Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Gott Nytt på er! Eller god fortsättning, vilket det nu är man säger nu.. :D

Invigde nya året igår med att gå upp tidigt och åka till stallet. Hade tänkt att rida ut när det äntligen var torrt väder igen! Väl på plats kände jag mig lite våglig och valde dessutom att göra det barbacka! Vi hade en jättemysig tur ihop, hon var lugn och avslappnad och vi njöt av att vara ute i det goa vädret. Sen busade hon runt med mig i hagen när jag mockade den, lät mig inte vara ifred alls, haha! Knäppfia. Hon var i alla fall snäll och välte inte ut skottkärran...

img_0780_50e2eda9e087c36ee943e5c3.jpg

KL
Skulle ju prova på en häst innan jul. Var där också, men då var fröken så hoppig och studsig att jag inte ville sitta upp. Hon var lite riden och nyrakad, så jag hoppas det berodde på det. Hennes matte tyckte själv att hästen uppförde sig konstigt då.
På fredag ska jag tillbaka för då skulle hennes ägare sett till att motionera henne lite mer så hon skulle kunna visa hur hon egentligen är.
Fortfarande lite nervös då jag inte ridit på länge och aldrig ridit stor häst och den här var både stor och grov.

Men som min sambo säger, jag måste åtminstone prova hästen innan jag säger nej (han har väl tröttnat på mitt tjat att jag saknar hästeriet :D).

Idag har jag provridit. Hästen kändes inte alls så stor när man väl satt på henne. Väldigt känslig i munnen så stackarn blev alldeles förvirrad när jag med sitsen sa "trav" och med händerna (som jag spände) sa "sakta av". Fick tipset av ägaren att hålla i manen om jag tyckte jag hade dålig balans för att inte störa hästen. Vi var i ridhus och ägaren säger att hästen inte är nån som dummar sig och slänger sig iväg i vild galopp tex.
Redan öm i de muskler som jag visste att jag har men inte har använt på länge...

Idag blev det bara skritt och trav, damen i fråga har stort steg så det kändes tryggast att börja så.
Ska tillbaka på måndag igen!

Då kan det inte ha varit allt för illa då? ;) Börjar du rida henne sen så kommer ni vänja er vid varandra, det är alltid svårt att rida en häst som är väldigt van vid ägarens hjälpgivning.

Låter som att du hittat en bra ägare att jobba med också? :)

Haha, det där med musklerna... jag tycker man tappar massa bara på nån vecka och¨då har jag ändå ridit 5-7 dar/vecka senaste åren (bortsett från perioder med mycket jobb och hästvila).

kl
Vi inledde året med lite dumheter... galopp på enhandsfattning medan jag filmade med mobilen i andra handen. Gick fint :D

Film

Om ni inte vill höra mitt babblande scrolla fram till 1:40 :)

Ååh vad härligt det såg ut!! :) Det enda dåliga med vårt stall, i stort sett ickeexisterande ridvägar :(

+ Tindra

Ja det känns som om jag kommer bra överrens med ägaren och hon säger samma sak: att jag och hästen ju kommer vänja oss vid varandra men det är ju en inkörningsperiod.
Så kul om det fungerar, har verkligen saknat häst. Och stallet är 5 min med bil, 15 min promenad.

För mig tog det ungefär 4 månader innan jag kände att jag och hästen började förstå varandra, nu känns det jättebra! Så man får kanske ha lite tålamod.

Varit i stallet idag igen. Var lite tidig så jag hann mocka också (med flit, tänk att man saknat att mocka :D).
Idag fick vi mer en ridlektion av ägaren. Allt för att jag ska få lite tips och för att hon ska se lite vad jag klarar och kan. Stoet i fråga är jättesnäll när man inte kräver nåt, så en helt grön ryttare kan lätt åka runt på henne utan bekymmer.

Idag fick jag jobba desto mer när jag började ställa krav. Blev lite skärrad själv ett tag när stoet studsade lite grann och försökte dra ner huvudet, men när jag då slappnade av och skrittade en stund på långa tyglar så kunde vi sen jobba vidare.

Jättekul, det känns lovande för framtiden det här!

Kul att det känns bra såhär långt!

Igår var det ett nytt barbackajobb. Hon var lite springig men gick sen mycket trevligt, sen blev hon trött och springig och slängig och givetvis var det just det som hamnade på filmen... :grin:

En av fördelarna med raggloppan är att hon går att klänga på :D

dscf4960_50ec8e1fe087c351b4fad9f9.jpg

kl

Världens bästa sportponny gick igenom besiktningen igår med bara några fjutt anmärkningar som inte påverkar hållbarhet/användbarhet :D så himla stolt! Och inte har han patellaupphakning heller enligt klinikveterinären... dock släpar han ena hoven i marken men ingen hälta eller nått så han tyckte inte att det var värt att lägga någon energi på (han lyfte bättre på benet efter böjprov till och med).

imag1189.jpg

imag1193.jpg

bästaste ponnyn... nu ska bara ägarna komma överens med min kompis som står först på tur att köpa honom :) bara de reder ut allt och avslutar affären så flyttar han efter den 24:e (vår hovis kommer och skor honom då så att hon får hem hnom nyskodd)...

Lite foton jag tog på Bettan och G när hon hälsade på dan innan nyår (ingen egentlig provridning, hon hade redan ridit honom 2 ggr innan redan i somras)...

hopp.jpg

big.jpg

happy.jpg

puss.jpg

Så snart är jag hästlös för första gången på tre år ... (har haft "fri" tillgång till häst/ar att rida hur ofta jag velat de här åren...) blir skumt, men samtidigt har jag en del att fixa inför flytt till Bryssel så detgör nog inget. Har till och med en medryttarhäst som står och väntar på mig sen i augusti när jag kommer hem igen :D (warlander pållen ...fries/prekorsningen alltså)

Vilka mysiga bilder! Ser ut som han hittat rätt :) måste kännas bra för dig! Hur gick det för den andra skäcken, var det nån som köpte honom med?

--

Jag var ute o red tillsammans med ägaren till hästarna idag. Hon red Pippis son Pelle som är en kille med diverse diagnoser :D han är lite rolig. Pippi var lagom pigg!
I mars byter vi stall med, ska bli intressant!

Vilka mysiga bilder! Ser ut som han hittat rätt :) måste kännas bra för dig! Hur gick det för den andra skäcken, var det nån som köpte honom med?

Hihi, ja det blir nog en fin matchning :) även om Bettan är lite i minsta laget men det är G hon vill ha... :D

Jo, vi hade ju två spekulanter på den andra bumlingen, en som skulle ta honom på prov om besiktningen var grön... hon backade dock ur efter besiktningen men den andra tjejen fastnade så för honom att hon ville ha honom trots att han inte gick igenom. Han åkte strax innan nyår på en provmånad. Enligt rapport så gå det fint och han börjar finna sig med sin nya hagkompis med. Vi tänkte åka och hälsa på till helgen och se hur han har det :D

Diffus hälta bak växlande mellan hö/vä. Veterinären trodde det berodde på strålröta som han har på alla fyra. Det vart ingen skillnad när han böjde eller så...

Personligen hade jag inte köpt honom (hade jag iof aldrig gjort annars heller) men det var precis en sån häst hon letade efter så hon tog honom ändå och ska behandla rötan etc så blir det förhoppningsvis bra.

Okej, jag skulle aldrig köpa "bekymmer" heller.. det brukar man få ändå men skönt att någon vill ta sig an honom.

Jo, han förtjänar ju bättre... har försummats så länge (därav strålrötan...).

G har ju iaf mig så honom går det ingen nöd på så att säga. Men känns skönt att han snart får ett nytt hem han med :) är ju en lite konstig situation där jag mer eller mindre tvingats på fullt ansvar för någon annans häst. Sen klagar jag iof inte det har varit ett kul år med Garre ... bara en skum sits så att säga.

KL

Igår red jag och ägaren till hästen ut, första gången jag provade hästen ute (bara varit i ridhus hittills). Ägaren hade sin mammas häst.
Allt gick bra tills vi kom upp i skogen. Nåt lät. Vi funderade på om det kunde vara en snöskoter och i så fall var den var och var den skulle komma fram. Sen slutade ljudet och sekunden därpå hördes knak och brak - det var en motorsåg och nån som fällde träd!! Utan att vare sig ropa eller ha en skylt eller nåt.
Vi såg aldrig trädet, så det måste varit en liten bit bort (men nära nog för att låta) och hästarna fick verkligen nog och vände hemåt.
Medryttarhästen samlade sig dock fort igen.

Så det blev en spännande skritt-tur ute.

Varit med om liknande, hade hästen som min och började även få ta hand om hennes andra häst vissa dagar (så hon slapp åka ut till stallet varje dag ;) vilket jag gjorde)
Efter mer än ett år och jag lagt ner mitt hjärta o min själ i hästen ville jag köpa. Hon sa då nej..
Så flyttade hon dem till ett travstall där de skötte allt åt henne och körde hästarna (som jag kämpat med o få till fina ridhästar)

Aldrig igen :)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 680
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 753
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka