Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

KL

Hur skulle ni tolka detta?

Har visserligen mailat ägaren för att få reda på mer (h*n som kontakade mig) så kommer nog hälsa på i vilket fall, men är lite nervös att det ska vara för mycket för mig. Jag är inte ren nybörjare, men har inte ridit regelbundet på evigheter och vill ha en trygg säker häst som vän att rida ut på och rida på banan ev för tränare.

Som många ston är. Lite bestämda med en del åsikter om vad dom gillar/ogillar. Inget att bry sig om i mitt tycke. Åk ut till hästen med "open mind" och bilda en egen uppfattning :)

***KL***

Träningen igår gick kalasbra. Två lätta stopp, men sen hoppa hon höghus.

Idag var det Pay&Cross och jag mitt pucko kortade stiglädrena och tappa skänkelläget vilket resulterade i 2 avsittningar. Men sen längde jag dom igen och hittade vägen fram... Bjuder på en liten bild! :cool: :D

000 by FotografHellberg, on Flickr

Kul att det gick bra på träningen! Fin bild på pålle :) Skulle du vilja förklara lite mer vad som hände när du kortade stiglädren? Nyfiken :D

Imorgon är det dressyrträning! :banana:

Ska bli jättekul, är överlycklig varje gång jag får chansen att träna :) Nu är frågan bara vad jag ska ha på fötterna.
Alt. 1: Ridstövlar. Sitter jättebra på fötterna men måste töjas en del innan jag kan dra upp dragkedjan ordentligt. Men tar jag på mig dem i god tid så borde det gå bra.

Alt. 2: Skor + shortchaps. Skorna är lite klumpiga och glappar lite i ena hälen, men å andra sidan behöver jag inte oroa mig för att inte få igen chapsen.

Lutar åt 1:an, får bäst känsla med ridstövlarna.

Kul att det gick bra på träningen! Fin bild på pålle :) Skulle du vilja förklara lite mer vad som hände när du kortade stiglädren? Nyfiken :D

Jag knep rätt ordentligt med vaderna/underskänkel sista 2 sprången innan hinder och släppte på för att verkligen förklara att vi SKA verkligen hoppa :D

När jag kortade så hamnade jag i någon sorts typ stolsits och fick inte till det riktiga trycket med underskänkeln.

Även instruktören ansåg att det var på det sättet... men men.... Man lär sig den "hårda" vägen :rofl:

Ah, häst nr2 är grå alltså? För den första var ett fullblod, brun/fux?

Kul med träning och tävling :)

kl

Senare i veckan ska jag åka och hälsa på en ev blivande medryttarhäst med start januari och framåt :)

Rider ju forfarande G och kommer fortsätta hålla igång honom och rida honom mins 4 dagar/vecka men eftersom att han ändå är till salu så vill jag börja se mig om efter en annan häst att rida.

Den här hästen är också bara 5 år, känslig och under utbildning. Kommer finnas möjlighet att träna och rida ett antal dagar/vecka ... ägaren verkar trevlig och vettig och jag är väldans nyfiken på kombinationen (hästen är en PRE/friser korsning... där fick jag som sagt att jag inte ska rida hästar med massa fluff ... :rofl: ) nåja, får återkomma senare i veckan när jag varit där och hälsat på :)

För Gs del så var vi i ridhus igår och tog ett par skutt. Sen klippte vi hals/bog/sadelgjordsläge men lämnade resten, förutom benen! :eek:

imag0864.jpg

Han ser så löjlig ut nu ... :rofl:

imag0872.jpg

(Vi tog benbehåringen då benen behöver få luftas och eftersom att fluffet var så nerdrans ingrott och ofräscht. Benen ser skitfina ut under allt det där iaf men nog bra att de får lite luft ändå :) )

Alltid bättre att åka och bilda sig en egen uppfattning :)

Jag har ridit hästar som enligt ägares utsago är hispiga och på tårna men som visat sig vara kolugna när jag suttit i sadeln ... det beror ju mycket på hur man själv är som person vad för sida hästen visar en har jag märkt :) det är bättre då att inte ha några förutfattade meningar utan vara öppen och ärlig mot sig själv,hästen och ägaren så klart :)

NOOO! Not the fluff :eek: :D

Ganska häftigt utan faktiskt. Ser ut som en "vanlig" häst
Kan nog se kul ut när de växer ut igen dock ;)

Spännande med nya hästen! Hoppas den är fin :)

Och hallå kunde ni inte ha sparat från knäna och nedåt som på första bilden, assnyggt ju ;) Som ett par håriga benvärmare :D

Idag var det dressyrträning! Självklart kom förkylningen som ett brev på posten imorse men jag pallrade mig iväg ändå, när man väl får chansen vill man ju ta den! Det gick rätt bra, men pålle var seg som sirap. Blev bättre på slutet när jag vågade släppa ner benen och inte klämma så fasligt.

Hade en kompis med som filmade litegrann, alltid kul att kunna se vad man egentligen gör! :p

Pratade med tränaren efteråt, och eventuellt kommer jag ha chans att träna regelbundet efter nyår och det vore ju verkligen toppen! :laugh: Att få träna var tredje-fjärde vecka vore ju helt fantastiskt.

NOOO! Not the fluff :eek: :D

Ganska häftigt utan faktiskt. Ser ut som en "vanlig" häst
Kan nog se kul ut när de växer ut igen dock ;)

Hihi ja, vi stod och tittade på benen och bara, what?? det fanns BEN där under :rofl:

Och hallå kunde ni inte ha sparat från knäna och nedåt som på första bilden, assnyggt ju ;) Som ett par håriga benvärmare :D

Haha ...han har haft som sårskorpor/skräp i fluffet och det är ett helsike att bortsta bort det och han har inte heller gillat att jag borstar det... så då fick det bli så att det rök i stället. Nu när allt är borta ser benen dock hur fina ut som helst så det var väl nått gammalt krafs.

TRE jäkla timmars klippande. Fattar ni hur tjockt och mycket fluff det var? haha

KL

Nu jädrar har det börjat planeras! Eftersom onyttjade endagslicenser från 2012 tydligen går att använda även 2013, så är nu vårt allra första mål en dressyrtävling den 28 april! Känns himla gott att ha något konkret att arbeta mot. Förhoppningsvis får vi även klartecken att hoppa snart, då hoppas jag verkligen att vi kan vara så pass igång att vi kan åka på terrängtävlingen i slutet av maj. Det är bara 80 och 90 cm så borde ju fungera fint, det är ju inga banhoppningssvängar utan bara att följa stigen ^^

Låter kul! Fint med klara mål redan :D

kl

I dag råkade jag ta fel häst ... :angel:

imag0896.jpg

Spekulant kommer och provrider på fredag så jag tänkte att det var bäst att kolla så att trollet kommer ihåg start/stop/svänga etc ... han är ju inte riden regelbundet på ett tag.

imag0892.jpg

Han blev så glad att få komma ut att det värker inombords, stackars försummade troll. Hoppas så att han får komma till någon som tar hand om honom som han förtjänar.

FILM (alltså jag fattar inte, jag har ju värsta dialekten men vart kommer den ifrån?? :confused: :rofl: )

Sen fick rätt häst komma ut på tur och galoppa i snön :)
imag0899.jpg

Nej vilket fint troll! Han ser så snäll ut med :) hoppas han hittar en ny ägare nu då som skämmer bort honom lite.

Han är en jäkla bulldozer... men det beror ju på försummelse och inkonsekvent hästhållning. Har han bara en människa som säger ifrån och sätter gränser är han säkert hur trevlig som helst :) jag håller tummarna att det klickar imorgon, vore fint!

Annars blir jag så illa tvungen att börja rida troll nån dag i veckan med ... :angel:

Ja de går gärna över en om man inte säger ifrån och visar att man kräver respekt.
Var en artikel i tidningen för ett tag sen om hästtjjejer/killar oftast blir bra chefer. Jag tycker det är en stor del i hästhanteringen och mitt intresse för hästar. Hur man lär känna sig själv och finner ett slags inre lugn. Du kan ju inte lura en häst, de känner direkt om man tvekar eller är rädd.

En liten avstickare från ämnet kanske :)

Precis, jag vet inte hur många gånger jag shockat stackars Deedoo genom att ryta i rejält. Men efter det är han foglig som ett lamm. I går följde han mig till och med lös :)

Och säger jag pssst (typ) så flyttar han/backar undan i lägen där han för ägarna skulle möjla på. Så visst kan han ... och han kan vara extremt lyhörd och uppmärksam! Det gäller bara att han får en konsekvent och bestämd människa :)

Som du säger, man kan inte lura en häst. Och visst är det fascinerande ... Garre följer mig ju lös och står lös på gången. Min medryttarhäst innan G, som tyvärr togs bort, följde mig också lös in och ut från hagen och på promenader. Det är en fin känsla att veta att de väljer att följa.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 680
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 753
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka