng och kört lite följa john med honom och han har varit jätteduktig och lyhörd (som hon sa, det hon kämpat med i tre år med sin andra häst det fattade G på första försöket....)

img-20130131-wa0016.jpg

Passade på och rida långturer i fint väder dagarna innan han åkte och i lördagsmorse blev det en barbackatur innan det var dags för honom att åka.

Får dagliga uppdateringar av nya ägaren :love:

G igår, på upptäcktsfärd på gården (storlantbruk så mycket att kika på)
20130203_121125.jpg

Förhoppningsvis återvänder jag om en månad eller så... beror lite på i fall att jag hittar en häst i Belgien eller inte :banana:

Lycka till!

---

Igår var det visst dags för ett guldpass på raggloppan igen. Hon är lite mysko, känns nästan som att hon tycker "okej då, nu kanske vi ska uppföra oss lite så hon stannar kvar" :p

Jobbade på det gamla vanliga just nu, övergångar och halter i all oändlighet, volter i alla dess storlekar och former och på vissa moment i LC-programmet. Nöjde mig med en halvtimmas skritt- och travarbete när hon var så excellent!

Hej! Får man kasta sig in i tråden här bara? Jag är nyfiken på hur mkt support / hjälp / umgänge ni får/ har av/ med hästägarna o hur länge ni ridit hästen?

kl

Hej!
Hoppar in i tråden :laugh:
Har hittat en ny kompis efter en alldeles för lång hästlös period! Har varit lite feg efter alla "missöden" med min fd unghäst och sagt att "ska jag nånsin skaffa mig en häst igen ska det vara en ponny, så liten som möjligt" - vad har jag nu skaffat? En Travare på 170+ :D
Men han verkar så snäll och mysig! Har ridit en gång och det gick bra! Var där själv igår och vi promenerade lite, det gick också bra och imorgon ska jag prova rida själv första gången tänkte jag. Han står i stall med ridhus, jätteskönt.
Ska ta hand om honom under tiden hans ägare ska operera korsbandet, han står på helpension så behöver bara rida och göra det roliga. Känns som en superdeal och det är SÅ KUL att vara tillbaka i hästsvängen igen :love:

Kommer jag ihåg kanske jag kan ta lite bilder imorgon!

kl
Ja det kanske är dags för mig att hoppa in i den här tråden igen! Var här förut när jag hade min förra medryttarhäst men det var nåt år sedan jag postade något inlägg.

Anna är mitt namn och jag blir 17 år i år. Jag rider nu min kompis Dponny och har gjort det i ett år, ganska precis. Tror hon är 8 år och ägaren tävlar henne i hoppning. Jag tränar inget för någon tränare med henne, och tävlar inte heller. Men jag rider mycket dressyr i skogen och en del på planen också.

Har inga bra ridbilder men jag ger er nåt av det jag har här
009_4ffc937eddf2b33eaa000be0.jpg

twickurt_130_5029343d9606ee33ed000032.jpg

Jag har väldigt bra kontakt med ägaren eftersom att vi är kompisar sedan innan. Skulle jag vilja rida för henne nån gång så är det bara att jag frågar henne och vi är öppna mot varandra med våran hästhållning. Vi brukar rida tillsammans ibland och är även med varandra på fritiden en del. Jag var medryttare på hästen när hon just hade köpt den också (för kanske 3 år sen om jag minns rätt) men då funkade inte jag och hästen tillsammans då vi båda var på en längre kunskapsnivå, så jag slutade. Men började rida henne igen för ett år sen så totalt har jag väl ridit henne i ett och ett halvt år kanske.

Jag rider "min" häst mycket just för att hon ska utbildas och bli mer ridbar eftersom ägaren inte riktigt har den tiden som krävs, med barn och annat i livet.
Sköter mig rätt mycket själv, vi bollar lite ibland om det är något särskilt, diskuterar utrustning och tillvägagångssätt med vissa grejer men annars så jobbar jag på, helt enkelt, och så stämmer vi av med varandra med jämna mellanrum. Har ridit henne sen oktober och rider 3-4 gånger i veckan. Ibland mer, ibland mindre, beroende på hur våra liv ser ut!

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 685
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 758
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka